Siirry suoraan sisältöön

Tuotannon opinnot (15 cr)

Code: KM00DK16-3001

General information


Enrollment

01.05.2019 - 25.10.2019

Timing

01.08.2019 - 31.12.2019

Number of ECTS credits allocated

15 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

Media, muotoilu ja konservointi

Campus

Hämeentie 161

Teaching languages

  • Finnish

Degree programmes

  • Elokuvan ja television tutkinto-ohjelma

Teachers

  • Johanna Wartio
  • Annakaisa Sukura
  • Teija Voudinmäki
  • Antti Pönni

Teacher in charge

Teija Voudinmäki

Groups

  • KXC18_T
    KXC18 Tuotanto
  • KXC18S1
    Elokuvan ja television tutkinto-ohjelma, päivä

Objective

The students are familiar with key theories of audiovisual storytelling and expression. They can do a small analysis of an audiovisual work.They are familiar with actors and stakeholders in domestic media field. The students know the intellectual property rights and key contracts with different partners in productions. They are familiar with different release platforms in media. The students master the professional audiovisual production process as a whole. They know how to break down the script from the point of view of production requirements and artistic goals and use this knowledge to plan the needed resources in different productions. They can devise different production plans and phase them. The students are familiar with different professional roles and job descriptions in media field. They are familiar with the post-production process and the professional terminology related to audiovisual productions. The students can execute both a spoken and a written presentation of the production to different partners. They know the expense structure, financing plan, and expense monitoring principles of a production. They are familiar with the key domestic public financing channels. They know different means and forums for alternate financing. They know different distribution channels for productions. They understand the role of marketing and distribution of a finished product as a part of the role of a producer. The students can communicate with the production team and partners and know different means to do that. They know different modes of leading a production team. The students can give and receive feedback during the development and production phase of a production. They are able to plan their personal career paths, evaluate the development of their professional identity and demonstrate their skills.

Content

- Analysis of audiovisual works.
- Production process in different mediums.
- Release channels.
- Key intellectual property rights and contracts in audiovisual productions.
- Production personnel and job descriptions.
- Script analysis from the point of view of production requirements and artistic goals.
- Presenting of production in speech and writing.
- Budget, financing plan and cost monitoring.
- Different domestic financing channels and platforms.
- Alternate financing means and campaigns.
- Release, distribution and marketing of productions.
- Leading production team.
- Developing and deepening of personal professional orientation.

