Siirry suoraan sisältöön

Instrumentin yksilöopetuksen pedagogiikka 2 (5 op)

Toteutuksen tunnus: KX00DX45-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

03.05.2021 - 16.05.2021

Ajoitus

01.08.2021 - 31.12.2021

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Musiikin tiimi

Toimipiste

Musiikki

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

1 - 40

Koulutus

  • Musiikin tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Sirkku Wahlroos-Kaitila
  • Silja Raitio-Heikinheimo
  • Raili Honkanen-Korhonen
  • Jarmo Hynninen
  • Kimmo Salonen
  • Seppo Reinikainen
  • Marko Liski
  • Juha Karvonen
  • Susanna Mesiä
  • Antti Rissanen
  • musiikki virtuaali
  • AriPekka Korhonen
  • Tommi Rautiainen

Vastuuopettaja

Raili Honkanen-Korhonen

Ryhmät

  • KXF20S1
    Musiikin tutkinto-ohjelma päivä

Tavoitteet

Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa loogisesti eteneviä oppimiskokonaisuuksia ja osaa soveltaa oppijalähtöisiä ja kannustavia työtapoja oman instrumenttinsa yksilöopetuksessa. Opiskelija osaa motivoida oppilasta ja antaa monipuolisesti palautetta. Opiskelija osaa tukea oppilaan oppimista ohjelmiston suunnittelun avulla ja osaa valita oppilaalleen sopivan tasoista opetusmateriaalia. Opiskelija kykenee reflektoimaan omaa oppimisprosessiaan ja toimintaansa opettajana myös ePortfoliossa.

Sisältö

Erilaiset palautteen antamisen muodot, ergonomia, musiikkipedagogin työelämän pätevyysvaatimukset, palkkaus ja työsopimuskäytännöt, reflektointi yksin ja ryhmässä, opetuksen ja oppimisen observointi, portfoliotyöskentely, yksilöopetuksen opetusharjoittelu.

Aika ja paikka

Pedagogisten ja instrumenttikohtaisten luentojen opetusaika keskiviikkoisin 13-16 välillä. Toteutuksen etusivun ruudussa on linkki josta avautuu drive-tiedosto, jonka alasivuilla on yhteisten luentojen ja instrumenttikohtaisten luentojen aikataulu.

Oppimateriaalit

Opetusmateriaalit ilmoitetaan kurssilla:
- Motoriikan säätely ja motorinen oppiminen, Kari Kauranen, (2011)
- Voi hyvin opettaja!, Salovaara, Honkonen
- Kasvatuspsykologia, Lehtinen, Vauras,Lerkkanen (2019)
- Kuuntelija käsikirja, Gothóni, (2020)
- Näin aivot oppivat, Huotilainen (2019)
- Lahjakkuus, Uusikylä (2020)
- Luovuus kuuluu kaikille, Uusikylä (2012)
- Motivaatio ja oppiminen Salmela-Aro (2018)
- Keskittymiskyvyn elvytysopas, Huotilainen ja Moisala (2019)
- Ope valmentaa, Pakkala, Ström (2018)
- Oivaltava oppiminen, Lonka (2015)
- Oppimiskoodi, Kuinka oppiminen onnistuu, Päivänsalo (2020)
- Hauskan oppimisen vallankumous, Järvilehto (2014)
- Kasvatus, Arvot ja tunteet, Puolimatka (2011)
- Riittävän hyvä opettaja, Stenberg, (2011)
- Huomaa hyvä! Uusitalo-Malmivaara, Vuorinen (2016)
- Huomaa hyvä!- toimintakortit Uusitalo-Malmivaara, Vuorinen (2016)
- Positiivinen pedagogiikka varhaiskasvatuksessa Leskisenoja (2019)
- Positiivisen pedagogiikan työkalupakki, Leskisenoja (2017)
- Positiivinen pedagogiikka ja nuorten hyvinvointi, Leskisenoja ja Sandberg (2019)

Opetusmenetelmät

Työelämäharjoittelun ohjaus
Pienryhmäohjaus
Pedagogiset yhteiset luennot
Instrumenttikohtaiset pedagogiset luennot
Observointi

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Kokonaisopintopistemäärästä 3 op opetusharjoittelua kahden harjoitusoppilaan kanssa

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Sovitaan erikseen tarvittaessa

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

AHOT työelämäkokemuksen tai aikaisempien opintojen perusteella, mahdollisuus suorittaa opintojakso hankkeissa sovitaan erikseen.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson kokonaispistemäärästä 5op
- opetusharjoittelu 3 op
- instrumenttiluennot ja kaikille yhteiset luennot 2 op

