Siirry suoraan sisältöön

Modernit materiaalit ja teollinen kulttuuriperintö (5 op)

Toteutuksen tunnus: KI00CM36-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.07.2019 - 30.09.2019

Ajoitus

18.09.2019 - 31.12.2019

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

(2016-2018) Kulttuuripalvelut

Toimipiste

Hämeentie 135

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

1 - 50

Koulutus

  • Konservoinnin tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Heikki Häyhä
  • Tannar Ruuben

Vastuuopettaja

Tannar Ruuben

Ryhmät

  • KXA16S1EK
    Esinekonservointi
  • KXA16S1HK
    Huonekalukonservointi
  • KXA16S1MK
    Maalaustaiteen konservointi
  • KXA16S1TK
    Tekstiilikonservointi

Tavoitteet

- Opintojakson suoritettuaan opiskelija tuntee modernit materiaalit (ensisijaisesti muovit) taiteessa ja kulttuurihistoriallisissa esineissä ja niiden käytön historian.
- Opiskelija osaa arvioida modernien materiaalien ominaisuuksia ja käyttäytymistä.
- Opiskelija ymmärtää modernien materiaalien ikääntymisen ja muutokset ja osaa toimia sen mukaisesti konservointitilanteessa.
- Opiskelija osaa käytännössä testata moderneja materiaaleja ja arvioida niiden kuntoa konservointitoimenpiteitä silmällä pitäen.
- Opiskelija osaa valita sopivat konservointimenetelmät moderneille materiaaleille.

Teollisen kulttuuriperinnön konservoinnin osion tavoitteena on tutustuttaa opiskelijat teollisesti valmistettujen esineiden ja kokonaisuuksien säilyttämisen ratkaisuihin ja ongelmiin.

Sisältö

Opiskelijat perehtyvät teoriassa ja käytännössä taideteoksissa käytettyihin moderneihin materiaaleihin, erityisesti muovimateriaaleihin.

Opintojaksoon sisältyy teoriaosuuksia ja käytännön materiaalitestaukset / analyysit laboratoriossa. Opiskelijat perehtyvät modernissa ja nykytaiteessa käytettyihin ja käytettäviin materiaaleihin, niiden historiaan, käyttäytymiseen (ikääntymiseen) ja ennaltaehkäisevään konservointiin.

Kirjallisuusluettelo annetaan ennen opintojakson alkua.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelijalla on paljon poissaoloja. Ryhmätyöskentelyssä on vaikeuksia. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on heikkoa.

Opiskelija ei täysin pysty hahmottamaan aiheen perusideoita eikä sen vuoksi pysty täysin soveltamaan oppimaansa käytännön työhön. Harjoitustehtävissä perustelut ovat haparoivia ja puutteita ilmenee aikaisemmin opitun tiedon osalta.

Työskentely ei ole ollut itsenäistä ja on ollut hyvin paljon tarvetta lisäohjaukselle. Kokonaisuudesta näkyy, että siihen ei ole lainkaan paneuduttu eikä kokonaisuus ole tasapainoinen.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelijalla ei juuri ole poissaoloja. Ryhmätyöskentely on toimivaa. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on hyvä.

Työskentely etenee opintojaksolla johdonmukaisesti. Opiskelija hahmottaa opintojakson aiheen perusideat ja osaa soveltaa oppimaansa käytännön työhön sekä osaa selittää asiantuntevasti harjoitustöissä tehtyjen valintojen syyt ja seuraukset.

Työskentely on ollut riittävän itsenäistä mutta myös ohjaukselle on ollut tarvetta. Opiskelija hallitsee tehtävän kokonaisuuden.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opintojaksolle asetetut tavoitteet on saavutettu kiitettävällä tavalla. Opiskelija on osallistunut opetukseen aktiivisesti ja rakentavasti sekä toiminut erittäin hyvin ryhmän osana.

Opiskelija hahmottaa opintojaksolla opetetut sekä aikaisemmin opitut asiat ja osaa soveltaa oppimaansa käytännön työhön. Opiskelija osaa selittää ja perustella asiantuntevasti harjoitustöissä tehtyjen valintojen syyt ja seuraukset.

Työskentely on ollut riittävän itsenäistä. Opiskelija hallitsee kokonaisuuden sekä teoreettisesti että käytännössä.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelijalla on paljon poissaoloja. Ryhmätyöskentelyssä on vaikeuksia. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on heikkoa.

Opiskelija ei täysin pysty hahmottamaan aiheen perusideoita eikä sen vuoksi pysty täysin soveltamaan oppimaansa käytännön työhön. Harjoitustehtävissä perustelut ovat haparoivia ja puutteita ilmenee aikaisemmin opitun tiedon osalta.

Työskentely ei ole ollut itsenäistä ja on ollut hyvin paljon tarvetta lisäohjaukselle. Kokonaisuudesta näkyy, että siihen ei ole lainkaan paneuduttu eikä kokonaisuus ole tasapainoinen.

Esitietovaatimukset

Kemian aikaisemmat opintojaksot I -III ja Analyyttiset tutkimusmenetelmät - opintojakso

Lisätiedot

Luennot ja laboratoriotyöskentely.

Opintojakson aikana on itsenäisesti perehdyttävää annettuun kirjallisuuteen. Opintojaksolla on mahdollisesti vierailevien lehtoreiden asiantuntijaluentoja.