Siirry suoraan sisältöön

Pitkäaikaisesti sairastuneiden hoitotyö (5 cr)

Code: SX00BN34-3106

General information


Enrollment

04.05.2020 - 17.05.2020

Timing

31.08.2020 - 09.10.2020

Number of ECTS credits allocated

5 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

(2016-2018) Terveyden edistämisen palvelut

Teaching languages

  • Finnish

Seats

20 - 35

Degree programmes

  • Terveydenhoitotyön tutkinto-ohjelma

Teachers

  • Sanna-Mari Manninen
  • Terhi Lehtonen
  • Katja Åker

Teacher in charge

Sanna-Mari Manninen

Groups

  • SXQ20K1
    Terveydenhoitotyön tutkinto-ohjelma päivä

Objective

Students
- can evaluate the care needs of a patient suffering from national diseases as well as plan, implement and evaluate client-oriented nursing using evidence-based knowledge
- can evaluate the care needs of a patient suffering from national diseases by means of appropriate clinical and physiological evaluations and instruments as well as respond to them with assistive methods of nursing
- can support the resources of patients and their significant others considering their cultural background
- understand the significance of close multiprofessional cooperation and care path for the client-oriented care of the chronically ill.

Content

Client-oriented and coherent care path of patients suffering from national diseases
Supporting resources of patients suffering from national diseases and their significant others in a client-oriented way throughout the care path
Nursing of patients suffering from circulatory, respiratory and metabolic diseases, major care protocols and procedures and assistive methods
Documentation of nursing and basics of reporting
Major national diseases and internal conditions

Materials

Material:
Ahonen, O, Bleck-Vehkaluoto, M, Ekola, S, Partamies, S, Sulosaari, V & Uski-Tallqvist, T. 2012 tai uudemmat painokset. Kliininen hoitotyö. Sanoma Pro Oy. Opiskeltavat teemat: Sisätauteja sairastavan hoitotyö, hoitotyön lähtökohdat, dokumentointi hoitotyössä, sydän- ja verisuonisairaudet (sepelvaltimotauti, sydäninfarkti, sydämen vajaatoiminta, aivoverenkiertohäiriöt), yleisimmät rytmihäiriöt, neurologiset sairaudet (samat sisältöalueet kuin neurologian kirjassa), keuhkosairaudet (astma, COPD), diabetes (DM1 ja DM2), infektiopotilaan hoitotyö (pneumonia, sepsis)
Holmström, P ja Vauhkonen, I: Sisätaudit (2012), luvut 1,3, 4, 5, 7 ja 8.
Soinila, Kaste, Somer (toim.) Neurologia (2015) Oppiportista: Potilaan neurologinen tutkiminen; neurologinen tutkimus: inspektio ja yleistutkimus, tajunnan taso; Aivoverenkiertohäiriöt;
Learning tasks:
Tyypin 2 diabeteksen syyt, ehkäisy ja komplikaatiot, Tyypin 2 diabeteksen lääkehoito, Neurologisen potilaan päivystysarvio, EKG:n perusteet ja systemaattinen tulkinta, Elvytys
Lecture notes

Teaching methods

· Flipped learning
· Mode of delivery face-to-face
· Interactive lecture
· Cooperative learning, Small group work
· Guided assigments
· Clinical laboratory teaching
· Simulation
· Virtual learning
· Independent study

Employer connections

Medical environments

Exam schedules

Course exam as scheduled in timetable, Retake date announced in the orientation lecture.
Drug-calculations exam:
Orientation lecture
Retake 1 xx.xx.xx
Retake 2 xx.xx.xx

International connections

N/A

Completion alternatives

N/A

Student workload

Contact classes 50 h
Independent studies 85 h

Content scheduling

More information on Moodle.

Further information

Please note: Medical calculation exam and laboratories will be accepted before practise in Medical environments. Active participation in lectures and laboratories.
Compulsory location in simulation and laboratories.
Students must confirm their attendance for a course implementation by being present when tuition begins or in another manner agreed with the lecturer; for example, by returning the first course assignment. Students who are unable to attend the first teaching session due to illness may also confirm their attendance by informing the lecturer of this in advance.

Evaluation scale

0-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

Evaluating competences evaluation criteria novice/beginner is used.

Assessment criteria, approved/failed

Opiskelija
- osaa etsiä tietoa yksittäiseen tilanteeseen
- osoittaa perehtyneisyyttä alan tietoperustaan
- erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta
- osaa toimia yksittäisissä ammatillisissa tilanteissa ohjeistuksen mukaisesti
- pyrkii toimimaan asiakaslähtöisesti
- osoittaa saavuttaneensa riittävät tiedot pystyäkseen toimimaan ammatillisissa tilanteissa
- osoittaa perehtyneisyyden ammattialan eettisiin periaatteisiin
- osaa toimia työryhmän jäsenenä
- kykenee arvioimaan omia vahvuuksiaan ja kehittymistarpeitaan

Assessment methods and criteria

Exam H-5
Drug-calculation (pass-fail)
Virtual learning and All independent course assignments (100%)
Clinical laboratory teaching (100% attendance)
Simulation training (100% attendance)