Siirry suoraan sisältöön

Johdatus paperipohjaisen taiteen konservointiin (5 cr)

Code: KI00CM21-3001

General information


Enrollment

02.07.2019 - 30.09.2019

Timing

01.10.2019 - 31.12.2019

Number of ECTS credits allocated

5 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

(2016-2018) Kulttuuripalvelut

Campus

Hämeentie 135

Teaching languages

  • Finnish

Seats

1 - 12

Degree programmes

  • Konservoinnin tutkinto-ohjelma

Teachers

  • Päivi Ukkonen

Teacher in charge

Päivi Ukkonen

Groups

  • KXA16S1MK
    Maalaustaiteen konservointi

Objective

The student will learn in theory about different techniques and basic conservation methods of art on paper. The student understands actions of environmental factors to paper and grasps significance of preventive conservation.

The student knows the deterioration mechanisms of art on paper and understands the necessity of preventive conservation and is able to perform in practice basic conservation treatments of the art on paper objects.

Content

The course includes theory lectures, tutored small scale practical assignments of basic conservation treatments covering different techniques of art on paper and deterioration types.

The aim of the course is to give paintings conservation students basic knowledge and skills about handling and minor conservation of art on paper. Different types of damages related to art on paper and basic conservation materials and techniques are taught (cleaning, both dry and wet; washing, tear mending, filling, removing tape, framing etc.).

Evaluation scale

0-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

Arvosana 1
Paljon poissaoloja. Ryhmätyöskentelyssä vaikeuksia.
Kokonaisuus ei ole tasapainoinen. Opiskelija ei pysty hahmottamaan monia konservoinnin perusideoita eikä sen vuoksi pysty täysin soveltamaan oppimaansa käytännön työhön. Toimenpiteiden ja materiaalivalintojen perustelut ovat haparoivia, epäselviä ja selviä puutteita ilmenee aikaisemmin opitun tiedon osalta.
Dokumentoinnin tekstissä ja / tai lisämateriaalissa paljon puutteita ja epätarkkuutta, isoja asiavirheitä. Käytännön konservoinnin osalta kokonaisuus on hyvin huolimaton. Kaikkia konservoinnin toimenpiteitä ei ole suoritettu eettisesti ja esteettisesti hyväksyttävästi, työskentely ei ole ollut itsenäistä ja on ollut hyvin paljon tarvetta lehtorin lisäohjaukselle konservointiprosessin ja dokumentoinnin aikana. Kokonaisuus on sellainen josta näkyy, että siihen ei ole lainkaan paneuduttu.
Arvosana 2
Kokonaisuus ei ole tasapainoinen. Opiskelija ei täysin pysty hahmottamaan konservoinnin perusideoita eikä sen vuoksi pysty täysin soveltamaan oppimaansa käytännön työhön. Toimenpiteiden ja materiaalivalintojen perustelut ovat haparoivia ja puutteita ilmenee aikaisemmin opitun tiedon osalta.
Dokumentoinnin tekstissä ja / tai lisämateriaalissa paljon puutteita ja epätarkkuutta, pieniä asiavirheitä. Käytännön konservoinnin osalta kokonaisuus on huolimaton. Kaikkia konservoinnin toimenpiteitä ei ole suoritettu eettisesti ja esteettisesti hyväksyttävästi, työskentely ei ole ollut itsenäistä ja on ollut paljon tarvetta lehtorin lisäohjaukselle konservointiprosessin ja dokumentoinnin aikana. Kokonaisuus on sellainen josta näkyy, että siihen ei ole paneuduttu kunnolla

Assessment criteria, good (3)

