Tuotannon opinnot (15 op)
Toteutuksen tunnus: KM00DK16-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.05.2019 - 25.10.2019
Ajoitus
01.08.2019 - 31.12.2019
Opintopistemäärä
15 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Media, muotoilu ja konservointi
Toimipiste
Hämeentie 161
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Elokuvan ja television tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Johanna Wartio
- Annakaisa Sukura
- Teija Voudinmäki
- Antti Pönni
Vastuuopettaja
Teija Voudinmäki
Ryhmät
-
KXC18_TKXC18 Tuotanto
-
KXC18S1Elokuvan ja television tutkinto-ohjelma, päivä
Tavoitteet
Opiskelija tuntee audiovisuaalisen kerronnan ja ilmaisun keskeisiä teorioita. Hän osaa tehdä pienimuotoisen analyysin audiovisuaalisesta teoksesta.
Opiskelija tuntee kotimaisen media-alan toimijoita ja sidosryhmiä. Opiskelija tietää tuotannon tekijänoikeudet ja keskeiset sopimukset eri yhteistyökumppaneiden kanssa. Hän tietää erilaisia media-ala julkaisualustoja.
Opiskelija osaa ammattimaisen audiovisuaalisen tuotantoprosessin kokonaisuuden. Hän tietää käsikirjoituksen tuotannollisen ja taiteellisen purun, ja osaa suunnitella sen perusteella erilaisten resurssien tarpeen tuotannoissa. Hän osaa tehdä erilaisia tuotantosuunnitelmia ja vaiheistaa niitä. Hän tietää media-alan erilaisia ammattirooleja ja toimenkuvia. Hän tietää audiovisuaalisen jälkituotannon prosessin ja sen keskeisen ammattisanaston.
Opiskelija osaa esitellä tuotannon eri yhteistyökumppaneille suullisesti ja kirjallisesti. Hän tietää tuotannon kulurakenteen, rahoitussuunnitelman ja kulunseurantaperiaatteen. Hän tuntee keskeiset kotimaiset julkiset rahoituskanavat. Hän tietää erilaisia välineitä ja foorumeita vaihtoehtoisen rahoituksen hankintaan.
Hän tietää erilaisia levityskanavia tuotannoille. Hän ymmärtää valmiin tuotannon markkinoinnin ja levityksen osana tuottajan työtä.
Opiskelija osaa kommunikoida työryhmän ja yhteistyökumppaneiden kanssa ja tietää erilaisia tapoja siihen. Hän tietää erilaisia malleja johtaa tuotantoryhmää. Opiskelija osaa antaa ja vastaanottaa palautetta tuotannon kehitys- ja tuotantovaiheessa.
Hän osaa suunnitella henkilökohtaista urapolkuaan, arvioida ammatti-identiteettinsä kehittymistä ja esitellä osaamistaan.
Sisältö
- teosanalyysi
- tuotantoprosessi eri välineissä
- julkaisukanavat
-keskeiset tekijänoikeudet ja sopimukset av-tuotannoissa
- tuotantohenkilökunta ja toimenkuvat
- käsikirjoituksen tuotannollinen ja taiteellinen analyysi
- tuotannon esittely suullisesti ja kirjallisesti
- kustannusarvio, rahoitussuunnitelma ja kulunseuranta
- erilaiset rahoituskanavat ja –alustat kotimaassa
- vaihtoehtoiset rahoituksen hankinnan välineet ja kampanjat
- tuotantojen julkaisu, levitys ja markkinointi
- työryhmän johtaminen
- henkilökohtaisen ammattisuuntautumisen kehittäminen ja syventäminen
Aika ja paikka
Opintojakson nimi: TUOTANNON OPINNOT 15 op
Toteutuskoodi: KM00DK16-3001
Ryhmäkoodi:
Ajankohta:
Osaamistavoitteet
Opiskelija tuntee audiovisuaalisen kerronnan ja ilmaisun keskeisiä teorioita. (kerronnan perusteet) Hän osaa tehdä pienimuotoisen analyysin audiovisuaalisesta teoksesta.
Opiskelija tuntee kotimaisen media-alan toimijoita ja sidosryhmiä. Opiskelija tietää tuotannon tekijänoikeudet ja keskeiset sopimukset eri yhteistyökumppaneiden kanssa. Hän tietää erilaisia media-alan julkaisualustoja.
