Siirry suoraan sisältöön

Asiantuntijaviestintä ja tietotekniikka (5 cr)

Code: SX00BU36-3099

General information


Enrollment

02.12.2019 - 31.01.2020

Timing

09.01.2020 - 24.05.2020

Number of ECTS credits allocated

5 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

Hyvinvointi

Campus

Myllypurontie 1

Teaching languages

  • Finnish

Seats

0 - 30

Degree programmes

  • Sosiaalialan tutkinto-ohjelma

Teachers

  • Eveliina Korpela
  • Jukka Törnroos

Groups

  • SXH20K1
    Sosiaalialan tutkinto-ohjelma päivä

Objective

Students will understand the significance of structured and clear communication as it relates to professionalism and interaction. They will have a command of key written and oral communication skills and be able to communicate convincingly in Finnish in interactions in their own fields of expertise. Students will be capable of choosing and evaluating the appropriateness of different types of text and means and channels of communication in varying situations. Students will develop their communication and data management skills and their ability to actively participate in the current communications environment. They will have a command of key information and communication technology (ICT) pertinent to work life and studying at the university of applied sciences.

Content

•Communication in online and work environments
•Principles of research communication and writing, use of sources and critical evaluation
•Purposeful public speaking and presenting
•Giving, receiving and using feedback
•Devices and local networks, data security and privacy, email and internet, e-learning
•Word processing and technical standards for documents and assignments
- Introduction to spreadsheets, graphics software, image processing and online publishing

Materials

Eveliina Korpelan blogi: kielikuraattori.wordpress.com

Kielitoimiston sanakirja 2018. Verkkosanakirja. Helsinki: Kotimaisten kielten keskus. Päivitetty 6.6.2018. Saatavana osoitteessa: . Luettu 7.1.2020.

Kielijelppi – jelppiä akateemiseen viestintään 2017. Helsingin yliopiston kielikeskus. . Luettu 7.1.2020.
Kirjallisen työn ohjeet 2018. Hyvinvointialojen tutkinto-ohjelmat. Päivitetty 20.4.2018. Metropolia Ammattikorkeakoulu. Materiaali Moodlessa.

Kirjoittajan ABC-kortti 2006. Verkkodokumentti. Suomen virtuaalikielikeskus. . Luettu 29.4.2014.

Kotimaisten kielten keskus. Virkakieli-sivusto. Luettu 30.11.2019.

Niemi, Terttu & Nietosvuori, Leena & Virikko, Helena 2006. Hyvinvointialan viestintä. Helsinki: Edita.

Roivas, Marianne & Karjalainen, Anna Liisa 2013. Sosiaali- ja terveysalan viestintä. Helsinki: Edita.

Tarkoma, Elise & Vuorijärvi, Aino 2010. Ammattisuomen käsikirja. Helsinki: WSOY. 11., uudistettu painos.

Andersson, Sari & Kylänpää, Esa 2004. Käytännön puheviestintä. Tampere: MacLaser. (Suunnattu erityisesti kaupallisen alan opiskelijoille, mutta hyviä vinkkejä myös sosiaalialan opiskelijoille!)

Teaching methods

interactive teaching, excercises, study conversation, oral presentations, group work

Exam schedules

Ei tenttiä

Student workload

Arvioitu työmäärä (asiantuntijaviestintä, 3 op, yhden op:n kuormittavuus 27 h)
Lähiopetus 28 h (+ 4 h)
Laaja kirjallinen työ (kielenhuolto, lähdeviitteiden tarkistus) 6 h
Verkkosivuston analyysi 8 h
Lähdeluettelotehtävä (ryhmätehtävä) 3 h
Suullinen esitys 10 h
Palaute toisen opiskelijan työstä 6 h
Kotitehtävät, materiaaliin perehtyminen 20 h
YHT. 81 tuntia

Tietotekniikan osuus täydentyy myöhemmin.

Further information

Tämä toteutus on tarkoitettu pääsääntöisesti ryhmän SXH20K1 opiskelijoille.
Opetus koostuu asiantuntijaviestinnän ( 3 op) ja tietotekniikan (2 op) osuuksista.

