Siirry suoraan sisältöön

Taitavaksi kirjoittajaksi (5 cr)

Code: SX00DO57-3006

General information


Enrollment

02.12.2019 - 31.12.2019

Timing

01.01.2020 - 24.05.2020

Number of ECTS credits allocated

5 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

Hyvinvointi

Campus

Myllypurontie 1

Teaching languages

  • Finnish

Seats

0 - 30

Degree programmes

  • Toimintaterapian tutkinto-ohjelma
  • Vanhustyön tutkinto-ohjelma
  • Degree Programme in Social Services
  • Sosiaalialan tutkinto-ohjelma

Teachers

  • Eveliina Korpela
  • Marianne Roivas

Teacher in charge

Eveliina Korpela

Objective

The students will be able to recognise their knowledge, skills and attitudes as a writer. They will understand the situational variation of language, and will be able to recognise and utilise different text types accordingly. Students will deepen their skills of language revision and editing, and will be able to analyse special features of written communication in health care and social services and academic writing. Students will be able to produce structured and clear professional texts.

Content

Constructing one’s identity as a writer. Getting acquainted with the principles of register in different genres. Revising and editing. Special features of written communication in health care and social services. Academic writing.

Location and time

Moodle-alusta

Materials

Kurssialustalla esitelty materiaali

Teaching methods

Harjoitukset, tehtävät, verkkokeskustelu

Student workload

Moodle-kurssipohja aukeaa 23.3. ja sulkeutuu 25.5. Kaikki kurssin tehtävät palautetaan tuona aikana sovitulla tavalla Moodle-työtilaan.

Assessment criteria, approved/failed

Hyväksytty suoritus
Opiskelija palauttaa eri osioiden kirjalliset tehtävät hyväksytysti ja osallistuu aktiivisesti kurssin verkkokeskusteluihin.


Arviointikriteerit

Hyväksytty
Opiskelijan sanasto ja kielioppi riittävät ymmärrettävän ja melko virheettömän tekstin kirjoittamiseen.
Opiskelija osoittaa tuntevansa kielelliset keinot selkeän ja sidosteisen tekstin laatimiseksi.
Opiskelija osoittaa hallitsevansa muodollisen ja epämuodollisen kielen erot.
Opiskelija tuntee eri tekstilajien muodollisuusvaatimukset ja periaatteet ja osaa ottaa ne huomioon teksteissään.
Opiskelija kykenee laatimaan ja ymmärtämään oman alansa tekstejä.
Opiskelija pystyy itsenäisesti lukemaan pitkähköjä tekstejä omasta alastaan.
Opiskelija osaa laatia omaan alaansa liittyviä työelämän tekstejä ja ilmaisee tietoja ja näkemyksiään melko sujuvasti.
Opiskelija kykenee arvioimaan ja kehittämään omaa kielitaitoaan itsenäisesti.
Opiskelija pystyy ottamaan vastaan palautetta ja soveltaa sitä kirjallisiin tuotoksiinsa.

Hylätty
Opiskelijan teksteissä olevat kielivirheet haittaavat ymmärtämistä ratkaisevasti.
Opiskelija ei kykene laatimaan selkeää ja yhtenäistä tekstiä, vaan tuotokset jäävät luettelomaisiksi ja irrallisiksi.
Opiskelija ei osoita tunnistavansa muodollisen ja epämuodollisen kielen eroja, eikä osaa ottaa tekstin muodollisuusvaatimuksia huomioon kirjoituksissaan.
Opiskelija ei osaa tuottaa oman alansa tekstejä eikä osoita ymmärtävänsä oman alansa ammattitekstiä.
Opiskelija ei osaa ilmaista itseään ja näkemyksiään suomen kielellä ymmärrettävästi.

Arviointikriteerit (niille opiskelijoille, jotka ovat saaneet vapautuksen ruotsista ja korvaavat kurssilla opintojakson Työelämän suomi).

Hyvä
Opiskelija osaa käyttää vaativiakin lauserakenteita ja kielellisiä keinoja selkeän ja sidosteisen tekstin laatimiseksi.
Opiskelija osoittaa hallitsevansa muodollisen ja epämuodollisen kielenkäytön erot hyvin.
Opiskelija tuntee eri tekstilajien muodollisuusvaatimukset ja periaatteet ja osaa soveltaa niitä teksteihinsä.
Opiskelija osaa laatia selkeitä, sujuvia ja tarkoituksenmukaisia oman alansa tekstejä.
Opiskelija pystyy itsenäisesti lukemaan pitkiäkin oman alansa tekstejä.
Opiskelija löytää pääkohdat tekstistä ja tunnistaa kirjoittajan ja tekstin tarkoituksen.
Opiskelija osaa kirjoittaa selkeitä ja yksityiskohtaisia tekstejä ja ilmaisee tietojaan ja näkemyksiään tarkasti.
Opiskelija kykenee arvioimaan ja kehittämään omaa kielitaitoaan itsenäisesti.
Opiskelija pystyy ottamaan vastaan palautetta ja soveltaa sitä kirjallisiin tuotoksiinsa.

