XR-teknologiat ja -ekosysteemit (15 op)
Toteutuksen tunnus: KD00DM94-3002
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
04.05.2020 - 31.08.2020
Ajoitus
01.08.2020 - 31.12.2020
Opintopistemäärä
15 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Media, muotoilu ja konservointi
Toimipiste
Hämeentie 135
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Muotoilun tutkinto-ohjelma
- Viestinnän tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Tuomo Äijälä
- Ale Torkkel
Vastuuopettaja
Ale Torkkel
Ryhmät
-
KXE19S1XRXR Design, S19
-
KXD19S1XRXR Design, S19
Tavoitteet
Opiskelija tuntee tämänhetkisten ja lähitulevaisuuden kaupallisten XR-teknologioiden ja eri ekosysteemien mahdollisuudet sekä rajoitteet ja osaa tuottaa niihin laadukasta toiminnallista sisältöä. Opiskelija osaa hyödyntää mm. VR- ja AR-sovelluksia ja -tekniikoita tuotekehityksessä ja erilaisten suunnittelutyökalujen tukena. Opiskelija tuntee myös XR-teknologioiden ennustettuja tulevaisuudennäkymiä ja kehityskulkuja.
Sisältö
Opintojaksolla tutustutaan monipuolisesti erilaisiin XR-teknologioihin ja ympäristöihin kuten VR, AR, MR ja CR. Opintojaksolla suunnitellaan ja toteutetaan sisältöä XR-sovelluksiin aiemmin opittua hyödyntäen ja täydentäen.
- XR-sovelluksen suunnitteluprosessi, ideointi, aikataulutus, projektinhallinta, resurssointi
- 3D-mallinnustyökalut ja XR, visualisointi ja VR
- pelimoottorien XR-valmiudet ja -tuki
- tuotepresentaatio virtuaalitilassa
- XR-teknologiat, VR/AR/MR
- XR-sovelluksen toteutus
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Osallistuminen opetukseen. Tehtävien tekeminen. Puutteita tehtävissä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Aktiivinen osallistuminen opetukseen. Kyky soveltaa opittua. Tehtävien suorittaminen hyvin.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Aktiivinen osallistuminen opetukseen. Kyky soveltaa opittua itsenäisesti. Tehtävien suorittaminen erinomaisesti.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Osallistuminen opetukseen. Tehtävien tekeminen. Puutteita tehtävissä.
Esitietovaatimukset
Opiskelijalla täytyy olla suoritettuna opintojakso ”Pelimoottorit ja reaaliaikainen renderointi”.