Tuotannon opinnot (15 op)
Toteutuksen tunnus: KM00DK16-3003
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
03.05.2021 - 05.09.2021
Ajoitus
01.08.2021 - 01.11.2021
Opintopistemäärä
15 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Media, muotoilu ja konservointi
Toimipiste
Hämeentie 135
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
10 - 18
Koulutus
- Elokuvan ja television tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Johanna Wartio
- Annakaisa Sukura
- Antti Pönni
- ELO virtuaali::elokuva- ja televisio
Vastuuopettaja
Annakaisa Sukura
Ryhmät
-
KXC20_KSKXC20 Käsikirjoittaminen ja sisällöntuotanto
-
KXC20_TKXC20 Tuotanto
-
KXC20S1Elokuvan ja television tutkinto-ohjelma, päivä
-
KXC20_KÄKXC20 Kuva ja ääni
Tavoitteet
Opiskelija tuntee audiovisuaalisen kerronnan ja ilmaisun keskeisiä teorioita. Hän osaa tehdä pienimuotoisen analyysin audiovisuaalisesta teoksesta.
Opiskelija tuntee kotimaisen media-alan toimijoita ja sidosryhmiä. Opiskelija tietää tuotannon tekijänoikeudet ja keskeiset sopimukset eri yhteistyökumppaneiden kanssa. Hän tietää erilaisia media-ala julkaisualustoja.
Opiskelija osaa ammattimaisen audiovisuaalisen tuotantoprosessin kokonaisuuden. Hän tietää käsikirjoituksen tuotannollisen ja taiteellisen purun, ja osaa suunnitella sen perusteella erilaisten resurssien tarpeen tuotannoissa. Hän osaa tehdä erilaisia tuotantosuunnitelmia ja vaiheistaa niitä. Hän tietää media-alan erilaisia ammattirooleja ja toimenkuvia. Hän tietää audiovisuaalisen jälkituotannon prosessin ja sen keskeisen ammattisanaston.
Opiskelija osaa esitellä tuotannon eri yhteistyökumppaneille suullisesti ja kirjallisesti. Hän tietää tuotannon kulurakenteen, rahoitussuunnitelman ja kulunseurantaperiaatteen. Hän tuntee keskeiset kotimaiset julkiset rahoituskanavat. Hän tietää erilaisia välineitä ja foorumeita vaihtoehtoisen rahoituksen hankintaan.
Hän tietää erilaisia levityskanavia tuotannoille. Hän ymmärtää valmiin tuotannon markkinoinnin ja levityksen osana tuottajan työtä.
Opiskelija osaa kommunikoida työryhmän ja yhteistyökumppaneiden kanssa ja tietää erilaisia tapoja siihen. Hän tietää erilaisia malleja johtaa tuotantoryhmää. Opiskelija osaa antaa ja vastaanottaa palautetta tuotannon kehitys- ja tuotantovaiheessa.
Hän osaa suunnitella henkilökohtaista urapolkuaan, arvioida ammatti-identiteettinsä kehittymistä ja esitellä osaamistaan.
Sisältö
- teosanalyysi
- tuotantoprosessi eri välineissä
- julkaisukanavat
-keskeiset tekijänoikeudet ja sopimukset av-tuotannoissa
- tuotantohenkilökunta ja toimenkuvat
- käsikirjoituksen tuotannollinen ja taiteellinen analyysi
- tuotannon esittely suullisesti ja kirjallisesti
- kustannusarvio, rahoitussuunnitelma ja kulunseuranta
- erilaiset rahoituskanavat ja –alustat kotimaassa
- vaihtoehtoiset rahoituksen hankinnan välineet ja kampanjat
- tuotantojen julkaisu, levitys ja markkinointi
- työryhmän johtaminen
- henkilökohtaisen ammattisuuntautumisen kehittäminen ja syventäminen
Oppimateriaalit
case study (elokuva/käsikirjoitus/jakso)
www.ses.fi
The guerilla film makers movie blueprint
Jones, Chris, 1967- ; Newman, Jonathan, 1972- ; Williams, Cara
Projektijohtaminen suomalaisessa tv- ja elokuvatuotannossa : näkökulmia projektijohtamiskäytäntöjen rakentumiseen tv- ja elokuvatuottajien haastatteluissa
Oksman, Riku, 1978-,
Film production management 101 : management and coordination in a digital age
Patz, Deborah S.
Indie film producing
Lyons, Suzanne
Markkinointi ja myynti: Grönroos, Christian. 2000. Service Management and Marketing.
Johtaminen: Sydänmaanlakka, Pentti. 2014. (toim.) Tulevaisuuden johtaminen. Pertec.
Johtaminen: Valpola, Kvist, Heimonen, Niutanen, Lillkåll, Masalin & Kalin. 2010. Strategia toimeksi -
muutosvoimana ihmiset. Redfina.
Julkaisu ja levitys: alan tutkimukset ja julkaisut jaetaan luennolla
Opetusmenetelmät
Lähiopetus,
(Etäopetus, koronatilanteen mukaan)
Oppimistehtävät
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kontakti 40%
Itsenäiset tehtävät 40%
Vierailu 10%
Palaute 10%
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Osallistuminen opetukseen. Tehtävien tekeminen. Puutteita tehtävissä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Aktiivinen osallistuminen opetukseen. Kyky soveltaa opittua.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Aktiivinen osallistuminen opetukseen. Kyky soveltaa opittua ja reflektoida sitä. Tehtävien kehittämislähtöinen suorittaminen. Uuden tiedon tuottaminen opetukseen.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Osallistuminen opetukseen. Tehtävien tekeminen. Puutteita tehtävissä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Jatkuva arviointi
Oppimistehtävät
Itsearviointi