Rhythm & Blues -workshop ja -ensemble (5 cr)
Code: KX00DY03-3001
General information
Enrollment
03.05.2021 - 16.05.2021
Timing
01.08.2021 - 31.12.2021
Number of ECTS credits allocated
5 op
RDI portion
5 op
Mode of delivery
Contact teaching
Unit
Musiikin tiimi
Campus
Musiikki
Teaching languages
- Finnish
Degree programmes
- Musiikin tutkinto-ohjelma
Teachers
- Marko Liski
- Tomi Salesvuo
- musiikki virtuaali
Teacher in charge
Marko Liski
Groups
-
KXF20S1Musiikin tutkinto-ohjelma päivä
Objective
The student knows how to act as part of a band. The student is proficient in the different styles of rhythm & blues, perceiving their own role in the band as both accompanist and soloist. Using their own instrument, the student is able to play/sing basic rhythm & blues repertoire from different eras by heart. The student is capable of taking on the responsibilities related to working in a group. The student develops their interaction skills and can reflect on their own work and that of others, as well as express themselves both verbally and in writing. The student is able to produce and interpret musical notation and knows the basics of rhythm & blues improvisation.
Content
- Essential rhythm & blues repertoire
- Ensemble work
- Professional training processes
- Performance
Teaching methods
METROPOLIA AMK
Musiikin tutkinto
Rhythm Blues Projektin sisältöä 2021
Laajuus: 5 op. (WS + Ensemble)
Vuosikymmenet:
1950, 1960 ja 1970
Tyypillisiä piirteitä R&B tyyliselle ohjelmistolle:
- Blues tonaliteetti ja äänenväri
- Soolot ja improvisointi
- Afro-amerikkalainen rytmiikka
- Tanssittavuus & rytminen jatkumo
WORK SHOP: 3 op.
Kontaktiopetus: 12 x 90min.
Torstaisin klo 14:45-16:15
Arvioitavaan esitykseen valmistetaan(yhteensä 5 WS bändiä):
- 3 yhteistä sävellystä, I Got a Woman, Papa’s Got a Brand New Bag, Isn’t She Lovely
- kaksi (2) sävellystä per vuosikymmen
- neljä vapaavalintaista sävellystä (tyylin puitteissa)
- ohjelmisto esitetään ulkoa
Lukukauden aikana jokainen yhtyeen jäsen tuo yhden tai kaksi transkriptoimaansa sävellystä yhtyetunnille sekä harjoituttaa yhtyeen ko. sävellyksen esitykseen.
Jokainen opiskelija valmistautuu myös kertomaan biisinsä historiaa ja merkitystä.
ENSEMBLE: 2 op.
- Opettaja-muusikko valitsee esitettävän taiteellisen kokonaisuuden
- lyhytperiodi työskentelyä 20h kontaktia kaikkineen
- noin 2-5 harjoituskertaa (pidempiä)
- opettajamuusikko soittaa yhtyeessä mukana, jos mahdollista.
- Esiintyminen Torstai 16.12.2021 esim. Rhythm Blues Backhanalissa – Cafe Mascot
- Pirjo Aittomäki kerää ohjelmistot, muusikot ja bändien nimet etc. markkinointimateriaalit opettajilta suoraan.
ARTISTEJA ERI VUOSIKYMMENILTÄ:
1950
Chigaco Electric Blues mm. Muddy Waters,
BB King, Albert Collins, Ray Charles
1960
James Brown
Stax: Booker T Jones
Otis Redding,
Aretha Franklin
Etha James
Sam Cook
Sam and Dave
Wilsson Picket
1970
The Meters`s
Doctor John
Stevie Wonder
The Funk Brothers
Tower of Power
Sly & The Family Stones
Betty Davis
Esimerkki biisejä artisteilta:
Ray Charles:
I’ve Got a Woman
Hallelujah, I Love Him So
Unchain My Heart
Let the Good Times Roll
Mess Around
Marianne
What'd I Say
James Brown:
I Got You(I Feel Good)
Cold Sweat
Night Train
Bring it Up(Hipsters Avenue)
Licking Stick
Sexmachine
Etta James:
Somethin’s Got a Hold On Me
Trust In Me
At Last
In the Basement
Spoonful
Tough Lover
Don Covay:
See Saw
Mercy Mercy
Jackie Wilson:
Baby Work Out
Lonely Teardrops
Arthur Alexander:
Soldier of Love
Anna
You Better Move On
Ruth Brown:
(Mama) He Treats Your Daughter Mean
I Don’t Know
5-10-15 Hours
I Know
Big Joe Turner:
Midnight Special Train
Corrine Corrina
Hide And Seek
Sam Cooke:
Twistin’ the Night Away
Mean Old World(Sam Cooke & the Soul Stirrers)
Wonderful World
Little Richard:
Lucille
You Make Me Want to Shout
Solomon Burke:
Get Out of My Life Woman
Baby (I Wanna Be Loved)
Home In Your Heart
I Wish I Knew (How It Would Feel To Be Free)
It's Been A Change
Save It
Stevie Wonder:
I Wish
Supertition
Sir Duke
For Once In My Life
Signed, Sealed, Delivered (I´m Yours)
Evaluation scale
0-5
Assessment criteria, approved/failed
In order to receive an approved grade, the student:
- Has completed the set assignments according to schedule
- Is able to work also independently in practicing the repertoire
- Has learned the performed repertoire to a satisfactory level, for example is able to perform it from memory, if necessary
- Is able to act as part of a band and communicate their own musical views
- Is able to use means of expression typical of their instrument and the selected repertoire
- Can perform and communicate with the band and the audience
- Understands their role in a band and can communicate their own musical views.
Qualifications
No prerequisites.