Paperin neutralointi ja valkaisu (5 cr)
Code: KX00DN47-3001
General information
Enrollment
30.11.2020 - 31.12.2020
Timing
01.01.2021 - 31.03.2021
Number of ECTS credits allocated
5 op
Virtual portion
3 op
Mode of delivery
40 % Contact teaching, 60 % Distance learning
Unit
Media, muotoilu ja konservointi
Campus
Hämeentie 135
Teaching languages
- Finnish
Seats
1 - 15
Degree programmes
- Konservoinnin tutkinto-ohjelma
Teachers
- Kirsi Perkiömäki
- Päivi Ukkonen
Teacher in charge
Päivi Ukkonen
Groups
-
KXA18S1Konservoinnin tutkinto-ohjelma päivä
Objective
Students are able to do neutralization of the paper and bleaching procedures. She/he is familiar with the chemistry of necessary chemicals and work processes. Students are familiar with alternative methods and how to apply them in conservation cases. The student will identify the need for conservation treatment, their opportunities and risks of measures involved.
Content
Chemistry of deacidification and bleaching. Solution making procedures. The steps of treatment and alternative methods of measures.
Evaluation scale
0-5
Assessment criteria, satisfactory (1)
Student has a lot of absences from the teaching sessions. Activity during the teaching sessions and learning assignments is unsatisfactory. Student has problems in acting as a group member.
The capacity to formulate relevant problems associated with the work is limited and therefore the student has problems to apply theoretical studies to a practical work. The reasoning of the rehearsal works is faint and student has many gaps in former studies.
The student does not work independently and there is a lot of need for teacher’s further guidance. Student has not given a requisite amount of attention for the subject and the result of the course is unbalanced.
Assessment criteria, good (3)
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet hyvin. Opiskelija ymmärtää opintojakson aiheen merkityksen ammattialalle ja siihen liittyvät syy- ja seuraussuhteet.
Omaksutun tiedon taso on hyvä ja opintojakson tehtävistä näkyy, että opiskelija osaa soveltaa teoriaopinnot käytännön työskentelyssä. Opiskelija osaa aiheeseen liittyvät termit ja käsitteet. Opiskelija ymmärtää neutralointi ja valkaisumenetelmien merkityksen paperin konservoinnissa ja osaa arvioida menetelmien soveltuvuutta ja osaa toteuttaa niitä. Opiskelija toimii aika- ja tehtävätavoitteet saavuttaen. Opintojakson tehtävistä näkyy, että opiskelija on paneutunut aiheeseen. Kehittyäkseen edelleen opiskelija tarvitsee kuitenkin vielä ohjausta ja tukea. Opiskelijalla ei juuri ole poissaoloja. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on hyvä ja ryhmätyöskentely sujuu.
Assessment criteria, excellent (5)
Opiskelija hallitsee opintojakson tavoitteet erinomaisesti. Opiskelija suorittaa opintojakson ja siihen liittyvät tehtävät hallitusti ja aikataulussa.
Opiskelija hallitsee kokonaisuuden sekä teoreettisesti että käytännössä. Opiskelija osoittaa ymmärtävänsä neutralointi ja valkaisumenetelmien kemian, menetelmät ja toteutustavat sekä niihin liittyvät riskit. Hän osaa arvioida ja soveltaa konservointimenetelmiä ammattialansa vaatimusten mukaisesti ja hallitsee työhön liittyvät käsitteet ja termistön. Opiskelija osaa toteuttaa paperin neutralointi ja valkaisukäsittelyjä ja osaa kehittää toimintaansa ja osoittaa perusteltua kriittistä ajattelua. Työskentely on ollut riittävän itsenäistä.
Opiskelija on osallistunut opetukseen aktiivisesti ja rakentavasti ja on toiminut ryhmän jäsenenä kannustavasti ja ryhmätyöskentelyä vahvistavasti.
Assessment criteria, approved/failed
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet vähintäänkin tyydyttävästim ks. arviointikriteerit 1-2.
Further information
Arviointi perustuu läsnäoloon ja aktiiviseen osallistumiseen sekä tehtyihin tehtäviin.
Läsnäolon minimimäärä 80% ja hyväksytysti tehdyt harjoitustehtävät.