Siirry suoraan sisältöön

Museologia II (10 op)

Toteutuksen tunnus: KX00DS22-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

09.09.2019 - 31.12.2019

Ajoitus

03.12.2019 - 30.09.2020

Opintopistemäärä

10 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Media, muotoilu ja konservointi

Toimipiste

Hämeentie 135

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

1 - 20

Koulutus

  • Konservoinnin tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Anna Häkäri
  • Päivi Ukkonen

Vastuuopettaja

Anna Häkäri

Ryhmät

  • KXA19S1
    Konservoinnin tutkinto-ohjelma päivä

Tavoitteet

- Opiskelija tuntee laaja-alaisesti museolaitoksen toimintaperiaatteet koskien kulttuuriperinnön säilyttämistä, käyttöä ja saavutettavuutta sekä kokoelman hoitoa, ja osaa soveltaa sitä työssään.
- Opiskelija ymmärtää esineiden alkuperän ja historian merkityksen ja huomio tämän työssään konservaattorina.
- Opiskelija ymmärtää mitä on kulttuuriperintöaineistojen kokoelmanhallinta niin museoissa kuin muissakin kokoelmissa.
- Opiskelija osaa toimia kokoelmanhallinnan periaatteiden ja ohjeiden mukaan niin projektityöskentelyssään kuin esim. työharjoitteluissaan.
- Opiskelija on perehtynyt niin kokoelmien kerryttämisen kuin kokoelmapoistoihinkin.
- Opiskelija osaa soveltaa käytännössä ennalta ehkäisevän konservoinnin menetelmiä erilaisissa kokoelmanhallinnan tilanteissa.
- Opiskelija ymmärtää museoiden näyttelytoiminnan perusteet ja konservaattoriin roolin näyttelytoiminnassa.
- Opiskelija osaa neuvoa eri materiaaleista valmistettujen esineiden käsittelyssä, näytteille asetuksessa, pakkaamisessa ja kuljetuksessa.
- Opiskelija ymmärtää ja sisäistää kestävän kehityksen ajattelun ja osaa soveltaa sitä kulttuuriperinnön säilytyksessä.
- Opiskelija on perillä ympäristön uhkatilanteista kulttuuriperinnön suojelussa ja tietää miten ongelmakenttää lähestytään.
- Opiskelija on perehtynyt ympäristöolosuhteiden riskikartoitukseen sekä hoito- ja pelastussuunnitelman laatimiseen kulttuuriperinnön suojelemiseksi (vesivahinko, tulva, tulipalo, maanjäristys, varkaus, yms.).

- Opiskelija tuntee museoiden käyttämiä inventointiohjelmia sekä ymmärtää dokumentoinnin merkityksen sekä osaa dokumentoida kulttuuriperintökohteen kontekstin edellyttämällä tavalla (konservointi, inventointi, luettelointi, yms.)
- Opiskelija ymmärtää esineen muutoksen museoesineeksi.

Sisältö

- Kokoelmanhallinta ja kokoelmapolitiikka teoriassa ja käytännössä
- Esineiden inventointi ja dokumentointi
- Esineen merkitys ja alkuperän tunnistaminen (merkitysanalyysi)
- Museoiden näytteilleasetus ja näyttelytoiminta
- Museoiden ja kokoelmien saavutettavuus ja käytettävyys
- Kokoelmien hoito ja konservointi
- Säilytystilat ja niiden hallinta
- Esineiden käsittely, pakkaus, kuljetus, lainat
- Riskikartoitus, hoito- ja pelastussuunnitelma, tuhohyönteistorjunta
- Kokoelmiin liittyvät turvallisuuskysymykset
- Kestävä kehitys museotyössä ja konservoinnissa

Oppimateriaalit

Lehtorin antamat kirjallisuusluettelot ja luentomateriaalit ennen opintojakson alkua ja sen aikana.

Opetusmenetelmät

Esittävä luento, lähiopetus, ongelmakeskeinen opetus, ohjatut harjoitukset, itsenäiset harjoitustehtävät, itsenäinen työ kirjallisuuden parissa. Opetus on suomeksi.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Osa opintojaksosta toteutetaan ulkopuolisen tahon kanssa, joka voi olla museo tai muu aiheeseen soveltuva yhteisö.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää, että opiskelija saavuttaa opintojakson tavoitteet toteutuksessa määritellyllä tavalla.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijan viikkotyömäärä 1,5 opintopistettä kohti on 40 tuntia, josta noin 15 - 20 tuntia on kontaktiopetusta lehtorin kanssa. Loput tunneista osoitetaan joko itsenäiseen työskentelyyn kirjallisuuden parissa tai itsenäiseen käytännön työhön. 1 opintopiste (op) vastaa työmäärältään 27 tuntia (h).

