Siirry suoraan sisältöön

Henkilöstön ja verkostojen ennakoiva johtaminen (5 cr)

Code: S000DJ91-3001

General information


Enrollment

02.05.2019 - 15.05.2019

Timing

21.10.2019 - 31.12.2019

Number of ECTS credits allocated

5 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

Kuntoutus ja tutkiminen

Campus

Myllypurontie 1

Teaching languages

  • Finnish

Seats

20 - 80

Degree programmes

  • Sosiaali-ja terveysalan palvelujen ja liiketoiminnan johtamisen tutkinto-ohjelma (YAMK) (Sosiaali-, terveys- ja liikunta-ala)
  • Kliinisen asiantuntijuuden tutkinto-ohjelma sosiaali- ja terveysalalla (YAMK)
  • Sosiaali-ja terveysalan palvelujen ja liiketoiminnan johtamisen tutkinto-ohjelma (YAMK, Yhteiskuntatieteiden, liiketalouden ja hallinnon ala)

Teachers

  • Sirkka Rousu

Teacher in charge

Marjatta Komulainen

Groups

  • L0918S6
    Sosiaali-ja terveysalan palvelujen ja liiketoiminnan johtamisen tutkinto-ohjelma
  • S2018S6
    Sosiaali-ja terveysalan palvelujen ja liiketoiminnan johtamisen tutkinto-ohjelma

Objective

The student understands the significance of strategic organizational changes and can apply this understanding to HR strategy-compliant management. The student is a change agent who can anticipate changes is personnel skill requirements. He/she can use various tools to assess and enhance personnel skills and make sure the future skills requirements of the organization are met. The student appreciates personnel diversity and makes use of it in the management of competence and networks. The student identifies strategically important partner networks of the future and sees network management as a significant part of leadership. The student has cultural competence and is able to work in domestic and international networks that are important to his/her organization. The student can also build up both internal and external networks. He/she is a developer of organizational culture who has the ability to reinforce the intrinsic motivation of the personnel and the work of self-managing teams.

Content

- Anticipating future trends and their significance
- HR strategy as a part of organizational strategy
- Strategy-driven HR management and its evaluation
- Cultural competence in the management of diversity
- Strategy-driven management and development of networks
- Motivation management and self-managing teams

Location and time

Lähiopetus on Myllypuron toimitiloissa

Materials

Hakola Liinamaaria (toim.) 2016. Tee tästä nyt tolkkua! Tolkunteko suomalaisissa yrityksissä. VVT Technology 269. pdf- julkaisuna opintojakson työtilassa saatavilla.
Koivunen Niina & Kultalahti Susanna (toim.) 2019. Meidän Riitta – Tutkija, opettaja ja yhteiskunnallinen vaikuttaja. Juhlakirja professori Riitta Viitalan 60-vuotisjuhlan kunniaksi. Acta Wasaensia 419. Vaasan yliopisto. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-476-857-3
Martela Frank - Jarenko Karoliina (toim.) 2017: Itseohjautuvuus: Miten organisoitua tulevaisuudessa? http://verkkokirjahylly.almatalent.fi.ezproxy.metropolia.fi/teos/BAEBBXXTBBAED#kohta:ITSEOHJAUTUVUUS((20)
Sydänmaanlakka Pertti 2012. Älykäs johtaminen 7.0. Miten kasvaa viisaaksi johtajaksi? Talentum.
Sydänmaanlakka Pentti (toim.) 2014. Tulevaisuuden johtaminen 2020. Pertec.
Syväjärvi Antti & Pietiläinen Ville (toim.) 2016. Inhimillinen ja tehokas sosiaali- ja terveysjohtaminen. Suomen Yliopistopaino Oy – Juvenes Print. Tampere
https://tampub.uta.fi/bitstream/handle/10024/100410/Syvajarvi_%26_Pietilainen_OA.pdf?sequence=1.
Timonen Liisa, Mäkelä Jaana & Raivio Anne-Mari (toim.) 2015. Moninaisuus on hyvän työyhteisön ominaisuus. pdf- julkaisuna opintojakson työtilassa saatavilla.
Virtanen Petri & Stenvall Jari 2015. Älykkäiden julkisorganisaatioiden aika. Teoksessa Ursin, Pekkola, Stenvall (toim.) Felix byrokratia. Juha Vartolan sekä hallintotieteen 50 v. juhlakirja. Pdf:nä työtilassa.
Virtanen Petri, Suoheimo Maria, Lamminmäki Sara, Ahonen Päivi ja Suokas Markku 2011. Matkaopas asiakaslähtöisten sosiaali- ja terveyspalvelujen kehittämiseen. Tekesin katsaus 281/2011. https://www.tekes.fi/globalassets/julkaisut/matkaopas.pdf.
www.ennakointikupla.fi
https://www.sitra.fi/julkaisut/megatrendikortit/
——————-
Valtio työantajana
https://vm.fi/valtio-tyonantajana/henkilostojohtamisen-tuki
esimerkkinä Siun Soten henkilöstöstrategia
https://docplayer.fi/60315693-Henkilostostrategia.html
Henkilöstösuunnittelu johdon, HR:n ja esimiesten vuoropuheluna
https://www.youtube.com/watch?v=N_OnZBiar8g&feature=youtu.be
Työn uusjako - Sosiaali- ja terveydenhuollon ammattiryhmien työnkuvien ja keskinäisen työnjaon kohdistaminen ja tehostaminen SOTE-reformissa 2017, Valtioneuvoston kanslia
http://tietokayttoon.fi/julkaisu?pubid=21805
Verkostoituvat sote-yritykset -hanke esimerkkinä verkottumisen merkityksestä
https://www.lamk.fi/fi/hanke/versote

