Siirry suoraan sisältöön

Johtamisen psykologia ja vuorovaikutus johtamisessa (5 cr)

Code: S000EA38-3001

General information


Enrollment

03.05.2021 - 16.05.2021

Timing

09.09.2021 - 14.10.2021

Number of ECTS credits allocated

5 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

Kuntoutus ja tutkiminen

Campus

Myllypurontie 1

Teaching languages

  • Finnish

Seats

20 - 75

Degree programmes

  • Sosiaali-ja terveysalan palvelujen ja liiketoiminnan johtamisen tutkinto-ohjelma (YAMK) (Sosiaali-, terveys- ja liikunta-ala)
  • Sosiaali-ja terveysalan palvelujen ja liiketoiminnan johtamisen tutkinto-ohjelma (YAMK, Yhteiskuntatieteiden, liiketalouden ja hallinnon ala)

Teachers

  • Elina Tirkkonen
  • Marjatta Komulainen

Teacher in charge

Marjatta Komulainen

Groups

  • L0920S6
    Sosiaali-ja terveysalan palvelujen ja liiketoiminnan johtamisen tutkinto-ohjelma ylempi
  • S2020S6
    Sosiaali-ja terveysalan palvelujen ja liiketoiminnan johtamisen tutkinto-ohjelma ylempi

Objective

The student is able to integrate the knowledge base of managerial psychology into the the activities and interactions of organizations and work communities.
The student is familiar with internal and external communications that are essential in organization management as well as the different types of managerial communication. The student can see him/herself in a role that involves planning, implementing and developing strategic and daily communications. He/she acquires models and methods of enhancing communication and interaction. The student can use the social media and other tools and channels of digital communication. He/she can also communicate in multidisciplinary and international networks.

Content

- Fundamentals of managerial psychology
- Planning and implementation of organizational strategic communications
- Managerial communication models
- Types and examples of managerial communication: daily communication, leadership communication, change management communication, crisis communication, influence communications
- Digital tools and communication in the social media
- Communication in the Internet and networks

Location and time

Johtamisen psykologia suoritetaan toteutuksen ennakkotehtävänä, laajuus 1 op Arviointi Hyväksytty/ hylätty. Vastuu Marjatta Komulainen

Muun opetuksen vastuu Elina Tirkkonen.

Materials

Ennakkotehtävänä johtamisen psykologian :kaksi tutkimuskirjallisuutta.
1) Painter-Morland M. Deslandes G. Authentic leading as relational accountability: Facing up to the conflicting expectations of media leaders 2017;13:424–444. https://doi.org/10.1177/1742715015578307
2) Kohtakangas, Krista: Välittävä johtajuus ym. ( 2.2.21 kappale Johtamisen psykologia) Johtamisen psykologian osuuden vastuu Marjatta Komulainen

Teaching methods

The assignments and MATERIALS prepared by the teacher are works in accordance with the Copyright Act (404/61) for which the teacher has copyright. Assignments AND MATERIALS may not be used except in their own studies. Their public distribution is only allowed with the permission of the teacher

Completion alternatives

Katse tulevaisuuteen -työsuorite

Opintojakson voi kokonaan (5 op) suorittaa uudistuneesti Metropolian Katse tulevaisuuteen -hankkeessa osallistuen ohjatusti yrityskehittämiseen. Hankkeessa kehitetään pk-yritysten resilienssitaitoja Uudellamaalla. Ohjaavina coacheina toimivat Marjatta Komulainen ja Helena Miettunen Metropoliasta. Ryhmään etsitään 8 ylemmän opiskelijaa, jotka tekevät vapaamuotoisen hakemuksen toukokuun 2021 aikana. Tehtäviin kuuluu yritysten kehittämisprosessin ja uudistumiskyvyn tukeminen. Lisäksi kartoitetaan yritysten johtamista tukevat strategiat esimerkiksi toiminta- ja henkilöstöstrategiat sekä niiden merkitys.

Mikäli haluat suorittaa opintojakson hankkeessa, sinun tulee pohtia seuraavia kysymyksiä:

Kysymykset: Millaiset valmiudet sinulla on yritysten henkilöstöryhmien fasilitointiin? Koska työsuoritteeseen pitää sitoutua noin 3-6 kk, millaiset valmiudet sinulla on aikataulujen yhteen sovittamiseen opintojen aikana kasvokkain ja virtuaalisesti?
Valintakriteerit: olet toiminut esihenkilönä tai tunnet muuten työyhteisön kehittämisen haasteita, olet osallistunut henkilöstölähtöiseen kehittämiseen.

Tähän toteutustapaan kuuluu info kiinnostuneille 3.9 klo 13 - 14
Join Zoom Meeting
https://metropolia.zoom.us/j/69626690590?pwd=YkxEbU82bUNtSEFmT082eDBId1hNQT09
Meeting ID: 696 2669 0590
Passcode: Marjatta

jossa lisätietoja hankkeesta ja toteutustavasta.

Aihepiiristä lisää perehtymiseen:

Metropolian Tuottavasti moninainen - ja Mikko -hankkeiden loppuraportti Työhyvinvointiboosteri https://www.tyohyvinvointiboosteri.fi/ (esim. kehittämisprosessi)

Työterveyslaitos
https://www.ttl.fi/tyoyhteiso/tyon-kehittaminen/mita-on-resilienssi/

Lisää tietoa tulossa.
Marjatta Komulainen 040 136 9424, marjatta.komulainen@metropolia.fi ja Helena Miettunen 050 9111297 helena.miettunen@metropolia.fi

Content scheduling

verkko-opetuksena ajankohdat
9.9. klo 9-12 ja 14.10. klo 9-12
Vastuu Elina Tirkkonen, elina.tirkkonen2@metropoli.fi

Further information

Ennakkotehtävä tehdään ennen 9.9 päivää Moodle alustalla. Ennakkotehtävä on kaksi osainen. 1) Lue annettu tutkimuskirjallisuus 2) Käy keskustelu Moodle alustalla. Ennakkotehtävän laajuus 1 op ja arviointi hylätty/hyväksytty. Ennakkotehtävän vastuu Marjatta Komulainen, marjatta.komulainen@metropolia.fi.

Evaluation scale

0-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

The student demonstrates competence in the basic content of the course, but there are deficiencies in his/her ability to find and interpret information and to apply the learned content to the context of working life.

Assessment criteria, good (3)

The student demonstrates good competence in the content of the course. He/she is able to actively search for information and to identify its connection to working life. The student is able to analyse and apply the learned content to the context of working life.

Assessment criteria, excellent (5)

The student demonstrates versatile and extensive competence in the content of the
course. He/she has an excellent ability to search for relevant information. The student’s solutions demonstrate independence, responsibility, and skills in guiding others. His/her ability to apply the learned content to the context of working life exhibits creativity and versatility

Assessment criteria, approved/failed

The student demonstrates competence in the basic content of the course, but there are deficiencies in his/her ability to find and interpret information and to apply the learned content to the context of working life

Assessment methods and criteria

Ennakkotehtävä: Hyväksytty/hylätty

Further information

Recognition of Prior Learning
The student can apply for recognition of prior learning if he/she has completed corresponding university-level studies and/or has been responsible for communications in an organization