Siirry suoraan sisältöön

Tutkimuksellisen kehittämisen perusta (5 cr)

Code: SX00DM77-3003

General information


Enrollment

04.05.2020 - 30.09.2020

Timing

01.08.2020 - 31.12.2020

Number of ECTS credits allocated

5 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

Hyvinvointi

Campus

Myllypurontie 1

Teaching languages

  • Finnish

Degree programmes

  • Sosiaalialan tutkinto-ohjelma (YAMK)

Teachers

  • Saila Nevanen
  • Miia Ojanen
  • Marianne Roivas

Groups

  • S0920S6
    Sosiaalialan tutkinto-ohjelma ylempi

Objective

Students master the means of critical thinking required of actors at expert level. Students can apply critical thinking to solving and making decisions on practical problems related to development.

Students are aware of the conceptual approaches related to social work and its comprehensive development and know how to apply them to development activities. Students are familiar with the paradigm of research in social services as well as values, traditions and methodological restrictions related to them. Students can apply the principles of the development of social services to their own actions.

Students are proficient in the initiation of a development project and the principles and practices of planning as well as are able to draw up a well justified and viable project plan. Students can define a problem/task to be solved/implemented by means of R&D methods. Students can assess the project plans and their viability as well as the significance of the results of the project from the viewpoint of professional development. Students can draw up a research plan in accordance with the principles of scientific reporting. Students are proficient in communication related to their area of expertise and the principles of academic writing as well as can communicate and produce pragmatic text meeting the demands of scientific criteria.

Content

Argumentation: logical structure and content; Critical perspective on knowledge; Sources and evaluation of knowledge; Scientific thinking; Philosophy of science regarding the social service sector; Paradigm and programmes of research in social services; Traditions, values and methodology in social services.

Topic/Initial ideas for the Master’s thesis, basis for the research and development plan, project evaluation, defining problem, academic writing and communication, scientific reporting.

Materials

Kirjallisuutta (täydentyy):

Aaltola, J. & Valli, R. (vuoden 2007 tai 2010 painos) Ikkunoita tutkimusmetodeihin II: Näkökulmia aloittelevalle tutkijalle tutkimuksen teoreettisiin lähtökohtiin ja analyysimenetelmiin.

Baillargeon, Normand (2016) Älyllisen itsepuolustuksen pikakurssi

Browne, M. Neil & Stuart M. Keeley (2009) Asking the Right Questions

Cartwright, Nancy & Eleonora Montuschi: Philosophy of Social Science

Clarkeburn, Henriikka & Mustajoki, Arto (2007) Tutkijan arkipäivän etiikka. Tampere: Vastapaino.

Hallamaa, Jaana, Launis, Veikko, Lötjönen, Salla & Sorvali, Irma (2006) Etiikkaa ihmistieteille. Tietolipas 211. Helsinki: Suomalaisen Kirjallisuuden Seura.

Hirsjärvi, S., Remes, P. & Sajavaara, P. (2010) Tutki ja kirjoita. 16. painos. Helsinki: Tammi.

Humanistisen, yhteiskuntatieteellisen ja käyttäytymistieteellisen tutkimuksen eettiset periaatteet ja ehdotus eettisen ennakkoarvioinnin järjestämiseksi (2009) Helsinki: Tutkimuseettinen neuvottelukunta.

Hurtig, J., Laitinen, M. & Uljas-Rautio, K. (2010) Ajattele itse! Tutkimuksellisen lukutaidon perusteet

Hyvä tieteellinen käytäntö ja sen loukkausten käsitteleminen (2002) Helsinki: Tutkimuseettinen neuvottelukunta.

Hyvärinen,Matti, Nikander, Pirjo ja Ruusuvuori, Johanna (2010) Haastattelun analyysi. Tampere: Vastapaino.

Kananen, Jorma (2008) Kvali - Kvalitatiivisen tutkimuksen teoria ja käytänteet. Jyväskylän ammattikorkeakoulu.

Kananen, Jorma (2011) Kvantti - Kvantitatiivisen opinnäytetyön kirjoittamisen käytännön opas. Jyväskylän ammattikorkeakoulu.

Kananen, Jorma (2015) Kehittämistutkimuksen kirjoittamisen käytännön opas: Miten kirjoitan kehittämistutkimuksen vaihe vaiheelta. Jyväskylän ammattikorkeakoulu.

Kielijelppi – jelppiä akateemiseen viestintään. Helsingin yliopiston kielikeskus. Saatavana osoitteessa:

Kirjoittajan ABC-kortti. Suomen virtuaalikielikeskus. Saatavana osoitteessa:

Kniivilä, Sonja, Lindblom-Ylänne, Sari & Mäntynen, Anne (2017) Tiede ja teksti. Tehoa ja taitoa tutkielman kirjoittamiseen. 3., uudistettu painos. Helsinki: Gaudeamus.

KOPPA, Menetelmäpolkuja humanisteille n.d. Jyväskylän yliopisto. Saatavana osoitteessa: https://koppa.jyu.fi/avoimet/hum/menetelmapolkuja

Kotila H. & Mutanen A. (2012) Käytäntöä tutkimassa. Vantaa: Haaga-Helia.

