Valitse opetussuunnitelma opintojen aloitusvuoden ja polun mukaan.
Mari Virtanen
20% Lähiopetus, 80% Etäopetus
Opintojakson kaikki materiaalit ja kirjallisuus Moodlessa.
Suositeltava kirjallisuus soveltuvin osin.
Digitalisaatio terveyden ja hyvinvoinnin tukena. Sosiaali- ja terveysministeriön digitalisaatiolinjaukset 2025. Sosiaali- ja terveysministeriön julkaisuja 2016:5. ISSN 1797-9854 (verkkojulkaisu) ISBN 978-952-00-3782-6 (Zine) Helsinki 2016 stm.fi
.
Hyppönen Hannele, Ilmarinen Katja. Sosiaali- ja terveydenhuollon digitalisaatio. Tutkimuksesta tiiviisti 22/2016. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos, Helsinki. https://www.julkari.fi/handle/10024/131301
.
Hannele Hyppönen, Anna-Mari Aalto, Persephone Doupi, Päivi Hämäläinen, Maarit Kangas, Niina Keränen, Jarmo Kärki, Tinja Lääveri, Jarmo Reponen, Miia Ryhänen. Sosiaali- ja terveydenhuollon digitalisaatio Seurantamittarit ja tuloksia Sote-tieto hyötykäyttöön -strategian näkökulmasta. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Raportti 7/2016. https://www.julkari.fi/handle/10024/130610
.
Lennon, M. R., Bouamrane, M., Devlin, A. M., O'Connor, S., O'Donnell, C., Chetty, U., …Mair, F. S. (2017). Readiness for Delivering Digital Health at Scale: Lessons From a Longitudinal Qualitative Evaluation of a National Digital Health Innovation Program in the United Kingdom. Journal of Medical Internet Research, 19(2), (e42). doi:10.2196/jmir.6900. ISSN 1439-4456
.
O'Connor, S. (2017). Using social media to engage nurses in health policy development. Journal of Nursing Management, 25(8), (632-639). doi:10.1111/jonm.12501. ISSN 0966-0429
.
O'Connor, S., Hubner, U., Shaw, T., Blake, R. & Ball, M. (2017). Time for TIGER to ROAR! Technology Informatics Guiding Education Reform. Nurse Education Today. 58, 78-81. doi:10.1016/j.nedt.2017.07.014. ISSN 0260-6917
Verkko-opetukseen painottuva opintojakso, joka sisältää webinaareja (12 x 45 min), opetusvideoita (~5 tuntia), verkkotutorointia ja vertaisarvioitavia yksilötehtäviä. Kirjareferaatti, johon opettajan kirjallinen palaute.
Itsearviointi, vertaisarviointi, opettajan arviointi.
TEHTÄVÄT (tarkempi ohjeistus Moodlessa)
Tehtävä 1A: Nykytilan kartoittaminen (yksilötehtävä + vertaisarviointi), 20% arvosanasta (asteikko 1-5)
Tehtävä 1B: Käytettävyystutkimus (yksilötehtävä + vertaisarviointi, 20 % arvosanasta (asteikko 1-5)
Tehtävä 2: Kirjareferaatti (yksilötehtävä), 60 % arvosanasta (asteikko 1-5)
Arviointikriteerit:
Tyydyttävä 1-2 = Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä soveltaa oppimaansa työelämän kontekstiin on puutteita.
Hyvä 3-4 = Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa hyvin opintojakson sisällön. Hän hankkii aktiivisesti tietoa ja tulkitsee sen keskeisiä yhteyksiä työelämään. Hänellä on kyky analysoida oppimaansa ja soveltaa opittua työelämän kontekstiin.
Kiitettävä 5 = Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa monipuolisesti ja laajasti opintojakson sisällön. Hänellä on erinomainen tarkoitusta vastaava tiedonhankinnan osaaminen. Hän osoittaa tekemissään ratkaisuissa itsenäisyyttä, vastuullisuutta ja kykyä ohjata muita. Hänen kykynsä soveltaa oppimaansa työelämän kontekstiin osoittaa luovuutta ja laaja-alaisuutta.
Suomi
04.09.2020 - 31.12.2020
04.05.2020 - 30.09.2020
20 - 130
Mari Virtanen
Kuntoutus ja tutkiminen
Sosiaali-ja terveysalan palvelujen ja liiketoiminnan johtamisen tutkinto-ohjelma (Sosiaali-, terveys- ja liikunta-ala), Kliinisen asiantuntijuuden tutkinto-ohjelma sosiaali- ja terveysalalla (YAMK), Sosiaali-ja terveysalan palvelujen ja liiketoiminnan johtamisen tutkinto-ohjelma (YAMK, Yhteiskuntatieteiden, liiketalouden ja hallinnon ala)
Myllypurontie 1
4 op
0-5
Ei valinnaisia toteutustapoja
Tehtävät työelämälähtöisiä.
Ei tenttejä.
Ei KV-yhteyksiä.
27 h = 1 op.
135 h= 5 op.
YHTEENSÄ 135 h opiskelijan työtä.
Webinaari I: Orientaatio toteutukseen + Digitalisaation keskeisimmät ilmiöt ja vaikutukset + tehtävä 1A aloitus
Webinaari II: Digitalisaation keskeisimmät ilmiöt ja vaikutukset jatkuu, tehtävä 1A palautus
Webinaari III: Asiakaslähtöisyys digitaalisissa palveluissa + tehtävä 1A vertaisarviointi + tehtävä 1B aloitus
Webinaari IV: Digitalisaation tuomat mahdollisuudet tiedon hakemisessa, oppimisessa ja tiedolla johtamisessa + tehtävä 1B palautus
Webinaari V: Digitalisaatio esimies -ja asiantuntijatyössä ja organisaation viestinnässä + tehtävä 1B vertaisarviointi
Tehtävä 2 palautus + henkjilökohtainen palaute
Erillisen aikataulun mukaan.