Sisällön jaksotus

Opintojakso koostuu kolmesta eri kokonaisuudesta:
INSTRUMENTTILUENNOT ovat keskiviikkoiltapäivisin välillä 13-16, opettajien Google -drivessä ilmoittamien aikataulujen mukaan. (linkki Driveen työtilan etusivulla)
Opintojakson instrumenttiluentoihin kuuluu 3 observointitapahtumaa, joiden ohjeistuksesta, tehtävistä ja ajoituksesta vastaa instrumenttiluentojen opettaja/opettajat.

OPETUSHARJOITTELU keskiviikkoisin kunkin instrumenttipedagogiikasta vastaavan opettajan tiedotuksen mukaisesti. Harjoittelu suoritetaan kahden oppilaan kanssa 45 min./13 viikkoa. Opetusharjoittelun ohjausta 7x45 min. + 15min. palaute lukukauden aikana tai vastaava määrä.

KAIKILLE YHTEISET LUENNOT: alla olevina keskiviikkoina klo 13-15.30, luokka AS411
8.9. Kurssin sisältö, aikataulu, suoritus, arviointi, Raili H.-K.
6.10. Opettajan ergonomia ja jaksaminen Raili H.-K.
3.11. Arviointi ja palautteen antaminen, Susanna Mesiä
24.11. Musiikkipedagogin työelämän pätevyysvaatimukset, palkkaus ja pätevyys, Susanna Mesiä
8.12. Loppureflektio ja palaute Raili H.-K.

Opetuspäiväkirjat ja oppimistehtävät tulee olla palautettuina viimeistään to 16.12.2021
Klassisen musiikin opiskelijat palauttavat päiväkirjat Kimmo Saloselle
Pop/jazz-musiikin opiskelijat palauttavat päiväkirjat Raili Honkanen-Korhoselle

Lisätietoja opiskelijoille

Lisätietoja vastaavilta opettajilta:
- KL laulu: Sirkku Wahlroos-Kaitila
- PJ laulu: Raili Honkanen-Korhonen
- KL piano: Kimmo Salonen
- PJ piano: Ari Pekka Korhonen
- KL puhaltimet: Ilkka Teerijoki
- PJ puhaltimet: Antti Rissanen
- KL kitara: Ilkka Teerijoki
- PJ kitara: Jarmo Hynninen
- Basso: Marko Liski
- Rummut: Tommi Rautiainen
- Viulu ja alttoviulu: Silja Raitio-Heikinheimo
- Sello: Ilkka Teerijoki

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

- Opiskelija osaa suunnitella loogisesti eteneviä oppimiskokonaisuuksia.
- Opiskelija osaa soveltaa oppijalähtöisiä ja kannustavia työtapoja.
- Opiskelija osaa antaa monipuolista ja motivoivaa palautetta.
- Opiskelija osaa valita oppilaalle soveltuvaa ohjelmistoa.
- Opiskelija kykenee reflektoimaan omaa pedagogista oppimisprosessiaan ja toimintaansa.
- Opiskelija osaa toimia sovittujen aikataulujen puitteissa ja suorittaa oppimistehtävät hyväksytysti.
- ePortfolio

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Jatkuva arviointi (arvioinnin perusteina oman instrumentin kahden oppilaan tuntien pitäminen ja päiväkirjan palauttaminen, tuntisuunnitelmien tekeminen tunneille ja observointitehtävien tekeminen), oppimistehtävät (oma kirjallinen reflektointi) ja läsnäolo (tai korvaavien tehtävien tekeminen) pedagogisilla ja instrumenttikohtaisilla luennoilla.

Esitietovaatimukset

Opiskelija osaa suunnitella instrumenttinsa yksilöopetusta joustavasti ja oppijalähtöisesti sekä osaa hyödyntää opetuksessaan musiikkikasvatuksen ja oman instrumenttinsa yksilöopetuksen tyypillisiä menetelmiä. Opiskelija osaa kuvata opettajan eettisen toiminnan perusperiaatteet ja osaa toiminnassaan huomioida oppimisprosessien monimuotoisuutta. Opiskelija kykenee erittelemään huomioitaan oppilaan toiminnasta ja osaa tunnistaa musiikilliseen vuorovaikutukseen vaikuttavia tekijöitä sekä osaa soveltaa näitä opetuksessaan.