Konservointiprojekti 1 Kultaus ja kultauksen konservointi (5 op)
Toteutuksen tunnus: KX00EC01-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.12.2020 - 12.04.2021
Ajoitus
09.04.2021 - 30.04.2021
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Media, muotoilu ja konservointi
Toimipiste
Hämeentie 135
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
1 - 13
Koulutus
- Konservoinnin tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Tannar Ruuben
Vastuuopettaja
Tannar Ruuben
Ryhmät
-
KXA20S2Konservoinnin tutkinto-ohjelma monimuoto
Tavoitteet
Opiskelija perehtyy kultauksessa historiallisesti käytettyihin sekä nykypäivänä käytettäviin materiaaleihin, työkaluihin ja menetelmiin. Opiskelija tunnistaa erilaiset pintakoristelutekniikat.
Opiskelija hallitsee perustasolla keskeiset kultauksen menetelmät.
Opiskelija ymmärtää kullattujen ja muilla tekniikoilla pintakäsiteltyjen esineiden, mm kehysten vaurioiden syntymekanismit ja vaurioiden syyt. Opiskelija tuntee kullattujen ja pintakäsiteltyjen materiaalien konservoinnin ja restauroinnin tekniikat ja materiaalit.
Sisältö
Kultauksen perinteiset menetelmät - kiiltokultaus ja öljykultaus
Hopeointi ja muut lehtimetallit.
Keskiaikaiset kultauksen menetelmät ja pintakoristelutekniikat (sgraffitto, punsselointi, kaiverrus, Pressbrocade) ja aikakauden pigmentit.
Kultauksen historiallinen käyttö.
Kullattujen esineiden konservointi ja restaurointi.
Aika ja paikka
Arabian kampus, konservoinnin koulutusohjelman tilat. Ajankohta 12.4 - 27.4.2021
Oppimateriaalit
1. Art in the Making. Italian Painting Before 1400. 1992, National Gallery Publications Ltd. London
2. MacTaggart, P. and A., 1984, Practical Gilding. Mac & Me Ltd, Herts
3. Bigelow, Gilded Wood. History and Conservation. 1991.
4. Gilding and surface decoration: preprints of the UKIC conference restoration '91
5. Hebing, C., Vergolden und Bronzieren : Untergrund - Arbeitstechniken - Werkstoffe : ein Hanbuch für die Praxis
6. Mehart, N. Von, DuMont's Handbuch Vergolden und Fassen : Polimentglanzvergoldung, Vergoldung hinter Glas und auf Papier, Öltechnik, Bronzierung, Fassung des Inkarnats, Reiningen und Restaurieren
7. Tunander, P., Förgyllning
8. Savolainen, R. Kultaajan käsikirja.
Lisäksi opintojakson aikana opettajan toimesta jaettava materiaali
Opetusmenetelmät
Luennot ja käytännön kultausharjoitukset sekä kullattujen pintojen (kehykset) konservointia käytännössä
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaisia suoritustapoja
Sisällön jaksotus
Opintojakso alkaa kultauksen opintojaksolla:
Luento
Kultauspohjien valmistus
Kultaustekniikoiden harjoitustyöt
Opintojakso jatkuu kullattujen pintojen konservoinnin osuudella:
Luento
Käytännön konservointia
Lisätietoja opiskelijoille
Materiaalimaksu lehtikullasta (irto- ja siirtokulta), hopeasta ja kultauspohjista alustavasti 50-70 euroa. Opetus on tarkoitus järjestää lähiopetuksena.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelijalla on paljon poissaoloja. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on heikkoa. Opiskelijan ryhmätyöskentelytaidoissa on parannettavaa.
Opiskelija pystyy hahmottamaan aiheen perusideat, mutta aiheeseen liittyvä ongelmanratkaisu sekä teorian soveltaminen käytäntöön vaativat kehittämistä.
Työskentely ei ole ollut itsenäistä ja lisäohjaukselle on ollut hyvin paljon tarvetta. Kokonaisuudesta näkyy, että opintojaksoon tulisi perehtyä paremmin, koska oppimistulos on hajanainen. Opiskelijan tiedoissa ja taidoissa on paljon kehitettävää.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelijalla ei juuri ole poissaoloja. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on hyvä ja ryhmätyöskentely sujuu.
Työskentely etenee opintojaksolla johdonmukaisesti. Opiskelija hahmottaa hyvin opintojakson aiheen perusideat ja osaa soveltaa teoriaopintoja käytännön työskentelyssä. Opiskelija ymmärtää opittavien asioiden merkityksen ammattialalle ja niihin liittyvät syy- ja seuraussuhteet.
Työskentely on ollut riittävän itsenäistä, mutta myös ohjaukselle on ollut tarvetta. Opiskelija hallitsee tehtäväkokonaisuuden ja on saavuttanut hyvän tason tiedoissaan ja taidoissaan.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opintojaksolle asetetut tavoitteet on saavutettu kiitettävällä tavalla. Opiskelija on osallistunut opetukseen aktiivisesti ja rakentavasti sekä toiminut ryhmän jäsenenä kannustavasti ja ryhmätyöskentelyä vahvistavasti.
Opiskelija hahmottaa opintojaksolla opetetut asiat kiitettävästi ja pystyy soveltamaan oppimaansa ammattialansa vaatimusten mukaisesti. Opiskelija ymmärtää ja osaa ennakoida opeteltaviin ammattialansa asioihin liittyvien toimintojen syy- ja seuraussuhteet.
Työskentely on ollut riittävän itsenäistä. Opiskelija hallitsee kokonaisuuden sekä teoriassa että käytännössä.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelijalla on paljon poissaoloja. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on heikkoa. Opiskelijan ryhmätyöskentelytaidoissa on parannettavaa.
Opiskelija pystyy hahmottamaan aiheen perusideat, mutta aiheeseen liittyvä ongelmanratkaisu sekä teorian soveltaminen käytäntöön vaativat kehittämistä.
Työskentely ei ole ollut itsenäistä ja lisäohjaukselle on ollut hyvin paljon tarvetta. Kokonaisuudesta näkyy, että opintojaksoon tulisi perehtyä paremmin, koska oppimistulos on hajanainen. Opiskelijan tiedoissa ja taidoissa on paljon kehitettävää.