Kehittämis- ja tutkimustoiminnan syventävät opinnot (lähitoteutus) (5 cr)
Code: SX00BU38-3056
General information
Enrollment
04.05.2020 - 24.05.2020
Timing
01.08.2020 - 31.12.2020
Number of ECTS credits allocated
5 op
Mode of delivery
Contact teaching
Unit
Hyvinvointi
Campus
Myllypurontie 1
Teaching languages
- Finnish
Degree programmes
- Sosiaalialan tutkinto-ohjelma
Teachers
- Miia Ojanen
Teacher in charge
Miia Ojanen
Groups
-
SXH18S1Sosiaalialan tutkinto-ohjelma päivä
Objective
Students will know how to evaluate and select suitable and justifiable approaches and methods to develop their field of study and work community. They will identify the premises and concepts of the principal methods and service design used in their fields of study. Students will know how to search for appropriate R&D data and demonstrate basic competence in processing, analysing, disputing and reporting data and results.
Content
•Principal R&D methods in one’s own field of study (e.g. evaluation research, action research, product development and research-oriented approaches, qualitative and quantitative research)
•Data acquisition and processing
•Reporting, presenting and utilising results
Materials
Oppimateriaali: lähiopetuksessa annettava materiaali + kehittämistehtävän materiaali, muu suositeltu kirjallisuus
Opiskelussa hyödynnettävää kirjallisuutta/materiaalia:
-Clarkeburn, Henriikka & Mustajoki, Arto 2007. Tutkijan arkipäivän etiikka. Tampere: Vastapaino.
-Hallamaa, Jaana, Launis, Veikko, Lötjönen, Salla & Sorvali, Irma 2006. Etiikkaa ihmistieteille. Tietolipas 211. Helsinki: Suomalaisen Kirjallisuuden Seura.
-Hirsjärvi, S., Remes, P. & Sajavaara, P. 2010. Tutki ja kirjoita. 16. painos. Helsinki: Tammi.
-Humanistisen, yhteiskuntatieteellisen ja käyttäytymistieteellisen tutkimuksen eettiset periaatteet ja ehdotus eettisen ennakkoarvioinnin järjestämiseksi 2009. Helsinki: Tutkimuseettinen neuvottelukunta.
-Hyvä tieteellinen käytäntö ja sen loukkausten käsitteleminen 2002. Helsinki: Tutkimuseettinen neuvottelukunta.
-Hyvärinen,Matti, Nikander, Pirjo ja Ruusuvuori, Johanna 2010. Haastattelun analyysi. Tampere: Vastapaino.
-Kananen, Jorma (2008): Kvali - Kvalitatiivisen tutkimuksen teoria ja käytänteet. Jyväskylän ammattikorkeakoulu.
-Kananen, Jorma (2011) Kvantti - Kvantitatiivisen opinnäytetyön kirjoittamisen käytännön opas. Jyväskylän ammattikorkeakoulu.
-Kananen, Jorma (2015) Kehittämistutkimuksen kirjoittamisen käytännön opas: Miten kirjoitan kehittämistutkimuksen vaihe vaiheelta. Jyväskylän ammattikorkeakoulu.
-Kielijelppi – jelppiä akateemiseen viestintään 2008. Helsingin yliopiston kielikeskus. Saatavana osoitteessa:
-Kirjoittajan ABC-kortti 2006. Suomen virtuaalikielikeskus. Saatavana osoitteessa:
-Kniivilä, Sonja, Lindblom-Ylänne, Sari & Mäntynen, Anne 2017. Tiede ja teksti. Tehoa ja taitoa tutkielman kirjoittamiseen. 3., uudistettu painos. Helsinki: Gaudeamus.
-KOPPA, Menetelmäpolkuja humanisteille n.d. Jyväskylän yliopisto. Saatavana osoitteessa: https://koppa.jyu.fi/avoimet/hum/menetelmapolkuja
-Kuula, Arja 2006. Tutkimusetiikka. Aineiston hankinta, käyttö ja säilytys. Tampere: Vastapaino.
-Kyrö, Paula Tieteellinen tutkimusprosessi. https://metodix.fi/2014/05/17/kyro-paula-tieteellinen-tutkimusprosessi/
-Lagström, Hanna, Pösö, Tarja, Rutanen, Niina & Vehkalahti, Kaisa (toim. ) 2010. Lasten ja nuorten tutkimuksen etiikka. Julkaisuja 101. Helsinki: Nuorisotutkimusverkosto/ Nuorisotutkimusseura.
-Menetelmäopetuksen tietovaranto: https://www.fsd.uta.fi/menetelmaopetus/index.html
-Menetelmäpolkuja humanisteille, KOPPA n.d. Jyväskylän yliopisto. Saatavana osoitteessa: https://koppa.jyu.fi/avoimet/hum/menetelmapolkuja
-Metsämuuronen, Jari 2008. Laadullisen tutkimuksen perusteet. 3. uudistettu painos. Helsinki: International Methelp.
-Metsämuuronen, Jari 2009. Tutkimuksen tekemisen perusteet ihmistieteissä : tutkijalaitos. Helsinki: International Methelp.
