Siirry suoraan sisältöön

Ammattimuusikon musiikin perusteet 1, ryhmä 5 (tektuo) (5 cr)

Code: KX00DW79-3005

General information


Enrollment

18.08.2020 - 04.09.2020

Timing

01.08.2020 - 31.12.2020

Number of ECTS credits allocated

5 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

Kulttuuripalvelut ja musiikki

Campus

Musiikki

Teaching languages

  • Finnish

Degree programmes

  • Musiikin tutkinto-ohjelma

Teachers

  • Marko Puro
  • Tomi Salesvuo

Teacher in charge

Markku Nikula

Groups

  • KXF20S1
    Musiikin tutkinto-ohjelma päivä

Objective

See the description of the study module.

Content

See the description of the study module.

Location and time

Tunti Arabiankatu 2:ssa teorialuokassa 245 viikoittain tiistaina kello 10:45-12:15. Opettaja on Marko Puro (marko.puro@metropolia.fi). Ensimmäinen tapaaminen 1.9.-20. Muutokset mahdollisia. Tarkista tiedot ennen syyslukukauden opetuksen alkamista.

Rytmiikka: opetus tapahtuu tiistaisin, alkaen 1.9., klo 13:00-14:30 lk KO 5.
Opettaja: Tomi Salesvuo p. 0405515312 / tomi.salesvuo@metropolia.fi

Materials

Rytmiikka: erillisen luettelon mukaan

Teaching methods

Rytmiikka: yksilö ja ryhmätehtävät, luento, kotitehtävät, yhtyesoitto

Exam schedules

Rytmiikka: läsnäolo, kotitehtävät ja erillinen koe

Content scheduling

Tunti Arabiankatu 2:ssa teorialuokassa 245 viikoittain tiistaina kello 10:45-12:15. Ensimmäinen tapaaminen 3.9.
Alustava ohjelma (muutokset mahdollisia):
MUPE 1
1. ESITTELY
-Henkilöiden ja kurssin sisältöjen, aikataulujen ja vaatimusten esittely
-teorian tasokoe
2. INTERVALLIT
-solfan tasokoe?
-sävelsuhteet, intervallit
-kuunteluharjoituksia; sekunnit, terssit ja kvartit
-intervalliharjoituksia nuoteista laulamalla; sekunnit, terssit ja kvartit
-oktaavialat, myös engl. systeemin esittely
3. INTERVALLIT
-sävelsuhteet, intervallit
-kuunteluharjoituksia; kvintit, sekstit ja septimit
-intervalliharjoituksia nuoteista laulamalla; kvintit, sekstit ja septimit
-sävellajin käsitteen alustaminen.
4. SÄVELLAJI JA ASTEIKOT
-sävellajin käsite – keskustelu ja ajatusten koonti
-diatoninen systeemi ja sen moodit
5. SÄVELLAJI JA ASTEIKOT
-mollit
-modaaliset muunnokset laulamalla annetusta sävelmästä
6. SOINNUT JA NIIDEN MERKINTÄTAVAT
-sävellajin sointuasteet, reaalisointumerkit: kolmi- ja nelisoinnut ja käännösmerkinnät
7. SOINNUT JA NIIDEN MERKINTÄTAVAT
-sävellajin sointuasteet, reaalisointumerkit: käännökset, pidätykset ja lisäsävelet; poikkeukset
-sointukäännösten murtaminen laulamalla
-kotitehtäväksi tutustua tonaalisuutta käsitteleviin lähteisiin
8. TONAALISUUS
-käsitteen selvitys, keskustelu ja ajatusten koonti
DOMINANTTI-TOONIKASUHDE: tritonusjännite ja purkaus; V7-I
KADENSSIT
9. TONAALISUUS
DOMINANTTI-TOONIKASUHDE: tritonusjännite ja purkaus
V7, VIIo7 ja V7trit (=y6, maant.)
KADENSSIT
SUBDOMINANTTI JA MEDIANTTI
HARHAPURKAUKSET
KVINTTISUHTEISET SOINTUKULUT
10. SOINNUTTAMINEN
-tonaalisen soinnuttamisen käsitteen selvitys, keskustelu ja ajatusten koonti.
-perustehojen valita, sointurytmi, kadenssit
-soinnutusharjoitukset kirjoittaen ja laulaen
-soveltava sovitustehtävä
11. SOINNUTTAMINEN
-sovitusten musisointi ja kaiken tarvittavan kertaus
-harjoituskoe
12. TENTTI

RYTMIIKKA:
- opetus tiistaisin syyslukukauden ajan.
- sisältö käydään läpi ensimmäisellä tunnilla ja lukukausi jaksottuu ryhmän etenemisen mukaan.
- osa-alueina mm. Fraseeraus, time-feel, notaatio, transkriptio/diktaatit, lukutehtävät sekä yhteissoitto

Further information

RYTMIIKKA:
Rytmiikka: opetus tapahtuu tiistaisin, alkaen 1.9., klo 13:00-14:30 lk KO 5.
Opettaja: Tomi Salesvuo p. 0405515312 / tomi.salesvuo@metropolia.fi
- opetus tiistaisin syyslukukauden ajan.
- sisältö käydään läpi ensimmäisellä tunnilla ja lukukausi jaksottuu ryhmän etenemisen mukaan.
- osa-alueina mm. Fraseeraus, time-feel, notaatio, transkriptio/diktaatit, lukutehtävät sekä yhteissoitto

Evaluation scale

Hyväksytty/Hylätty

Assessment criteria, approved/failed

The student knows how to act according to agreed schedules and return their
learning assignments on time. The student can work as an active member of a group and give constructive feedback on the contributions of the other group members. The student presents and argues their own contribution to the group as agreed and is able to receive feedback and reflect on their own performance. The student passes a written and oral examination.

Assessment methods and criteria

Rytmiikka: jatkuva arviointi, tehtävät, tentti

Qualifications

No prerequisites.