Siirry suoraan sisältöön

Puheviestintä (5 op)

Toteutuksen tunnus: KU00EI33-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

30.11.2020 - 13.12.2020

Ajoitus

01.01.2021 - 23.05.2021

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Kulttuuripalvelut ja musiikki

Toimipiste

Hämeentie 153

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

30 - 40

Koulutus

  • Kulttuurituotannon tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Pirre Toikkanen
  • Päivi Rahmel

Vastuuopettaja

Leena Björkqvist

Ryhmät

  • KXB20S1
    Kulttuurituotannon tutkinto-ohjelma päivä

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- nimetä keskeiset kulttuurituottajan työssä tarvittavat puheviestintätilanteiden suunnittelu-, hallinta- ja arviointitaidot sekä tietää niiden merkityksen
- havainnoida ja analysoida puheviestintää erilaisissa tilanteissa
- suunnitella esiintymis- ja ryhmäviestintätilanteita
- havainnollistaa, jäsennellä, perustella ja kohdentaa asiansa viestintätilanteen ja viestinnän tavoitteen mukaisesti
- mukauttaa viestintätyyliään ja toimia erilaisissa kulttuurituottajan ammatin vaatimissa kotimaisissa ja kansainvälisissä puheviestintätilanteissa
- antaa ja vastaanottaa palautetta puheviestintäosaamisesta sekä arvioida realistisesti omia vahvuuksiaan ja kehittämiskohteitaan
- motivoitua kehittämään puheviestintäosaamistaan edelleen

Sisältö

- Esiintymistaidot erilaisissa esiintymistilanteissa
- Havainnollistaminen, kohdentaminen, vaikuttaminen ja argumentointi
- Asiantuntijaesityksen rakentaminen
- Esiintymisjännitys
- Ryhmäviestintätaidot fyysisissä ja virtuaalisissa ryhmäviestintätilanteissa
- Neuvottelutaidot
- Kokouskäytännöt
- Kuunteleminen
- Palautteen antaminen ja vastaanottaminen
- Oma viestijäkuva

Aika ja paikka

Etäopetus ja mahdollisuuksien mukaan joitakin luokkahuonetyöskentelyjä Arabiankatu 135

Oppimateriaalit

OMAAN tuleva luentomateriaali ja Kielijelpin materiaali verkossa
Miller, Nunnally, Wackman: Suhdetaitoja
Kopakkala: Ryhmä, jengi, tiimi TAI Niemistö: Ryhmän luovuus ja kehitysehdot
Ervasti, Turunen: Pitchaus, innostavan tiivistämisen taito

Opetusmenetelmät

Luennot, ryhmätehtävät, yksilötehtävät ja kirjallisuus

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Kurssi sisältää paljon työelämäään liittyvää käytännön harjoittelua

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Osaaminen näytetään kurssin tehtävien muodossa

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei vaihtoehtoisia suoritustapoja

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijan tulee varautua viikkottaisiin oppimistehtäviin, joita puretaan lähijaksolla

Sisällön jaksotus

I. ORIENTAATIO, SELKEÄ VIESTINTÄ ja KUUNTELUTAITO
2.RYHMÄPROSESSI JA VIESTINTÄ RYHMÄSSÄ
3.HAASTAVAT VIESTINTÄ TILANTEET
4.INNOSTAMINEN, IDEOINTIRIIHEN TAI PANELIN VETÄMINEN
5. ESITELMÄ, PITCHAUS JA ASIAVIESTINTÄ
6. KOKOUSTEN VETÄMINEN, KONFLIKTIEN RATKAISU JA PALAUTTEEN ANTO
7. MINÄ VIESTIJÄNÄ, TARINA MINUSTA

Lisätietoja opiskelijoille

Kurssi on hyvin vuorovaikutteinen ja edellyttää avointa mieltä ja intensiivistä läsnäoloa

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa nimetä keskeiset kulttuurituottajan työssä tarvittavat puheviestintätilanteiden suunnittelu-, hallinta- ja arviointitaidot. Opiskelija osaa suunnitella kulttuurituottajan työhön liittyviä esiintymis- ja ryhmäviestintätilanteita. Hän osaa havainnollistaa, jäsennellä, perustella ja kohdentaa asiaansa. Opiskelija osaa antaa ja vastaanottaa palautetta puheviestintäosaamisesta.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa keskeiset kulttuurituottajan työssä tarvittavat puheviestintätilanteiden suunnittelu-, hallinta- ja arviointitaidot sekä tietää niiden merkityksen. Hän osaa havainnoida ja analysoida puheviestintää erilaisissa tilanteissa. Opiskelija osaa suunnitella kulttuurituottajan työhön liittyviä esiintymis- ja ryhmäviestintätilanteita. Hän osaa havainnollistaa, jäsennellä, perustella ja kohdentaa asiansa viestintätilanteen ja viestinnän tavoitteen mukaisesti. Opiskelija osaa mukauttaa viestintätyyliään puheviestintätilanteen mukaan. Opiskelija osaa antaa ja vastaanottaa palautetta puheviestintäosaamisesta sekä arvioida realistisesti omia vahvuuksiaan ja kehittämiskohteitaan. Hän on motivoitunut kehittämään puheviestintäosaamistaan.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa keskeiset kulttuurituottajan työssä tarvittavat puheviestintätilanteiden suunnittelu-, hallinta- ja arviointitaidot ja pystyy soveltamaan niitä vaihtuvissa tilanteissa. Hän osaa havainnoida ja analysoida puheviestintää erilaisissa tilanteissa. Opiskelija osaa suunnitella kulttuurituottajan työhön liittyviä esiintymis- ja ryhmäviestintätilanteita ja löytää vaihtoehtoisia tapoja toimia vuorovaikutustilanteissa. Hän osaa havainnollistaa, jäsennellä, perustella ja kohdentaa asiansa monipuolisesti viestintätilanteen ja viestinnän tavoitteen mukaisesti. Opiskelija osaa mukauttaa viestintätyyliään ja toimia erilaisissa kulttuurituottajan ammatin vaatimissa puheviestintätilanteissa. Opiskelija osaa antaa ja vastaanottaa palautetta puheviestintäosaamisesta sekä arvioida realistisesti omia vahvuuksiaan ja kehittämiskohteitaan. Hän on motivoitunut kehittämään puheviestintäosaamistaan.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija osaa nimetä keskeiset kulttuurituottajan työssä tarvittavat puheviestintätilanteiden suunnittelu-, hallinta- ja arviointitaidot. Opiskelija osaa suunnitella kulttuurituottajan työhön liittyviä esiintymis- ja ryhmäviestintätilanteita. Hän osaa havainnollistaa, jäsennellä, perustella ja kohdentaa asiaansa. Opiskelija osaa antaa ja vastaanottaa palautetta puheviestintäosaamisesta.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Jatkuva arviointi