Marjatta Komulainen
Lähiopetus
Ennakkotehtävän kirjallisuus 1-2.
1. Liisa Timonen, Jaana Mäkelä & Anne-Mari Raivio (toim.) 'Moninaisuus on hyvän työyhteisön ominaisuus'. Sarja: Jyväskylän ammattikorkeakoulun julkaisuja 213. (2015)
2. www-aineistoon Mosaiikki – erilaisuus vahvuudeksi – tasa-arvo- ja moninaisuustyön ABC http://www.psykosoft.com/pdf/Tasa-arvo-%20ja%20moninaisuustyon%20ABC.pdf Lue julkaisusta sivut 4-15.
Ennakkotehtävä julkaistaan Moodlessa kesäkuun ensimmäisellä viikolla. Loput Moodlesta avataan toteutuksen alettua syksyllä 2020.
HUOMAA METROPOLIAN OHJE:
Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.
Toteutuksesta vastaa asiantuntijalehtori Marjatta Komulainen, marjatta.komulainen@metropolia.fi, 040 136 9424. Marjatta Komulaiselle voi laittaa palautetta myös sähköpostitse Moodlessa olevan palautekanavan lisäksi, marjatta.komulainen@metropolia.fi. Huomioithan kesätauon.
Opintojakson Moodle työtilassa on tämän toteutuksen käsikirjoitus. Moodle pohjautuu verkko-opetuksen pedagokiseen Moduuli-malliin.
Henkilöstön ja verkostojen ennakoiva johtaminen -toteutus sisältää monipuolisia oppimisaktiviteetti tehtäviä yksilötehtävistä ja ryhmätehtävään. Toteutuksella luodaan aluksi omakohtainen kokemus moninaisuuden johtamiseen, jossa jokainen voi pohtia ilmiötä arvona ja laajentaa sen käsitystään itselleen. Ilmiöstä jaetaan tietoa verkkokeskustelun muodossa ja opetuskohtaamisissa. Tietoa jaetaan ilmiön ympäriltä eri asiantuntijarooleista katsottuna ja opiskelijat osallistuvat valitsemaansa verkkokeskusteluun sekä haastavat toisiaan keskusteluissa aiheen tiimoilta.
Toteutuksella luodaan seuraavaksi tehtävän muodossa katsaus henkilöstövoimavarojen johtamiseen sekä niiden kehitysmahdollisuuksiin ja -haasteisiin. Tehtävän avulla saa käsityksen henkilöstöstrategian ja henkilöstövoimavarojen johtamisen mahdollisuuksista myös omalla työpaikalla. Oppiminen kumuloituu kun tehtävästä syntyneitä tuloksia jaetaan yhteisesti. Tehtävässä hyödynnetään Työterveyslaitoksen uusinta tietoa henkilöstövoimavarojen johtamisesta ja mallia, jota voi hyödyntää työelämän kehittämisessä ja jonka työstämiseen opettaja on itse osallistunut.
Toteutuksella tehdään päätteeksi oppimistehtävän muodossa katsaus itseohjautuvien tiimien mahdollisuuksiin työelämän kehittämisessä. Henkilöstöasiantuntijan ja henkilöstöpäällikön rooleissa nyt ja tulevaisuudessa itseohjautuvuus on mahdollisuus ja haaste. Miten itseohjautuvuudessa on toimittava esimiehenä ja työntekijänä, entä miten se vaikuttaa johtamiseen? Tämä kytkeytyy lopuksi moninaisuuteen työyhteisötilanteissa.
Kaikista edellä mainituista näkökulmista on rakennettu Moodleen kattava tietovaranto luentotallenteiden, asiantuntijablogien sekä lähdemateriaalien muodossa. Toteutuksen materiaaleista jokainen voi valita itselleen soveltuvimman ja hyödyntää lähteitä tällä toteutuksella. Toteutuksen tehtävät on tuotekehitetty tuotekehityskoulutuksessa ja niitä on hyödynnetty myös hanketyöskentelyssä. Tällaisia hankkeita ovat olleet OONA -hanke ja Tuottavasti moninainen -hanke. Tehtävät ovat työelämälähtöisiä ja opiskelijat voivat soveltaa tietoaa kehittyessään henkilöstöammattilaisiksi.
Toteutus avataan kesäksi 2020, jotta opiskelijat voivat hyödyntää lomaansa ja syventyä halutessaan moninaisuuden johtamisen -ennakkotehtävän työstämiseen. Ennakkotehtävä löytyy Moodlen ensimmäisestä osiosta.
Toteutuksella vierailee työelämäedustajia julkiselta ja yksityiseltä sektorilta, joten sekä julkisen ja yksityisen sektorin johtamismaailmat tulevat tunnetuksi.
Webinaari toimii käänteisen oppimisen ja kohtaamisen paikkoina, joissa myös luennoidaan. Moodlessa on tehtävät, pääosa luennoista, videot, tekstit ja oppimiskeskustelut.
Moodlessa on Chat ohjaus ja keskustelufoorumi, jossa voi jakaa myös toteutuksen ajan vapaata keskustelua ja pohdintoja. Chatissa voi kysyä myös aiheeseen liittyviä kysymyksiä.
Toteutus jakaantuu tarkemmin seuraaviin osa-alueisiin:
1. Ennakkotehtävä (ennakkotehtävä: pohtiva essee, oppimismateriaaleihin lukeminen ja esseen kirjoittaminen ennen ensimmäistä lähipäivää sekä oppimisaktiviteettina verkkokeskustelu). Katso ennakkotehtävän materiaalit kohdat 1-2.
