Siirry suoraan sisältöön

Konservointiprojekti 1 Kultaus ja kultauksen konservointi (5 op)

Toteutuksen tunnus: KX00EC01-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.12.2020 - 12.04.2021

Ajoitus

09.04.2021 - 30.04.2021

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Media, muotoilu ja konservointi

Toimipiste

Hämeentie 135

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

1 - 13

Koulutus

  • Konservoinnin tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Tannar Ruuben

Vastuuopettaja

Tannar Ruuben

Ryhmät

  • KXA20S2
    Konservoinnin tutkinto-ohjelma monimuoto

Tavoitteet

Opiskelija perehtyy kultauksessa historiallisesti käytettyihin sekä nykypäivänä käytettäviin materiaaleihin, työkaluihin ja menetelmiin. Opiskelija tunnistaa erilaiset pintakoristelutekniikat.
Opiskelija hallitsee perustasolla keskeiset kultauksen menetelmät.
Opiskelija ymmärtää kullattujen ja muilla tekniikoilla pintakäsiteltyjen esineiden, mm kehysten vaurioiden syntymekanismit ja vaurioiden syyt. Opiskelija tuntee kullattujen ja pintakäsiteltyjen materiaalien konservoinnin ja restauroinnin tekniikat ja materiaalit.

Sisältö

Kultauksen perinteiset menetelmät - kiiltokultaus ja öljykultaus
Hopeointi ja muut lehtimetallit.
Keskiaikaiset kultauksen menetelmät ja pintakoristelutekniikat (sgraffitto, punsselointi, kaiverrus, Pressbrocade) ja aikakauden pigmentit.
Kultauksen historiallinen käyttö.
Kullattujen esineiden konservointi ja restaurointi.

Aika ja paikka

Arabian kampus, konservoinnin koulutusohjelman tilat. Ajankohta 12.4 - 27.4.2021

Oppimateriaalit

1. Art in the Making. Italian Painting Before 1400. 1992, National Gallery Publications Ltd. London
2. MacTaggart, P. and A., 1984, Practical Gilding. Mac & Me Ltd, Herts
3. Bigelow, Gilded Wood. History and Conservation. 1991.
4. Gilding and surface decoration: preprints of the UKIC conference restoration '91
5. Hebing, C., Vergolden und Bronzieren : Untergrund - Arbeitstechniken - Werkstoffe : ein Hanbuch für die Praxis
6. Mehart, N. Von, DuMont's Handbuch Vergolden und Fassen : Polimentglanzvergoldung, Vergoldung hinter Glas und auf Papier, Öltechnik, Bronzierung, Fassung des Inkarnats, Reiningen und Restaurieren
7. Tunander, P., Förgyllning
8. Savolainen, R. Kultaajan käsikirja.

Lisäksi opintojakson aikana opettajan toimesta jaettava materiaali

Opetusmenetelmät

Luennot ja käytännön kultausharjoitukset sekä kullattujen pintojen (kehykset) konservointia käytännössä

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaisia suoritustapoja

Sisällön jaksotus

Opintojakso alkaa kultauksen opintojaksolla:
Luento
Kultauspohjien valmistus
Kultaustekniikoiden harjoitustyöt

Opintojakso jatkuu kullattujen pintojen konservoinnin osuudella:
Luento
Käytännön konservointia

Lisätietoja opiskelijoille

Materiaalimaksu lehtikullasta (irto- ja siirtokulta), hopeasta ja kultauspohjista alustavasti 50-70 euroa. Opetus on tarkoitus järjestää lähiopetuksena.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelijalla on paljon poissaoloja. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on heikkoa. Opiskelijan ryhmätyöskentelytaidoissa on parannettavaa.

Opiskelija pystyy hahmottamaan aiheen perusideat, mutta aiheeseen liittyvä ongelmanratkaisu sekä teorian soveltaminen käytäntöön vaativat kehittämistä.

Työskentely ei ole ollut itsenäistä ja lisäohjaukselle on ollut hyvin paljon tarvetta. Kokonaisuudesta näkyy, että opintojaksoon tulisi perehtyä paremmin, koska oppimistulos on hajanainen. Opiskelijan tiedoissa ja taidoissa on paljon kehitettävää.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelijalla ei juuri ole poissaoloja. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on hyvä ja ryhmätyöskentely sujuu.

Työskentely etenee opintojaksolla johdonmukaisesti. Opiskelija hahmottaa hyvin opintojakson aiheen perusideat ja osaa soveltaa teoriaopintoja käytännön työskentelyssä. Opiskelija ymmärtää opittavien asioiden merkityksen ammattialalle ja niihin liittyvät syy- ja seuraussuhteet.

Työskentely on ollut riittävän itsenäistä, mutta myös ohjaukselle on ollut tarvetta. Opiskelija hallitsee tehtäväkokonaisuuden ja on saavuttanut hyvän tason tiedoissaan ja taidoissaan.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opintojaksolle asetetut tavoitteet on saavutettu kiitettävällä tavalla. Opiskelija on osallistunut opetukseen aktiivisesti ja rakentavasti sekä toiminut ryhmän jäsenenä kannustavasti ja ryhmätyöskentelyä vahvistavasti.

Opiskelija hahmottaa opintojaksolla opetetut asiat kiitettävästi ja pystyy soveltamaan oppimaansa ammattialansa vaatimusten mukaisesti. Opiskelija ymmärtää ja osaa ennakoida opeteltaviin ammattialansa asioihin liittyvien toimintojen syy- ja seuraussuhteet.

Työskentely on ollut riittävän itsenäistä. Opiskelija hallitsee kokonaisuuden sekä teoriassa että käytännössä.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelijalla on paljon poissaoloja. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on heikkoa. Opiskelijan ryhmätyöskentelytaidoissa on parannettavaa.

Opiskelija pystyy hahmottamaan aiheen perusideat, mutta aiheeseen liittyvä ongelmanratkaisu sekä teorian soveltaminen käytäntöön vaativat kehittämistä.

Työskentely ei ole ollut itsenäistä ja lisäohjaukselle on ollut hyvin paljon tarvetta. Kokonaisuudesta näkyy, että opintojaksoon tulisi perehtyä paremmin, koska oppimistulos on hajanainen. Opiskelijan tiedoissa ja taidoissa on paljon kehitettävää.