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakson aikana opiskelijan on käytännön harjoitustöiden ohella perehdyttävää annettuun kirjallisuuteen.

Kurssi toteutetaan projektimuotoisena oppimisena, Lähtökohtana on työn tekeminen ja sen kautta oppiminen. Opiskelijalla itsellään on rooli tutkivana oppijana.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelijalla on paljon poissaoloja. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on heikkoa. Opiskelijan ryhmätyöskentelytaidoissa on parannettavaa.

Opiskelija pystyy hahmottamaan aiheen perusideat, mutta aiheeseen liittyvä ongelmanratkaisu sekä teorian soveltaminen käytäntöön vaativat kehittämistä.

Työskentely ei ole ollut itsenäistä ja lisäohjaukselle on ollut hyvin paljon tarvetta. Kokonaisuudesta näkyy, että opintojaksoon tulisi perehtyä paremmin, koska oppimistulos on hajanainen. Opiskelijan tiedoissa ja taidoissa on paljon kehitettävää.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelijalla ei juuri ole poissaoloja. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on hyvä ja ryhmätyöskentely sujuu.

Työskentely etenee opintojaksolla johdonmukaisesti. Opiskelija hahmottaa hyvin opintojakson aiheen perusideat ja osaa soveltaa teoriaopintoja käytännön työskentelyssä. Opiskelija ymmärtää opittavien asioiden merkityksen ammattialalle ja niihin liittyvät syy- ja seuraussuhteet.

Työskentely on ollut riittävän itsenäistä, mutta myös ohjaukselle on ollut tarvetta. Opiskelija hallitsee tehtäväkokonaisuuden ja on saavuttanut hyvän tason tiedoissaan ja taidoissaan.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opintojaksolle asetetut tavoitteet on saavutettu kiitettävällä tavalla. Opiskelija on osallistunut opetukseen aktiivisesti ja rakentavasti sekä toiminut ryhmän jäsenenä kannustavasti ja ryhmätyöskentelyä vahvistavasti.

Opiskelija hahmottaa opintojaksolla opetetut asiat kiitettävästi ja pystyy soveltamaan oppimaansa ammattialansa vaatimusten mukaisesti. Opiskelija ymmärtää ja osaa ennakoida opeteltaviin ammattialansa asioihin liittyvien toimintojen syy- ja seuraussuhteet.

Työskentely on ollut riittävän itsenäistä. Opiskelija hallitsee kokonaisuuden sekä teoriassa että käytännössä. Opiskelija on saavuttanut erinomaisen tason tiedoissaan ja taidoissaan.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelijalla on paljon poissaoloja. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on heikkoa. Opiskelijan ryhmätyöskentelytaidoissa on parannettavaa.

Opiskelija pystyy hahmottamaan aiheen perusideat, mutta aiheeseen liittyvä ongelmanratkaisu sekä teorian soveltaminen käytäntöön vaativat kehittämistä.

Työskentely ei ole ollut itsenäistä ja lisäohjaukselle on ollut hyvin paljon tarvetta. Kokonaisuudesta näkyy, että opintojaksoon tulisi perehtyä paremmin, koska oppimistulos on hajanainen. Opiskelijan tiedoissa ja taidoissa on paljon kehitettävää.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Oppimistehtävät 60 %, jatkuva arviointi 40 %.
Arviointi perustuu opiskelijan jatkuvaan arviointiin sekä opintojaksolle osallistumiseen, käytännön harjoitustehtävien tekoon ja niiden arviointiin. Jokaista opiskelijaa arvioidaan omien lähtökohtien mukaisesti ja miten hän kehittyy ja oppii opintojakson aikana. Vähintään 80 % opintojakson lähiopetuksesta oltava paikalla.

Esitietovaatimukset

Museologia I 10 op, Tekstiilimateriaalit, -rakenteet ja kuiduntunnistus 5 op

Lisätiedot

Kurssi toteutetaan projektimuotoisena oppimisena. Lähtökohtana on työn tekeminen ja sen kautta oppiminen. Opiskelijalla itsellään on rooli tutkivana oppijana.