2. Oppimisaktiviteettina välitehtävä henkilöstövoimavarojen johtamisesta -yksilötehtävänä ja
3. Oppimisaktiviteettina Itseohjautuvuus -ryhmätehtävänä (ryhmät Moodle alustalla)
4. Lähiopetus 2020, lähiopetus toteutetaan webinaarin muodossa.
5. Osallistuminen webinaareihin
6. Toteutuksen digitaalisuusosuus on 90 %
7. Toteutuksella hyödynnetään käänteistä oppimista, joka tarkoittaa, että opiskelijat työstävät aihetta itsellisesti, jonka jälkeen tietoa jaetaan opetuskohtaamisissa.
Monipuoliset arviointityökalut:
1. Vertaisarviointi - jatkuu läpi toteutuksen, mahdollistaa yhteisöllisen oppimisen ja jossa arviointilomakkeet testattuja
2. Opettaja-arviointi - joka mahdollistaa asiantuntijuuden kehittymisen edelleen
Suomi
01.10.2020 - 18.12.2020
04.05.2020 - 17.05.2020
20 - 70
Marjatta Komulainen
Opiskelu tapahtuu tämän toteutuksen aikana etänä. Opiskelijat vastaavat itse laitteidensa teknisistä toimivuudesta.
Etäopetus: Korona viruksen epävarmassa tilanteessa ohje teamsin käytölle vaan ja ainoastaan tällä ohjeella, opiskelijat vastaavat ohjeen noudattamisesta, jotta opiskelu toteutuksella sujuu ja tekniikka toimii. Esimerkiksi Teams toimii okemusten mukaan luennolla kaikista parhaiten pöytäsovelluksen kautta. (ei älykännykkä, ei ipad)
OHJE Teamsin lataamiseen omalle koneelle/työasemalle
Jos sinulla ei ole Teams omalla koneellasi, voit ladata sen ilmaiseksi netistä esim. seuraavan linkin kautta.
https://products.office.com/fi-fi/microsoft-teams/download-app
Huom. sinun ei tarvitse eli älä rekisiteröidy Teamsiin. Sen sijasta kirjaudu sisään Teamsiin METROPOLIAN TUNNUKSILLA. Tämä edellyttää, että OLET REKISTERÖITYNYT Omassa (työkalujen Pilvipalvelut) Metropolian pilvipalveluihin Office365. Jos et ole sitä vielä tehnyt, tee se viimeistään nyt!
Toteutuksella voidaan hyödyntää myös ZOOM kanavaa.
Digitaalisista sovelluksista kannattaa olla käytettävissä aina päivitetty versio.
Opiskelijan helpdesk auttaa myös teknisissä haasteissa.
Kuntoutus ja tutkiminen
Sosiaali-ja terveysalan palvelujen ja liiketoiminnan johtamisen tutkinto-ohjelma (Sosiaali-, terveys- ja liikunta-ala), Sosiaali-ja terveysalan palvelujen ja liiketoiminnan johtamisen tutkinto-ohjelma (YAMK, Yhteiskuntatieteiden, liiketalouden ja hallinnon ala)
Myllypurontie 1
0-5
Työelämäyhteistyön vastuu Marjatta Komulainen.
Toteutuksella ei ole tenttiä.
www -materiaalin ja kirjallisuuden kautta.
Aino Vuorijärvi
Etäopetus
Suomi
01.08.2020 - 14.12.2020
04.05.2020 - 17.05.2020
20 - 70
Jaana Vanhanen, Aino Vuorijärvi, Helena Kuusisto-Ek
Kuntoutus ja tutkiminen
Sosiaali-ja terveysalan palvelujen ja liiketoiminnan johtamisen tutkinto-ohjelma (Sosiaali-, terveys- ja liikunta-ala), Sosiaali-ja terveysalan palvelujen ja liiketoiminnan johtamisen tutkinto-ohjelma (YAMK, Yhteiskuntatieteiden, liiketalouden ja hallinnon ala)
Myllypurontie 1
5 op
0-5
Antti Niemi
Etäopetus
Busse, R. et al. 2019. Improving healthcare quality in Europe. Characteristics, effectiveness and
implementation of different strategies. WHO. https://apps.who.int/iris/bitstream/handle/10665/327356/9789289051750-eng.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Modig, N. 2013. Tätä on lean. Ratkaisu tehokkuusparadoksiin.
Virtanen, P & Wennberg, M. 2005. Prosessijohtaminen julkishallinnossa.
Laamanen, K. 2012. Johda liiketoimintaa prosessien verkkona.
Laamanen, K. & Tinnilä, M. 2009. Prosessijohtamisen käsitteet.
Hannus, J. 1995. Prosessijohtaminen. Ydinprosessien uudistaminen ja yrityksen suorituskyky.
Lecklin, O. 2005. Laatu yrityksen menestystekijänä.
Lillrank, P., Reijonsaari,K, Heikkilä, P., Silander, K. Seitsemän syytä sairauteen. Miksi terveydenhuolto ei toimi? http://www.eva.fi/wp-content/uploads/2016/02/EVA_pamfletti_2016_1_kansilla.pdf
Ross, TK. 2013. Health Care Quality Management : Tools and Applications. http://site.ebrary.com/lib/metropolia/detail.action?docID=10822371
Scrivens, E. 2005. Quality, Risk and Control in Health Care. http://site.ebrary.com/lib/metropolia/detail.action?docID=10175244
Kros, JF. 2012. Health Care Operations and Supply Chain Management Strategy, Operations, Planning, and Control. http://site.ebrary.com/lib/metropolia/reader.action?docID=10641830
Monimuoto-opetus, seminaari, yhteistoiminnallinen oppiminen
Verkko-opppiminen
Oppimistehtävä, osallistuminen
Suomi
22.01.2021 - 06.05.2021
30.11.2020 - 13.12.2020
20 - 120
Antti Niemi
Opiskelijoille, joiden kanssa on sovittu opintojaksosta pedagoginen ratkaisu, laativat yksilötehtävän (tehtävät opintojakson OMA- työtilan välilehdellä).
