Valokuvan historia ja tekniikat (5 op)
Toteutuksen tunnus: KX00DN49-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.05.2021 - 27.10.2021
Ajoitus
25.10.2021 - 10.11.2021
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus
Yksikkö
Media, muotoilu ja konservointi
Toimipiste
Hämeentie 135
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
1 - 16
Koulutus
- Konservoinnin tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Päivi Ukkonen
Vastuuopettaja
Päivi Ukkonen
Ryhmät
-
KXA18S1Konservoinnin tutkinto-ohjelma päivä
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija tuntee valokuvan historian. Opiskelija tuntee valokuvan teorian ja ymmärtää valokuvan vedostamisen periaatteen sekä valokuvakemiaa. Opiskelija tunnistaa eri valokuvatekniikoita ja osaa ajoittaa niitä.
Opintojakson suoritettuaan opiskelija kykenee arvioimaan kokoelmissa olevien valokuvien ja negatiivien historiallista alkuperäisyyttä.
Sisältö
Valokuvan historia ja aikakaudet, tyylisuunnat sekä valokuvaajat. Valokuvan alkuperäisyys, kontekstien yhdistäminen.
Eri valokuvamenetelmien tunnistaminen sekä valmistusprosessien teoreettinen ymmärrys, valokuvakemian perusteet. Valokuvat, negatiivit, erilaiset valokuvatulosteet, valokuvien valmistuksen prosessi.
Oppimateriaalit
Luennoilla jaettavat materiaalit ja tiedonhankintatehtävän lähdeaineisto.
Opetusmenetelmät
Luento-opetus, tiedonhankinta lähdeaineistosta, oppimistehtävät ja harjoitustyöt sekä vierailut. Lähiopetus ja itsenäinen työskentely.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Vierailukohteet: Valokuvataiteen museo sekä valokuvanäyttelyt
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opintojakso on peruskurssi, jota ei voi suorittaa muulla tavoin.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan viikkotyömäärä 1,5 opintopistettä kohti on 40 tuntia, josta noin kolmannes on kontaktiopetusta. Loput tunneista on itsenäistä työskentelyä esimerkiksi kirjallisuuden, oppimistehtävien tai käytännön harjoitusten parissa. 1 opintopiste (op) vastaa työmäärältään 26 tuntia (h).
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakson aikana opiskelijan on käytännön harjoitustöiden ohella perehdyttävää annettuun kirjallisuuteen.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelijalla on paljon poissaoloja. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on heikkoa ja oppilaalla on vaikeuksia ryhmätyöskentelyssä. Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet vain minimaalisesti. Omaksutun tiedon taso on heikko ja opintojakson tehtävistä näkyy, että aiheeseen ei ole juurikaan paneuduttu. Osaaminen aiheeseen liittyvissä tehtävissä on heikko ja ongelmanratkaisu sekä teorian soveltaminen käytäntöön on puutteellista.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet hyvin. Opiskelija ymmärtää opintojakson aiheen merkityksen ammattialalle.
Omaksutun tiedon taso on hyvä ja opintojakson tehtävistä näkyy, että opiskelija osaa soveltaa teoriaopinnot käytännön työskentelyssä. Opiskelija tunnistaa valokuvatekniikoita ja osaa ajoittaa niitä. Opiskelija osaa valokuvan teorian ja ymmärtää valokuvan vedostamisen periaatteen sekä valokuvakemiaa. Opiskelija osaa aiheeseen liittyvät termit ja käsitteet.
Opiskelija toimii aika- ja tehtävätavoitteet saavuttaen. Opintojakson tehtävistä näkyy, että opiskelija on paneutunut aiheeseen. Kehittyäkseen edelleen opiskelija tarvitsee kuitenkin vielä ohjausta ja tukea. Opiskelijalla ei juuri ole poissaoloja. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on hyvä ja ryhmätyöskentely sujuu.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija hallitsee opintojakson tavoitteet erinomaisesti. Opiskelija suorittaa opintojakson ja siihen liittyvät tehtävät hallitusti ja aikataulussa.
Opiskelija osoittaa osaavansa ja hallitsevansa valokuvien tunnistamisen ja ajoittamisen. Opiskelija osaa valokuvan teorian ja ymmärtää valokuvan vedostamisen periaatteen sekä valokuvakemian. Hän osaa soveltaa oppimaansa ammattialansa vaatimusten mukaisesti ja hallitsee työhön liittyvät käsitteet ja termistön. Opiskelija osaa kehittää toimintaansa ja osoittaa perusteltua kriittistä ajattelua. Työskentely on ollut riittävän itsenäistä. Opiskelija hallitsee kokonaisuuden sekä teoreettisesti että käytännössä.
Opiskelija on osallistunut opetukseen aktiivisesti ja rakentavasti ja on toiminut ryhmän jäsenenä kannustavasti ja ryhmätyöskentelyä vahvistavasti.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet vähintäänkin tyydyttävästim ks. arviointikriteerit 1-2.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Oppimistehtävät 60 %, jatkuva arviointi 40 %.
Arviointi perustuu opiskelijan jatkuvaan arviointiin sekä opintojaksolle osallistumiseen, käytännön konservointityöhön ja sen arviointiin.
Lisätiedot
Arviointi perustuu läsnäoloon ja aktiiviseen osallistumiseen sekä tehtyihin tehtäviin.
Läsnäolon minimimäärä 80% ja hyväksytysti tehdyt harjoitustehtävät.