Siirry suoraan sisältöön

Ihmisen anatomia 3 ja ryhdin observaatio (5 cr)

Code: SC00CI36-3005

General information


Enrollment

01.12.2019 - 15.12.2019

Timing

21.10.2019 - 15.03.2020

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

1 op

RDI portion

1 op

Mode of delivery

80 % Contact teaching, 20 % Distance learning

Unit

Kuntoutus ja tutkiminen

Campus

Myllypurontie 1

Teaching languages

  • Finnish

Seats

0 - 24

Degree programmes

  • Osteopatian tutkinto-ohjelma

Teachers

  • Pirkko-Leena Kuosa
  • Mirka Peththahandi

Teacher in charge

Pirkko-Leena Kuosa

Groups

  • SXF19S1
    Osteopatian tutkinto-ohjelma päivä

Objective

Student can explain the structure of the joints of the spine, thorax and pelvis and analyse the meaning of the structure to the joint functions.
They can name the muscles of the body and neck and describe their location and funtion. Student explains innervation of these muscles. He knows how to use professional terminology. Students are able to observe the position of the body and posture as well as document the findings obtained by observation. Students know how to define observation as part of diagnostics. Student recognises different body types.

Content

Joints of spine. Joints of thorax. Joints of pelvis. Deep back muscles, abdominal muscles, neck muscles, respiratory muscles, pelvic muscles and their function. Basics of segmental innervation of body muscles. Professional terminology. Theory of posture and observation of different postures. Weight bearing. Body types. Course includes 1 cr of practice

Location and time

Observaatio:
28.11. Aloitus, tehtävät, teoriaa 2h
3.12. Kävelyn observaatio, teoriaa ja ryhdin havainnointia 4h
4.12. Observaatio teoriaa ja ryhdin havainnointia 4h
12.12. Tentti 1,5h

Materials

Anatomy: Thieme Atlas of anatomy: General anatomy and musculosceletal system.
Observation: Teachers material and Kuchera -Kuchera 1994: Osteopathic Principles in Practice:Postural Diagnosis and treatment, s. 333-361.

Teaching methods

contact teaching
Interactive lecture
Guided assignments
practical assignments
Learning assignment

Exam schedules

Anatomy exam 2.3.2020 and 30.3.2020
Observation exam:12.12.

Student workload

5 ects x 27h= 135h students work

Further information

Anatomy tutorial for students wednesday 15.45 - 17.15.

Evaluation scale

0-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

Students use the appropriate core concepts as well as make choices using the knowledge base of their own professional field. They recognise the prerequisites and consequences of their own actions.

Assessment criteria, good (3)

Students analyse the relationships between appropriate core concepts as well as justify their choices using the knowledge base of their own professional field. They analyse the prerequisites and consequences of their own actions.

Assessment criteria, excellent (5)

Students analyse and assess the relationships between appropriate core concepts as well as make choices using the knowledge base of their own professional field. They assess the prerequisites and consequences of their own actions.

Assessment criteria, approved/failed

Students use the appropriate core concepts as well as make choices using the knowledge base of their own professional field. They recognise the prerequisites and consequences of their own actions.

Assessment methods and criteria

Active attendance in contact teaching
Learning assignment
Exam

Assessment criteria, fail (0)

Hylätty (0)
Opiskelijan vierasperäisen terminologian hallinta on alle 50% kysytystä.
Opiskelija käyttää virheellisesti vierasperäisiä ammattikäsitteitä.
Opiskelija ei osaa nimetä anatomisia rakenteita eikä muista niiden merkitystä.

Assessment criteria, satisfactory (1-2)

Tyydyttävä (1-2)
Opiskelijan vierasperäisen terminologian hallinta on vähintään 50% kysytystä.
Opiskelija käyttää systemaattisesti vierasperäisiä ammattikäsitteitä.
Opiskelija tunnistaa anatomiset rakenteet ja toistaa niiden merkityksen.

Assessment criteria, good (3-4)

Hyvä (3-4)
Opiskelijan vierasperäisen terminologian hallinta on vähintään 75% kysytystä.
Opiskelija käyttää asiantuntevasti vierasperäisiä ammattikäsitteitä: hän esim. nimeää lihasten origot ja insertiot ja nivelpinnat latinaksi.
Opiskelija tunnistaa ja kuvaa anatomiset rakenteet ja löytää rakenteen ja toiminnan välisiä yhteyksiä.

Assessment criteria, excellent (5)

Kiitettävä (5)
Opiskelijan vierasperäisen terminologian hallinta on vähintään 90% kysytystä.
Opiskelija käyttää laaja-alaisesti ja asiantuntevasti vierasperäisiä ammattikäsitteitä esimerkiksi essee-kysymyksiin vastatessaan.
Opiskelija tunnistaa anatomiset rakenteet ja selittää niiden toimintaa analysoimalla rakenteen ja toiminnan välisiä yhteyksiä.

Qualifications

Human anatomy 1