Siirry suoraan sisältöön

Alkuperäiskansojen esineiden konservointi; integroitu biologia ja mikrobiologia (10 op)

Toteutuksen tunnus: KI00CM50-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.07.2019 - 08.10.2019

Ajoitus

19.08.2019 - 30.11.2019

Opintopistemäärä

10 op

TKI-osuus

10 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Media, muotoilu ja konservointi

Toimipiste

Hämeentie 135

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

1 - 8

Koulutus

  • Konservoinnin tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Anna Häkäri
  • Kirsi Perkiömäki
  • Paula Niskanen

Vastuuopettaja

Anna Häkäri

Ryhmät

  • KXA16S1TK
    Tekstiilikonservointi

Tavoitteet

- Opiskelijalla on perustiedot alkuperäiskansoista
- Opiskelija tunnistaa alkuperäiskansojen esineiden erityisyyden ja siihen liittyvän kontekstin ja sen vaikutukset valittuun konservointimenetelmään.
- Opiskelija osaa huomioida alkuperäiskansojen esineistöön liittyvän integriteetin konservointityössään.
- Opiskelija ymmärtää eri materiaalien vuorovaikutuksen ja vaurioitumismekanismit ja näiden konservointiin liittyvät riskit.
- Opiskelija osaa soveltaa aiemmin oppimaansa käytännön konservointityössä.
- Opiskelija hallitsee useita konservointimenetelmiä ja osaa toteuttaa itsenäisesti kohteen konservoinnin.
- Opiskeija tunnistaa itsnäisen tiedonhaun tärkeyden ja osaa sen myös käytännössä.

- Opiskelija osaa tunnistaa (silmämääräisesti ja mikroskooppisesti) erilaisia nahkoja.
- Opiskelija tuntee parkitusmenetelmät ja nahanvalmistukseen liittyvät teknologiat sekä nahankäsittelyn ja käytön historiaa.
- Opiskelija tunnistaa nahan vaurioitumismekanismit.
- Opiskelija tuntee nahan konservoinnissa käytettäviä materiaaleja ja tekniikoita.
- Opiskelija osaa konservoida yksinkertaisia nahkaesineitä ja soveltaa oppimaansa käytännön konservointityössä.

- Opiskelija ymmärtää aseptisen työskentelyn merkityksen ja pystyy arvioimaan kohteissa mahdollisesti esiintyviä mikrobeja tai hyönteisiä.
- Opiskelija pystyy arvioimaan käsittelyt, joita kohteelle voidaan suorittaa museoissa ja muissa olosuhteissa mikrobien ja hyönteisten tuhoamiseksi.
- Opiskelija tuntee tekstiiliileissä ja muissa esineissä esiintyviä tuhohyönteisiä ja osaa torjua niitä.
- Opiskelija tuntee useita tekstiilien ja esineiden säilymistä edesauttavia desinfektointimenetelmiä.

Sisältö

- Etnografisten tekstiilien valmistusmateriaalit, vauriot ja konservointimenetelmien perusteet
- Etnografisten esineiden luonne ja merkitys sekä niiden vaikutus konservointiin
- Eettisten näkökohtien merkitys ja vaikutus etnografisen esineistön konservoinnissa
- Aiemmin opittujen konservointimenetelmien soveltaminen käytännössä
- Oman asiantuntijuuden syventäminen

- Eri nahkatyypit, nahan ja vuodan käsittely, parkitusmenetelmät
- Nahan vaurioituminen
- Nahan valmistusprosessin ja ympäristötekijöiden vaikutus nahan vaurioitumiseen
- Nahan konservoinnin perusteet
- Deformoituneen nahan muovaamisen mahdollisuudet, nahan vahvistaminen ja paikkaus ja tähän käytettävät materiaalit

- Mikro-organismien luokittelu, eri luokkien perusominaisuudet sekä museoiden tärkeimmät tuhoeläimet
- Mikrobien elintoiminnat ja kasvuun vaikuttavat tekijät
- Mikrobiologiset työskentelymenetelmät ja niiden soveltaminen konservointityössä
- Tuhohyönteiset museokokoelmissa ja niiden torjunta
- Tuhohyönteisten, mikrobien ja homeiden inaktiointi, desinfektiointi ja puhdistaminen
- Tekstiilien ja muiden esineiden pakastaminen

Aika ja paikka

2. - 27.9.2019 Izmir, Turkki.

Oppimateriaalit

Julkaistaan myöhemmin.