Teaching methods

8.11. lähiopetus: Ennakoinnista. Sote-organisaation strategioissa henkilöstön merkitys ja asema, henkilöstöpolitiikan johtaminen. Henkilöriskinhallinta johdon strategisena työvälineenä. Henkilöstö & strategia
3.12. lähiopetus: Sote-organisaation ekosysteemit ja kumppanuuksien ennakoiva kehittäminen ja johtaminen. Kumppanuus, ekosysteemi & strategia. Leaderment (Sydänmaanlakka: integroi managementin ja leadershipin).

Oppimistehtävä: palautus 18.12.2019 opintojakson työtilaan.

Completion alternatives

Jakson suoritus ja arviointi

Oppimistehtävä, arviointi hyv./hyl. Palautus 18.12.2019 opintojakson työtilaan.

Oppimistehtävän kuvaus:

1.Teema:
Kuvaa millainen on työpaikkasi (nykyinen tai jokin aiempi) henkilöstöstrategia.
Arvioi sen kytkeytymistä työpaikkasi strategiseen suunnitteluun, strategian toimeenpanoon ja näiden prosessien johtamiseen.
Pohdi miten hyvin työpaikkasi strategiassa ennakoidaan henkilöriskejä ja miten niitä hallitaan.
Miten kehittäisit henkilöriskinhallintaa?

2.Teema:
Miten kuvaisit työpaikkasi nykyistä ekosysteemiä?
Mitkä ovat ekosysteeminne tärkeimmät toimijat?
Mikä on oman organisaationne rooli tässä ekosysteemissä?
Miten ja miksi ekosysteemiänne/ekosysteemejänne tulisi kehittää? Miten ekosysteemiä (jossa organisaationne toimii) johdetaan?

3.Teema:
Miten johdat omaa esimiestäsi?
Arvioi seitsemän säännön toteutumista omassa toiminnassasi.
Mitä olet oppinut oman esimiehesi tavasta johtaa?
(Sydänmaanlakka 2012, 167- säännöt oman esimiehen johtamiseen) pdf:nä opintojakson työtilassa.

Assessment criteria, satisfactory (1)

The student demonstrates competence in the basic content of the course, but there are deficiencies in his/her ability to find and interpret information and to apply the learned content to the context of working life.

Assessment criteria, good (3)

The student demonstrates good competence in the content of the course. He/she is able to actively search for information and to identify its connection to working life. The student is able to analyse and apply the learned content to the context of working life.

Assessment criteria, excellent (5)

The student demonstrates versatile and extensive competence in the content of the
course. He/she has an excellent ability to search for relevant information. The student’s solutions demonstrate independence, responsibility, and skills in guiding others. His/her ability to apply the learned content to the context of working life exhibits creativity and versatility.

Assessment criteria, approved/failed

The student demonstrates competence in the basic content of the course, but there are deficiencies in his/her ability to find and interpret information and to apply the learned content to the context of working life.

Assessment methods and criteria

Oppimistehtävä arvioidaan hyväksytty / täydennettävä, ja palautteiden korjaamisen jälkeen hyväksytty. Hyväksymiskriteerit vastaavat tyydyttävää tasoa.

Further information

Recognition of prior learning
The student's prior learning can be accredited if he/she has completed prior studies of corresponding content and/or has a long work history in managerial positions requiring skills and knowledge in this area.