Instrumentin pienryhmäopetus 1 ja improvisaation pedagogiikka (5 cr)
Code: KX00DM22-3002
General information
Enrollment
03.05.2021 - 16.05.2021
Timing
01.08.2021 - 31.12.2021
Number of ECTS credits allocated
5 op
Mode of delivery
Contact teaching
Unit
Musiikin tiimi
Campus
Musiikki
Teaching languages
- Finnish
Degree programmes
- Musiikin tutkinto-ohjelma
Teachers
- Jarmo Hynninen
- Kimmo Salonen
- Seppo Reinikainen
- Marko Liski
- Susanna Mesiä
- Juha Karvonen
- Sirkku Wahlroos-Kaitila
- Silja Raitio-Heikinheimo
- Raili Honkanen-Korhonen
- AriPekka Korhonen
- Tommi Rautiainen
Teacher in charge
Kimmo Salonen
Groups
-
KXF19S1Musiikin tutkinto-ohjelma päivä
Objective
After completing the studies, the student is able to guide and teach skills of their main instrument in group tuition. The student understands group dynamics, is able to guide the formation of a learning group and support the learning of the individuals in that group. The student is able to recognize learning phases in the group and in the individuals. They can find and produce solutions in individual and group learning situations.
The student is able to guide music-making and improvisation according to the objectives of the group. They are able to use elements of music creatively in teaching and guide the consideration of the musical and the stylistic context in group improvisation. They are able to recognize groups’ readiness to improvise, know how to encourage and provide tools to develop readiness.
The student has readiness to produce pedagogical material for the needs of their group as well as to motivate and inspire group members. They are able to give feedback in the group respecting and supporting the strengths of the individuals in that group.
Content
Group development, group dynamics, differentiation in a group, instrument-specific contents, genre-specific contents. Teaching practice: Tutoring of pair or small group tuition (2 learner pairs/groups). Observation and guided reflection.
Materials
Metropolian kirjaston sivuilta hakusanoilla "musiikki", "ryhmäopetus" löytyy useita AMK- ja YAMK -opinnäytetöitä jotka käsittelevät ryhmäopetusta eri instrumenteissa.
Myös hakusanoilla "instrumentin ryhmäopetus"
Hakusanoilla "instrumentin ryhmäopetus" löytää useita aihetta valaisevia sivustoja.
- Pienryhmäohjaajan opas, Ståhlberg (2019)
- Rakenna oppiva ryhmä, Haapaniemi, Raina (2014)
- Lahjakkuus, Uusikylä (2020)
- Luovuus kuuluu kaikille, Uusikylä (2012)
- Motivaatio ja oppiminen Salmela-Aro (2018)
- Kuuntelija käsikirja, Gothóni, (2020)
- Keskittymiskyvyn elvytysopas, Huotilainen ja Moisala (2019)
- Näin aivot oppivat, Huotilainen (2019)
- Ope valmentaa, Pakkala, Ström (2018)
- Oivaltava oppiminen, Lonka (2015)
- Oppimiskoodi, Kuinka oppiminen onnistuu, Päivänsalo (2020)
- Motoriikan säätely ja motorinen oppiminen, Kari Kauranen, (2011)
- Voi hyvin opettaja!, Salovaara, Honkonen
- Kasvatuspsykologia, Lehtinen, Vauras,Lerkkanen (2019)
- Hauskan oppimisen vallankumous, Järvilehto (2014)
- Kasvatus, Arvot ja tunteet, Puolimatka (2011)
- Riittävän hyvä opettaja, Stenberg, (2011)
- Huomaa hyvä! Uusitalo-Malmivaara, Vuorinen (2016)
- Huomaa hyvä!- toimintakortit Uusitalo-Malmivaara, Vuorinen (2016)
- Positiivinen pedagogiikka varhaiskasvatuksessa Leskisenoja (2019)
- Positiivisen pedagogiikan työkalupakki, Leskisenoja (2017)
- Positiivinen pedagogiikka ja nuorten hyvinvointi, Leskisenoja ja Sandberg (2019)
- Ope valmentaa, Pakkala, Ström (2018)
- Kuuntelija käsikirja, Gothóni, (2020)
Instrumenttikohtaiset opetusmateriaalit ilmoitetaan kurssilla
Teaching methods
Supervision of workplace training
Small group tutorial
Pedagogical seminars
Employer connections
Kokonaisopintopistemäärästä 3 op opetusharjoittelua kahden harjoitusoppilasparin tai -pienryhmän kanssa lukukauden ajan
Exam schedules
Opetuspäiväkirjojen ja tehtäväpalautusten viimeinen palautuspäivä on 14.12.
Pop/jazz-opiskelijat palauttavat päiväkirjat Railille
raili.honkanen-korhonen@metropolia.fi
Klassisen musiikin opiskelijat palauttavat päiväkirjat Kimmo Saloselle
kimmo.salonen@metropolia.fi
Completion alternatives
AHOT työelämäkokemuksen tai aikaisempien opintojen perusteella, mahdollisuus suorittaa opintojakso hankkeissa sovitaan erikseen
Student workload
Opintojakso koostuu kaikille yhteisistä luennoista, instrumenttikohtaisista luennoista ja opetusharjoittelusta. Yhteisten luentojen aika on tiistaisin klo 13-15.30 välillä paikkana AS522 tai Zoom, tilanteen mukaan.
Opintojakson instrumenttiluentoihin kuuluu 3 observointitapahtumaa, joiden ohjeistuksesta, tehtävistä ja ajoituksesta vastaa instrumenttiluentojen opettaja/opettajat.
