Siirry suoraan sisältöön

Esteettömyyden verkko-opinnot (5 cr)

Code: SX00EL65-3002

General information


Enrollment

04.05.2020 - 11.10.2020

Timing

19.10.2020 - 15.12.2020

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

5 op

Mode of delivery

Distance learning

Unit

Kuntoutus ja tutkiminen

Campus

Myllypurontie 1

Teaching languages

  • Finnish

Seats

65 - 120

Degree programmes

  • Apuvälinetekniikan tutkinto-ohjelma
  • Optometrian tutkinto-ohjelma

Teachers

  • Toni Nisula
  • Kajsa Sten

Teacher in charge

Kajsa Sten

Objective

The aim of the course is practical assessment and development skills of environmental accessibility. After the course, the student is able to pay attention to accessibility solutions and make development proposals based on those regulations and recommendations.

Content

o During the course, the student uses and applies the acquired knowledge when evaluating, planning and implementing user-oriented accessibility solutions related to environments and tools.
o The student evaluates environmental solutions that promote human participation and applies his / her skills in the design and development of an accessible operating environment.
o The student understands the importance of accessibility to the client's autonomy and equality.

Location and time

On-line study 19.10-12.12.2020
The studies are most active during period 43-50 (19.10.-11.12.2020)
Week schedule

Materials

Articles
accessibility guidbook

Teaching methods

On-line study
Activating video lectures
Pointed literature

Individual learning assignments
Group assignments
Learning diary
Quiz

Employer connections

No

Completion alternatives

no

Content scheduling

Opiskelu tapahtuu täysin verkossa. Pääasiallinen opiskelu tapahtuu viikoilla 43-50 (19.10-13.11.2020), annetun viikkorytmin mukaisesti.

Opiskelija perehtyy viikottain eri esteettömyyden aiheisiin: Videot, osoitettu kirjallisuus ja artikkelit sekä itsenäisesti hankittu materiaali ja aineisto. Näiden teorialähteiden pohjalta tehdään erilaisia soveltavia oppimistehtäviä.

Opiskelua rytmittää viikoittain annettavat oppimistehtävät eri ESTEETTÖMYYDEN teemoilla, joista tehdään joko monivalinta"kokeita", kirjallisia tehtäviä ja/tai keskustellaan MOODLE -oppimisympäristössä pienryhmissä. Joka viikolla tehdään "uusi sivu" oppimispäiväkirjaan, joka kotaan yhdeksi kokonaisuudeksi viimeisellä viikolla, kun opintojakson on saatu päätökseen
VIIKKOAIKATAULU:
• 1. TEEMA viikko 43: Johdanto ja opinnon aloitus
• 2. TEEMA viikko 44: Esteettömyys yleisesti
• 3. TEEMA viikko 45: arvoesteettömyys
• 4. TEEMA viikko 46: Rakennetun ympäristön esteettömyys
• 5. TEEMA viikko 47: Aistiesteettömyys
• 6. TEEMA viikko 48: Verkkosivujen saavutettavuus
• 7. TEEMA viikko 49: Esteettömyyskartoitus oppimistehtävä
• 8. TEEMA viikko 50: Oppimispäiväkirjan täydentäminen ja reflektio

• Opittujen ESTEETTÖMYYSTEEMOJEN yhteenvetoa:
viikot 48-49: Osaamisen syventäminen ja esteettömyysnäkökulmien yhteenvetoa. Laajempi
esteettömyyskartoitustehtävä.
• viikot 49-50: Oppimispäiväkirjan täydentämine ja viimeistely. Reflektio ja opintojakson päättyminen
sekä palaute
Opintojakson arviointi: 15.11.- 20.12.2020

Tehtävien ja opintojakson arviointi tapahtuu joulukuussa 2020 (ja tarvittaessa erillisesti sopien myös opiskelijan oman aikataulun mukaisesti)

Further information

Mikäli tarvitset opintojakson arvioinnin tiettyyn päivämäärään mennessä, huolehdi, että kaikki tämän opintokokonaisuuden tehtävät ovat kohdaltasi tehtyinä 2 viikkoa ennen kyseistä ajankohtaa. HUOM! Ole myös asiasta ohjaajiin yhteydessä heti opintojakson alkaessa.

Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.

Evaluation scale

Hyväksytty/Hylätty

Assessment methods and criteria

Opintojakson arviointi on hyväksytty / hylätty
Hyväksyty arvioinnin perustana on:
• Kaikkien annettujen viikkotehtävien palautus hyväksytysti
• Osoitettuihin Moodlessa käytävien ryhmäkeskusteluihin osallistuminen vähimmäisohjeen mukaisesti
• Koko opintojaksoa koskeva reflektio ja oppimispäiväkirja
• Opintojaksopalautteen antaminen