Videotekniikka (10 op)
Toteutuksen tunnus: KM00ER73-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.05.2022 - 01.09.2022
Ajoitus
01.08.2022 - 31.12.2022
Opintopistemäärä
10 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Media, muotoilu ja konservointi
Toimipiste
Hämeentie 135
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Esitys- ja teatteritekniikan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Antti Huusko
- Timo Hiekkanen
Vastuuopettaja
Timo Hiekkanen
Ryhmät
-
KXH21S1Esitys- ja teatteritekniikan tutkinto-ohjelma
Tavoitteet
Opiskelija tuntee esitys- ja teatteriteknisten videojärjestelmien laitteet, niiden ominaisuudet,
käyttömahdollisuudet, toimintaperiaatteet sekä järjestelmien erityisvaatimukset. Opiskelija osaa suunnitella ja rakentaa toimivan videojärjestelmän. Hän osaa lukea järjestelmiin liittyviä dokumentteja ja ymmärtää digitaalisen videon peruskäsitteet. Opiskelija osaa käyttää ammattialalla käytössä olevia ulosajo- ja mediaserveriohjelmistoja. Opiskelija hahmottaa videotekniikan merkityksen esitystoiminnan osana ja tuntee ammattialan työnkuvat. Opiskelija tietää järjestelmiin liittyvät turvallisuusriskit ja osaa ottaa ne huomioon järjestelmää rakennettaessa ja käytettäessä. Opiskelija osaa soveltaa taitojaan käytännössä.
Sisältö
- videotekniset järjestelmät, laitteet ja niiden toimintaperiaatteet
- järjestelmiin liittyvät signaalinsiirto- ja verkkoratkaisut
- ulosajo- ja mediaserveriohjelmistojen käyttäminen
- videoteknisten järjestelmien dokumentoinnissa käytettävät symbolit ja merkinnät
- järjestelmiin liittyvät turvallisuusriskit ja -käytännöt
Aika ja paikka
-
Oppimateriaalit
-
Opetusmenetelmät
Luennot
Harjoitukset
Työpajat
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
-
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
-
Kansainvälisyys
-
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson suorittaminen edellyttää vähintään 80% läsnäoloa lähiopetuksessa.
Sisällön jaksotus
-
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakson suorittaminen edellyttää vähintään 80% läsnäoloa lähiopetuksessa. Lähiopetuksen tiedot löytyvät lukujärjestyksestä https://lukkarit.metropolia.fi/.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa rakentaa toimivan videojärjestelmän ja käyttää järjestelmän laitteita osana työryhmää. Opiskelija hahmottaa videotekniikan merkityksen esitystoiminnan osana ja tuntee ammattialan työnkuvat. Opiskelija noudattaa alan turvallisuuskäytäntöjä toiminnassaan. Opiskelija osaa hakea videotekniikkaan liittyvää tietoa ja soveltaa sitä ongelmanratkaisussa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa suunnitella ja rakentaa toimivan videojärjestelmän ja käyttää järjestelmän laitteita itsenäisesti. Hän soveltaa ammattialan tietoperustaa ja teknistä dokumentaatiota suunnittelu- ja rakennustyössään. Opiskelija hahmottaa videotekniikan merkityksen esitystoiminnan osana ja tuntee ammattialan työnkuvat. Opiskelija noudattaa alan turvallisuuskäytäntöjä toiminnassaan. Opiskelija osaa itsenäisesti hakea videotekniikkaan liittyvää tietoa ja soveltaa sitä ongelmanratkaisussa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa suunnitella ja rakentaa toimivan videojärjestelmän ja käyttää järjestelmän laitteita itsenäisesti. Hän perustelee suunnitteluratkaisunsa soveltaen ammattialan tietoperustaa. Opiskelija käyttää järjestelmällisesti teknistä dokumentaatiota suunnittelu- ja rakennustyössään. Hän hahmottaa videotekniikan merkityksen esitystoiminnan osana ja tuntee ammattialan työnkuvat. Opiskelija noudattaa alan turvallisuuskäytäntöjä omassa toiminnassaan ja edistää koko työryhmän turvallista työskentelyä. Opiskelija osaa itsenäisesti hakea ja jäsentää videotekniikkaan liittyvää tietoa ja soveltaa sitä ongelmanratkaisussa.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija osaa rakentaa toimivan videojärjestelmän ja käyttää järjestelmän laitteita osana työryhmää. Opiskelija hahmottaa videotekniikan merkityksen esitystoiminnan osana ja tuntee ammattialan työnkuvat. Opiskelija noudattaa alan turvallisuuskäytäntöjä toiminnassaan. Opiskelija osaa hakea videotekniikkaan liittyvää tietoa ja soveltaa sitä ongelmanratkaisussa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Oppimispäiväkirja
Harjoitukset
Näyttötyöt