Terveyden edistäminen (5 cr)
Code: SX00CK24-3037
General information
Enrollment
04.05.2020 - 17.05.2020
Timing
16.10.2020 - 24.12.2020
Number of ECTS credits allocated
5 op
Virtual portion
3 op
RDI portion
3 op
Mode of delivery
40 % Contact teaching, 60 % Distance learning
Unit
Terveys
Campus
Myllypurontie 1
Teaching languages
- Finnish
Seats
20 - 28
Degree programmes
- Sairaanhoitotyön tutkinto-ohjelma
Teachers
- Merja Lahdenperä
- Noora Asplund
- Anne Nikula
Teacher in charge
Noora Asplund
Groups
-
SXO18S1BSairaanhoitotyön tutkinto-ohjelma, päivätoteutus, hallinnollinen ryhmä B
Objective
Students
- can explain the theoretical premises and ethical principles of health promotion
- can analyze population-based health behaviour and factors related to it
- can apply nutritional therapy and education to the prevention and care of national diseases
- can plan, implement and evaluate actions to promote health and functional capacity at individual, group and community levels in cooperation with other experts
- know how to use evidence-based and effective methods of health promotion
- understand the relation of social decision-making to national and international recommendations in the promotion of health and functional capacity as well as can name the follow-up methods of health behaviour and health services
Content
Central concepts, premises and approaches to health promotion
Ethical foundation and principles
Health behaviour of the Finnish population
Regimen based on nutritional recommendations
Nutritional therapy, evaluation of nutritional state and special diets related to diseases as part of the holistic care
National and international health programmes and recommendations
Vaccinations
Reducing health differences
Evaluation of health and functional capacity and health habits
Resource-oriented health discussion and early intervention
Supporting lifestyle changes, the change phases model
Data and materials of health promotion
Health promotion of groups and community
Follow-up methods of health results and effects
Location and time
Orientaatio/simulaatio: 30.10.2020
Materials
Will be given at the Moodle net learning environment
Teaching methods
Opintojakso toteutetaan pilottina osittain toiminnallisin menetelmin Myllypuron terveyskylän pysäkkitoiminnassa. Pyrkimyksenä on ymmärtää kokonaisvaltainen asiakkaan ohjaaminen terveyden edistämisessä.
Opintojaksolle hyväksytään ensimmäiset 28 ilmoittautunutta opiskelijaa. Muutkin syksyn 2020 ajoitussuunnitelmassa ilmoitetut opiskelijat voivat ilmoittautua opintojaksolle, vaikka opintojakso on määritelty ryhmälle: SXO18S1B. Opintopisteitä on kuitenkin oltava vähintään 70 ennen opintojakson alkamista.
Toteutukseen kuuluu ennakkotehtävä(t), joka/jotka avautuvat Moodleen 19.10.2020. Tarkemmat tiedot Moodlen avautumisesta lähetetään opiskelijoille viikolla 42.
Terveyspysäkkipäivät ovat pääosin perjantaisin. Pysäkkipäivät aiheineen jaetaan/arvotaan opiskelijoille orientaatiossa.
Orientaatio ja simulaatioiltapäivä on läsnäolovelvoitettu. (30.10.2020)
Opintojaksoon sisältyy:
Rokotusosaamisen perusteet: Portfolio ja Moodle-yksilötentti (2op) verkossa
Employer connections
Health promotion practice in various clinical environments
Exam schedules
Oblicatory attendance in lectures.
International connections
N/A
Completion alternatives
N/A
Student workload
5 x 27 h = 135 h
Content scheduling
Health promotion 1,5 ects
Nutrition 1,5 ects
Vaccination 2 ects
Further information
Pakollinen läsnäolo kaikilla velvoitetuilla tunneilla (orientaatio, simulaatio ja palauteseminaari), pysäkkitoiminnassa sekä ryhmätyöskentelyn suunnittelussa ja toteutuksessa.
Tutkintosääntö: "Opiskelija vahvistaa paikkansa opintojaksototeutuksella olemalla läsnä opetuksen alkaessa tai muutoin opettajan kanssa erikseen sovitulla tavalla, joka voi esimerkiksi olla ensimmäisen oppimistehtävän palautus. Jos opiskelija ei sairauden vuoksi pysty osallistumaan opetuksen alkuun, hän voi myös vahvistaa opiskelupaikkansa ilmoittamalla siitä opettajalle etukäteen."
Lisätietoja opintojaksosta orientaatiossa.
Kyseessä on pilottitoteutus. Jotta toteutusta voidaan kehittää sisällöllisesti, kuuluu opintojaksoon opiskelijan itsearviointi omasta oppimisestaan sekä palaute opintojaksosta. Opintojakson hyväksytty arvointi annetaan palautekyselyyn vastaamisen jälkeen.
Evaluation scale
Hyväksytty/Hylätty
Assessment criteria, satisfactory (1)
Evaluating competences evaluation criteria competent/intermediate level is used.
Assessment criteria, approved/failed
Student
- can search for knowledge resourcefully utilizing sources of the field and uses the knowledge base of the field
- is familiar with the knowledge base and core components of the profession
- has adequate professional skills to work in the profession
- can work in a client-oriented way
- solves professional tasks and problems
- works safely and in accordance with the ethical principles of the field
- displays competence benefitting groups or projects
- is able to evaluate personal strengths and weaknesses and development needs
Assessment methods and criteria
Active participation