Opiskelija osaa ammattimaisen audiovisuaalisen tuotantoprosessin kokonaisuuden. Hän tietää käsikirjoituksen, ja osaa suunnitella sen perusteella erilaisten resurssien tarpeen tuotannoissa. Hän osaa tehdä erilaisia tuotantosuunnitelmia ja vaiheistaa niitä. Hän tietää media-alan erilaisia ammattirooleja ja toimenkuvia. Hän tietää audiovisuaalisen jälkituotannon prosessin ja sen keskeisen ammattisanaston.
Opiskelija osaa esitellä tuotannon eri yhteistyökumppaneille suullisesti ja kirjallisesti. Hän tietää tuotannon kulurakenteen, rahoitussuunnitelman ja kulunseurantaperiaatteen. Hän tuntee keskeiset kotimaiset julkiset rahoituskanavat. Hän tietää erilaisia välineitä ja foorumeita vaihtoehtoisen rahoituksen hankintaan.
Hän tietää erilaisia levityskanavia tuotannoille. Hän ymmärtää valmiin tuotannon markkinoinnin ja
levityksen osana tuottajan työtä.
Opintojakson sisältö
- teosanalyysi
- tuotantoprosessi eri välineissä
- julkaisukanavat
-keskeiset tekijänoikeudet ja sopimukset av-tuotannoissa
- tuotantohenkilökunta ja toimenkuvat
- käsikirjoituksen tuotannollinen ja taiteellinen analyysi
- tuotannon esittely suullisesti ja kirjallisesti
- kustannusarvio, rahoitussuunnitelma ja kulunseuranta
- erilaiset rahoituskanavat ja –alustat kotimaassa
- vaihtoehtoiset rahoituksen hankinnan välineet ja kampanjat
- tuotantojen julkaisu, levitys ja markkinointi
- työryhmän johtaminen
- henkilökohtaisen ammattisuuntautumisen kehittäminen ja syventäminen
Arvioinnin perusteet:
Arvioinnin perusteet:
Tyydyttävä (2-3)
Osallistuminen opetukseen. Tehtävien tekeminen. Puutteita tehtävissä.
Jatkuva arviointi, tehtävät, itsearvio,
Hyvä (3-4)
Aktiivinen osallistuminen opetukseen. Kyky soveltaa opittua.
Kiitettävä (5)
Aktiivinen osallistuminen opetukseen. Kyky soveltaa opittua ja reflektoida sitä. Tehtävien kehittämislähtöinen suorittaminen. Uuden tiedon tuottaminen opetukseen.
Hyväksytty / Hylätty
Osallistuminen opetukseen. Tehtävien tekeminen. Puutteita tehtävissä.
Resurssit
Nimi Tuntimäärä Huom!
Teija, vastuuopettaja 105
Annakaisa 145
Antti 10
Johanna Wartio 40
Tehtävät:
Annetaan tunneilla, työtilassa
Opetusmateriaalit/aineistot/linkit:
Opiskelija kuormituslaskelma (27h/op):
Lähiopetus: :
Projekti:
Tehtävät: ennakkotehtävä, muut tehtävät tunneilla.
Tentti: mahdollinen rästitentti.
Sisältö ja ajoitussuunnitelma
Tuotannon ammatillisten opintojen kolme teemaa ovat Sisällöntuntemus, Tuotannon konseptointi ja Tuottaja, jotka kulkevat punaisena lankana läpi opetuksen. Opettajat soveltavat teemoja omassa opetuksessaan.
SISÄLLÖNTUNTEMUS (ST)
Opiskelija tuntee kerronnan ja ilmaisun keskeisiä teorioita. Hän osaa tehdä pienimuotoisen analyysin audiovisuaalisesta teoksesta. Hän osaa erilaisia ohjelmagenrejä sekä niiden tuotannollisia ja sisällöllisiä erityispiirteitä. Hän osaa tuotannon erilaisia viestintäprosesseja. Hän osaa laatia markkinointisuunnitelman. Hän osaa esitellä projektin rahoittajille ja yhteistyökumppaneille. Opiskelija tuntee alan keskeisiä kotimaisia ja kansainvälisiä festivaaleja ja osaa niiden käytänteitä.