Kaikkien luentojen yksityiskohtaiset tiedot löytyvät Google Drive-tiedostosta, jonka linkki löytyy tämän työtilan etusivulta.
Yhteisten luentojen aikataulu:
7.9. Opintojakson aloitusinfo, Ryhmä, vuorovaikutus, ryhmän turvallisuus; Kimmo Salonen, Raili Honkanen-Korhonen
28.9. Ryhmäprosessi, -roolit, eriyttäminen; Raili H-K
2.11. : Improvisoinnin pelko (Fear of improvising) Susanna Mesiä
16.11. Puhetyöläisen arki & äänihygienia; Raili H-K
7.12. Loppureflektio; Kimmo S
Opetuksen päiväkirjat tulee palauttaa 14.12. mennessä.
Klassisen musiikin opiskelijat palauttavat päiväkirjat Kimmo Saloselle
Pop/jazz-musiikin opiskelijat palauttavat päiväkirjat Raili Honkanen-Korhoselle
HUOM!
Katso luentojen aikataulut Työtilan kohdasta Työkalut ja välineet (linkki Driveen)
Instrumenttipedadogiikan vastaavat opettajat ovat:
- KL laulu: Sirkku Wahlroos-Kaitila
- PJ laulu: Raili Honkanen-Korhonen
- KL piano: Kimmo Salonen
- PJ piano: Ari Pekka Korhonen
- KL puhaltimet, kitara, huilu: Ilkka Teerijoki
- PJ puhaltimet: Antti Rissanen
- PJ kitara: Jarmo Hynninen
- Basso: Marko Liski
- Rummut: Tommi Rautiainen
- Viulut ja sello: Silja Raitio-Heikinheimo
Content scheduling
Opintojakso koostuu kaikille yhteisistä luennoista, instrumenttikohtaisista seminaareista ja opetusharjoittelusta. Yhteisten luentojen aika on tiistaisin klo 13-15.30 välillä, paikkana AS522.
Yhteisten luentojen aikataulu:
7.9. Opintojakson aloitusinfo, Ryhmä, vuorovaikutus, ryhmän turvallisuus; Kimmo Salonen, Raili Honkanen-Korhonen
28.9. Ryhmäprosessi, -roolit, eriyttäminen; Raili H-K
2.11. Improvisoinnin pelko (Fear of improvising) Susanna Mesiä
16.11. Puhetyöläisen arki & äänihygienia; Raili H-K
7.12. Loppureflektio; Kimmo S
Opetuksen päiväkirjat tulee palauttaa 14.12. mennessä.
Klassisen musiikin opiskelijat palauttavat päiväkirjat Kimmo Saloselle
Pop/jazz-musiikin opiskelijat palauttavat päiväkirjat Raili Honkanen-Korhoselle
HUOM!
Katso luentojen aikataulut Työtilan kohdasta Työkalut ja välineet (linkki Driveen)
Instrumenttipedadogiikan vastaavat opettajat ovat:
- KL laulu: Sirkku Wahlroos-Kaitila
- PJ laulu: Asta Levy
- KL piano: Kimmo Salonen
- PJ piano: Ari Pekka Korhonen
- KL puhaltimet, kitara, huilu: Ilkka Teerijoki
- PJ puhaltimet: Antti Rissanen
- PJ kitara: Jarmo Hynninen
- Basso: Marko Liski
- Rummut: Tommi Rautiainen
- Viulut ja sello: Silja Raitio-Heikinheimo
Further information
Opintojakso koostuu kaikille yhteisistä luennoista, instrumenttikohtaisista seminaareista ja opetusharjoittelusta. Yhteisten luentojen aika on tiistaisin klo 13-15.30 välillä paikkana AS522.
Yhteisten luentojen aikataulu:
7.9. Opintojakson aloitusinfo, Ryhmä, vuorovaikutus, ryhmän turvallisuus; Kimmo Salonen, Raili Honkanen-Korhonen
28.9. Ryhmäprosessi, -roolit, eriyttäminen; Raili H-K
2.11. : Improvisoinnin pelko (Fear of improvising) Susanna Mesiä
16.11. Puhetyöläisen arki & äänihygienia; Raili H-K
7.12. Loppureflektio; Kimmo S
Opetuksen päiväkirjat tulee palauttaa 14.12. mennessä.
Klassisen musiikin opiskelijat palauttavat päiväkirjat Kimmo Saloselle
Pop/jazz-musiikin opiskelijat palauttavat päiväkirjat Raili Honkanen-Korhoselle
.
HUOM!
Katso luentojen aikataulut Työtilan kohdasta Työkalut ja välineet (linkki Driveen)
Instrumenttipedadogiikan vastaavat opettajat ovat:
- KL laulu: Sirkku Wahlroos-Kaitila
- PJ laulu: Raili Honkanen-Korhonen
- KL piano: Kimmo Salonen
- PJ piano: Ari Pekka Korhonen
- KL puhaltimet, kitara, huilu: Ilkka Teerijoki
- PJ puhaltimet: Antti Rissanen
- PJ kitara: Jarmo Hynninen
- Basso: Marko Liski
- Rummut: Tommi Rautiainen
- Viulut ja sello: Silja Raitio-Heikinheimo
Evaluation scale
Hyväksytty/Hylätty
Assessment criteria, approved/failed
- Attending tuition
- Guiding a learning group in teaching practice and participating in guidance and feedback sessions
- Completing learning assignments within the given timetable
Assessment methods and criteria
Continuous assessment (based on teacher training lessons with two studentgroups, diary, planning of lessons, observational tasks), learning assignments (written reflection), attendance (or completing defined assignments) in pedagogical seminars
Qualifications
Instrument One-to-One Tuition 3 course or equivalent skills.