Siirry suoraan sisältöön

Opinnäytevalmiudet (5 op)

Toteutuksen tunnus: KM00BK91-3019

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.05.2019 - 25.10.2019

Ajoitus

15.11.2019 - 31.12.2019

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Media, muotoilu ja konservointi

Toimipiste

Hämeentie 161

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 24

Koulutus

  • Elokuvan ja television tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Mika Säteri

Vastuuopettaja

Mika Säteri

Ryhmät

  • KXCEM17S1
    Käsikirjoitus, S2017
  • KXCEK17S1
    Kuva ja leikkaus, S2017
  • KXCEÄ17S1
    Ääni, S2017
  • KXCET17S1
    Tuotanto, S2017

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelijalla on valmiudet opinnäytetyön kirjoittamiseen. Opiskelija tunnistaa oman alansa kehittämistarpeita, osaa rajata tutkimusaiheen ja valita tarkoituksenmukaiset tutkimusmenetelmät ratkaistavaan ongelmaan. Opiskelija osaa hankkia lähdeaineistoa ja arvioida sitä kriittisesti. Opiskelija osaa laatia pienimuotoisen kirjallisen tutkielman ammattialaansa liittyvästä aiheesta ja perustella sen väitteet. Opiskelija tuntee asia- ja tutkimustekstin ja ammatillisen kirjoittamisen periaatteet. Opiskelija tuntee ammattialansa tutkimustiedon lähteitä ja asiantuntijajulkaisuja ja osaa käyttää niitä tutkielman tietoperustana. Opiskelija osaa esitellä tutkielman pääsisällön tiivistetysti ja havainnollisesti. Opiskelija osaa arvioida omaa osaamistaan, argumentoida valintojaan ja antaa rakentavaa palautetta muiden osaamisesta. Opiskelija pystyy reflektoimaan oppimisprosessiaan. Opiskelijalla on valmiudet oman opinnäytetyön raportointiin ja esittämiseen.

Sisältö

- tutkimuksellisen tiedon hallinta, jäsentäminen ja rakenne
- tutkimusetiikka
- tiedonhankinta ja lähteiden käyttö
- tutkielman kirjoittaminen ja oikeakielisyys
- argumentointi
- tutkielman esittäminen ja havainnollistaminen
- itse- ja vertaisarviointi

Aika ja paikka

Ensimmäinen lähiopetuskerta 15.11.2019 klo 9.30 luokassa H2013

Oppimateriaalit

Oppimateriaali jaetaan kurssin aikana Moodlessa

Opetusmenetelmät

Lähiopetus, aktivoiva luento, opetuskeskustelu, ryhmäohjaus, yksilöohjaus, prosessikirjoittaminen

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

-

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ei tenttiä

Kansainvälisyys

-

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Lähiopetusta 15 tuntia, yksilötapaaminen 0,5 tuntia/opiskelija, 94,5 tuntia ideointia, tiedonhankintaa ja tutkielman kirjoittamista itsenäisesti (ja tarpeen tullen ohjattuna).

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija tunnistaa kehittämistarpeita ja valitsee tarkoituksenmukaisia tutkimusmenetelmiä. Hän osaa hankkia lähdeaineistoa. Hän tuntee ja hyödyntää asia- ja tutkimustekstin kirjoittamisen periaatteita. Opiskelija osaa perustella valintojaan.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija tunnistaa kehittämistarpeita, osaa rajata tutkimusaiheen ja valita tarkoituksenmukaisen tutkimusmenetelmän. Hän osaa hankkia hyödyllistä lähdeaineistoa, arvioida sitä ja hyödyntää kirjoitustyössään. Opiskelija tuottaa selkeää asia- ja tutkimustekstiä. Hän osaa argumentoida valintojaan ja esitellä aihettaan.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija tunnistaa kehittämistarpeita, osaa rajata tutkimusaiheen ja valita tarkoituksenmukaisen tutkimusmenetelmän. Hän osaa hankkia hyödyllistä lähdeaineistoa, arvioida sitä kriittisesti ja hyödyntää sitä monipuolisesti kirjoitustyössään. Opiskelija tuottaa selkeää asia- ja tutkimustekstiä, joka on kieliasultaan moitteetonta. Hän osaa argumentoida valintojaan ja esitellä aihettaan tiivistetysti ja havainnollisesti. Opiskelija tuottaa ammatillisen toiminnan kannalta relevanttia tietoa.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija tunnistaa kehittämistarpeita ja valitsee tarkoituksenmukaisia tutkimusmenetelmiä. Hän osaa hankkia lähdeaineistoa. Hän tuntee ja hyödyntää asia- ja tutkimustekstin kirjoittamisen periaatteita. Opiskelija osaa perustella valintojaan.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Jatkuva arviointi ja kirjallisen tutkielman arviointi: aikataulussa pysyminen ja tuntityöskentely 40 %, tutkielman laatu kurssin tavoitteisiin (ks. opetussuunnitelma) nähden 60 %
Läsnäolovaatimus 80 %