Skip to main content

Icon ConservationLaajuus (6 ECTS)

Course unit code: KI00AA72

General information


Credits
6 ECTS

Objective

Students will be introduced to traditional icon painting techniques, materials and deterioration through documentation and practical conservation of icons. Students will be given basic knowledge related to conservation materials and techniques, used in conservation of painted wooden objects, specifically icons.
-----
Practical part of the course covers documentation and conservation tasks allowing students to develop their skills in traditional materials of icon painting as well as gaining knowledge about the causes and deterioration process of materials. Students will acquire basic knowledge and skills in conservation of art painted on a wooden support including materials and methods specific to icon conservation.

Content

Materials and deterioration processes related to icons will be introduced. Also the cleaning materials and methods used in conservation as well as applying fillings, isolation and retouching materials and techniques will be discussed. This course is one of the first conservation courses and will serve as an introduction to many advanced courses, familiarizing students with the spectrum of conservation materials and methods.
-----
During the course each student will photograph and document one icon before conservation treatment, present the conservation plan based on the findings during the documentation and perform conservation treatment on the icon.

Qualifications

Introduction to conservation materials and techniques, Presentation techniques, Chemistry I, Gilding and surface decoration, Photography I.

Assessment criteria, satisfactory (1)

Arvosana 2

Kokonaisuus ei ole tasapainoinen. Opiskelija ei täysin pysty hahmottamaan konservoinnin perusideoita eikä sen vuoksi pysty täysin soveltamaan oppimaansa käytännön työhön. Toimenpiteiden ja materiaalivalintojen perustelut ovat haparoivia ja puutteita ilmenee aikaisemmin opitun tiedon osalta.
Dokumentoinnin tekstissä ja / tai lisämateriaalissa paljon puutteita ja epätarkkuutta, pieniä asiavirheitä. Käytännön konservoinnin osalta kokonaisuus on huolimaton. Kaikkia konservoinnin toimenpiteitä ei ole suoritettu eettisesti ja esteettisesti hyväksyttävästi, työskentely ei ole ollut itsenäistä ja on ollut paljon tarvetta lehtorin lisäohjaukselle konservointiprosessin ja dokumentoinnin aikana. Kokonaisuus on sellainen josta näkyy, että siihen ei ole paneuduttu kunnolla.

Assessment criteria, good (3)

Arvosana 4

Hyvä ja tasapainoinen kokonaisuus. Asiat etenivät opintojaksolla johdonmukaisesti. Opiskelija hahmottaa opintojaksolla opetetut konservoinnin perusideat ja osaa soveltaa oppimaansa käytännön työhön sekä osaa selittää asiantuntevasti tehtyjen toimenpiteiden ja materiaalien valinnat, syyt ja seuraukset.
Dokumentoinnissa sallitaan vain pientä epätarkkuutta mutta ei asiavirheitä. Käytännön konservoinnin osalta kokonaisuuden tulee olla onnistunut ja työ on kiitettävää tasoa. Konservoinnin toimenpiteet on suoritettu eettisesti ja esteettisesti hyväksyttävästi, työskentely on ollut riittävän itsenäistä mutta on ollut tarvetta lehtorin lisäohjaukselle konservointiprosessin ja dokumentoinnin aikana.

Assessment criteria, excellent (5)

Minimum level (1) requirements
The student has restricted knowledge or has not coherently demonstrated theoretical and methodological insight. The capacity to formulate the relevant problems associated with the work is limited, little independence and critical evaluation is demonstrated. The analysis, documentation and interpretation are performed in a less satisfactory manner. The structure of the work is unclear and the application of terminology, language and references inadequate. Where relevant the practical work is below a satisfactory standard or insufficient.

Further information

Lectures, practical conservation and restoration project.

Go back to top of page