Siirry suoraan sisältöön

Tuotannon opinnot (15 op)

Toteutuksen tunnus: KM00DK16-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

03.05.2021 - 05.09.2021

Ajoitus

01.08.2021 - 01.11.2021

Opintopistemäärä

15 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Media, muotoilu ja konservointi

Toimipiste

Hämeentie 135

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

10 - 18

Koulutus

  • Elokuvan ja television tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Johanna Wartio
  • Annakaisa Sukura
  • Antti Pönni
  • ELO virtuaali::elokuva- ja televisio

Vastuuopettaja

Annakaisa Sukura

Ryhmät

  • KXC20_KS
    KXC20 Käsikirjoittaminen ja sisällöntuotanto
  • KXC20_T
    KXC20 Tuotanto
  • KXC20S1
    Elokuvan ja television tutkinto-ohjelma, päivä
  • KXC20_KÄ
    KXC20 Kuva ja ääni

Tavoitteet

Opiskelija tuntee audiovisuaalisen kerronnan ja ilmaisun keskeisiä teorioita. Hän osaa tehdä pienimuotoisen analyysin audiovisuaalisesta teoksesta.

Opiskelija tuntee kotimaisen media-alan toimijoita ja sidosryhmiä. Opiskelija tietää tuotannon tekijänoikeudet ja keskeiset sopimukset eri yhteistyökumppaneiden kanssa. Hän tietää erilaisia media-ala julkaisualustoja.

Opiskelija osaa ammattimaisen audiovisuaalisen tuotantoprosessin kokonaisuuden. Hän tietää käsikirjoituksen tuotannollisen ja taiteellisen purun, ja osaa suunnitella sen perusteella erilaisten resurssien tarpeen tuotannoissa. Hän osaa tehdä erilaisia tuotantosuunnitelmia ja vaiheistaa niitä. Hän tietää media-alan erilaisia ammattirooleja ja toimenkuvia. Hän tietää audiovisuaalisen jälkituotannon prosessin ja sen keskeisen ammattisanaston.

Opiskelija osaa esitellä tuotannon eri yhteistyökumppaneille suullisesti ja kirjallisesti. Hän tietää tuotannon kulurakenteen, rahoitussuunnitelman ja kulunseurantaperiaatteen. Hän tuntee keskeiset kotimaiset julkiset rahoituskanavat. Hän tietää erilaisia välineitä ja foorumeita vaihtoehtoisen rahoituksen hankintaan.

Hän tietää erilaisia levityskanavia tuotannoille. Hän ymmärtää valmiin tuotannon markkinoinnin ja levityksen osana tuottajan työtä.

Opiskelija osaa kommunikoida työryhmän ja yhteistyökumppaneiden kanssa ja tietää erilaisia tapoja siihen. Hän tietää erilaisia malleja johtaa tuotantoryhmää. Opiskelija osaa antaa ja vastaanottaa palautetta tuotannon kehitys- ja tuotantovaiheessa.

Hän osaa suunnitella henkilökohtaista urapolkuaan, arvioida ammatti-identiteettinsä kehittymistä ja esitellä osaamistaan.

Sisältö

- teosanalyysi
- tuotantoprosessi eri välineissä
- julkaisukanavat
-keskeiset tekijänoikeudet ja sopimukset av-tuotannoissa
- tuotantohenkilökunta ja toimenkuvat
- käsikirjoituksen tuotannollinen ja taiteellinen analyysi
- tuotannon esittely suullisesti ja kirjallisesti
- kustannusarvio, rahoitussuunnitelma ja kulunseuranta
- erilaiset rahoituskanavat ja –alustat kotimaassa
- vaihtoehtoiset rahoituksen hankinnan välineet ja kampanjat
- tuotantojen julkaisu, levitys ja markkinointi
- työryhmän johtaminen
- henkilökohtaisen ammattisuuntautumisen kehittäminen ja syventäminen

Oppimateriaalit

case study (elokuva/käsikirjoitus/jakso)
www.ses.fi

The guerilla film makers movie blueprint
Jones, Chris, 1967- ; Newman, Jonathan, 1972- ; Williams, Cara
Projektijohtaminen suomalaisessa tv- ja elokuvatuotannossa : näkökulmia projektijohtamiskäytäntöjen rakentumiseen tv- ja elokuvatuottajien haastatteluissa
Oksman, Riku, 1978-,
Film production management 101 : management and coordination in a digital age
Patz, Deborah S.

Indie film producing
Lyons, Suzanne

Markkinointi ja myynti: Grönroos, Christian. 2000. Service Management and Marketing.
Johtaminen: Sydänmaanlakka, Pentti. 2014. (toim.) Tulevaisuuden johtaminen. Pertec.
Johtaminen: Valpola, Kvist, Heimonen, Niutanen, Lillkåll, Masalin & Kalin. 2010. Strategia toimeksi -
muutosvoimana ihmiset. Redfina.
Julkaisu ja levitys: alan tutkimukset ja julkaisut jaetaan luennolla

Opetusmenetelmät

Lähiopetus,
(Etäopetus, koronatilanteen mukaan)
Oppimistehtävät

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kontakti 40%
Itsenäiset tehtävät 40%
Vierailu 10%
Palaute 10%

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Osallistuminen opetukseen. Tehtävien tekeminen. Puutteita tehtävissä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Aktiivinen osallistuminen opetukseen. Kyky soveltaa opittua.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Aktiivinen osallistuminen opetukseen. Kyky soveltaa opittua ja reflektoida sitä. Tehtävien kehittämislähtöinen suorittaminen. Uuden tiedon tuottaminen opetukseen.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Osallistuminen opetukseen. Tehtävien tekeminen. Puutteita tehtävissä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Jatkuva arviointi
Oppimistehtävät
Itsearviointi