Siirry suoraan sisältöön

Teosanalyysi ja reproduktio (10 op)

Toteutuksen tunnus: KX00DL25-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

03.05.2021 - 16.05.2021

Ajoitus

01.08.2021 - 31.12.2021

Opintopistemäärä

10 op

TKI-osuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Musiikin tiimi

Toimipiste

Musiikki

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

8 - 14

Koulutus

  • Musiikin tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Julius Mauranen
  • Joona Pirilä
  • Jere Laukkanen
  • Kristian Suninen

Vastuuopettaja

Jere Laukkanen

Ryhmät

  • KXF18S1
    Musiikin tutkinto-ohjelma

Tavoitteet

Opiskelija perehtyy eri aikakausia ja musiikkityylejä edustaviin teoksiin ja musiikintekijöihin. Opiskelija ymmärtää, miten musiikkia ja sen eri elementtejä havaitaan sekä osaa analysoida teosten musiikillista sisältöä ja sijoittaa ne historialliseen ja tyylilliseen viitekehykseen. Opiskelija tutustuu eri aikakausien äänitys-, miksaus- ja tuotantotapoihin tekemällä tuotantoharjoituksia "reverse engineering" -tekniikalla.

Sisältö

Tavoitteiden mukaisesti.

Aika ja paikka

Luennot ja seminaarityöskentely perjantaisin klo 9.00–12.15. Lisäksi koko päivän kestävät reproduktio- ja pastissisessiot studiossa erikseen ilmoitettavan aikataulun mukaan. Koko opetuksen aikataulu ja opetustilat varmistetaan opetuksen alkaessa.
Opetus alkaa perjantaina 17.9.2021 klo 9.00. Viimeinen opetuspäivä on pe 10.12.
Lisäksi kaikille yhteinen seminaari keskiviikkoisin klo 13.00–14.30, AS522 / Klubi / studio
Opettajat: Jere Laukkanen ja erikseen ilmotettavat tuntiopettajat.

Oppimateriaalit

Cunningham, Mark: Good vibrations (Sanctuary)
Massey, Howard: Behind the Glass I & II
Emerick, Geoff: Here, there and everywhere
Scott, Ken: From Abbey Road to Ziggy Stardust
Milner, Greg: Perfecting sound forever
The Wrecking Crew (DVD)
Standing in the shadows of Motown (DVD)
Muscle Shoals (DVD)
Aiello, R. & Sloboda, J. A. (toim.) 1994. Musical Perceptions. New York: Oxford University Press.
Zollo, Paul. 2003. Songwriters on Songwriting. Expanded 4th ed. Cambridge, USA: Da Capo Press.
Eerola, T., Louhivuori, J. & Moisala, P. (toim.) 2003. Johdatus musiikintutkimukseen. Vaasa: Suomen musiikkitieteellinen seura.
Aho, M. & Kärjä A-V. (toim.). 2007. Populaarimusiikin tutkimus. Tampere: Vastapaino.
- sekä yhdessä sovittavia artikkeleita ja levytyksiä tarpeen mukaan

Opetusmenetelmät

Ryhmäohjaus
Aktivoiva luento
Seminaarityöskentely
Harjoitustehtävät
Studiotyöskentely

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Luennot ja seminaarityöskentely perjantaisin klo 9.00–12.15. Lisäksi koko päivän kestävät reproduktio- ja pastissisessiot studiossa erikseen ilmoitettavan aikataulun mukaan. Koko opetuksen aikataulu ja opetustilat varmistetaan opetuksen alkaessa.
Opetus alkaa perjantaina 10.9.2021 klo 9.00. Viimeinen opetuspäivä on pe 10.12.
Lisäksi kaikille yhteinen seminaari keskiviikkoisin klo 13.00–14.30, AS522 / Klubi / studio
Opettajat: Jere Laukkanen ja erikseen ilmotettavat tuntiopettajat.

Sisällön jaksotus

Musiikin havaitsemisen tavat ja tasot
Teosanalyysi ja reproduktio: alustus
Teosanalyysin tekeminen ja esittely
Omat tutkimukset esitellään – populaarimusiikin merkkipaalut (-50–80-luku)
Omat tutkimukset projektina – pastissit (-80–2010-luku)
Reproduktioiden ja pastissien toteuttaminen
Arviointi ja palaute

Lisätietoja opiskelijoille

Luennot ja seminaarityöskentely perjantaisin klo 9.00–12.15. Lisäksi koko päivän kestävät reproduktio- ja pastissisessiot studiossa erikseen ilmoitettavan aikataulun mukaan. Koko opetuksen aikataulu ja opetustilat varmistetaan opetuksen alkaessa.
Opetus alkaa perjantaina 10.9.2021 klo 9.00. Viimeinen opetuspäivä on pe 10.12.
Lisäksi kaikille yhteinen seminaari keskiviikkoisin klo 13.00–14.30, AS522 / Klubi / studio
Opettajat: Jere Laukkanen ja erikseen ilmotettavat tuntiopettajat.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

- Osallistuminen opetukseen
- Annettujen harjoitusten ja tehtävien suorittaminen ja palauttaminen sovitun aikataulun mukaisesti
- Kahden tuotantoharjoituksen suunnittelu, toteutus ja esittely Musiikin tekemisen ja tuottamisen yhteisseminaarissa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Jatkuva arviointi
Vertaisarviointi
Osallistuminen opetukseen
Oppimistehtävät
(yhteensä 100%)

Esitietovaatimukset

Musiikin tekeminen, markkinat ja tulevaisuuden trendit ja Studiotuotannon suunnittelu ja johtaminen -opintojaksojen suoritus tai vastaavat tiedot ja taidot.