Siirry suoraan sisältöön

Instrumentin ryhmäopetuksen ja improvisoinnin pedagogiikka 1 (5 cr)

Code: KX00DX49-3001

General information


Enrollment

02.05.2022 - 15.05.2022

Timing

01.08.2022 - 21.12.2022

Number of ECTS credits allocated

5 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

Musiikin tiimi

Campus

Musiikki

Teaching languages

  • Finnish

Degree programmes

  • Musiikin tutkinto-ohjelma

Teachers

  • Juhani Ahlajoki
  • Silja Raitio-Heikinheimo
  • Sirkku Wahlroos-Kaitila
  • Raili Honkanen-Korhonen
  • Sanna Syrjänen
  • Asta Levy
  • Jarmo Hynninen
  • Kimmo Salonen
  • Marko Liski
  • Okko Kivikataja
  • Juha Karvonen
  • Susanna Mesiä
  • Antti Rissanen
  • Jenni Honkaluoma
  • Seppo Suhonen
  • AriPekka Korhonen
  • Tommi Rautiainen

Teacher in charge

Kimmo Salonen

Groups

  • KXF20S1
    Musiikin tutkinto-ohjelma päivä

Objective

The student knows group teaching methods and is able to conduct group tuition in their own instrument. The student is able to construct a culture of positive group dynamics and is able to identify learning processes both in individuals and the group. The student is able to apply diverse teaching methods in different learning situations. The student is able to choose appropriate musical and pedagogical materials considering their group’s needs. The student is able to give constructive group feedback while being supportive and respective of individual strengths. The student is able to evaluate how prepared the group is for improvisation and is able to apply different teaching methods to develop improvisation skills in the group.

Content

Stages of group development, interaction, collaboration skills and group dynamics, differentiation of teaching, pedagogy of improvisation, individual and collaborative reflection, observation of teaching and learning, ePortfolio, instrumental group teaching practice.

Materials

Metropolian kirjaston sivuilta hakusanoilla "musiikki", "ryhmäopetus" löytyy useita AMK- ja YAMK -opinnäytetöitä jotka käsittelevät ryhmäopetusta eri instrumenteissa.
Myös hakusanoilla "instrumentin ryhmäopetus"

Hakusanoilla "instrumentin ryhmäopetus" löytää useita aihetta valaisevia sivustoja.
- Pienryhmäohjaajan opas, Ståhlberg (2019)
- Rakenna oppiva ryhmä, Haapaniemi, Raina (2014)
- Lahjakkuus, Uusikylä (2020)
- Luovuus kuuluu kaikille, Uusikylä (2012)
- Motivaatio ja oppiminen Salmela-Aro (2018)
- Kuuntelija käsikirja, Gothóni, (2020)
- Keskittymiskyvyn elvytysopas, Huotilainen ja Moisala (2019)
- Näin aivot oppivat, Huotilainen (2019)
- Ope valmentaa, Pakkala, Ström (2018)
- Oivaltava oppiminen, Lonka (2015)
- Oppimiskoodi, Kuinka oppiminen onnistuu, Päivänsalo (2020)
- Motoriikan säätely ja motorinen oppiminen, Kari Kauranen, (2011)
- Voi hyvin opettaja!, Salovaara, Honkonen
- Kasvatuspsykologia, Lehtinen, Vauras,Lerkkanen (2019)
- Hauskan oppimisen vallankumous, Järvilehto (2014)
- Kasvatus, Arvot ja tunteet, Puolimatka (2011)
- Riittävän hyvä opettaja, Stenberg, (2011)
- Huomaa hyvä! Uusitalo-Malmivaara, Vuorinen (2016)
- Huomaa hyvä!- toimintakortit Uusitalo-Malmivaara, Vuorinen (2016)
- Positiivinen pedagogiikka varhaiskasvatuksessa Leskisenoja (2019)
- Positiivisen pedagogiikan työkalupakki, Leskisenoja (2017)
- Positiivinen pedagogiikka ja nuorten hyvinvointi, Leskisenoja ja Sandberg (2019)
- Ope valmentaa, Pakkala, Ström (2018)
- Kuuntelija käsikirja, Gothóni, (2020)

Instrumenttikohtaiset opetusmateriaalit ilmoitetaan kurssilla

Teaching methods

Supervision of workplace training
Small group tutorial
Pedagogical seminars

Employer connections

Kokonaisopintopistemäärästä 3 op opetusharjoittelua kahden harjoitusoppilasparin tai -pienryhmän kanssa lukukauden ajan

Completion alternatives

AHOT työelämäkokemuksen tai aikaisempien opintojen perusteella, mahdollisuus suorittaa opintojakso hankkeissa sovitaan erikseen

Student workload

Opintojakso koostuu kaikille yhteisistä luennoista, instrumenttikohtaisista luennoista ja opetusharjoittelusta. Yhteisten luentojen aika on tiistaisin klo 13-15.30 välillä.

Content scheduling

Opintojakso koostuu kaikille yhteisistä luennoista, instrumenttikohtaisista luennoista ja opetusharjoittelusta. Yhteisten luentojen aika on tiistaisin klo 13-15.30 välillä.

Further information

Opintojakso koostuu kaikille yhteisistä luennoista, instrumenttikohtaisista luennoista ja opetusharjoittelusta. Yhteisten luentojen aika on tiistaisin klo 13-15.30 välillä.

Evaluation scale

Hyväksytty/Hylätty

Assessment criteria, approved/failed

- The student knows teaching methods of group tuition and is able to conduct group tuition in their own instrument.
- The student is able to construct a culture of positive group dynamics and is able to identify learning processes both in individuals and the group.
- The student is able to apply diverse teaching methods to different learning situations.
- The student is able to choose appropriate musical and pedagogical materials considering their group’s needs.
- The student is able to give constructive group feedback while being supportive and respective of individual strengths.
- The student is able to evaluate how prepared the group is for improvisation and is able to apply different teaching methods to develop improvisation skills in the group.

Assessment methods and criteria

Continuous assessment (based on teacher training lessons with two studentgroups, diary, planning of lessons, observational tasks), learning assignments (written reflection), attendance (or completing defined assignments) in pedagogical seminars

Qualifications

The student is able to creatively apply learner-oriented teaching methods in the one-to-one tuition of their instrument. The student is capable of constructive interaction and goal-directed teaching in music pedagogy. The student knows how to plan and implement teaching based on the learner’s strengths. The student can reflect their own pedagogical thinking and activities.