Siirry suoraan sisältöön

Tutkimusosaaminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: K000DR58-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.07.2019 - 30.09.2019

Ajoitus

11.10.2019 - 31.12.2020

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Media, muotoilu ja konservointi

Toimipiste

Hämeentie 135

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

1 - 20

Koulutus

  • Konservoinnin tutkinto-ohjelma (YAMK)

Opettaja

  • Paula Niskanen

Vastuuopettaja

Paula Niskanen

Ryhmät

  • K0519S6
    Konservoinnin tutkinto-ohjelma ylempi

Tavoitteet

Opintojakson tavoitteena on perehdyttää opiskelija humanistisen tutkimuksen tekemiseen ja tutkimusmenetelmien perusteisiin keskittyen erityisesti kulttuuriperinnön tutkimuksen kannalta keskeisiin menetelmiin. Opintojakson tarkoituksena on vahvistaa opiskelijan ammatillista sekä tutkimus-, kehittämis- ja innovaatio-osaamista ja kriittisen argumentoinnin ja tiedonmuodostuksen taitoja. Opiskelija ymmärtää, miten tutkimuksen ongelmanasettelu, tutkimusstrategiat ja aineiston hankinta- ja analyysimenetelmät kytkeytyvät toisiinsa ja taustalla vaikuttaviin tieteenfilosofisiin lähtökohtiin. Opiskelija osaa valita, soveltaa ja arvioida kysymyksenasettelussaan käyttämäänsä menetelmää ja noudattaa tutkimuksen tekemisen eettisiä periaatteita.
Opintojakson jälkeen opiskelija osaa:

- Tunnistaa ja arvioida konservointialan tutkimus- ja kehittämistarpeita.
- Osaa valita tarkoituksenmukaiset kehittämistyön lähestymistavan ja menetelmät opinnäytetyönsä toteuttamiseen.
- Osaa hakea niin kansallisen kuin kansainvälisen tason tietoa ja aineistoa opinnäytetyönsä tueksi.
- Kirjoittaa opinnäytetyötään prosessimaisesti ja laadukkaasti

Sisältö

Tutkimuksellisten kehittämismenetelmien käyttäminen
Tutkimuksen rakenne ja kantava käsitteistö
Keskeiset tiedon keruun ja analyysin menetelmät
Tutkimus prosessina
Lähdekritiikki ja kriittinen ajattelu

Oppimateriaalit

Annetaan kurssin aikana.

Opetusmenetelmät

Seminaarit
Luennot
Itsenäinen työskentely

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

-

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija tietää tutkimuksellisen kehittämistyön perusteet ja osaa soveltaa vähintään yhtä kehittämistyön menetelmää.
• Opiskelija osaa rakentaa tietoperustan omalle kehittämishankkeelle sekä kykenee kirjoittamaan raportin
• Opiskelija tunnistaa oman kehittämistyön kannalta keskeiset yhteistyökumppanit.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija tunnistaa oman alan kehittämiskohteita sekä pystyy toteuttamaan ja arvioimaan tutkimuksellisen kehittämistyön
• Kehittämistyön tuloksena syntyy kuvaus ja analyysi tutkimuskohteesta, tuotteesta tai palvelusta.
• Kehittämistyöstä tuotettu tieto on raportoitu hyvin.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija tunnistaa oman alan keskeiset kehittämiskohteet sekä pystyy toteuttamaan ja arvioimaan tutkimuksellisen kehittämistyön
• Kehittämistyön tuloksena syntyy uusi toimintatapa, tuote tai palvelu, joka aidosti kehittää kohdetta.
• Kehittämistyöstä tuotettu tieto on raportoitu selkeästi ja tieteellisen kirjoittamisen sääntöjä noudattaen.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija tietää tutkimuksellisen kehittämistyön perusteet ja osaa soveltaa vähintään yhtä kehittämistyön menetelmää.
• Opiskelija osaa rakentaa tietoperustan omalle kehittämishankkeelle sekä kykenee kirjoittamaan raportin
• Opiskelija tunnistaa oman kehittämistyön kannalta keskeiset yhteistyökumppanit.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson arviointikriteeri, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija
- osallistuu opetukseen edellytetyssä laajuudessa
- suorittaa annetut tehtävät hyväksytysti
- ymmärtää opintojakson keskeiset sisällöt
Opintojakson arviointikriteeri, hyvä (3-4)
Opiskelija
- osallistuu opetukseen aktiivisesti
- suorittaa annetut tehtävät itsenäisesti osoittaen oma-aloitteisuutta
- palauttaa annetut tehtävät ajallaan
- hallitsee opintojakson sisällöt ja soveltaa oppimaansa
- kykenee itsenäiseen tiedonhankintaan
Opintojakson arviointikriteeri, kiitettävä (5)
Opiskelija
- osallistuu opetukseen aktiivisesti ja itseohjautuvasti
- suorittaa annetut tehtävät itsenäisesti osoittaen oma-aloitteisuutta ja luovaa ongelmanratkaisukykyä
- palauttaa annetut tehtävät ajallaan
- hallitsee opintojakson sisällöt ja soveltaa oppimaansa
- kykenee itsenäiseen tiedonhankintaan ja tiedon soveltamiseen