-Metodix, metoditietämystä kaikille n.d. Saatavana osoitteessa: https://metodix.fi/sivukartta/
-Opinnäytetyöpakki, Kajaanin ammattikorkeakoulu n.d. Saatavana osoitteessa: http://193.167.122.14/Opari/ontTukiOngTehtHyp.aspx
-Roivas, Marianne & Karjalainen, Anna Liisa 2013. Sosiaali- ja terveysalan viestintä. Helsinki: Edita.
-Ruusuvuori, Johanna & Tiitula, Liisa 2005, Haastattelu: Tuktimus, tilanteet ja vuorovaikutus. Tampere: Vastapainoa.
-Vilkka, Hanna (2015 tai vanhempi painos): Tutki ja kehitä
-Vilkka, Hanna (2007): Tutki ja mittaa. Määrällisen tutkimuksen perusteet.
Teaching methods
HUOM! AIEMMIN ILMOITETTU LÄHIOPETUS KORVAUTUU ETÄOPETUKSELLA, ETÄSEMINAARILLA JA ITSENÄISESTI TEHTÄVILLÄ ETÄTEHTÄVILLÄ - Tarkempi ohjeistus annetaan orientaation yhteydessä 25.9.
Ennakkotehtävä
Itsenäiset tilastotehtävät
Kehittämistehtävä (tutkimus/kehittämistoiminnan suunnitelma)
Esityksen valmistelu
Kehittämistehtävän esittäminen etäseminaarissa 12.11 + opponointi (zoom, pakollinen osallistuminen)
Student workload
Etäopetus, itsenäinen työskentely + ryhmätyöskentely, Etäseminaari (pakollinen osallistuminen), yhteensä 135h
Further information
Opintojakson aikataulu:
OPINTOJAKSO MUUTTUU ETÄTOTEUTUKSEKSI, AO. AJANKOHDAT KUITENKIN SÄILYVÄT JA AJANKOHTIIN SIJOITETAAN SEKÄ ETÄOPETUSTA, ETÄSEMINAARITYÖSKENTELYÄ ETTÄ ITSENÄISTÄ OPISKELUA.
TARKENNETTU INFO ANNETAAN ORIENTAATION YHTEYDESSÄ. ORIENTAATION ZOOM -LINKKI LÄHETETÄÄN LÄHEMPÄNÄ AJANKOHTAA.
Ennen orientaatiota annetaan ennakkotehtävä.
Pe 25.9.2020 klo 9.30-11.45 Orientaatio (zoomissa)
Pe 2.10.2020 klo 12.45-15 Etäopetus (zoomissa)
Pe 9.10.2020 klo 9.30-11.45 Etäopetus (zoomissa)
To 22.10.2020 klo 9.30-11.45 Etäopetus (zoomissa)
Ke 28.10.2020 klo 12.45-16 Itsenäinen ohjeistettu työskentely
To 12.11.2019 8.30- 16 Seminaariesitykset, pakollinen osallistuminen (zoomissa)
Opintojakson ensimmäisellä lähiopetuskerralla (orientaatio) annetaan suoritusohjeet opintojakson opiskelumuotoihin sekä tehtäviin. Osallistumalla orientaatioon varmistat paikkasi opintojaksolla.
HUOM! Opintojaksolla on pakollinen opetuskerta.
Evaluation scale
0-5
Assessment criteria, satisfactory (1)
Student is able to:
- Display learning in professional knowledge and core content in the field
- Search information from a variety of sources
- Work in various duties in a variety of operating environments
- Show that he has achieved the targets for core competence
- Display learning in the key safety practices in the field
- Act according to ethical principles
- To contribute his learning for the benefit of a group or project
Assessment criteria, good (3)
Student is able to:
- Use concepts and knowledge in his field systematically
- Find information and assess and use information sources with a critical eye
- Apply professional information in professional assignments
- Apply professional expertise in various work assignments
- Act independently and responsibly in professional contexts
- Plan operations with safety in mind
- Act according to professional ethics
- Act purposefully in working groups and projects
Assessment criteria, excellent (5)
Student is able to:
- Use concepts and knowledge in his field professionally
- Argue the use of his sources
- Argue a course of action on the basis of research information or findings
- Operate in a range of duties and work situations, also in international contexts
- To act in a way that is customeroriented and displays entrepreneurial spirit
- To act responsibly, taking safety issues into consideration
- Argue his choices on the basis of professional ethics
- Organise and manage the operation of a group and project
Assessment criteria, approved/failed
Student is able to:
- Display learning in professional knowledge and core content in the field
- Search information from a variety of sources
- Work in various duties in a variety of operating environments
- Show that he has achieved the targets for core competence
- Display learning in the key safety practices in the field
- Act according to ethical principles
- To contribute his learning for the benefit of a group or project
Assessment methods and criteria
Opintojaksolla on käytössä:
Arviointi: 0-5
Arviointi: hyväksytty - hylätty/täydennettävä
Further information
Students and their teachers/tutors will go through other recommended courses in their individual study plan (ISP) discussions.