Siirry suoraan sisältöön

Asiakas- ja palveluohjauksen lähtökohdat (5 cr)

Code: SO00DU72-3001

General information


Timing

01.01.2020 - 09.03.2020

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

4 op

Mode of delivery

20 % Contact teaching, 80 % Distance learning

Unit

Terveys

Teaching languages

  • Finnish

Seats

0 - 15

Degree programmes

  • Asiakas- ja palveluohjauksen erikoistumiskoulutus

Teachers

  • Asta Lassila

Teacher in charge

Asta Lassila

Groups

  • SO11C20K
    Asiakas- ja palveluohjauksen erikoistumiskoulutus

Objective

Erikoistuja
1. Osaa toimia sosiaali- ja terveysalan arvojen ja eettisten ohjeiden mukaan ja edistää hyvinvointia ja terveyttä sekä sosiaalisten oikeuksien toteutumista asiakas- ja palve-luohjauksessa
2. Osaa soveltaa asiakas- ja palveluohjauksen teoriaa ja tutkimustietoa työnsä suunnit-telussa, toteutuksessa ja arvioinnissa
3. Hallitsee sosiaaliturvaohjauksen, lainsäädännön ja palvelujärjestelmän edellytykset ja vaatimukset työssään
4. Osaa jäsentää palvelujen tuottamisen lähtökohdat ja arvioida palvelujen soveltuvuutta asiakkaan tarpeisiin

Content

Asiakas- ja palveluohjaus käsitteenä ja teoreettiset lähtökohdat
- Palveluohjausmallit sosiaali- ja terveysalan asiakastyössä: yleinen palveluohjaus, voi-mavarakeskeinen palveluohjaus ja intensiivinen palveluohjaus
- Asiakas- ja palveluohjaus eri asiakasryhmien kanssa tehtävässä työssä
- Sosiaali- ja terveysalan eettinen osaaminen asiakastyössä
- Asiakas- ja palveluohjausta määrittävä keskeinen lainsäädäntö
- Asiakas- ja palveluohjaus uudistuvissa sosiaali- ja terveydenhuollon palvelurakenteissa (esim. henkilökohtainen budjetointi, palveluseteli, asiakas palveluiden kilpailut-tajana)
- Asiakas- ja palveluohjaushankkeiden keskeiset tavoitteet, sisällöt, tulokset ja suositukset

Location and time

Lectures will take place 16.- 17.1.2020 klo 8.30 - 16.00
Diak Helsinki
Kyläsaarenkuja 2 00580 Helsinki

Materials

-Helminen, J. (toim.) (2017). Asiakkaan moniammatillinen ohjaus sosiaali- ja ter-veydenhuollossa. Edita: Helsinki. (sivut 5–75)
-Hänninen, K. (2007). Palveluohjaus. Asiakaslähtöistä täsmäpalvelua vauvasta vaariin. (Raportteja 20/2007). Helsinki: Sosiaali- ja terveysalan tutkimus- ja ke-hittämiskeskus Stakes. Saatavilla http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201210319566
-Sayed, T. (2015). Ohjaus keskusteluun perustuvana menetelmänä. Teoksessa P. Näkki & T. Sayed (toim.) Asiakastyön menetelmiä sosiaalialalla, s. 8–24. Hel-sinki: Edita.
-Kangasniemi, M., Hipp, K., Häggman-Laitila, A., Kallio, H., Kärki, S., Kinnunen, P., Saarnio, A-M., Viinamäki, L. & Waldén, A. (2018). Optimoitu sote-ammattilaisten koulutus- ja osaamisuudistus. Valtioneuvoston selvitys- ja tutki-mustoiminnan julkaisusarja 39/2018. Saatavilla http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-287-545-7
-Nummela, O., Juujärvi, S. & Sinervo, T. (2019). Competence needs of integrat-ed care in the transition of health care and social services in Finland. Interna-tional Journal of Care Coordination 22(1), 36–45. Saatavilla https://journals.sagepub.com/doi/full/10.1177/2053434519828302
- Asiakas- ja palveluohjaukseen liittyvä lainsäädäntö ja suositukset:
o Sosiaalihuoltolaki 1301/2014
o Laki sosiaalihuollon asiakkaan asemasta ja oikeuksista 2000/812
o Terveydenhuoltolaki 1326/2010
o Laki potilaan asemasta ja oikeuksista 785/1992
-Hujala A. & Lammintakanen J. (2018). Paljon erilaisia sote-palveluja tarvitsevat asiakkaat keskiöön. Kunnallisalan kehittämissäätiö.
-Korhonen, T., Lassila, A., Luukkanen, M. & Eriksson, E. (2016). Asiakasvastaa-vatoiminta perusterveydenhuollossa- asiakkaiden odotuksia ja kokemuksia. Tut-kiva hoitotyö, Vol 14.1.
-Leskelä, R-L., Komssi, V., Sandström, S., Pikkujämsä, S., Haverinen, A., Olli, S-L. & Ylitalo-Katajisto, K. (2013). Paljon sosiaali- ja terveyspalveluja käyttävät asi-akkaat Oulussa. Suomen Lääkärilehti, Vol 48, 3163.
-Palveluohjauksen käsikirja, Pitsi-hanke. Saatavilla: http://www.socca.fi/files/4303/Palveluohjaus.pdf
-Suominen, S. Palveluohjaaja, Asiakkaan tuki ja tulkki. Omaiset mielenterveys-työn tukena, Uudenmaan yhdistys ry, 2010. Saatavilla: https://thl.fi/documents/470564/817072/palveluohjaus+Asiakkaan+tuki.pdf/7a473163-a85a-41e1-af00-11079fbbe921
-Valtiontalouden tarkastusvirasto. (2017). Paljon palveluja käyttävät ja tarvitsevat asiakkaat perusterveydenhuollossa 2017. Valtiontalouden tarkastusviraston tar-kastuskertomukset 11/2017. Saatavilla https://www.vtv.fi/app/uploads/2018/05/22105012/paljon-palveluja-tarvitsevat.pdf
-Vähäkangas, P., Orava, M. & Kivimäki, B. (2018). Pohjanmaan palveluohjaus kuntoon – Toimintamalli ja tietojohtamisen tunnusluvut. Saatavilla http://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/161260/R_51_2018_Palveluohjaus_.pdf?sequence=1&isAllowed=y
-Arvot, arki ja etiikka. Sosiaalialan ammattihenkilön eettiset ohjeet. Saatavilla: http://talentia.e-julkaisu.com/2017/eettiset-ohjeet/

Teaching methods

Pre-assignment
learning task
Lectures
Teamwork

Employer connections

-

Exam schedules

Preliminary assignments and learning assignments serve as the assessment unit.
Assess:
Approved, supplemented, rejected

International connections

-

Completion alternatives

-

Evaluation scale

Hyväksytty/Hylätty

Assessment criteria, satisfactory (1)

Opiskelija hallitsee asiakas- ja palveluohjauksen osaamista vastaavan tietoperustan.
Opiskelija tuntee palveluohjausmallit sosiaali- ja terveysalan asiakastyössä.

Assessment criteria, approved/failed

Vähimmäisvaatimukset (EQF 6) eivät täyty.

Assessment methods and criteria

-Participation in lectures and group assignments

- Preliminary assignments and learning assignments serve as the assessment assessment unit.
Assess:
Approved, supplemented, rejected