Asiantuntijaviestinnän lähiopetus
Opettaja: Eveliina Korpela

SXH20K1A (aakkosten alkupään opiskelijat)
Alussa otsikolla ”oppimisen valmiudet”
pe 10.1. klo 8.30 - 11.45 (MPA3009) Opiskelustrategiat, minä kirjoittajana
ti 14.1. klo 12.45 - 16.00 (MPA4011) Tenttiin vastaaminen, opiskelukirjoittaminen
**************
ti 21.1. klo 12.45 - 16.00 (MPA6017) Aloitus, viitetekniikka, lähdeluettelo
to 30.1. klo 8.30 - 11.45 Kielenhuolto, sotealan tekstit ETÄLUENTO
ma 3.2. klo 8.45 - 12.15 (MPA4009) Viestijäkuva, näkökulmia palautteenantoon, esityksen kohdentaminen ja jäsentäminen
ke 5.2. klo 8.30 - 11.45 (MPA4015) Viitetekniikka jatkuu, verkkotekstit
pe 7.2. klo 8.30 - 11.45 (MPA2019) Suullinen viestintä
ti 11.2. klo 8.30 - 11.45 SUULLISET ESITYKSET (MPA6012)
ma 24.2. klo 8.30 - 11.45 Viestinnän työpaja, OMA KONE MUKAAN (MPA 6012)

Viestinnän rästipaja
ke 26.2. klo 8.30 - 11.45 (MPA3010)

SXH20K1B (aakkosten loppupään opiskelijat)
Alussa otsikolla ”oppimisen valmiudet”
pe 10.1. klo 8.30 - 11.45 (MPA3009) Opiskelustrategiat, minä kirjoittajana
ti 14.1. klo 12.45 - 16.00 (MPA4011) Tenttiin vastaaminen, opiskelukirjoittaminen
*********
pe 24.1. klo 12.45 - 16.00 (MPA6012) Aloitus, viitetekniikka, lähdeluettelo
to 30.1. klo 8.30 - 11.45 Kielenhuolto, sotealan tekstit ETÄLUENTO
ma 3.2. klo 8.45 - 12.15 (MPA4009) Viestijäkuva, näkökulmia palautteenantoon, esityksen kohdentaminen ja jäsentäminen
ke 5.2. klo 8.30 - 11.45 (MPA4015) Viitetekniikka jatkuu, verkkotekstit
pe 7.2. klo 12.45 - 16.00 (MPA2019) Suullinen viestintä
ti 11.2. klo 12.45 - 15.45 SUULLISET ESITYKSET (MPA6012)
ma 24.2. klo 12.45 - 16.00 Viestinnän työpaja OMA KONE MUKAAN (MPA 6012)

Viestinnän rästipaja
ke 26.2. klo 8.30 - 11.45 (MPA3010)

Tietotekniikan lähiopetuskerrat:

A-ryhmä:

pe 24.01.2020 12.45 - 16.00 MPA3010
ma 27.01.2020 12.45 - 16.00 MPA3010
pe 07.02.2020 12.45 - 16.00 MPA3010
to 13.02.2020 08.30 - 11.45 MPA3010
pe 28.02.2020 12.45 - 16.00 MPA3010

B-ryhmä:

ti 21.01.2020 12.45 - 16.00 MPA3010
ma 27.01.2020 08.30 - 11.45 MPA3010
pe 07.02.2020 08.30 - 11.45 MPA3010
to 13.02.2020 12.45 - 16.00 MPA3010
pe 28.02.2020 08.30 - 11.45 MPA3010

Evaluation scale

Hyväksytty/Hylätty

Assessment criteria, satisfactory (1)

Student is able to:
- Display learning in core content
- Use individual professional concepts correctly
- Find information for a specific situation
- Distinguish between non-theoretical and theoretical information
- Act in individual professional situations as instructed
- Display learning in his professional field
- Show that he has achieved the targets for core competence
- Follow safety instructions
- Display learning in the ethical principles of his professional field
- Operate as a member of a student group

Assessment criteria, good (3)

Student is able to:
- Display an understanding of concepts and professional knowledge in the field
- Assess and limit the amount of information needed
- Operate well in typical professional duties and contexts
- Operate in a multicultural environment
- Operate safely
- Act according to professional ethics
- Operate in a student group

Assessment criteria, excellent (5)

Student is able to:
- Use concepts and knowledge in his field systematically
- Assess and use various information sources
- Apply professional information in professional assignments
- Work in various duties in a variety of operating environments
- Act independently and responsibly in professional contexts
- To take safety issues into consideration in his action
- Argue his choices on the basis of professional ethics
- Organise the activities of a group of students

Assessment criteria, approved/failed

Student is able to:
- Display learning in core content
- Use individual professional concepts correctly
- Find information for a specific situation
- Distinguish between non-theoretical and theoretical information
- Act in individual professional situations as instructed
- Display learning in his professional field
- Show that he has achieved the targets for core competence
- Follow safety instructions
- Display learning in the ethical principles of his professional field
- Operate as a member of a student group

Assessment methods and criteria

attendace, learning assignments + oral presentation, written assignment

Further information

The course includes studies in professional communication (3 ECTS) and IT Skills (2 ECTS)