Siirry suoraan sisältöön

Portfolio (5 op)

Toteutuksen tunnus: KM00ER86-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.12.2021 - 09.01.2022

Ajoitus

29.03.2022 - 11.05.2022

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Media, muotoilu ja konservointi

Toimipiste

Hämeentie 135

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 20

Koulutus

  • Muotoilun tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Kai Talonpoika
  • Katri Myllylä

Vastuuopettaja

Katri Myllylä

Ryhmät

  • KXE21S1GS
    Visuaalisen viestinnän muotoilu - Graafinen suunnittelu

Tavoitteet

Opiskelija osaa dokumentoida ammatillista kehittymistään ja eritellä sitä kirjallisesti, visuaalisesti ja suullisesti. Opiskelija osaa arvioida omaa osaamistaan suhteessa työelämän vaatimuksiin. Opiskelija tuntee erilaisten portfolioiden lähestymistapoja ja pystyy arvioimaan erilaisiin tarkoituksiin käytettävien portfolioiden tarpeita ja erityisvaatimuksia. Opiskelija osaa tuottaa tavoitteiden kannalta tarkoituksenmukaisen oppimisportfolion ja/tai ammatillisen portfolion. Opiskelija ymmärtää itsearvioinnin merkityksen osana portfolioprosessia ja ammatti-identiteetin syntymistä. Opiskelija osaa hyödyntää portfoliota aktiivisesti oman ammattitaitonsa ja identiteettinsä kehittämisen välineenä.

Sisältö

• oman osaamisen reflektio ja dokumentointi
• portfolio oman osaamisen ja kehittymisen tunnistamisen välineenä
• erityyppiset portfoliot (oppimisportfolio/ammatillinen portfolio)
• portfolion jäsentäminen ja kokoaminen
• portfolion toteuttamisen tavat ja tekniikat
• portfolion merkitys työnhakuprosessissa

Opetusmenetelmät

Lähiopetus
Harjoitustehtävät
Yhteistoiminnallinen oppiminen

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Kansainvälisyys

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija tunnistaa omaa osaamistansa. Hän ymmärtää portfolion merkityksen ammatillisessa kehittymisessä ja työnhakuprosessissa. Opiskelija kykenee portfolioprojektin dokumentointiin ja osaa nimetä valintojaan. Opiskelijan työnjälki on ammatillisesti tyydyttävää. Opiskelija osaa hyödyntää portfoliota oman ammatti-identiteettinsä kehittämisen välineenä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija tunnistaa oman osaamisensa vahvuudet ja kehittämiskohteet hyvin. Hän ymmärtää portfolion merkityksen ammatillisessa kehittymisessä ja työnhakuprosessissa. Opiskelija kykenee portfolioprojektin huolelliseen dokumentointiin ja osaa perustella valintojaan. Opiskelijan työnjälki on ammatillisesti hyvää. Opiskelija kykenee osittaiseen itseohjautuvuuteen. Opiskelija osaa hyödyntää portfoliota oman ammatti-identiteettinsä kehittämisen välineenä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija kykenee reflektoimaan omaa osaamistaan ja tunnistaa ammatilliset kehittämiskohteet laaja-alaisesti. Hän osaa hyödyntää portfoliota ammatillisessa kehittymisessä ja työnhakuprosessissa. Opiskelija dokumentoi portfolioprojektin huolellisesti sekä osaa perustella ja arvioida valintojaan. Opiskelijan työnjälki on ammatillisesti kiitettävää. Opiskelija kykenee aktiiviseen itseohjautuvuuteen ja luovaan ongelmanratkaisuun. Opiskelija osaa hyödyntää portfoliota oman ammatti-identiteettinsä kehittämisen välineenä.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija tunnistaa omaa osaamistansa. Hän ymmärtää portfolion merkityksen ammatillisessa kehittymisessä ja työnhakuprosessissa. Opiskelija kykenee portfolioprojektin dokumentointiin ja osaa nimetä valintojaan. Opiskelijan työnjälki on ammatillisesti tyydyttävää. Opiskelija osaa hyödyntää portfoliota oman ammatti-identiteettinsä kehittämisen välineenä.