Opetus toteutetaan kokonaisuudessaan Zoom-etäyhteydellä.
Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.
Kuntoutus ja tutkiminen
Sosiaali-ja terveysalan palvelujen ja liiketoiminnan johtamisen tutkinto-ohjelma (Sosiaali-, terveys- ja liikunta-ala), Kliinisen asiantuntijan tutkinto-ohjelma (YAMK), Sosiaali-ja terveysalan palvelujen ja liiketoiminnan johtamisen tutkinto-ohjelma (YAMK, Yhteiskuntatieteiden, liiketalouden ja hallinnon ala)
Myllypurontie 1
5 op
5 op
0-5
-
Laatuseminaari yhteistyössä Laatukeskuksen Terveys -ja sosiaalialan jaoksen kanssa.
-
-
Ryhmätehtävä, osallistuminen 4,5 op
Laatuseminaari, reflektio 0,5 op
-
22.01.2021 9.00 - 12.00 Orientaatio
17.02.2021 09.00 - 12.00 Prosessi- ja laatujohtaminen
25.03.2021 09.00-12.00 Laatuseminaari
21.04.2021 09.00 - 12.00 Turvallisuus ja sen kehittäminen sote-alalla.
06.05.2021 09.00 - 12.00 Loppuwebinaari
Marjatta Komulainen
40% Lähiopetus, 60% Etäopetus
Sosiaali- ja terveydnhuollon toimintaa säätelevä laisäädäntö ja laatusuositukset
Muu materiaali on Moodlessa https://moodle.metropolia.fi/course/view.php?id=2623
Moodle työtilan avain: Liike2021
Opetus
Etätyöskentely pienryhmissä
Virtuaaliosuus 80%
2 arvioitaavaa tehtävää:
- Omavalvontasuunnitelma (Ly Kalam - Salminen)
- Markkinointi- ja viestintäsuunnitelma tehtävä (Marjatta Komulainen, löytyy Moodlen välilehdeltä yrityksen ja organisaation toiminnan kehittäminen)
Suomi
09.02.2021 - 16.04.2021
30.11.2020 - 13.12.2020
20 - 70
Marjatta Komulainen, Ly Kalam-Salminen
Tietosuoja asia
https://www.metropolia.fi/fi/metropoliasta/tietosuoja-ja-gdpr/tietosuojaselosteet/metropolian-opiskelija-ja-opintotietorekisteri
Kuntoutus ja tutkiminen
Sosiaali-ja terveysalan palvelujen ja liiketoiminnan johtamisen tutkinto-ohjelma (Sosiaali-, terveys- ja liikunta-ala), Sosiaali-ja terveysalan palvelujen ja liiketoiminnan johtamisen tutkinto-ohjelma (YAMK, Yhteiskuntatieteiden, liiketalouden ja hallinnon ala)
Myllypurontie 1
3 op
0-5
-
-
ei tenttiä
-
opetus 0,5 op
etäopiskelu ja tehtävät 4,5 op
Tammikuussa ennakkotehtävä
9.2. klo 13.00-16.00 opetus
16.3. klo 13.00-16.00 opetus
16.4. klo 9.00 - 12.00 opetus
Kevätlukukausi 2021
opetus:
9.2. klo 13.00-16.00 Ly Kalam-Salminen ja Marjatta Komulainen
16.3. klo 13.00-16.00 Ly Kalam-Salminen
16.4. klo 9.00 - 12.00 Marjatta Komulainen
Antti Niemi
Etäopetus
Opintojakson yhteydessä
Aktivoiva luento
Webinaari
Työpajat
Seminaari
Ryhmä / yksilötehtävä
Seminaari
Suomi
04.09.2020 - 01.12.2020
04.05.2020 - 30.09.2020
20 - 185
Antti Niemi
Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.
Kuntoutus ja tutkiminen
Sosiaali-ja terveysalan palvelujen ja liiketoiminnan johtamisen tutkinto-ohjelma (Sosiaali-, terveys- ja liikunta-ala), Ensihoidon kehittäminen ja johtaminen (YAMK), Akuuttihoitotyön kehittämisen ja johtamisen tutkinto-ohjelma (YAMK), Kliinisen asiantuntijuuden tutkinto-ohjelma sosiaali- ja terveysalalla (YAMK), Sosiaali-ja terveysalan palvelujen ja liiketoiminnan johtamisen tutkinto-ohjelma (YAMK, Yhteiskuntatieteiden, liiketalouden ja hallinnon ala)
Myllypurontie 1
3 op
5 op
0-5
-
-
-
-
1 op kontaktiopetusta
4 op tehtävä ja itsenäinen opiskelu
04.09.2020 09.00 - 12.00 Orientaatio, tehtävänanto
08.10.2020 13.00 - 16.00 Työpaja, tehtävien ohjausta (valinnainen)
06.11.2020 13.00 - 14.30 Työpaja, tehtävien ohjausta (valinnainen)
01.12.2020 09.00 - 16.00 Webinaari
04.09.2020 09.00 - 12.00 Orientaatio, tehtävänanto
08.10.2020 13.00 - 16.00 Työpaja, tehtävien ohjausta (valinnainen)
06.11.2020 13.00 - 14.30 Työpaja, tehtävien ohjausta (valinnainen)
01.12.2020 09.00 - 16.00 Webinaari
Antti Niemi
Lähiopetus
Opintojakson yhteydessä
Itsenäinen työskentely
Ryhmätyöskentely
Seminaarit ja työpajat
Verkko-oppiminen
Opinnäytetyön arviointi opinnnäytetyön arviointikriteeristön mukaisesti.