Kuula, Arja (2006) Tutkimusetiikka. Aineiston hankinta, käyttö ja säilytys. Tampere: Vastapaino.

Kyrö, Paula Tieteellinen tutkimusprosessi. https://metodix.fi/2014/05/17/kyro-paula-tieteellinen-tutkimusprosessi/

Lagström, Hanna, Pösö, Tarja, Rutanen, Niina & Vehkalahti, Kaisa (toim. ) (2010) Lasten ja nuorten tutkimuksen etiikka. Julkaisuja 101. Helsinki: Nuorisotutkimusverkosto/ Nuorisotutkimusseura.

Lehtosalo, T. (2011) Itsemääräämisoikeus vanhustenpalveluasumisessa. Etnografinen tutkimus asukkaiden kokemuksista osallistua omaan arkeensa. Gerontologian ja kansanterveyden pro gradu -tutkielma, Jyväskylän yliopisto, Terveystieteiden laitos.

Menetelmäpolkuja humanisteille, KOPPA n.d. Jyväskylän yliopisto. Saatavana osoitteessa: https://koppa.jyu.fi/avoimet/hum/menetelmapolkuja

Metsämuuronen, Jari (2008) Laadullisen tutkimuksen perusteet. 3. uudistettu painos. Helsinki: International Methelp.

Metsämuuronen, Jari (2009) Tutkimuksen tekemisen perusteet ihmistieteissä : tutkijalaitos. Helsinki: International Methelp.

Metodix, metoditietämystä kaikille n.d. Saatavana osoitteessa: https://metodix.fi/sivukartta/

Opinnäytetyöpakki, Kajaanin ammattikorkeakoulu n.d. Saatavana osoitteessa: http://193.167.122.14/Opari/ontTukiOngTehtHyp.aspx

Robson, Colin: Real World Research

Roivas, Marianne & Karjalainen, Anna Liisa (2013) Sosiaali- ja terveysalan viestintä. Helsinki: Edita.

Ruusuvuori, Johanna & Tiitula, Liisa (2005) Haastattelu: Tuktimus, tilanteet ja vuorovaikutus. Tampere: Vastapainoa.

Vilkka, Hanna (2015 tai vanhempi painos) Tutki ja kehitä

Vilkka, Hanna (2007) Tutki ja mittaa. Määrällisen tutkimuksen perusteet.

Further information

Opetusajankohdat:
02.09.2020 12.45 - 16.00; Opintojakson orientaatio ja tehtävänanto (Miia)
07.10.2020 12.45 - 16.00 klo 12.45-13.30 Tehtävän väliohjaus (Miia) klo 13.45-16: Tiedonhaun opastusta (kirjasto).
27.10.2020 08.45 - 12.00; Tehtävän purku + TK -opetus (Miia)
25.11.2020 9.00- 12.00 ja 12.45 - 14.15; Metodipaja (Saila Nevanen, Miia)
09.12.2020 08.45 - 12.00; TK -opetus + orientaatio opinnäytetyösuunnitelmaan (Miia)
Opintojaksolla tehdään yhteinen tehtävä opintojakson Lasten, nuorten ja perheiden sosiaalinen hyvinvointi - tietoperusta -kanssa. Tehtävä palautetaan lapset, nuoret, perheet -opintojakson OMA -työtilaan (Tehtävät -kansioon).

Evaluation scale

0-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

Research and development studies:

• analyses and evaluates critically knowledge relevant to social development as well as utilises it in development work
• masters central concepts and use of methods relevant to R&D in social services and knows how to apply them to work
• innovates, prepares and implements R&D projects as well as evaluates their effectiveness.

Assessment criteria, good (3)

Research and development studies:

• analyses and evaluates critically national and international knowledge relevant to social development as well as utilises it in development work
• masters central concepts and use of methods relevant to R&D and knows how to apply them to work in a versatile manner
• innovates, prepares and implements R&D projects and evaluates their processes and effectiveness in cooperation with clients and partners.

Assessment criteria, excellent (5)

Research and development studies:

• analyses and evaluates critically national and international knowledge relevant to social development as well as utilises it in a versatile manner to promote social welfare in society
• masters central concepts and use of methods relevant to R&D and knows how to apply them in a versatile manner and innovatively even to major R&D projects
• innovates, prepares and implements R&D projects in demanding operating environments as well as evaluates their processes and effectiveness in cooperation with clients and partners.

Assessment criteria, approved/failed

Research and development studies:

• analyses and evaluates critically knowledge relevant to social development as well as utilises it in development work
• masters central concepts and use of methods relevant to R&D in social services and knows how to apply them to work
• innovates, prepares and implements R&D projects as well as evaluates their effectiveness

Assessment methods and criteria

TK -perusta opintojakson arviointi: Hyväksytty - Hylätty
Kriittinen tietoperusta -tehtävästä annetaan numeerinen arviointi opintojaksolla Lasten, nuorten ja perheiden sosiaalinen hyvinvointi - tietoperusta.