Location and time

Opintojakson nimi: TUOTANNON OPINNOT 15 op
Toteutuskoodi: KM00DK16-3001
Ryhmäkoodi:
Ajankohta:
Osaamistavoitteet
Opiskelija tuntee audiovisuaalisen kerronnan ja ilmaisun keskeisiä teorioita. (kerronnan perusteet) Hän osaa tehdä pienimuotoisen analyysin audiovisuaalisesta teoksesta.
Opiskelija tuntee kotimaisen media-alan toimijoita ja sidosryhmiä. Opiskelija tietää tuotannon tekijänoikeudet ja keskeiset sopimukset eri yhteistyökumppaneiden kanssa. Hän tietää erilaisia media-alan julkaisualustoja.
Opiskelija osaa ammattimaisen audiovisuaalisen tuotantoprosessin kokonaisuuden. Hän tietää käsikirjoituksen, ja osaa suunnitella sen perusteella erilaisten resurssien tarpeen tuotannoissa. Hän osaa tehdä erilaisia tuotantosuunnitelmia ja vaiheistaa niitä. Hän tietää media-alan erilaisia ammattirooleja ja toimenkuvia. Hän tietää audiovisuaalisen jälkituotannon prosessin ja sen keskeisen ammattisanaston.
Opiskelija osaa esitellä tuotannon eri yhteistyökumppaneille suullisesti ja kirjallisesti. Hän tietää tuotannon kulurakenteen, rahoitussuunnitelman ja kulunseurantaperiaatteen. Hän tuntee keskeiset kotimaiset julkiset rahoituskanavat. Hän tietää erilaisia välineitä ja foorumeita vaihtoehtoisen rahoituksen hankintaan.
Hän tietää erilaisia levityskanavia tuotannoille. Hän ymmärtää valmiin tuotannon markkinoinnin ja
levityksen osana tuottajan työtä.
Opintojakson sisältö
- teosanalyysi
- tuotantoprosessi eri välineissä
- julkaisukanavat
-keskeiset tekijänoikeudet ja sopimukset av-tuotannoissa
- tuotantohenkilökunta ja toimenkuvat
- käsikirjoituksen tuotannollinen ja taiteellinen analyysi
- tuotannon esittely suullisesti ja kirjallisesti
- kustannusarvio, rahoitussuunnitelma ja kulunseuranta
- erilaiset rahoituskanavat ja –alustat kotimaassa
- vaihtoehtoiset rahoituksen hankinnan välineet ja kampanjat
- tuotantojen julkaisu, levitys ja markkinointi
- työryhmän johtaminen
- henkilökohtaisen ammattisuuntautumisen kehittäminen ja syventäminen
Arvioinnin perusteet:
Arvioinnin perusteet:
Tyydyttävä (2-3)
Osallistuminen opetukseen. Tehtävien tekeminen. Puutteita tehtävissä.
Jatkuva arviointi, tehtävät, itsearvio,
Hyvä (3-4)
Aktiivinen osallistuminen opetukseen. Kyky soveltaa opittua.
Kiitettävä (5)
Aktiivinen osallistuminen opetukseen. Kyky soveltaa opittua ja reflektoida sitä. Tehtävien kehittämislähtöinen suorittaminen. Uuden tiedon tuottaminen opetukseen.
Hyväksytty / Hylätty
Osallistuminen opetukseen. Tehtävien tekeminen. Puutteita tehtävissä.
Resurssit
Nimi Tuntimäärä Huom!
Teija, vastuuopettaja 105
Annakaisa 145
Antti 10
Johanna Wartio 40
Tehtävät:
Annetaan tunneilla, työtilassa
Opetusmateriaalit/aineistot/linkit:
Opiskelija kuormituslaskelma (27h/op):
Lähiopetus: :
Projekti:
Tehtävät: ennakkotehtävä, muut tehtävät tunneilla.
Tentti: mahdollinen rästitentti.
Sisältö ja ajoitussuunnitelma
Tuotannon ammatillisten opintojen kolme teemaa ovat Sisällöntuntemus, Tuotannon konseptointi ja Tuottaja, jotka kulkevat punaisena lankana läpi opetuksen. Opettajat soveltavat teemoja omassa opetuksessaan.
SISÄLLÖNTUNTEMUS (ST)
Opiskelija tuntee kerronnan ja ilmaisun keskeisiä teorioita. Hän osaa tehdä pienimuotoisen analyysin audiovisuaalisesta teoksesta. Hän osaa erilaisia ohjelmagenrejä sekä niiden tuotannollisia ja sisällöllisiä erityispiirteitä. Hän osaa tuotannon erilaisia viestintäprosesseja. Hän osaa laatia markkinointisuunnitelman. Hän osaa esitellä projektin rahoittajille ja yhteistyökumppaneille. Opiskelija tuntee alan keskeisiä kotimaisia ja kansainvälisiä festivaaleja ja osaa niiden käytänteitä.
TUOTANNON KONSEPTOINTI (TK)
Opiskelija osaa konseptoida erilaisia käsikirjoituksia. Hän osaa niiden työprosessit, niihin liittyvän työn kulun ja työvaiheet. Hän tuntee alansa keskeistä juridiikkaa ja sekä kotimaisia ja ulkomaisia julkaisutapoja.
Hän tietää tuotantojen erilaisia talous- ja rahoitusympäristöjä sekä kulurakenteita. Hän osaa laatia pienimuotoisen rahoitussuunnitelman ja budjetin. Hän osaa tuotannon kulunseurannan ja käyttää projektinhallintaohjelmaa. Hän tietää kotimaisia rahoituskanavia sekä erilaisia välineitä ja foorumeita vaihtoehtoisen rahoituksen hankintaan.