TUOTANNON KONSEPTOINTI (TK)
Opiskelija osaa konseptoida erilaisia käsikirjoituksia. Hän osaa niiden työprosessit, niihin liittyvän työn kulun ja työvaiheet. Hän tuntee alansa keskeistä juridiikkaa ja sekä kotimaisia ja ulkomaisia julkaisutapoja.
Hän tietää tuotantojen erilaisia talous- ja rahoitusympäristöjä sekä kulurakenteita. Hän osaa laatia pienimuotoisen rahoitussuunnitelman ja budjetin. Hän osaa tuotannon kulunseurannan ja käyttää projektinhallintaohjelmaa. Hän tietää kotimaisia rahoituskanavia sekä erilaisia välineitä ja foorumeita vaihtoehtoisen rahoituksen hankintaan.
Hän ymmärtää tuotannon projektiluonteen. Hän osaa projektinhallinnan prosessit, tuotannon vaiheet ja työn kulun sekä niihin liittyviä työtehtäviä. Opiskelija ymmärtää tuotantoympäristöjen rakenteita, prosesseja ja toimijoita sekä heidän työroolejaan.
TUOTTAJA (T)
Opiskelija osaa kehittää ammatillista osaamistaan ja identiteettiään sekä metakognitiivisia taitojaan. Hän ymmärtää tuottajan osaamisen keskeisiä sekä muuttuvia tekijöitä. Hän osaa johtamisteorioita ja käytänteitä.Hän osaa hahmottaa tulevaisuutta työnsä kannalta ja ymmärtää siihen vaikuttavia erilaisia prosesseja. Hän osaa soveltaa niitä ideoiksi sisällön kehittämiseen ja tuottamiseen. Hän tietää erilaisia levityskanavia tuotannoille. Opiskelija ymmärtää valmiin tuotannon markkinoinnin ja levityksen osana tuottajan työtä.
VKO 34
Ke 21.8. Antti Pönnin luento, analyysi. Kaikki kakkoset.
To 22.8. Antti Pönnin luento, analyysi. Kaikki kakkoset.
Pe 23.8. Antti Pönnin luento, analyysi. Kaikki kakkoset.
VKO 35
Ke 28.8. (T) Teija, Johanna. Jakson avaus,tavoitteet, arviointi. Lopputehtävä ohjeistus: ohjelmaidea, sisältö ja suunnitelmat. Konseptitilauksen keskeiset toimenkuvat.
Teoria: tuottajan metakognitiiviset taidot ja ammatillinen kasvu. Tuottajan valmiudet, vahvuudet, kiinnostukset. Käytäntö: tehtävä.
To 29.8. Teija. Teoria: idean synty: prosessit, diskurssit, heikot signaalit, havainnot. Käytäntö: tehtäviä.
Pe 30.8. (T) Teija, Tuottaja Juha Löppönen, Tuffi Films klo 9-11. Idean synnystä ohjelmaksi tuottajan näkökulmasta. Tuottaja ja päätöksentekohierarkia. Tuottaja ja isot egot.
Tulevan tuottajan kesätyöt. Iltapäivä, itseohjautuvasti tehtävä luennon pohjalta tehtäväpankkiin. Oman idean rajaaminen, valmis idea. Kaikilla oma idea, mutta työparimalli. ”
T. Teija
minen, valmis idea. Omat ideat, mutta työparimalli.
VKO 36
Ti 3.9. (TK) Johanna. Teoria: genret. Elokuvan tyylilajigenret ja muodot. Muut genret ja muodot. Käytäntö: välitehtävä genren tyyleistä ja muodosta.
Ke 4.9.Johanna. Teoria: genrejen avaus. Synopsis. Käytäntö: välitehtävä genren tyyleistä ja muodosta. Idean syventäminen genren mukaisesti. Synopsis 1, palautus ma 9.9. klo 15 työtilaan.
To 5.9. Helsinki-script, ilmaispäivä. Arcada. Tehtävä.
Pe 6.9. (TK) Annakaisa. Teoria: tekijänoikeudet ja sopimukset.
Käytäntö: opiskelijan konseptissa huomioitavat tekijänoikeussopimukset. Tehtävä.
VKO 37
Ti 10.9. (TK) Annakaisa. Teoria: projektinhallinta. Tehtävä.
