Siirry suoraan sisältöön

XR-teknologiat ja -ekosysteemit (15 op)

Toteutuksen tunnus: KD00DM94-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.05.2019 - 31.08.2019

Ajoitus

19.08.2019 - 13.12.2019

Opintopistemäärä

15 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Media, muotoilu ja konservointi

Toimipiste

Hämeentie 135

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 20

Koulutus

  • Muotoilun tutkinto-ohjelma
  • Viestinnän tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Ale Torkkel

Vastuuopettaja

Ale Torkkel

Ryhmät

  • KXE18S1XR
    XR Design
  • KXD18S1XR
    XR Design, S18

Tavoitteet

Opiskelija tuntee tämänhetkisten ja lähitulevaisuuden kaupallisten XR-teknologioiden ja eri ekosysteemien mahdollisuudet sekä rajoitteet ja osaa tuottaa niihin laadukasta toiminnallista sisältöä. Opiskelija osaa hyödyntää mm. VR- ja AR-sovelluksia ja -tekniikoita tuotekehityksessä ja erilaisten suunnittelutyökalujen tukena. Opiskelija tuntee myös XR-teknologioiden ennustettuja tulevaisuudennäkymiä ja kehityskulkuja.

Sisältö

Opintojaksolla tutustutaan monipuolisesti erilaisiin XR-teknologioihin ja ympäristöihin kuten VR, AR, MR ja CR. Opintojaksolla suunnitellaan ja toteutetaan sisältöä XR-sovelluksiin aiemmin opittua hyödyntäen ja täydentäen.

- XR-sovelluksen suunnitteluprosessi, ideointi, aikataulutus, projektinhallinta, resurssointi
- 3D-mallinnustyökalut ja XR, visualisointi ja VR
- pelimoottorien XR-valmiudet ja -tuki
- tuotepresentaatio virtuaalitilassa
- XR-teknologiat, VR/AR/MR
- XR-sovelluksen toteutus

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Osallistuminen opetukseen. Tehtävien tekeminen. Puutteita tehtävissä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Aktiivinen osallistuminen opetukseen. Kyky soveltaa opittua. Tehtävien suorittaminen hyvin.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Aktiivinen osallistuminen opetukseen. Kyky soveltaa opittua itsenäisesti. Tehtävien suorittaminen erinomaisesti.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Osallistuminen opetukseen. Tehtävien tekeminen. Puutteita tehtävissä.

Esitietovaatimukset

Opiskelijalla täytyy olla suoritettuna opintojakso ”Pelimoottorit ja reaaliaikainen renderointi”.