Siirry suoraan sisältöön

Asiantuntijaviestintä ja tietotekniikka (5 cr)

Code: SX00BU36-3111

General information


Enrollment

30.11.2020 - 31.01.2021

Timing

14.01.2021 - 14.03.2021

Number of ECTS credits allocated

5 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

Hyvinvointi

Campus

Myllypurontie 1

Teaching languages

  • Finnish

Seats

0 - 24

Degree programmes

  • Sosiaalialan tutkinto-ohjelma

Teachers

  • Soile Bergström
  • Eveliina Korpela

Groups

  • SXH21K2
    Sosiaalialan tutkinto-ohjelma, monimuoto

Objective

Students will understand the significance of structured and clear communication as it relates to professionalism and interaction. They will have a command of key written and oral communication skills and be able to communicate convincingly in Finnish in interactions in their own fields of expertise. Students will be capable of choosing and evaluating the appropriateness of different types of text and means and channels of communication in varying situations. Students will develop their communication and data management skills and their ability to actively participate in the current communications environment. They will have a command of key information and communication technology (ICT) pertinent to work life and studying at the university of applied sciences.

Content

•Communication in online and work environments
•Principles of research communication and writing, use of sources and critical evaluation
•Purposeful public speaking and presenting
•Giving, receiving and using feedback
•Devices and local networks, data security and privacy, email and internet, e-learning
•Word processing and technical standards for documents and assignments
- Introduction to spreadsheets, graphics software, image processing and online publishing

Materials

Kielikuraattori. Eveliina Korpelan blogi kirjoittamisesta. . Viitattu 7.12.2021.

Kielitoimiston sanakirja 2018. Verkkosanakirja. Helsinki: Kotimaisten kielten keskus. Päivitetty 6.6.2018. . Viitattu 7.1.2020.

Kielijelppi – jelppiä akateemiseen viestintään 2017. Helsingin yliopiston kielikeskus. . Viitattu 7.1.2020.

Kirjallisen työn ohjeet 2021. Hyvinvointialojen tutkinto-ohjelmat. Päivitetty 11.1.2021. Metropolia Ammattikorkeakoulu. Materiaali Moodlessa.

Kirjoittajan ABC-kortti 2006. Suomen virtuaalikielikeskus. . Viitattu 29.4.2014.

Kotimaisten kielten keskus. Virkakieli-sivusto. Viitattu 30.11.2019.

Niemi, Terttu & Nietosvuori, Leena & Virikko, Helena 2006. Hyvinvointialan viestintä. Helsinki: Edita.

Roivas, Marianne & Karjalainen, Anna Liisa 2013. Sosiaali- ja terveysalan viestintä. Helsinki: Edita.

Tarkoma, Elise & Vuorijärvi, Aino 2010. Ammattisuomen käsikirja. Helsinki: WSOY. 11., uudistettu painos.

Andersson, Sari & Kylänpää, Esa 2004. Käytännön puheviestintä. Tampere: MacLaser. (Vanha teos ja suunnattu erityisesti kaupallisen alan opiskelijoille, mutta kirjassa on hyviä vinkkejä myös sosiaalialan opiskelijoille!)

Teaching methods

interactive teaching, excercises, study conversation, group work

Exam schedules

Ei tenttiä

Student workload

Arvioitu työmäärä (asiantuntijaviestintä, 3 op)
Lähiopetus 16 h
Laaja kirjallinen työ (kielenhuolto, lähdeviitteiden tarkistus) 20 h
Verkkosivuston analyysi 10 h
Lähdeluettelotehtävä (ryhmätehtävä) 6 h
Kielenhuoltotehtävät 6 h
Muuhun materiaaliin perehtyminen 20 h

Arvioitu työmäärä (tietotekniikka, 2 op)
Lähiopetus 14 tuntia
Ohjelmistojen itsenäinen harjoittelu 22 tuntia
Tehtävät 18 tuntia

Yhteensä: n. 110 tuntia (5 x 27 tuntia)

Further information

Tämä toteutus on tarkoitettu pääsääntöisesti ryhmän SXH21K2 opiskelijoille.
Opetus koostuu asiantuntijaviestinnän ( 3 op) ja tietotekniikan (2 op) osuuksista.

Asiantuntijaviestintä: opettaja Eveliina Korpela
Alussa nimellä ”Oppimisen valmiudet”:
to 14.1.2021 klo 14.30 - 16.15 Opiskelutaidot, tekstilajit, minä kirjoittajana (MPA6009)
ma 18.1.2021 klo 8.30 - 11.45 Lähteistä asiaa, kirjaston info, lähdeluettelotehtävä -> kotitehtävänä opiskella viitetekniikkaa ja tutustua laajan kirjallisen työn ohjeisiin (MPA6009)
ti 9.2.2021 klo 12.45 - 16.00 Referointi, viitteet, sosiaalipedagogiset silmälasit -tehtävän rakenne (MPA4009)
ke 10.2.2021 klo 8.30 – 10.00 Kielenhuolto (MPA4009)
to 4.3.2021 klo 12.45 – 16.00 Verkkokirjoittaminen, suullinen viestintä (MPA6009)


*****
Tietotekniikka: opettaja Soile Bergström
Ilmoitetaan myöhemmin

Evaluation scale

Hyväksytty/Hylätty

Assessment criteria, satisfactory (1)

Student is able to:
- Display learning in core content
- Use individual professional concepts correctly
- Find information for a specific situation
- Distinguish between non-theoretical and theoretical information
- Act in individual professional situations as instructed
- Display learning in his professional field
- Show that he has achieved the targets for core competence
- Follow safety instructions
- Display learning in the ethical principles of his professional field
- Operate as a member of a student group

Assessment criteria, good (3)

Student is able to:
- Display an understanding of concepts and professional knowledge in the field
- Assess and limit the amount of information needed
- Operate well in typical professional duties and contexts
- Operate in a multicultural environment
- Operate safely
- Act according to professional ethics
- Operate in a student group

Assessment criteria, excellent (5)

Student is able to:
- Use concepts and knowledge in his field systematically
- Assess and use various information sources
- Apply professional information in professional assignments
- Work in various duties in a variety of operating environments
- Act independently and responsibly in professional contexts
- To take safety issues into consideration in his action
- Argue his choices on the basis of professional ethics
- Organise the activities of a group of students

Assessment criteria, approved/failed

Student is able to:
- Display learning in core content
- Use individual professional concepts correctly
- Find information for a specific situation
- Distinguish between non-theoretical and theoretical information
- Act in individual professional situations as instructed
- Display learning in his professional field
- Show that he has achieved the targets for core competence
- Follow safety instructions
- Display learning in the ethical principles of his professional field
- Operate as a member of a student group

Assessment methods and criteria

attendace, learning assignments, written assignment

Further information

The course includes studies in professional communication (3 ECTS) and IT Skills (2 ECTS)