Alkuperäiskansojen esineiden konservointi; integroitu biologia ja mikrobiologia (10 op)
Toteutuksen tunnus: KI00CM37-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.07.2019 - 26.08.2019
Ajoitus
23.08.2019 - 20.11.2019
Opintopistemäärä
10 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Media, muotoilu ja konservointi
Toimipiste
Hämeentie 135
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
1 - 12
Koulutus
- Konservoinnin tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Heikki Häyhä
- Kirsi Perkiömäki
- Paula Niskanen
Vastuuopettaja
Heikki Häyhä
Ryhmät
-
KXA16S1EKEsinekonservointi
Tavoitteet
Opiskelijalla on perustiedot alkuperäiskansoista (saamelaiset), kokoelmien syntyhistoriasta, määritelmistä ja rajoista.
Opiskelija ymmärtää alkuperäiskansojen esineisiin liittyviä monia merkityksiä ja osaa soveltaa tietojaan esineiden konservoinnissa ja suunnitella säilymiseen tähtäävät toimenpiteet näiden mukaan.
Opiskelija on myös perehtynyt ei-materiaalisen kulttuuriperinnön merklitykseen ja sen säilyttämisen tärkeyteen.
Sisältö
Tiivis yhteistyö työelämän kanssa, tässä tapauksessa saamelaismuseo Siidan kanssa. Suurin osa opetuksesta ja harjoituksista liittyy Siidaan ja sen kokoelmiin.
Kokoelmien synty, kolonialismin merkitys,säilyttämisen ongelmat, tiedonhankinnnan merkitys tuntemattomien esineiden tapauksessa, merkitysanalyysi, valintojen teko, mahdollisten tuholaistorjunta-aineiden kartoitus ja tutkimus.
Ei-materiaalisen kulttuuriperinnön tallennustavat, videointi, videomateriaalin editointi
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Arvosana 1-2
Paljon poissaoloja. Ryhmätyöskentelyssä vaikeuksia.
Kokonaisuus ei ole tasapainoinen. Opiskelija ei pysty hahmottamaan monia konservoinnin perusideoita eikä sen vuoksi pysty täysin soveltamaan oppimaansa. Osallistuminen ja laajojen kokonaisuuksien hahmottaminen hyvin puutteellista. Toimenpiteiden ja harjoitustehtävien perustelut ovat haparoivia, epäselviä ja selviä puutteita ilmenee aikaisemmin opitun tiedon osalta. Kurssiin liittyvät harjoitustehtävät palautettu myöhässä ja osittain puutteellisina.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Arvosana 3-4
Hyvä ja tasapainoinen kokonaisuus. Asiat etenivät opintojaksolla johdonmukaisesti. Opiskelija hahmottaa opintojaksolla opetetut konservoinnin perusideat ja osaa soveltaa oppimaansa ongelmanratkaisutilanteissa. Hän osaa selittää asiantuntevasti tehtyjen toimenpiteiden ja materiaalien valinnat, syyt ja seuraukset.
Kokonaisuuksien hahmottaminen ja oman mielipiteen muodostaminen tyydyttävää.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Arvosana 5
Opintojaksolle asetetut tavoitteet on saavutettu kiitettävällä tavalla. Opiskelija on osallistunut opetukseen aktiivisesti ja toiminut erittäin hyvin ryhmän osana.
Opiskelija hahmottaa opintojaksolla opetetut sekä aikaisemmin opitut konservoinnin perusideat ja osaa soveltaa oppimaansa ongelmanratkaisutilanteissa. Opiskelijan suhtautuminen on avoin ja hän osaa ottaa muiden mielipiteet huomioon. Työskentely on ollut itsenäistä, konservoinnin eettiset ja esteettiset näkökulmat on otettu huomioon ja konservointityön jälki on kiitettävää tasoa.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Paljon poissaoloja. Ryhmätyöskentelyssä vaikeuksia.
Kokonaisuus ei ole tasapainoinen. Opiskelija ei pysty hahmottamaan monia konservoinnin perusideoita eikä sen vuoksi pysty täysin soveltamaan oppimaansa. Osallistuminen ja laajojen kokonaisuuksien hahmottaminen hyvin puutteellista. Toimenpiteiden ja harjoitustehtävien perustelut ovat haparoivia, epäselviä ja selviä puutteita ilmenee aikaisemmin opitun tiedon osalta. Kurssiin liittyvät harjoitustehtävät palautettu myöhässä ja osittain puutteellisina.
Esitietovaatimukset
Ei ole