Siirry suoraan sisältöön

Nuoruus elämänvaiheena (kesätoteutus) (5 cr)

Code: SX00BZ80-3013

General information


Enrollment

04.05.2020 - 17.05.2020

Timing

25.05.2020 - 31.07.2020

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

5 op

Mode of delivery

Distance learning

Unit

Hyvinvointi

Campus

Myllypurontie 1

Teaching languages

  • Finnish
  • English

Degree programmes

  • Degree Programme in Social Services
  • Sosiaalialan tutkinto-ohjelma

Teachers

  • Ulla Saukkonen

Teacher in charge

Ulla Saukkonen

Groups

  • SXH18S1
    Sosiaalialan tutkinto-ohjelma päivä
  • SXH18K1
    Sosiaalialan tutkinto-ohjelma
  • SXG18S1
    Degree Programme in Social Services päivä
  • SXH18K2
    Sosiaalialan tutkinto-ohjelma

Objective

Students will become familiar with the special features of adolescent development. They will understand the significance of young people’s cultural communities in supporting their individual growth. Students will identify the effects of social and cultural changes in the lives of young people. They will become familiar with the main service systems available to young people. They will be able to support them in finding their resources and functional abilities in different environments and through different means. Students will know how to improve young people’s social position and to prevent their exclusion. They will know legislation concerning young people.

Content

Young people in changing society. Youth as a cultural phenomenon, youth cultures. Special challenges of youth and youth work. Young people’s wellbeing. Forms of youth work, social youth work, outreach youth work, youth information. Functional and expressive methods in youth work. Applicable legislation concerning youth, youth laws, legislation on young offenders.

Materials

1. Oppilas- ja opiskelijahuoltolaki 1287/2013. https://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2013/20131287
2. Nuorisolaki 1285/2016. https://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2016/20161285
3. Aaltonen, Sanna & Kivijärvi, Antti (toim.). 2018. Nuoret aikuiset hyvinvointipalvelujen käyttäjinä ja kohteina. Nuorisotutkimusverkosto/Nuorisotutkimusseura, verkkojulkaisuja 136,Tiede. https://www.nuorisotutkimusseura.fi/images/nuoret_aikuiset_hyvinvointipalvelujen_kayttajina_ja_kohteina_lopullinen.pdf (Huom! sivut 1 - 147)
4. Suomi lasten kasvuympäristönä. Kahdeksantoista vuoden seuranta vuonna 1997 syntyneistä. Nuorisotutkimusverkosto/Nuorisotutkimusseura, julkaisuja 210 http://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/137104/URN_ISBN_978-952-343-152-2.pdf?sequence=1&isAllowed=y
5. Puuronen, A. 2014. Etsivä nuorisotyö ammattina ja ammattialan kehittäminen– näkökulmia käytännön työstä. Etsivän katse. Nuorisotutkimusverkosto/Nuorisotutkimusseura Verkkojulkaisuja 70.
6. Kiilakoski, T. 2016. Koulu on enemmän. Nuorisotyön ja koulun yhteistyön käytännöt, mahdollisuudet ja ongelmat. http://www.nuorisotutkimusseura.fi/images/julkaisuja/koulu_on_enemman.pdf
7. Nurmi, J.-E., Ahonen, T., Lyytinen H., Lyytinen, P., Pulkkinen, L. & Ruoppila, I. 2014. Ihmisen psykologinen kehitys. Luku: NUORUUS. Helsinki: WSOY. Löytyy myös e-kirjana.

Teaching methods

Tuition in finnish

Exam schedules

Moodle-työtilassa ma 8.6. klo 15.00-17.30

Student workload

5op (135h)

Evaluation scale

0-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

Assessment:
Assessment criteria as the attachment of the curriculum.
The teacher of the study unit informs the assessment criterias in the beginning of the study unit.

Assessment criteria, approved/failed

Assessment:
Assessment criteria see the attachment.
The teacher of the study unit informs the assessment criterias in the beginning of the study unit.

Assessment methods and criteria

Exam