Arvosana 3
Hyvä ja tasapainoinen kokonaisuus. Asiat etenivät opintojaksolla johdonmukaisesti. Opiskelija hahmottaa opintojaksolla opetetut konservoinnin perusideat ja osaa soveltaa oppimaansa käytännön työhön sekä osaa selittää asiantuntevasti tehtyjen toimenpiteiden ja materiaalien valinnat, syyt ja seuraukset.
Dokumentoinnin tekstissä ja / tai lisämateriaalissa pieniä puutteita ja epätarkkuutta, pieniä asiavirheitä. Käytännön konservoinnin osalta kokonaisuuden tulee olla onnistunut ja työ on hyvää tasoa. Konservoinnin toimenpiteet on suoritettu eettisesti ja esteettisesti hyväksyttävästi, työskentely on ollut riittävän itsenäistä mutta on ollut useamman kerran tarvetta lehtorin lisäohjaukselle konservointiprosessin ja dokumentoinnin aikana.
Arvosana 4
Hyvä ja tasapainoinen kokonaisuus. Asiat etenivät opintojaksolla johdonmukaisesti. Opiskelija hahmottaa opintojaksolla opetetut konservoinnin perusideat ja osaa soveltaa oppimaansa käytännön työhön sekä osaa selittää asiantuntevasti tehtyjen toimenpiteiden ja materiaalien valinnat, syyt ja seuraukset.
Dokumentoinnissa sallitaan vain pientä epätarkkuutta mutta ei asiavirheitä. Käytännön konservoinnin osalta kokonaisuuden tulee olla onnistunut ja työ on kiitettävää tasoa. Konservoinnin toimenpiteet on suoritettu eettisesti ja esteettisesti hyväksyttävästi, työskentely on ollut riittävän itsenäistä mutta on ollut tarvetta lehtorin lisäohjaukselle konservointiprosessin ja dokumentoinnin aikana.

Assessment criteria, excellent (5)

Opintojaksolle asetetut tavoitteet on saavutettu kiitettävällä tavalla. Opiskelija on osallistunut opetukseen aktiivisesti ja toiminut erittäin hyvin ryhmän osana.
Erinomainen ja tasapainoinen dokumentoinnin ja käytännön työn kokonaisuus. Asiat etenivät opintojaksolla johdonmukaisesti, dokumentoinnin ilmaisutapa on tarkka eikä tulkinnanvaraista. Dokumentointi on selkeä ja helppo lukea, ei asiavirheitä.
Opiskelija hahmottaa opintojaksolla opetetut sekä aikaisemmin opitut konservoinnin perusideat ja osaa soveltaa oppimaansa käytännön työhön. Opiskelija osaa selittää ja perustella asiantuntevasti suoritettujen toimenpiteiden ja materiaalien valinnat, syyt ja seuraukset. Työskentely on ollut riittävän itsenäistä, konservoinnin eettiset ja esteettiset näkökulmat on otettu huomioon ja konservointityön jälki on kiitettävää tasoa.

Assessment criteria, approved/failed

Paljon poissaoloja. Ryhmätyöskentelyssä vaikeuksia.
Kokonaisuus ei ole tasapainoinen. Opiskelija ei pysty hahmottamaan monia konservoinnin perusideoita eikä sen vuoksi pysty täysin soveltamaan oppimaansa käytännön työhön. Toimenpiteiden ja materiaalivalintojen perustelut ovat haparoivia, epäselviä ja selviä puutteita ilmenee aikaisemmin opitun tiedon osalta.
Dokumentoinnin tekstissä ja / tai lisämateriaalissa paljon puutteita ja epätarkkuutta, isoja asiavirheitä. Käytännön konservoinnin osalta kokonaisuus on hyvin huolimaton. Kaikkia konservoinnin toimenpiteitä ei ole suoritettu eettisesti ja esteettisesti hyväksyttävästi, työskentely ei ole ollut itsenäistä ja on ollut hyvin paljon tarvetta lehtorin lisäohjaukselle konservointiprosessin ja dokumentoinnin aikana. Kokonaisuus on sellainen josta näkyy, että siihen ei ole lainkaan paneuduttu.

Qualifications

Non.

Further information

Lectures, visits, tutored small scale practical assignments, documented conservation tasks.