Siirry suoraan sisältöön

Työyhteisön johtaminen (5 cr)

Code: S000CY24-3004

General information


Enrollment

03.05.2021 - 16.05.2021

Timing

01.08.2021 - 31.12.2021

Number of ECTS credits allocated

5 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

Hyvinvointi

Campus

Myllypurontie 1

Teaching languages

  • Finnish

Degree programmes

  • Vanhustyön tutkinto-ohjelma (YAMK)

Teachers

  • Marjatta Komulainen
  • Tuula Mikkola
  • Mia Rosenström

Groups

  • S1620S6
    Vanhustyön tutkinto-ohjelma ylempi

Objective

Upon completion of the course, the student will be able to:
- Manage workplace personnel
- Apply the principles of human resource management that support mental health and wellbeing at work
- Promote staff productivity and job satisfaction in an organisation
- Anticipate the changes in work, working environments and working patterns
- Support the self-management skills of personnel

Content

- Management of workplace staff
- Workplace wellbeing, mental wellbeing, job satisfaction and staff productivity
- Change in work and work environments
- Self-management and sharing of tacit knowledge

Materials

Ennakkolukeminen:
- Pahkin, K. - Lindström, S. Kohti yhtenäisiä henkilöstövoimavarojen johtamiskäytäntöjä - Sosiaali- ja terveysalan organisaatioille päivitetty arviointimenetelmä
https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/131562/Kohti%20yhten%C3%A4isi%C3%A4%20henkil%C3%B6st%C3%B6voimavarojen%20johtamisk%C3%A4yt%C3%A4nt%C3%B6j%C3%A4_LIITE.pdf?sequence=1
TENTTIKIRJALLISUUS:
1) Syväjärvi & Pietiläinen 2016 (toim) Inhimillinen ja tehokas sosiaali- ja terveysjohtaminen. e -kirja
2) Martela F. & Jarenko K. (2017): Itseohjautuvuus - miten organisoitua tulevaisuudessa?
Saatavana e-kirjana Metropolian kirjaston verkkokirjahyllystä (linkki verkkoaineistoon, kun haet kirjan nimellä MetCatista)
- Artikkelit:
3) Wang, H. (2014). Impact of authentic leadership on performance: Role of followers' positive psychological capital and relational processes. Journal of Organizational Behavior, 35(1), pp. 5-21.? löytyy Nebraskan yliopiston sivuilta: http://digitalcommons.unl.edu/managementfacpub/123/
4) Barnard, A; Simbhoo, N 2014. South African managers in public service: On being Authentic. International Journal of Qualitative Studies on Health and Well-being, 9:1
Artikkelit ovat luettavissa Metropolian verkossa.
Sen voi hakea MetCatista "Kansainvälisten e-aineistojen haku"-toiminnolla.
Hakusanana voi olla esim. artikkelin nimi.
Vinkki: Jos nimen kirjoittaa lainausmerkkien sisään, haku etsii sanoja jotka esiintyvät juuri tuossa järjestyksessä.
5) Collin ym. (2019): Siedätystä johtamisallergiaan – Vastuullinen johtajuus itseohjautuvuuden ja luovuuden tukena työelämässä.
Luvut: 1)Valmentava esimiestyö – vastuullinen keino itseohjatuvuuden ja luovuuden vahvistamiseen? Riitta Viitala ja 2)Itseohjautuvat organisaatiot – Mitä on johtajuus ilman esimiehiä? Pertti Salovaara
Luvut 1 ja 2 löytyvät Moodlessa skannattuna.

Teaching methods

Distance learning
Reflective practice
Face-to-face teaching
Participatory methods

Employer connections

N/A

Exam schedules

N/A

International connections

N/A

Student workload

5 ect= 135 hours

Content scheduling

N/A

Further information

Lähtötaso vaatimus:
opiskelu on YAMK tasoista, opiskelijalle tulee olla riittävät valmiudet työyhteisöjen johtamisen perusteista ja työelämäkokemusta.

Etäopetuksesta tiedoksi:
Korona viruksen epävarmassa tilanteessa ohje teamsin käytölle vaan ja ainoastaan tällä ohjeella, opiskelijat vastaavat ohjeen noudattamisesta.

OHJE Teamsin lataamiseen omalle koneelle/työasemalle
Jos sinulla ei Teams omalla koneellasi, voit ladata sen ilmaiseksi netistä esim. seuraavan linkin kautta.
https://products.office.com/fi-fi/microsoft-teams/download-app
Huom. sinun ei tarvitse eli älä rekisiteröidy Teamsiin. Sen sijasta kirjaudu sisään Teamsiin METROPOLIAN TUNNUKSILLA. Tämä edellyttää, että OLET REKISTERÖITYNYT Omassa (työkalujen Pilvipalvelut) Metropolian pilvipalveluihin Office365. Jos et ole sitä vielä tehnyt, tee se viimeistään nyt.

Evaluation scale

0-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

The student knows how to:
- Define and implement the principles of workplace management
- Define and explain the importance and support of workplace wellbeing and mental wellbeing to job satisfaction and staff productivity
- Identify and describe the significance of change in work patterns and work environments on workplace management and wellbeing
- Identify and describe their own actions and management capacity based on the ethical principles of care of older people and equality

Assessment criteria, good (3)

The student knows how to:
- Analyse and comprehensively apply the principles of workplace management
- Analyse the importance of workplace wellbeing and mental wellbeing and apply different kinds of practices to promote job satisfaction and staff productivity
- Analyse the significance of change in work patterns and work environments and create solutions for workplace management and workplace wellbeing based on the observations and data
- Analyse their own practice based on the ethical principles of care of older people and equality and draw conclusions about their own management capacity

Assessment criteria, excellent (5)

The student knows how to:
- Critically evaluate and purposefully develop the principles of workplace management
- Critically evaluate the realisation of workplace wellbeing and mental wellbeing and develop different kinds of practices to promote job satisfaction and staff productivity
- Critically evaluate the changes in work patterns and work environments and create innovative solutions for workplace management and wellbeing based on the observations and data
- Critically evaluate their own practice based on the ethical principles of care of older people and equality and develop their own management capacity

Assessment criteria, approved/failed

The student knows how to:
- Define and implement the principles of workplace management
- Define and explain the importance and support of workplace wellbeing and mental wellbeing to job satisfaction and staff productivity
- Identify and describe the significance of change in work patterns and work environments on workplace management and wellbeing
- Identify and describe their own actions and management capacity based on the ethical principles of care of older people and equality

Assessment methods and criteria

Total 100
Pre-assignment and Attendance requirement 10
Test 60
Learning assignments 30