Ihmisen anatomia 3 ja ryhdin observaatio (5 cr)
Code: SC00CI36-3005
General information
Enrollment
01.12.2019 - 15.12.2019
Timing
21.10.2019 - 15.03.2020
Number of ECTS credits allocated
5 op
Virtual portion
1 op
RDI portion
1 op
Mode of delivery
80 % Contact teaching, 20 % Distance learning
Unit
Kuntoutus ja tutkiminen
Campus
Myllypurontie 1
Teaching languages
- Finnish
Seats
0 - 24
Degree programmes
- Osteopatian tutkinto-ohjelma
Teachers
- Pirkko-Leena Kuosa
- Mirka Peththahandi
Teacher in charge
Pirkko-Leena Kuosa
Groups
-
SXF19S1Osteopatian tutkinto-ohjelma päivä
Objective
Student can explain the structure of the joints of the spine, thorax and pelvis and analyse the meaning of the structure to the joint functions.
They can name the muscles of the body and neck and describe their location and funtion. Student explains innervation of these muscles. He knows how to use professional terminology. Students are able to observe the position of the body and posture as well as document the findings obtained by observation. Students know how to define observation as part of diagnostics. Student recognises different body types.
Content
Joints of spine. Joints of thorax. Joints of pelvis. Deep back muscles, abdominal muscles, neck muscles, respiratory muscles, pelvic muscles and their function. Basics of segmental innervation of body muscles. Professional terminology. Theory of posture and observation of different postures. Weight bearing. Body types. Course includes 1 cr of practice
Location and time
Observaatio:
28.11. Aloitus, tehtävät, teoriaa 2h
3.12. Kävelyn observaatio, teoriaa ja ryhdin havainnointia 4h
4.12. Observaatio teoriaa ja ryhdin havainnointia 4h
12.12. Tentti 1,5h
Materials
Anatomy: Thieme Atlas of anatomy: General anatomy and musculosceletal system.
Observation: Teachers material and Kuchera -Kuchera 1994: Osteopathic Principles in Practice:Postural Diagnosis and treatment, s. 333-361.
Teaching methods
contact teaching
Interactive lecture
Guided assignments
practical assignments
Learning assignment
Exam schedules
Anatomy exam 2.3.2020 and 30.3.2020
Observation exam:12.12.
Student workload
5 ects x 27h= 135h students work
Further information
Anatomy tutorial for students wednesday 15.45 - 17.15.
Evaluation scale
0-5
Assessment criteria, satisfactory (1)
Students use the appropriate core concepts as well as make choices using the knowledge base of their own professional field. They recognise the prerequisites and consequences of their own actions.
Assessment criteria, good (3)
Students analyse the relationships between appropriate core concepts as well as justify their choices using the knowledge base of their own professional field. They analyse the prerequisites and consequences of their own actions.
Assessment criteria, excellent (5)
Students analyse and assess the relationships between appropriate core concepts as well as make choices using the knowledge base of their own professional field. They assess the prerequisites and consequences of their own actions.
Assessment criteria, approved/failed
Students use the appropriate core concepts as well as make choices using the knowledge base of their own professional field. They recognise the prerequisites and consequences of their own actions.
Assessment methods and criteria
Active attendance in contact teaching
Learning assignment
Exam
Assessment criteria, fail (0)
Hylätty (0)
Opiskelijan vierasperäisen terminologian hallinta on alle 50% kysytystä.
Opiskelija käyttää virheellisesti vierasperäisiä ammattikäsitteitä.
Opiskelija ei osaa nimetä anatomisia rakenteita eikä muista niiden merkitystä.
Assessment criteria, satisfactory (1-2)
Tyydyttävä (1-2)
Opiskelijan vierasperäisen terminologian hallinta on vähintään 50% kysytystä.
Opiskelija käyttää systemaattisesti vierasperäisiä ammattikäsitteitä.
Opiskelija tunnistaa anatomiset rakenteet ja toistaa niiden merkityksen.
Assessment criteria, good (3-4)
Hyvä (3-4)
Opiskelijan vierasperäisen terminologian hallinta on vähintään 75% kysytystä.
Opiskelija käyttää asiantuntevasti vierasperäisiä ammattikäsitteitä: hän esim. nimeää lihasten origot ja insertiot ja nivelpinnat latinaksi.
Opiskelija tunnistaa ja kuvaa anatomiset rakenteet ja löytää rakenteen ja toiminnan välisiä yhteyksiä.
Assessment criteria, excellent (5)
Kiitettävä (5)
Opiskelijan vierasperäisen terminologian hallinta on vähintään 90% kysytystä.
Opiskelija käyttää laaja-alaisesti ja asiantuntevasti vierasperäisiä ammattikäsitteitä esimerkiksi essee-kysymyksiin vastatessaan.
Opiskelija tunnistaa anatomiset rakenteet ja selittää niiden toimintaa analysoimalla rakenteen ja toiminnan välisiä yhteyksiä.
Qualifications
Human anatomy 1