Puheviestintä (5 op)
Toteutuksen tunnus: KU00EI33-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
30.11.2020 - 13.12.2020
Ajoitus
01.01.2021 - 23.05.2021
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Kulttuuripalvelut ja musiikki
Toimipiste
Hämeentie 153
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
30 - 40
Koulutus
- Kulttuurituotannon tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Pirre Toikkanen
- Päivi Rahmel
Vastuuopettaja
Leena Björkqvist
Ryhmät
-
KXB20S1Kulttuurituotannon tutkinto-ohjelma päivä
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- nimetä keskeiset kulttuurituottajan työssä tarvittavat puheviestintätilanteiden suunnittelu-, hallinta- ja arviointitaidot sekä tietää niiden merkityksen
- havainnoida ja analysoida puheviestintää erilaisissa tilanteissa
- suunnitella esiintymis- ja ryhmäviestintätilanteita
- havainnollistaa, jäsennellä, perustella ja kohdentaa asiansa viestintätilanteen ja viestinnän tavoitteen mukaisesti
- mukauttaa viestintätyyliään ja toimia erilaisissa kulttuurituottajan ammatin vaatimissa kotimaisissa ja kansainvälisissä puheviestintätilanteissa
- antaa ja vastaanottaa palautetta puheviestintäosaamisesta sekä arvioida realistisesti omia vahvuuksiaan ja kehittämiskohteitaan
- motivoitua kehittämään puheviestintäosaamistaan edelleen
Sisältö
- Esiintymistaidot erilaisissa esiintymistilanteissa
- Havainnollistaminen, kohdentaminen, vaikuttaminen ja argumentointi
- Asiantuntijaesityksen rakentaminen
- Esiintymisjännitys
- Ryhmäviestintätaidot fyysisissä ja virtuaalisissa ryhmäviestintätilanteissa
- Neuvottelutaidot
- Kokouskäytännöt
- Kuunteleminen
- Palautteen antaminen ja vastaanottaminen
- Oma viestijäkuva
Aika ja paikka
Etäopetus ja mahdollisuuksien mukaan joitakin luokkahuonetyöskentelyjä Arabiankatu 135
Oppimateriaalit
OMAAN tuleva luentomateriaali ja Kielijelpin materiaali verkossa
Miller, Nunnally, Wackman: Suhdetaitoja
Kopakkala: Ryhmä, jengi, tiimi TAI Niemistö: Ryhmän luovuus ja kehitysehdot
Ervasti, Turunen: Pitchaus, innostavan tiivistämisen taito
Opetusmenetelmät
Luennot, ryhmätehtävät, yksilötehtävät ja kirjallisuus
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Kurssi sisältää paljon työelämäään liittyvää käytännön harjoittelua
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Osaaminen näytetään kurssin tehtävien muodossa
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei vaihtoehtoisia suoritustapoja
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan tulee varautua viikkottaisiin oppimistehtäviin, joita puretaan lähijaksolla
Sisällön jaksotus
I. ORIENTAATIO, SELKEÄ VIESTINTÄ ja KUUNTELUTAITO
2.RYHMÄPROSESSI JA VIESTINTÄ RYHMÄSSÄ
3.HAASTAVAT VIESTINTÄ TILANTEET
4.INNOSTAMINEN, IDEOINTIRIIHEN TAI PANELIN VETÄMINEN
5. ESITELMÄ, PITCHAUS JA ASIAVIESTINTÄ
6. KOKOUSTEN VETÄMINEN, KONFLIKTIEN RATKAISU JA PALAUTTEEN ANTO
7. MINÄ VIESTIJÄNÄ, TARINA MINUSTA
Lisätietoja opiskelijoille
Kurssi on hyvin vuorovaikutteinen ja edellyttää avointa mieltä ja intensiivistä läsnäoloa
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa nimetä keskeiset kulttuurituottajan työssä tarvittavat puheviestintätilanteiden suunnittelu-, hallinta- ja arviointitaidot. Opiskelija osaa suunnitella kulttuurituottajan työhön liittyviä esiintymis- ja ryhmäviestintätilanteita. Hän osaa havainnollistaa, jäsennellä, perustella ja kohdentaa asiaansa. Opiskelija osaa antaa ja vastaanottaa palautetta puheviestintäosaamisesta.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa keskeiset kulttuurituottajan työssä tarvittavat puheviestintätilanteiden suunnittelu-, hallinta- ja arviointitaidot sekä tietää niiden merkityksen. Hän osaa havainnoida ja analysoida puheviestintää erilaisissa tilanteissa. Opiskelija osaa suunnitella kulttuurituottajan työhön liittyviä esiintymis- ja ryhmäviestintätilanteita. Hän osaa havainnollistaa, jäsennellä, perustella ja kohdentaa asiansa viestintätilanteen ja viestinnän tavoitteen mukaisesti. Opiskelija osaa mukauttaa viestintätyyliään puheviestintätilanteen mukaan. Opiskelija osaa antaa ja vastaanottaa palautetta puheviestintäosaamisesta sekä arvioida realistisesti omia vahvuuksiaan ja kehittämiskohteitaan. Hän on motivoitunut kehittämään puheviestintäosaamistaan.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa keskeiset kulttuurituottajan työssä tarvittavat puheviestintätilanteiden suunnittelu-, hallinta- ja arviointitaidot ja pystyy soveltamaan niitä vaihtuvissa tilanteissa. Hän osaa havainnoida ja analysoida puheviestintää erilaisissa tilanteissa. Opiskelija osaa suunnitella kulttuurituottajan työhön liittyviä esiintymis- ja ryhmäviestintätilanteita ja löytää vaihtoehtoisia tapoja toimia vuorovaikutustilanteissa. Hän osaa havainnollistaa, jäsennellä, perustella ja kohdentaa asiansa monipuolisesti viestintätilanteen ja viestinnän tavoitteen mukaisesti. Opiskelija osaa mukauttaa viestintätyyliään ja toimia erilaisissa kulttuurituottajan ammatin vaatimissa puheviestintätilanteissa. Opiskelija osaa antaa ja vastaanottaa palautetta puheviestintäosaamisesta sekä arvioida realistisesti omia vahvuuksiaan ja kehittämiskohteitaan. Hän on motivoitunut kehittämään puheviestintäosaamistaan.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija osaa nimetä keskeiset kulttuurituottajan työssä tarvittavat puheviestintätilanteiden suunnittelu-, hallinta- ja arviointitaidot. Opiskelija osaa suunnitella kulttuurituottajan työhön liittyviä esiintymis- ja ryhmäviestintätilanteita. Hän osaa havainnollistaa, jäsennellä, perustella ja kohdentaa asiaansa. Opiskelija osaa antaa ja vastaanottaa palautetta puheviestintäosaamisesta.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Jatkuva arviointi