Hän ymmärtää tuotannon projektiluonteen. Hän osaa projektinhallinnan prosessit, tuotannon vaiheet ja työn kulun sekä niihin liittyviä työtehtäviä. Opiskelija ymmärtää tuotantoympäristöjen rakenteita, prosesseja ja toimijoita sekä heidän työroolejaan.
TUOTTAJA (T)
Opiskelija osaa kehittää ammatillista osaamistaan ja identiteettiään sekä metakognitiivisia taitojaan. Hän ymmärtää tuottajan osaamisen keskeisiä sekä muuttuvia tekijöitä. Hän osaa johtamisteorioita ja käytänteitä.Hän osaa hahmottaa tulevaisuutta työnsä kannalta ja ymmärtää siihen vaikuttavia erilaisia prosesseja. Hän osaa soveltaa niitä ideoiksi sisällön kehittämiseen ja tuottamiseen. Hän tietää erilaisia levityskanavia tuotannoille. Opiskelija ymmärtää valmiin tuotannon markkinoinnin ja levityksen osana tuottajan työtä.
VKO 34
Ke 21.8. Antti Pönnin luento, analyysi. Kaikki kakkoset.
To 22.8. Antti Pönnin luento, analyysi. Kaikki kakkoset.
Pe 23.8. Antti Pönnin luento, analyysi. Kaikki kakkoset.
VKO 35
Ke 28.8. (T) Teija, Johanna. Jakson avaus,tavoitteet, arviointi. Lopputehtävä ohjeistus: ohjelmaidea, sisältö ja suunnitelmat. Konseptitilauksen keskeiset toimenkuvat.
Teoria: tuottajan metakognitiiviset taidot ja ammatillinen kasvu. Tuottajan valmiudet, vahvuudet, kiinnostukset. Käytäntö: tehtävä.
To 29.8. Teija. Teoria: idean synty: prosessit, diskurssit, heikot signaalit, havainnot. Käytäntö: tehtäviä.
Pe 30.8. (T) Teija, Tuottaja Juha Löppönen, Tuffi Films klo 9-11. Idean synnystä ohjelmaksi tuottajan näkökulmasta. Tuottaja ja päätöksentekohierarkia. Tuottaja ja isot egot.
Tulevan tuottajan kesätyöt. Iltapäivä, itseohjautuvasti tehtävä luennon pohjalta tehtäväpankkiin. Oman idean rajaaminen, valmis idea. Kaikilla oma idea, mutta työparimalli. ”
T. Teija
minen, valmis idea. Omat ideat, mutta työparimalli.
VKO 36
Ti 3.9. (TK) Johanna. Teoria: genret. Elokuvan tyylilajigenret ja muodot. Muut genret ja muodot. Käytäntö: välitehtävä genren tyyleistä ja muodosta.
Ke 4.9.Johanna. Teoria: genrejen avaus. Synopsis. Käytäntö: välitehtävä genren tyyleistä ja muodosta. Idean syventäminen genren mukaisesti. Synopsis 1, palautus ma 9.9. klo 15 työtilaan.
To 5.9. Helsinki-script, ilmaispäivä. Arcada. Tehtävä.
Pe 6.9. (TK) Annakaisa. Teoria: tekijänoikeudet ja sopimukset.
Käytäntö: opiskelijan konseptissa huomioitavat tekijänoikeussopimukset. Tehtävä.
VKO 37
Ti 10.9. (TK) Annakaisa. Teoria: projektinhallinta. Tehtävä.
Käytäntö: käsikirjoituksen purku tehtävän tai keissien kautta. Erilaiset rahoituslähteet, vaihtoehtoinen rahoitus. Budjetin laadinta. Tehtävä.
Ke 11.9. (TK) Annakaisa. Teoria: projektinhallinta. Käytäntö: julkaisukanavat. Kotimaiset rahoituskanavat. Käytännön harjoituksia erilaisilla projektinhallintaohjelmilla. (Movie Magic, Celtex, Excel jne.)
To 12.9. (TK) Annakaisa. Teoria: projektinhallinta. Käytäntö: tuotantosuunnitelma, aikataulu, kuluseuranta.
Pe 13.9. (TK) Annakaisa. Teoria: projektinhallinta. Käytäntö: edellinen jatkuu.
VKO 38
Ti 17.9. (ST) Johanna. Teoria: markkinointi ja levitys. Käytäntö: opiskelijan markkinointi ja levityssuunnitelma.
Ke 18.9. (ST) Johanna. Teoria. markkinointi ja levitys. Käytäntö: opiskelijan markkinointi ja levityssuunnitelma.
To 19.9. (ST) Annakaisa. Teoria: projektinhallinta, käytäntö: lehtori Peke Huuhtanen, 3D-animaatio. Tuotanto-opiskelijat, erilaisia av-tuotantoprosesseja.
VKO 49
Ke 4.12. (T) Johanna: teoria: johtamisteoriat. Käytäntö: johtaminen skenaarioiden ja työpajojen kautta.
To 5.12. (T) Johanna: teoria: johtamisteoriat. Käytäntö: johtaminen skenaarioiden ja työpajojen kautta. Ip, työelämävieras.
VKO 50
Ti 10.12. (ST) Annakaisa. Teoria: pitchaus. Käytäntö: mahdollisia harjoituksia.
Ke 11.12 (ST) Annakaisa. Teoria: pitchaus. Käytäntö: mahdollisia harjoituksia.
To 12.12. (ST, TK, T) Teija. Teoria + käytäntö: esitysten kuvallistaminen ja kieliasu. PowerPoint/Prez.
Pe 13.12. (ST, TK, T) Teija. Teoria + käytäntö: esitysten kuvallistaminen ja kieliasu.PowerPoint/Prez -esitykset työtilassa klo 18.
VKO 51
Ma 17.12. (ST, TK, T) Teija, Johanna. Konseptin esittelyt.
Ti 18.12. (ST, TK, T)Teija, Johanna. Konseptin esittelyt.
Ke 19.12. Teija, Johanna, palaute, tehtävä.
To 20.12. Varapäivä