Suomi
16.09.2020 - 30.04.2022
30.11.2020 - 22.01.2021
20 - 110
Antti Niemi, Marjatta Komulainen, Mari Virtanen, Kaija Matinheikki, Päivi Leskinen, Juha Havukumpu, Ly Kalam-Salminen, Palvelujen johtaminen YAMK1 Virtuaali, Helena Miettunen, Pirjo Koski, Iira Lankinen, Marianne Pitkäjärvi, Aino Vuorijärvi, Katja Hämäläinen, Jukka Kesänen
Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.
Kuntoutus ja tutkiminen
Sosiaali-ja terveysalan palvelujen ja liiketoiminnan johtamisen tutkinto-ohjelma (Sosiaali-, terveys- ja liikunta-ala), Kliinisen asiantuntijuuden tutkinto-ohjelma sosiaali- ja terveysalalla (YAMK), Sosiaali-ja terveysalan palvelujen ja liiketoiminnan johtamisen tutkinto-ohjelma (YAMK, Yhteiskuntatieteiden, liiketalouden ja hallinnon ala)
Myllypurontie 1
30 op
0-5
-
Opinnäytetyö tehdään yhteistyössä työelämäkumppanin / hankkeen kanssa.
-
-
30 opintopistettä, 810 tuntia opiskelijan työtä.
-
-
Antti Niemi
Etäopetus
Projektitoiminta (viikkotehtävät ja tentti):
Karlos Artto, Miia Martinsuo, Jaakko Kujala. 2011. Projektiliiketoiminta.
Paul Silferberg. Ideasta projektiksi. Projektivetäjän käsikirja URL osoite: http://www.rakennerahastot.fi/vanhat_sivut/rakennerahastot/tiedostot/esr_julkaisut_2000_2006/esitteet_ja_oppaat/oppaat/01_projektinvetajan_opas.pdf
Tutkimuksellinen kehittämistyö:
Timo Toikko - Teemu Rantanen. 2009. Tutkimuksellinen kehittämistoiminta. Tampereen Yliopistopaino Oy
Ojasalo, Katri; Moilanen, Teemu; Ritalahti, Jarmo. 2014. Kehittämistyön menetelmät. SanomaPro.
Pohjola, Pasi; Aalto-Kallio, Mervi; Englund, Kristel; Heikkinen, Hanne; Koivisto, Juha; Korhonen, Satu; Lyytikäinen, Merja; Peränen, Niina; Pitkänen, Niina; Virtanen, Kati. 2014. Kohti avointa kehittämistä - matkaoppaana Innokylä! THL. URL osoite: https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/120379/THL_OPA_38_2014_verkko.pdf?sequence=1
Kari Salonen. Näkökulmia tutkimukselliseen ja toiminnalliseen opinnäytetyöhön. Opas opiskelijoille, opettajille ja TKI-henkilöstölle. Turun Ammattikorkeakoulu. Puheenvuoroja 72. URL osoite: http://julkaisumyynti.turkuamk.fi/PublishedService?pageID=9&itemcode=9789522163950
Luento
Etäopetus
Harjoitustehtävät
Ryhmäohjaus
Verkko-opiskelu
Tentti
Oppimustehtävät
Tentti
Suomi
21.01.2021 - 20.04.2021
30.11.2020 - 13.12.2020
20 - 190
Antti Niemi, Pirjo Koski, Iira Lankinen
Opintojakso toteutetaan Moodle-verkko-oppimisympäristössä ja luennot etäyhteydellä, Zoom-yhteydellä.
Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.
Kuntoutus ja tutkiminen
Sosiaali-ja terveysalan palvelujen ja liiketoiminnan johtamisen tutkinto-ohjelma (Sosiaali-, terveys- ja liikunta-ala), Ensihoidon kehittäminen ja johtaminen (YAMK), Akuuttihoitotyön kehittämisen ja johtamisen tutkinto-ohjelma (YAMK), Terveyden edistämisen tutkinto-ohjelma, Kliinisen asiantuntijuuden tutkinto-ohjelma sosiaali- ja terveysalalla (YAMK), Sosiaali-ja terveysalan palvelujen ja liiketoiminnan johtamisen tutkinto-ohjelma (YAMK, Yhteiskuntatieteiden, liiketalouden ja hallinnon ala)
Myllypurontie 1
5 op
5 op
0-5
-
-
Verkkotentti
-
Projektitoiminta 3 op, 81 tuntia
Tutkimuksellinen kehittämistyö 2 op, 54 tuntia
-
21.01.2021 09.00 - 12.00, Orientaatio opintojaksolle, Antti Niemi (etäyhteys, Zoom klo 9-10). Zoom-linkki kalenterissa / lukujärjestyksessä. Klo 10-12 jakson materiaaleihin tutustuminen ja tehtävien käynnistäminen
25.1.-21.3.2021: Projektitoiminnan viikkotehtävät ja tentti
16.02.2021 09.00 - 12.00, Tutkimuksellisen kehittämistyön prosessi ja menetelmät, Pirjo Koski (etäyhteys, Zoom)
- tehtävät 16.2.-12.4.2021
20.04.2021 09.00 - 12.00, Tutkimuksellisen kehittämistyön eettisyys, luotettavuus ja tulosten juurruttaminen, Iira Lankinen (etäyhteys, Zoom)
- tehtävä 20.4-16.5.2021
Ly Kalam-Salminen
Lähiopetus
Terhi Koipijärvi ja Sari Kuvaaja. 2017. Yiritysvastuu. Johtamisen uusi normaali. Helsinki: Kauppakamari.
