Siirry suoraan sisältöön

Paperin neutralointi ja valkaisu (5 cr)

Code: KX00DN47-3001

General information


Enrollment

30.11.2020 - 31.12.2020

Timing

01.01.2021 - 31.03.2021

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

3 op

Mode of delivery

40 % Contact teaching, 60 % Distance learning

Unit

Media, muotoilu ja konservointi

Campus

Hämeentie 135

Teaching languages

  • Finnish

Seats

1 - 15

Degree programmes

  • Konservoinnin tutkinto-ohjelma

Teachers

  • Kirsi Perkiömäki
  • Päivi Ukkonen

Teacher in charge

Päivi Ukkonen

Groups

  • KXA18S1
    Konservoinnin tutkinto-ohjelma päivä

Objective

Students are able to do neutralization of the paper and bleaching procedures. She/he is familiar with the chemistry of necessary chemicals and work processes. Students are familiar with alternative methods and how to apply them in conservation cases. The student will identify the need for conservation treatment, their opportunities and risks of measures involved.

Content

Chemistry of deacidification and bleaching. Solution making procedures. The steps of treatment and alternative methods of measures.

Evaluation scale

0-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

Student has a lot of absences from the teaching sessions. Activity during the teaching sessions and learning assignments is unsatisfactory. Student has problems in acting as a group member.
The capacity to formulate relevant problems associated with the work is limited and therefore the student has problems to apply theoretical studies to a practical work. The reasoning of the rehearsal works is faint and student has many gaps in former studies.
The student does not work independently and there is a lot of need for teacher’s further guidance. Student has not given a requisite amount of attention for the subject and the result of the course is unbalanced.

Assessment criteria, good (3)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet hyvin. Opiskelija ymmärtää opintojakson aiheen merkityksen ammattialalle ja siihen liittyvät syy- ja seuraussuhteet.
Omaksutun tiedon taso on hyvä ja opintojakson tehtävistä näkyy, että opiskelija osaa soveltaa teoriaopinnot käytännön työskentelyssä. Opiskelija osaa aiheeseen liittyvät termit ja käsitteet. Opiskelija ymmärtää neutralointi ja valkaisumenetelmien merkityksen paperin konservoinnissa ja osaa arvioida menetelmien soveltuvuutta ja osaa toteuttaa niitä. Opiskelija toimii aika- ja tehtävätavoitteet saavuttaen. Opintojakson tehtävistä näkyy, että opiskelija on paneutunut aiheeseen. Kehittyäkseen edelleen opiskelija tarvitsee kuitenkin vielä ohjausta ja tukea. Opiskelijalla ei juuri ole poissaoloja. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on hyvä ja ryhmätyöskentely sujuu.

Assessment criteria, excellent (5)

Opiskelija hallitsee opintojakson tavoitteet erinomaisesti. Opiskelija suorittaa opintojakson ja siihen liittyvät tehtävät hallitusti ja aikataulussa.
Opiskelija hallitsee kokonaisuuden sekä teoreettisesti että käytännössä. Opiskelija osoittaa ymmärtävänsä neutralointi ja valkaisumenetelmien kemian, menetelmät ja toteutustavat sekä niihin liittyvät riskit. Hän osaa arvioida ja soveltaa konservointimenetelmiä ammattialansa vaatimusten mukaisesti ja hallitsee työhön liittyvät käsitteet ja termistön. Opiskelija osaa toteuttaa paperin neutralointi ja valkaisukäsittelyjä ja osaa kehittää toimintaansa ja osoittaa perusteltua kriittistä ajattelua. Työskentely on ollut riittävän itsenäistä.
Opiskelija on osallistunut opetukseen aktiivisesti ja rakentavasti ja on toiminut ryhmän jäsenenä kannustavasti ja ryhmätyöskentelyä vahvistavasti.

Assessment criteria, approved/failed

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet vähintäänkin tyydyttävästim ks. arviointikriteerit 1-2.

Further information

Arviointi perustuu läsnäoloon ja aktiiviseen osallistumiseen sekä tehtyihin tehtäviin.
Läsnäolon minimimäärä 80% ja hyväksytysti tehdyt harjoitustehtävät.