Siirry suoraan sisältöön

Vuorovaikutus ja osallisuus moniammatillisessa asiakastyössä (5 cr)

Code: SO00DU75-3001

General information


Timing

01.08.2020 - 30.10.2020

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

4 op

Mode of delivery

20 % Contact teaching, 80 % Distance learning

Unit

Terveys

Teaching languages

  • Finnish

Seats

0 - 15

Degree programmes

  • Asiakas- ja palveluohjauksen erikoistumiskoulutus

Teachers

  • Asta Lassila

Teacher in charge

Asta Lassila

Groups

  • SO11C20K
    Asiakas- ja palveluohjauksen erikoistumiskoulutus

Objective

Erikoistuja
1. Osaa toimia vastavuoroisessa ja dialogisessa vuorovaikutussuhteessa
2. Osaa soveltaa vuorovaikutuksen tietoperustaa asiakas – ja palveluohjauksen eri roo-leissa
3. Osaa käyttää digitaalisia palveluja ja ohjata asiakasta digitaalisten palveluiden käy-tössä
4. Osaa hyödyntää digitaalisia välineitä ja robotologiaa asiakas- ja palveluohjauksessa ja edistää niiden kehittämistä monialaisessa ja -ammatillisessa yhteistyössä

Content

- Vastavuoroisuus ja dialogisuus asiakas- ja palveluohjauksen ammatillisessa vuoro-vaikutuksessa ja ohjaamisessa
- Moniammatillisen vuorovaikutuksen ja kohtaamisen teoreettiset lähtökohdat ja asia-kaskeskeinen orientaatio
- Roolit asiakas – ja palveluohjauksessa sekä moniammatillisessa verkostotyössä
- Vuorovaikutus ja tiimityötaidot moniammatillisessa verkostotyössä
- Sähköisen asioinnin palvelut
- Digitaalisten palvelujen saavutettavuus (lainsäädäntö)
- Digitalisaatio ja robotologian palvelumuotoilun mahdollisuudet asiakas- ja palveluoh-jauksessa

Location and time

Lectures will take place in May 7. -8.5.2020, 8.30 - 16.00 and in September 2020 3.-4-9.2020 8.30-16.00
Diak Helsinki
Kyläsaarenkuja 2 00580 Helsink

Materials

- Helminen, J. (toim.) (2017). Asiakkaan moniammatillinen ohjaus sosiaali- ja terveydenhuollossa. Edita. Helsinki.
- Kantola, T., Pöyry-Lassila, P. & Meristö, T. (2017). SoTe-tieto ekosysteemissä: MORFEUS-näkymät asiakaslähtöisen yhteistyön ja palveluohjauksen työkaluina. Finnish Journal of eHealth and eWelfare 9(2–3), 241-250.
- Mönkkönen K. (2018). Vuorovaikutus asiakastyössä: Asiakkaan kohtaaminen sosiaali- ja terveysalalla. Gaudeamus.
- Törrönen, M., Hänninen, K., Jouttimäki, P., Lehto-Lund?n, T., Salovaara, P. & Veistilä, M. (2016). Vastavuoroinen sosiaalityö. Gaudeamus.
- Kauppila, T., Kiiski, K. & Lehtonen, M. (2018). Sähköhelmenkalastus - Sosiaalihuollon sähköisten palvelujen nykytila ja kehittämistarpeet. Sosiaali - ja terveysministeriön raportteja ja muistioita 14/2018.
- Mönkkönen, K., Kekoni, T & Pehkonen, A. (toim.) (2019). Moniammatillinen yhteistyö. Vaikuttava vuorovaikutus sosiaali- ja terveysalalla. Gaudeamus.
- Isola, A., Kaartinen, H., Leemann, L., Lääperi, R., Shhneider, T., Valtasi, S. & Keto-Tokoi, A. (2017). Mitä osallisuus on? Osallisuuden viitekehystä rakentamassa. THL. Työpaperi 33/2017. Saatavissa http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-302-917-0
- Sihvo, P. & Nykänen, J. (toim.) (2018). Nopeat kokeilut sote-alan digitalisaatiota edistämässä. Karelia-ammattikorkeakoulun julkaisuja B, Oppimateriaaleja ja kokoomateoksia: 55.2018. Saatavissa http://www.karelia.fi/images/julkaisut/Digisote_loppujulkaisu.pdf

Teaching methods

Pre-assignment
learning tasks x 2
Lectures
Teamwork

Employer connections

-

Exam schedules

Preliminary assignments and learning assignments serve as the assessment unit.
Reimbursement of contact hours
Assess:
Approved, supplemented, rejected

International connections

-

Completion alternatives

-

Student workload

Contact lesson 1 ETC credits
Learning tasks

Content scheduling

Spring 2020 and Autumn 2020

Further information

-

Evaluation scale

Hyväksytty/Hylätty

Assessment criteria, approved/failed

HYVÄKSYTTY:
Opiskelija hallitsee vastavuoroisuuden ja dialogisuuden asiakas- ja palveluohjauksen ammatillisessa vuoro-vaikutuksessa ja ohjaamisessa sekä vuorovaikutuksen ja kohtaamisen teoreettiset lähtökohdat.

HYLÄTTY:
Vähimmäisvaatimukset (EQF 6) eivät täyty.

Assessment methods and criteria

Participation in lectures and group assignments

- Preliminary assignments and learning assignments serve as the assessment assessment unit.
Assess:
Approved, supplemented, rejected