Erika Heiskanen ja Jari Salo. 2007. Eettinen johtaminen tie kestävään menestykseen. Helsinki:Talentum.
Moodlen materiaali.
Verkkotapaamiset, verkkoluennot ja itsenäinen työskentely
Yhteistoiminnallinen oppiminen
Jakson opiskelutehtävät asteikolla Hyv / hyl
Jakson arvioitava tehtävä asteikolla 1-5
Suomi
19.01.2021 - 31.05.2021
30.11.2020 - 13.12.2020
20 - 75
Ly Kalam-Salminen
Moodlen työtila
Sosiaali- ja terveyspalvelujen vastuullinen johtaminen 2021
https://moodle.metropolia.fi/course/view.php?id=2755
Moodlen avain :
Vastuullinen 2021
Kuntoutus ja tutkiminen
Sosiaali-ja terveysalan palvelujen ja liiketoiminnan johtamisen tutkinto-ohjelma (Sosiaali-, terveys- ja liikunta-ala), Sosiaali-ja terveysalan palvelujen ja liiketoiminnan johtamisen tutkinto-ohjelma (YAMK, Yhteiskuntatieteiden, liiketalouden ja hallinnon ala)
Myllypurontie 1
0-5
Halutessaan jakson voi suorittaa ennakkotenttinä ennen jakson alkua (ei uusintoja.eikä korotuksia). Mikäli tenttiä ei suorita, on osallistuttava jaksolle.
Tentin ajankohta
19.1. 2021 klo 13.00-17.00
Tenttimateriaali:
Terhi Koipijärvi ja Sari Kuvaaja. 2017. Yiritysvastuu. Johtamisen uusi normaali. Helsinki: Kauppakamari.
Erika Heiskanen ja Jari Salo. 2007. Eettinen johtaminen tie kestävään menestykseen. Helsinki:Talentum.
Päivi Rauramo.2008. Työhyvinvoinnin portaat - viisi vaikuttavaa askelta. Helsinki. Edita.
Ben Furman ja Juhani Ahola. 2002. Työpaikan hyvä henki ja kuinka se tehdään. Helsinki. Tammi. tai vaihtoehtoisesti Ville Pietiäinen ja Annti Syväjärvi (toim) 2019. Johtamisen psykologia (2. painos) Jyväskylä: PS-kustannus.
Työlainsäädantö (Finlex)
Yksi kahdest seuraavasta kirjasta:
Kuntatyönanatajat (2015)Kunnallisen esimiehen työsuhdeopas. https://www.kt.fi/julkaisut-ja-oppaat/2015/kunnallisen-esimiehen-tyosuhdeopas
tai
Minna Vanhala-Harmanen, Nina Meincke ja Johanna Havula. 2017. Esimiehen työsuhdeopas.Helsinki. Edita
-
Ei tenttiä kaikille
Ennakkotentti sen valinneille 19.1.2021
-
1 op verkko-opiskelua
2 op etäopiskelua
2 op jakson tehtävä ja opponointi
Ennakkotiedote
Vebinaari
Itsenäinen opiskelu ja tehtävät
Verkkoluennot Yritys-/ yhteiskuntavastuusta
Jakson tehtävä ja opponointi
Jakson aikataulu löytyy Moodlesta
Jakso alkaa itsenäisenä ennakkoperehtymisenä Moodlen työtilaan
Opintojakson aikataulu
16.2. 2021 klo 13.00-15.00 Orientaatio jaksolla opiskeluun
https://metropolia.zoom.us/j/61492912792
2.3. Eettisen johtajan huonetaulu
2.3. Esimiehen vaativa case -tehtävä ja mallivastaus siihen
9.3. Äänestys parhaasta eettisen johtajan huonetaulusta
24.3. Vastaus Esimiehen vaativa case -tehtävään
31.3. Palaute Esimiehen vaativa case tehtävän vastauksesta
31.3. Yhteiskuntavastuu ja kestävä kehitys oppimispäiväkirjan palautus
15.4. Pohdinta, mitä opimme jaksolla
16.4. Jakson tehtävän palautus
23.4. Jakson tehtävän opponoinnin palautus
Muusta aikataulusta sopivat pienryhmät keskenään niissä puitteissa, että ennen jakson lopputehtävää, muiden oppimistehtävien pitää olla tehtynä.
Kevatlukukausi 2021 Zoom ja Moodle
Helena Kuusisto-Ek
Lähiopetus
Oheisista kirjoista luetaan kaksi ( yksi strategisen johtamisen ja yksi esimiestyön kirja):
Strategiakirja - 20 työkalua. Tero Vuorinen 2017 Alma Talent tai
Digiajan strategia. Virpi Hämäläinen, Hanna Maula & Kimmo Suominen. 2016 Alma Talent
Molemmat kirjat löytyvät e-kirjana Metropolian kirjastosta
Jari Salminen. 2012. Uuden esimiehen kirja. Talentum tai
Asiantuntijasta esimies, Vesa Ristikangas, Tapio Aaltonen & Eeva Pitkänen. 2015 (tai 2008)
Alma Talent ( myös e-kirja) tai
Valmentava esimies. Marjo-Riitta Ristikangas – Leni Grünbaum, Alma Talent 2013 ( myös e-kirja) tai
Esimiehenä arjessa. Henrietta Aarnikoivu, Alma Talent 2008 (myös e-kirja)
Muu oppimateriaali informoidaan aloituskerralla.
