Tarinallinen viestintä (5 op)
Toteutuksen tunnus: KU00CL46-3003
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.05.2019 - 25.08.2019
Ajoitus
21.10.2019 - 31.12.2019
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Kulttuuripalvelut ja musiikki
Toimipiste
Hämeentie 135
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
10 - 15
Koulutus
- Kulttuurituotannon tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Päivi Rahmel
Vastuuopettaja
Leena Björkqvist
Ryhmät
-
KUVAOKulttuurituotannon syventävät opinnot
Tavoitteet
Opiskelija perehtyy tarinalliseen viestintään yrityksissä osana brändin rakentamista ja markkinointia. Opintojakson suoritettuaan oppilas tuntee vahvoja yritystarinoita ja tunnistaa hyvän yritystarinan, tietää tarinan rakentamisen perusteita ja rakenteita. Hän osaa luoda tarinan annetusta materiaalista. Oppilas omaksuu myös tarinallisen ajattelun luonteen ja osaa nähdä sen käyttömahdollisuuksia osana oman työnsä kokonaisuutta.
Sisältö
Tarinallistamisen idea
Kansainväliset merkkitarinat
Menestyksen ainekset, kotimaiset brändit ja palvelumuotoilu
Dramaturgiaa ja kirjoitusharjoitteita
Omat tarinat ja niiden pitchaus
Oppimateriaalit
Nettimateriaali
Dramaturgioita
Juhana Torkki: Puhevalta
Juhana Torkki: Tarinan valta
Palvelumuotoilu
Stooripuu
Opetusmenetelmät
Luennot, toiminnalliset harjoitteet, itsenäiset-ja ryhmätehtävät.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opiskelijat valitsevat jonkun firman jonka yritystarinaan he perehtyvät ja toisen, jonka toiminnasta tekevät/kirjoittavat ryhmittäin yritystarinan.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ei tenttiä.
Kansainvälisyys
Yritystarinat voidaan etsiä myös kansainvälisestä kontekstista.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaisia suoritustapoja
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan tulee varata aikaa kirjallisuden lukemiseen. Ryhmätehtävät tehdään pääasiassa lähiopetuksen yhteydessä.
Lisätietoja opiskelijoille
Kurssin luonne edellyttää läsnäoloa lähiopetuksessa.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Jatkuva arviointi, osallistuminen ja annettujen tehtävien tekeminen. Itsearviointi, vertaisarviointi, opettajanarviointi.