Siirry suoraan sisältöön

Alkuperäiskansojen esineiden konservointi; integroitu biologia ja mikrobiologia (10 op)

Toteutuksen tunnus: KI00CM37-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.07.2019 - 26.08.2019

Ajoitus

23.08.2019 - 20.11.2019

Opintopistemäärä

10 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Media, muotoilu ja konservointi

Toimipiste

Hämeentie 135

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

1 - 12

Koulutus

  • Konservoinnin tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Heikki Häyhä
  • Kirsi Perkiömäki
  • Paula Niskanen

Vastuuopettaja

Heikki Häyhä

Ryhmät

  • KXA16S1EK
    Esinekonservointi

Tavoitteet

Opiskelijalla on perustiedot alkuperäiskansoista (saamelaiset), kokoelmien syntyhistoriasta, määritelmistä ja rajoista.
Opiskelija ymmärtää alkuperäiskansojen esineisiin liittyviä monia merkityksiä ja osaa soveltaa tietojaan esineiden konservoinnissa ja suunnitella säilymiseen tähtäävät toimenpiteet näiden mukaan.
Opiskelija on myös perehtynyt ei-materiaalisen kulttuuriperinnön merklitykseen ja sen säilyttämisen tärkeyteen.

Sisältö

Tiivis yhteistyö työelämän kanssa, tässä tapauksessa saamelaismuseo Siidan kanssa. Suurin osa opetuksesta ja harjoituksista liittyy Siidaan ja sen kokoelmiin.
Kokoelmien synty, kolonialismin merkitys,säilyttämisen ongelmat, tiedonhankinnnan merkitys tuntemattomien esineiden tapauksessa, merkitysanalyysi, valintojen teko, mahdollisten tuholaistorjunta-aineiden kartoitus ja tutkimus.
Ei-materiaalisen kulttuuriperinnön tallennustavat, videointi, videomateriaalin editointi

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Arvosana 1-2
Paljon poissaoloja. Ryhmätyöskentelyssä vaikeuksia.
Kokonaisuus ei ole tasapainoinen. Opiskelija ei pysty hahmottamaan monia konservoinnin perusideoita eikä sen vuoksi pysty täysin soveltamaan oppimaansa. Osallistuminen ja laajojen kokonaisuuksien hahmottaminen hyvin puutteellista. Toimenpiteiden ja harjoitustehtävien perustelut ovat haparoivia, epäselviä ja selviä puutteita ilmenee aikaisemmin opitun tiedon osalta. Kurssiin liittyvät harjoitustehtävät palautettu myöhässä ja osittain puutteellisina.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Arvosana 3-4
Hyvä ja tasapainoinen kokonaisuus. Asiat etenivät opintojaksolla johdonmukaisesti. Opiskelija hahmottaa opintojaksolla opetetut konservoinnin perusideat ja osaa soveltaa oppimaansa ongelmanratkaisutilanteissa. Hän osaa selittää asiantuntevasti tehtyjen toimenpiteiden ja materiaalien valinnat, syyt ja seuraukset.
Kokonaisuuksien hahmottaminen ja oman mielipiteen muodostaminen tyydyttävää.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Arvosana 5
Opintojaksolle asetetut tavoitteet on saavutettu kiitettävällä tavalla. Opiskelija on osallistunut opetukseen aktiivisesti ja toiminut erittäin hyvin ryhmän osana.
Opiskelija hahmottaa opintojaksolla opetetut sekä aikaisemmin opitut konservoinnin perusideat ja osaa soveltaa oppimaansa ongelmanratkaisutilanteissa. Opiskelijan suhtautuminen on avoin ja hän osaa ottaa muiden mielipiteet huomioon. Työskentely on ollut itsenäistä, konservoinnin eettiset ja esteettiset näkökulmat on otettu huomioon ja konservointityön jälki on kiitettävää tasoa.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Paljon poissaoloja. Ryhmätyöskentelyssä vaikeuksia.
Kokonaisuus ei ole tasapainoinen. Opiskelija ei pysty hahmottamaan monia konservoinnin perusideoita eikä sen vuoksi pysty täysin soveltamaan oppimaansa. Osallistuminen ja laajojen kokonaisuuksien hahmottaminen hyvin puutteellista. Toimenpiteiden ja harjoitustehtävien perustelut ovat haparoivia, epäselviä ja selviä puutteita ilmenee aikaisemmin opitun tiedon osalta. Kurssiin liittyvät harjoitustehtävät palautettu myöhässä ja osittain puutteellisina.

Esitietovaatimukset

Ei ole