Lähipäivät rakentuvat luennoista, keskusteluista, ryhmätyöskentelystä sekä teemojen kytkemisestä oman työn kehittämiseen
Lähipäiviin osallistuminen on erittäin suositeltavaa .
Opintojakso suoritetaan oppimistehtävillä, joista informoidaan aloituskerralla.
Arviointi asteikolla hyväksytty/hylätty.
Suomi
01.09.2020 - 15.11.2020
04.05.2020 - 30.09.2020
20 - 135
Helena Kuusisto-Ek
Opintojakson osaamistavoitteet, suoritustapa, arviointi, sisällöt ja aikataulu käydään läpi ensimmäisellä luentokerralla.
Kuntoutus ja tutkiminen
Sosiaali-ja terveysalan palvelujen ja liiketoiminnan johtamisen tutkinto-ohjelma (Sosiaali-, terveys- ja liikunta-ala), Ensihoidon kehittäminen ja johtaminen (YAMK), Akuuttihoitotyön kehittämisen ja johtamisen tutkinto-ohjelma (YAMK), Sosiaali-ja terveysalan palvelujen ja liiketoiminnan johtamisen tutkinto-ohjelma (YAMK, Yhteiskuntatieteiden, liiketalouden ja hallinnon ala)
Myllypurontie 1
Hyväksytty/Hylätty
Toteutuksella ei ole vaihtoehtoista suoritustapaa.
Ei tenttiä.
Opintojakson lähiopetus Myllypurossa
keskiviikko 2.9. klo 13-16
torstai 3.9. klo 13-16
tiistai 6.10. klo 13-16
perjantai 9.10. klo 13-16
torstai 5.11. klo 13-16 webinaari
Ly Kalam-Salminen
Lähiopetus
Raudasoja- Johansson. 2009. Esimies talouden johtajana julkishallinnossa. SanomaPro.
Muu materiaali on Moodlessa
Luennot (osa nauhoitteina)
Tehtävät
Ohjattu etäopiskelu
oppimistehtävät hyv/ hyl
Jakson tehtävä 1-5
Jakson tehtävän opponointi hyv/hyl
Arvionnin perusteet löytyvät Moodlesta
Suomi
30.09.2020 - 31.12.2020
04.05.2020 - 17.05.2020
20 - 70
Palvelujen johtaminen YAMK1 Virtuaali, Ly Kalam-Salminen
Avain Moodleen: Talous 2020
Toteutuksen Moodlea täydennetään
Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.
Kuntoutus ja tutkiminen
Sosiaali-ja terveysalan palvelujen ja liiketoiminnan johtamisen tutkinto-ohjelma (Sosiaali-, terveys- ja liikunta-ala), Sosiaali-ja terveysalan palvelujen ja liiketoiminnan johtamisen tutkinto-ohjelma (YAMK, Yhteiskuntatieteiden, liiketalouden ja hallinnon ala)
Myllypurontie 1
0-5
-
Jakson tehtävä tehdään työelämässä
-
-
opetus 1 op
etäopiskelu 2 op
jakson tehtävä 2 op
1. periodi
Lähiopetus ja haastattelut:
30.9. klo 9.00 - 11.00
11.11 klo 9.00-12.00
27.11. on lukujärjestyksessä varattu haastattelujen tekemiseen omalla työpaikalla.
Lisäksi opiskelijat katsovat nauhoitetut luennot omatoimisesti.
Antti Niemi
Etäopetus
Opintojakson Moodle-työtilassa
Verkko-oppiminen
Itsenäinen työskentely
Itsenäiset ja vaiheistetut tehtävät.
Suomi
01.09.2020 - 31.12.2020
04.05.2020 - 30.09.2020
20 - 210
Antti Niemi, Eveliina Holmgren, Iira Lankinen, Pirjo Koski, Päivi Leskinen
Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.
Kuntoutus ja tutkiminen
Sosiaali-ja terveysalan palvelujen ja liiketoiminnan johtamisen tutkinto-ohjelma (Sosiaali-, terveys- ja liikunta-ala), Ensihoidon kehittäminen ja johtaminen (YAMK), Akuuttihoitotyön kehittämisen ja johtamisen tutkinto-ohjelma (YAMK), Terveyden edistämisen tutkinto-ohjelma, Kliinisen asiantuntijuuden tutkinto-ohjelma sosiaali- ja terveysalalla (YAMK), Sosiaali-ja terveysalan palvelujen ja liiketoiminnan johtamisen tutkinto-ohjelma (YAMK, Yhteiskuntatieteiden, liiketalouden ja hallinnon ala)
Myllypurontie 1
5 op
5 op
0-5
-
-
-
-
Itsenäinen työskentely 135 tuntia ( 5op)
-
Moodle-oppimisympäristö: https://moodle.metropolia.fi/course/view.php?id=1614
Työtilan nimi: Tutkimusmenetelmät ja -valmiudet YAMK
Kirjautumisavain: TKISOTE
Ly Kalam-Salminen
Lähiopetus
Materiaali löytyy Moodlesta
Aktivoiva luento
Oppimistehtävät
Liiketoimintasuunnitelman laatiminen
Liiketoimintasuunnitelma (1-5)
Jakson oppimistehtävät hyv/ hyl
Suomi
10.09.2020 - 31.12.2020
04.05.2020 - 17.05.2020
20 - 60
Jaana Vanhanen, Ly Kalam-Salminen
Linkki Moodleen https://moodle.metropolia.fi/course/view.php?id=1846
Moodeavain: JaanaLy 2020
Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.