Opetusmenetelmät

Luennot, lähiopetus, ongelmakeskeinen opetus, ohjatut harjoitukset, harjoitustehtävät, itsenäinen työ kirjallisuuden parissa.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Työelämäyhteistyö tapahtuu vierailujen ja/tai vierailevien lehtoreiden luentojen ja keskustelujen kautta. Esineet opintojaksolle hankitaan museoista ja eri laitoksista jo olemassa olevien työelämäyhteyksien kautta sekä yksityisiltä asiakkailta.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ei tenttiä

Kansainvälisyys

Osa opintojaksosta (4 viikkoa) toteutetaan Turkin Izmirissä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Sovitaan erikseen opiskelijan kanssa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Harjoitustyöt 70%
Itsenäinen työskentely 30%
Opiskelijan viikkotyömäärä on 1,5 opintopistettä kohti 40 tuntia, josta noin 18 - 20 tuntia on lehtorin kontaktiopetusta. Loput tunneista osoitetaan joko itsenäiseen käytännön työskentelyyn tai itsenäiseen työskentelyyn kirjallisuuden parissa. 1 opintopiste (op) vastaa työmäärältään 27 tuntia (h).

Sisällön jaksotus

Osa opintojaksosta (4 viikkoa) toteutetaan Turkin Izmirissä.

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakson aikana opiskelijan on käytännön harjoitustöiden ohella perehdyttävä annettuun kirjallisuuteen.
Osa opintojaksosta pidetään yhdessä esinekonservoinnin opiskelijoiden kanssa. Ensimmäinen osuus pidetään Turkissa, Izmir-projektina. Toinen osuus käsittelee alkuperäiskansojen esineiden konservointia
Opintojakso on ulkomaan projekti Turkin Izmirissä.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelijalla on paljon poissaoloja. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on heikkoa ja opiskelijalla on vaikeuksia ryhmätyöskentelyssä.

Opiskelija ei täysin pysty hahmottamaan aiheen perusideoita ja aiheeseen liittyvä ongelmanratkaisu sekä teorian soveltaminen käytäntöön on puutteellista.

Työskentely ei ole ollut itsenäistä ja on ollut hyvin paljon tarvetta lisäohjaukselle. Kokonaisuudesta näkyy, että opintojaksoon ei ole paneuduttu riittävästi ja oppimistulos on hajanainen. Opiskelijan kädentaidot vaativat paljon harjoittelua.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelijalla ei juuri ole poissaoloja. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on hyvä ja ryhmätyöskentely sujuu.

Työskentely etenee opintojaksolla johdonmukaisesti. Opiskelija hahmottaa opintojakson aiheen perusideat ja osaa soveltaa teoriaopinnot käytännön työskentelyssä. Opiskelija ymmärtää opittavien asioihin merkityksen ammattialalle ja niihin liittyvät syy- ja seuraussuhteet.

Työskentely on ollut riittävän itsenäistä mutta myös ohjaukselle on ollut tarvetta. Opiskelija hallitsee tehtäväkokonaisuuden ja hänellä on tekstiilikonservoinnissa vaadittavat hyvät kädentaidot.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opintojaksolle asetetut tavoitteet on saavutettu kiitettävällä tavalla. Opiskelija on osallistunut opetukseen aktiivisesti ja rakentavasti sekä toiminut erittäin hyvin ryhmän osana.

Opiskelija hahmottaa opintojaksolla opetetut sekä aikaisemmin opitut asiat kiitettävästi ja osaa soveltaa oppimaansa käytännön työhön. Opiskelija osaa selittää ja perustella asiantuntevasti harjoitustöissä tehtyjen valintojen syyt ja seuraukset.

Työskentely on ollut riittävän itsenäistä. Opiskelija hallitsee kokonaisuuden sekä teoriassa että käytännössä. Opiskelijalla on tekstiilikonservoinnissa vaadittavat erinomaiset kädentaidot.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelijalla on paljon poissaoloja. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on heikkoa ja opiskelijalla on vaikeuksia ryhmätyöskentelyssä.

Opiskelija ei täysin pysty hahmottamaan aiheen perusideoita ja aiheeseen liittyvä ongelmanratkaisu sekä teorian soveltaminen käytäntöön on puutteellista.

Työskentely ei ole ollut itsenäistä ja on ollut hyvin paljon tarvetta lisäohjaukselle. Kokonaisuudesta näkyy, että opintojaksoon ei ole paneuduttu riittävästi ja oppimistulos on hajanainen. Opiskelijan kädentaidot vaativat paljon harjoittelua.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Oppimistehtävät 60 %, jatkuva arviointi 40 %.
Arviointi perustuu opiskelijan jatkuvaan arviointiin sekä opintojaksolle osallistumiseen, käytännön konservointityöhön ja kirjalliseen konservointiraporttiin sekä niiden arviointiin.

Esitietovaatimukset

Esitietovaatimukset:
1. ja 2. vuoden ammattiopionnot, Monimateriaalit tekstiileissä, Monimateriaalitekstiilin konservointi

Lisätiedot

Opintojakso toteutetaan projektimuotoisena oppimisena. Lähtökohtana on työn tekeminen ja sitä kautta oppiminen. Opiskelijalla itsellään on rooli tutkivana oppijana.