Käytäntö: käsikirjoituksen purku tehtävän tai keissien kautta. Erilaiset rahoituslähteet, vaihtoehtoinen rahoitus. Budjetin laadinta. Tehtävä.
Ke 11.9. (TK) Annakaisa. Teoria: projektinhallinta. Käytäntö: julkaisukanavat. Kotimaiset rahoituskanavat. Käytännön harjoituksia erilaisilla projektinhallintaohjelmilla. (Movie Magic, Celtex, Excel jne.)
To 12.9. (TK) Annakaisa. Teoria: projektinhallinta. Käytäntö: tuotantosuunnitelma, aikataulu, kuluseuranta.
Pe 13.9. (TK) Annakaisa. Teoria: projektinhallinta. Käytäntö: edellinen jatkuu.
VKO 38
Ti 17.9. (ST) Johanna. Teoria: markkinointi ja levitys. Käytäntö: opiskelijan markkinointi ja levityssuunnitelma.
Ke 18.9. (ST) Johanna. Teoria. markkinointi ja levitys. Käytäntö: opiskelijan markkinointi ja levityssuunnitelma.
To 19.9. (ST) Annakaisa. Teoria: projektinhallinta, käytäntö: lehtori Peke Huuhtanen, 3D-animaatio. Tuotanto-opiskelijat, erilaisia av-tuotantoprosesseja.
VKO 49
Ke 4.12. (T) Johanna: teoria: johtamisteoriat. Käytäntö: johtaminen skenaarioiden ja työpajojen kautta.
To 5.12. (T) Johanna: teoria: johtamisteoriat. Käytäntö: johtaminen skenaarioiden ja työpajojen kautta. Ip, työelämävieras.
VKO 50
Ti 10.12. (ST) Annakaisa. Teoria: pitchaus. Käytäntö: mahdollisia harjoituksia.
Ke 11.12 (ST) Annakaisa. Teoria: pitchaus. Käytäntö: mahdollisia harjoituksia.
To 12.12. (ST, TK, T) Teija. Teoria + käytäntö: esitysten kuvallistaminen ja kieliasu. PowerPoint/Prez.
Pe 13.12. (ST, TK, T) Teija. Teoria + käytäntö: esitysten kuvallistaminen ja kieliasu.PowerPoint/Prez -esitykset työtilassa klo 18.
VKO 51
Ma 17.12. (ST, TK, T) Teija, Johanna. Konseptin esittelyt.
Ti 18.12. (ST, TK, T)Teija, Johanna. Konseptin esittelyt.
Ke 19.12. Teija, Johanna, palaute, tehtävä.
To 20.12. Varapäivä
Oppimateriaalit
Annetaan tunneilla.
Opetusmenetelmät
Luennot, harjoitukset, projekti, vierailut, tehtävät.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Vierailijat, vierailut.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Rästitentti yleisenä tenttipäivänä.
Kansainvälisyys
Opetuksen sisällössä myös kv-näkökulma.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Seuraava toteututus. Monimuoto-opiskelijat: tentti ja kirjalliset tehtävät.
Lisätietoja opiskelijoille
Jakson suorittaminen edellyttää 100% läsnäoloa lähiopetuksessa sekä tehtävien tekemistä hyväksyttävästi. 20% perusteltu poissaolo voidaan hyväksyä korvaavia tehtäviä/tenttiä vastaan.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Osallistuminen opetukseen. Tehtävien tekeminen. Puutteita tehtävissä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Aktiivinen osallistuminen opetukseen. Kyky soveltaa opittua.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Aktiivinen osallistuminen opetukseen. Kyky soveltaa opittua ja reflektoida sitä. Tehtävien kehittämislähtöinen suorittaminen. Uuden tiedon tuottaminen opetukseen.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Osallistuminen opetukseen. Tehtävien tekeminen. Puutteita tehtävissä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arvioinnin perusteet:
Tyydyttävä (2-3)
Osallistuminen opetukseen. Tehtävien tekeminen. Puutteita tehtävissä.
Jatkuva arviointi, tehtävät, itsearvio,
Hyvä (3-4)
Aktiivinen osallistuminen opetukseen. Kyky soveltaa opittua.
Kiitettävä (5)
Aktiivinen osallistuminen opetukseen. Kyky soveltaa opittua ja reflektoida sitä. Tehtävien kehittämislähtöinen suorittaminen.