Kuntoutus ja tutkiminen
Sosiaali-ja terveysalan palvelujen ja liiketoiminnan johtamisen tutkinto-ohjelma (Sosiaali-, terveys- ja liikunta-ala), Sosiaali-ja terveysalan palvelujen ja liiketoiminnan johtamisen tutkinto-ohjelma (YAMK, Yhteiskuntatieteiden, liiketalouden ja hallinnon ala)
Myllypurontie 1
0-5
-
-
-
-
lähiopetus 1 op
Ohjattu etäopiskelu 4 op
Jakson aloitus: 4 h lähiopetusta
Ohjattu pajaopiskelu (4 h)
Jakson lopussa Yrittäjyyspäivä (6 h)
10.9. 2020 klo 13-16.00 osoitteessa https://connect.funet.fi/lykalam/
1.10.2020 klo 13-16.00 osoitteessa https://connect.funet.fi/lykalam/
24.11.2020 10.00 - 16.00 osoite ilmoitetaan myöhemmin.
Tutustuminen valinnaiseen yrityskeskukseen
Koulutusohjelmaan ei ole liitetty toteutuksia.
Ylempään ammattikorkeakoulututkintoon pääsyvaatimuksena on alan ammattikorkeakoulututkinto tai alempi korkeakoulututkinto tai vastaava opistoasteen tai ammatillisen korkea-asteen tutkinto sekä vähintään kahden vuoden työkokemus.
Opiskelijan on mahdollista saada tunnustusta aiemmin hankitusta osaamisestaan. Katso Metropolian yleiset AHOT-ohjeet.
Katso Ammattikorkeakoulun yleinen tutkintosääntö https://www.metropolia.fi/haku/yleista-tietoa-opiskelusta/saannot/
Tavoitteena on antaa opiskelijalle valmiudet työelämän kehittämiseen, liiketoimintaan ja johtamiseen, sekä tarvittavat teoreettiset tiedot asianomaisen alan vaativissa asiantuntijatehtävissä toimista varten.
Ylempään ammattikorkeakoulututkintoon johtavien opintojen yleisenä tavoitteena on antaa opiskelijalle seuraavat kompetenssit:
• työelämän kehittämisen edellyttämät laajat ja syvälliset tiedot asianomaiselta alalta sekä tarvittavat teoreettiset tiedot asianomaisen alan vaativissa asiantuntija- ja johtamistehtävissä toimimista varten;
• syvällinen kuva asianomaisesta alasta, asemasta työelämässä ja yhteiskunnallisesta merkityksestä sekä valmius asianomaisen alan tutkimustiedon ja ammattikäytännön kehityksen seuraamiseen ja erittelyyn;
• valmiudet elinikäiseen oppimiseen ja jatkuvaan oman ammattitaidon kehittämiseen;
• työelämässä vaadittava hyvä viestintä- ja kielitaito; sekä
• kansainvälisen vuorovaikutuksen ja ammatillisen toiminnan edellyttämät valmiudet.
Tutkinto-ohjelman yleiset kompetenssit ovat:
- oppimisen taidot
- eettinen osaaminen
- työyhteisöosaaminen
- kehittämistoiminnan osaaminen
- innovaatio-osaaminen
- kansainvälistymisosaaminen
Tutkinto-ohjelman kompetenssialueet ovat
- sosiaali- ja terveysalan osaaminen
- asiantuntija - ja johtamisosaaminen
- palveluosaaminen
- liiketoimintaosaaminen
Tutkinto antaa valmiudet työelämän kehittämiseen, johtamiseen, liiketoimintaan ja yrittäjyyteen. Tutkinnon suorittamisen jälkeen opiskelia voi työskennellä sosiaali- ja terveysalan organisaatioiden esimies- ja liiketoiminnan tehtävissä.
Tämä ylempi korkeakoulututkinto antaa jatko-opintojen kelpoisuuden lisensiaatti- ja tohtoriopintoihin. Yliopistot voivat vaatia siltaopintoja.
Opintosuoritusten arviointimenetelmät määritellään opintojen toteutussuunnitelmassa. Arvioinnista vastaa opintosuorituksen toteutuksesta vastaava opettaja. Opiskelijan tulee saada opintosuorituksen alkaessa tiedot arvioinnin perusteista, joiden tulee pohjautua opintosuorituksen tavoitteisiin. Arviointi tapahtuu pääsääntöisesti opintojaksoittain ja tehdään niille opiskelijoille, jotka ovat ilmoittautuneet ja jotka on hyväksytty opintojaksolle. Opintosuorituksen mahdolliset osasuoritukset voidaan tarvittaessa arvioida erikseen. Opettaja voi toteutussuunnitelmassa esitetyissä arviointiperusteissa ilmoittaa osasuoritusten voimassaolosta.
Arviointiasteikko on seuraava: kiitettävä (5), erittäin hyvä (4), hyvä (3), erittäin tyydyttävä (2), tyydyttävä (1), hylätty (0) ja hyväksytty (H). Arviointiasteikosta poikkeamisista päättää rehtori.
Opetussuunnitelman mukaiset opinnot suoritettu hyväksytysti.
Osa-aikaiset opinnot
Ylempi ammattikorkeakoulututkinto
Opintoihin ei sisälly harjoittelua. Työelämäyhteistyö toteutuu opinnäytetyön ja oppimistehtävien kautta. Ne toteutetaan yhteistyössä työelämän kanssa.
Kansainvälisyys kuuluu jokaiseen tutkintoon. Se toteutuu englannin- ja suomenkielisten tutkinto-ohjelmien yhteisinä opintoina tai avointen kansainvälisten verkkoympäristöjen opintoina.