Materials

Annetaan tunneilla.

Teaching methods

Luennot, harjoitukset, projekti, vierailut, tehtävät.

Employer connections

Vierailijat, vierailut.

Exam schedules

Rästitentti yleisenä tenttipäivänä.

International connections

Opetuksen sisällössä myös kv-näkökulma.

Completion alternatives

Seuraava toteututus. Monimuoto-opiskelijat: tentti ja kirjalliset tehtävät.

Further information

Jakson suorittaminen edellyttää 100% läsnäoloa lähiopetuksessa sekä tehtävien tekemistä hyväksyttävästi. 20% perusteltu poissaolo voidaan hyväksyä korvaavia tehtäviä/tenttiä vastaan.

Evaluation scale

0-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

Attendance in classes. Assignments completed. Some parts of the assignments need improvement.

Assessment criteria, good (3)

Active participation in classes. Ability to apply the learned knowledge.

Assessment criteria, excellent (5)

Active participation in classes. Ability to apply the learned knowledge and to reflect on it. Development driven approach to coursework. Generation of new knowledge in order to contribute to the class.

Assessment criteria, approved/failed

Attendance in classes. Assignments completed. Some parts of the assignments need improvement.

Assessment methods and criteria

Arvioinnin perusteet:
Tyydyttävä (2-3)
Osallistuminen opetukseen. Tehtävien tekeminen. Puutteita tehtävissä.
Jatkuva arviointi, tehtävät, itsearvio,
Hyvä (3-4)
Aktiivinen osallistuminen opetukseen. Kyky soveltaa opittua.
Kiitettävä (5)
Aktiivinen osallistuminen opetukseen. Kyky soveltaa opittua ja reflektoida sitä. Tehtävien kehittämislähtöinen suorittaminen.