Tyydyttävä
Opiskelijan sanasto ja kielioppi riittävät ymmärrettävän ja melko virheettömän tekstin kirjoittamiseen.
Opiskelija osoittaa tuntevansa kielelliset keinot selkeän ja sidosteisen tekstin laatimiseksi.
Opiskelija osoittaa hallitsevansa muodollisen ja epämuodollisen kielen erot.
Opiskelija tuntee eri tekstilajien muodollisuusvaatimukset ja periaatteet ja osaa ottaa ne huomioon teksteissään.
Opiskelija kykenee laatimaan ja ymmärtämään oman alansa tekstejä.
Opiskelija pystyy itsenäisesti lukemaan pitkähköjä tekstejä omasta alastaan.
Opiskelija osaa laatia omaan alaansa liittyviä työelämän tekstejä ja ilmaisee tietoja ja näkemyksiään melko sujuvasti.
Opiskelija kykenee arvioimaan ja kehittämään omaa kielitaitoaan itsenäisesti.
Opiskelija pystyy ottamaan vastaan palautetta ja soveltaa sitä kirjallisiin tuotoksiinsa.

Hylätty
Opiskelijan teksteissä olevat kielivirheet haittaavat ymmärtämistä ratkaisevasti.
Opiskelija ei kykene laatimaan selkeää ja yhtenäistä tekstiä, vaan tuotokset jäävät luettelomaisiksi ja irrallisiksi.
Opiskelija ei osoita tunnistavansa muodollisen ja epämuodollisen kielen eroja, eikä osaa ottaa tekstin muodollisuusvaatimuksia huomioon kirjoituksissaan.
Opiskelija ei osaa tuottaa oman alansa tekstejä eikä osoita ymmärtävänsä oman alansa ammattitekstiä.
Opiskelija ei osaa ilmaista itseään ja näkemyksiään suomen kielellä ymmärrettävästi.

Further information

Opintojakso sopii tutkinto-opiskelijoiden valinnaiseksi opinnoksi. Kurssin voi suorittaa EQF-tasolla 6 (AMK-opiskelijat) tai tasolla 7 (YAMK-opiskelijat).

Kurssi on tarkoitettu ensisijaisesti Hyvinvoinnin tutkintojen opiskelijoille (apuvälinetekniikka, fysioterapia, jalkaterapia, optometria, osteopatia, toimintaterapia, sosiaaliala ja vanhustyö). Kurssille otetaan 35 opiskelijaa ilmoittautumisjärjestyksessä. Vastuuopettaja Eveliina Korpela.

Kurssin ennakkovaatimuksena on Asiantuntijaviestintä ja tietotekniikka -opintojakson hyväksytty suoritus.
***********************************************************************************'
Opintojakso keskittyy kirjallisten viestintätaitojen kehittämiseen. Ydinsisältö on seuraava:
- Oma kirjoittajakuvani: syvennä ymmärrystäsi tiedoistasi, taidoistasi ja asenteistasi kirjoittajana
- Erilaiset tekstit: tutustu tekstilajiajatteluun
- Kielen- ja tekstinhuoltoa: hio taitojasi tekstintekijänä
- Kirjoittaminen sosiaali- ja terveysalalla: perehdy sosiaali- ja terveysalan kirjallisen viestinnän erityispiirteisiin
- Tieteellinen kirjoittaminen: syvennä ymmärrystäsi tieteellisestä kirjoittamisesta
******************************************************************************************
Opintojakso sopii valinnaiseksi opinnoksi osaksi AMK-opintoja. Jos haluat sisällyttää opintojakson osaksi YAMK-opintoja, varmista tilanne etukäteen omasta tutkinto-ohjelmastasi.

Evaluation scale

Hyväksytty/Hylätty

Assessment criteria, approved/failed

Pass:
The students’ vocabulary and grammar are sufficient for writing comprehensible and relatively flawless texts.
The students are familiar with the linguistic means for writing a clear and coherent text.
The students master the differences between formal and informal style.
The students identify the requirements and principles of register in different genres and take them into account in their texts.
The students are able to compose and understand texts in their field.
The students can independently read fairly long texts on field-related topics.
The students are able to compose texts required in their own field, and communicate information and their own views fluently.
The students are able to assess and develop their language skills independently.
The students are able to receive feedback and apply it in their writing.

Fail:
The students’ language errors in their texts significantly affect the comprehensibility of the text.
The students are not able to compose a clear and coherent text, and the texts are list-like and disconnected.
The students are not able to recognise the differences between formal and informal styles, or to take into account the requirements of formality in their writing.
The students are not able to produce texts in their field or to understand professional texts in their field.
The students are not able to express themselves or their views in Finnish intelligibly.

Assessment methods and criteria

Tehtävät, harjoitukset

Qualifications

Vähintään suomen kielen taitotaso B1.