Kemia 2 (5 op)
Toteutuksen tunnus: KI00BJ17-3002
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.07.2019 - 25.09.2019
Ajoitus
24.09.2019 - 06.12.2019
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Media, muotoilu ja konservointi
Toimipiste
Hämeentie 135
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
1 - 20
Koulutus
- Konservoinnin tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Kirsi Perkiömäki
Vastuuopettaja
Kirsi Perkiömäki
Ryhmät
-
KXA18S1Konservoinnin tutkinto-ohjelma päivä
Tavoitteet
Opiskelija oppii perusteet polymeerikemiasta. Hän oppii luokittelemaan kemiallisiin ryhmiin luonnon- ja synteettisiä materiaaleja sekä ymmärtää kemiallisen rakenteen vaikutuksen materiaalin ominaisuuksiin.
Opiskelija oppii jossain määrin tunnistamaan/ analysoimaan luonnon ja synteettisiä materiaaleja ja testaamaan niiden soveltuvuutta konservointikäyttöön
Sisältö
Kurssi sisältää luonnon ja syntettisten materiaalien teoriajaksot ja laboratoriotöitä. Teoriaosuus kattaa polymeerien rakenteet ja erilaiset materiaalin lujuuteen, liukoisuuten ja ikääntymiseen liittyvät seikat.
-----
Syventävää aineistoa yksittäisistä luonnonmateriaaleista ja niiden analysoinnista.
Oppimateriaalit
Science for conservators Book 3 - Adhesives and coatings
Velson Horie - Materials for conservation, organic consolidants, adhesives and coatings
Lehtorin antama kirjallisuuslista ja luentomateriaalit
Opetusmenetelmät
Esittävä luento, lähiopetus, ohjatut harjoitukset, laboratoriotyöt, itsenäinen työ kirjallisuuden parissa.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojakson tentti järjestetään kurssin lähipäivänä. Tentti on mahdollista uusia kahtena tentin loppumista seuraavana uusintatenttipäivänä.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaisia suoritustapoja
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan viikkotyömäärä 1,5 opintopistettä kohti on 40 tuntia, josta noin 17 tuntia on kontaktiopetusta lehtorin kanssa. Loput tunneista osoitetaan joko työskentelyyn kirjallisuuden kanssa tai itsenäiseen käytännön työhön. 1 opintopiste (op) vastaa työmäärältään 27 tuntia (h).
Sisällön jaksotus
Kurssin aikataulu ja jaksotus julkaistaan omassa ennen kurssin alkua.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelijalla on paljon poissaoloja. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on heikkoa.
Opiskelija ei täysin pysty hahmottamaan aiheen perusideoita.
Työskentely ei ole ollut itsenäistä ja on ollut hyvin paljon tarvetta lisäohjaukselle. Kokonaisuudesta näkyy, että siihen ei ole lainkaan paneuduttu eikä kokonaisuus ole tasapainoinen.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelijalla ei juuri ole poissaoloja. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on hyvä.
Työskentely etenee opintojaksolla johdonmukaisesti. Opiskelija hahmottaa opintojakson aiheen perusideat.
Työskentely on ollut riittävän itsenäistä mutta myös ohjaukselle on ollut tarvetta. Opiskelija hallitsee tehtävän kokonaisuuden.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opintojaksolle asetetut tavoitteet on saavutettu kiitettävällä tavalla. Opiskelija on osallistunut opetukseen aktiivisesti ja rakentavasti sekä toiminut erittäin hyvin ryhmän osana.
Opiskelija hahmottaa opintojaksolla opetetut sekä aikaisemmin opitut asiat ja osaa soveltaa oppimaansa käytännön työhön. Opiskelija osaa selittää ja perustella asiantuntevasti harjoitustöissä tehtyjen valintojen syyt ja seuraukset. Työskentely on ollut riittävän itsenäistä. Opiskelija hallitsee kokonaisuuden sekä teoreettisesti että käytännössä.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opintojaksolle asetetut tavoitteet on saavutettu . Opiskelija on osallistunut opetukseen aktiivisesti ja rakentavasti sekä toiminut hyvin ryhmän osana.
Opiskelija hahmottaa opintojaksolla opetetut asiat ja osaa soveltaa oppimaansa käytännön työhön. Opiskelija osaa selittää ja perustella harjoitustöissä tehtyjen valintojen syyt ja seuraukset. Opiskelija osaa selittää ja perustella harjoitustöissä saavutetut onnistumiset ja epäonnistumiset.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kurssin arvioinnissa huomioidaan lopputentin arvosana, läsnäolo ja välitehtävät sekä raportit.
Esitietovaatimukset
Kemia 1, kemia1 jatko.