Portfolio (5 op)
Toteutuksen tunnus: KM00ER86-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.12.2021 - 09.01.2022
Ajoitus
29.03.2022 - 11.05.2022
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Media, muotoilu ja konservointi
Toimipiste
Hämeentie 135
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 20
Koulutus
- Muotoilun tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Kai Talonpoika
- Katri Myllylä
Vastuuopettaja
Katri Myllylä
Ryhmät
-
KXE21S1GSVisuaalisen viestinnän muotoilu - Graafinen suunnittelu
Tavoitteet
Opiskelija osaa dokumentoida ammatillista kehittymistään ja eritellä sitä kirjallisesti, visuaalisesti ja suullisesti. Opiskelija osaa arvioida omaa osaamistaan suhteessa työelämän vaatimuksiin. Opiskelija tuntee erilaisten portfolioiden lähestymistapoja ja pystyy arvioimaan erilaisiin tarkoituksiin käytettävien portfolioiden tarpeita ja erityisvaatimuksia. Opiskelija osaa tuottaa tavoitteiden kannalta tarkoituksenmukaisen oppimisportfolion ja/tai ammatillisen portfolion. Opiskelija ymmärtää itsearvioinnin merkityksen osana portfolioprosessia ja ammatti-identiteetin syntymistä. Opiskelija osaa hyödyntää portfoliota aktiivisesti oman ammattitaitonsa ja identiteettinsä kehittämisen välineenä.
Sisältö
• oman osaamisen reflektio ja dokumentointi
• portfolio oman osaamisen ja kehittymisen tunnistamisen välineenä
• erityyppiset portfoliot (oppimisportfolio/ammatillinen portfolio)
• portfolion jäsentäminen ja kokoaminen
• portfolion toteuttamisen tavat ja tekniikat
• portfolion merkitys työnhakuprosessissa
Opetusmenetelmät
Lähiopetus
Harjoitustehtävät
Yhteistoiminnallinen oppiminen
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
–
Kansainvälisyys
–
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija tunnistaa omaa osaamistansa. Hän ymmärtää portfolion merkityksen ammatillisessa kehittymisessä ja työnhakuprosessissa. Opiskelija kykenee portfolioprojektin dokumentointiin ja osaa nimetä valintojaan. Opiskelijan työnjälki on ammatillisesti tyydyttävää. Opiskelija osaa hyödyntää portfoliota oman ammatti-identiteettinsä kehittämisen välineenä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija tunnistaa oman osaamisensa vahvuudet ja kehittämiskohteet hyvin. Hän ymmärtää portfolion merkityksen ammatillisessa kehittymisessä ja työnhakuprosessissa. Opiskelija kykenee portfolioprojektin huolelliseen dokumentointiin ja osaa perustella valintojaan. Opiskelijan työnjälki on ammatillisesti hyvää. Opiskelija kykenee osittaiseen itseohjautuvuuteen. Opiskelija osaa hyödyntää portfoliota oman ammatti-identiteettinsä kehittämisen välineenä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija kykenee reflektoimaan omaa osaamistaan ja tunnistaa ammatilliset kehittämiskohteet laaja-alaisesti. Hän osaa hyödyntää portfoliota ammatillisessa kehittymisessä ja työnhakuprosessissa. Opiskelija dokumentoi portfolioprojektin huolellisesti sekä osaa perustella ja arvioida valintojaan. Opiskelijan työnjälki on ammatillisesti kiitettävää. Opiskelija kykenee aktiiviseen itseohjautuvuuteen ja luovaan ongelmanratkaisuun. Opiskelija osaa hyödyntää portfoliota oman ammatti-identiteettinsä kehittämisen välineenä.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija tunnistaa omaa osaamistansa. Hän ymmärtää portfolion merkityksen ammatillisessa kehittymisessä ja työnhakuprosessissa. Opiskelija kykenee portfolioprojektin dokumentointiin ja osaa nimetä valintojaan. Opiskelijan työnjälki on ammatillisesti tyydyttävää. Opiskelija osaa hyödyntää portfoliota oman ammatti-identiteettinsä kehittämisen välineenä.