Mielenterveys- ja päihdehoitotyö (5 op)
Toteutuksen tunnus: SX00DZ93-3048
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 06.05.2024 - 19.05.2024
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 12.08.2024 - 22.11.2024
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Virtuaaliosuus
- 1 op
- Toteutustapa
- Lähi- ja etäopetus
- Toimipiste
- Myllypurontie 1
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 20 - 60
- Koulutus
- Ensihoidon tutkinto-ohjelma
- Kätilötyön tutkinto-ohjelma
- Terveydenhoitotyön tutkinto-ohjelma
- Vastuuopettaja
- Anu Jokinen
- Ryhmät
-
SXL23S1Kätilötyön tutkinto-ohjelma päivä
-
SXQ23S1Terveydenhoitotyön tutkinto-ohjelma päivä
-
SXK23S1Ensihoidon tutkinto-ohjelma, päivä
- Opintojakso
- SX00DZ93
Toteutuksella on 23 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 79 t 45 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
Pe 02.08.2024 klo 10:00 - 12:00 (2 t 0 min) |
Perehdytys |
|
Ti 13.08.2024 klo 12:45 - 16:00 (3 t 15 min) |
Mielenterveys- ja päihdehoitotyö SX00DZ93-3048 |
MPA1010
Metropolia-sali
|
Pe 16.08.2024 klo 08:45 - 16:00 (7 t 15 min) |
Itsenäinen opiskelu: Mielenterveys- ja päihdehoitotyö SX00DZ93-3048 |
|
Ti 20.08.2024 klo 12:45 - 16:00 (3 t 15 min) |
Mielenterveys- ja päihdehoitotyö SX00DZ93-3048: R2 |
MPC5014
Oppimistila
|
Ke 21.08.2024 klo 13:00 - 16:15 (3 t 15 min) |
Mielenterveys- ja päihdehoitotyö SX00DZ93-3048: R3 |
MPA4018
Oppimistila
|
To 22.08.2024 klo 12:45 - 16:00 (3 t 15 min) |
Mielenterveys- ja päihdehoitotyö SX00DZ93-3048 |
MPA4015
Luentosali
|
Pe 30.08.2024 klo 08:45 - 12:00 (3 t 15 min) |
Mielenterveys- ja päihdehoitotyö SX00DZ93-3048 |
MPA5018
Oppimistila
|
Ma 02.09.2024 klo 08:45 - 16:00 (7 t 15 min) |
Itsenäinen opiskelu: Mielenterveys- ja päihdehoitotyö SX00DZ93-3048 |
|
Ti 03.09.2024 klo 08:30 - 10:30 (2 t 0 min) |
Mielenterveys- ja päihdehoitotyö SX00DZ93-3048: R1 |
MPB6005
Oppimistila
|
Ti 03.09.2024 klo 10:45 - 12:45 (2 t 0 min) |
Mielenterveys- ja päihdehoitotyö SX00DZ93-3048: R2 |
MPB6005
Oppimistila
|
Ti 03.09.2024 klo 13:30 - 15:30 (2 t 0 min) |
Mielenterveys- ja päihdehoitotyö SX00DZ93-3048: R3 |
MPB4004
Oppimistila
|
Ke 04.09.2024 klo 09:00 - 11:30 (2 t 30 min) |
Terveydenhoitajan uramahdollisuudet -webinaari |
|
Pe 06.09.2024 klo 08:45 - 12:00 (3 t 15 min) |
Mielenterveys- ja päihdehoitotyö SX00DZ93-3048 |
ETÄLUENTO Zoom-linkki:
|
Ke 20.11.2024 klo 08:45 - 12:00 (3 t 15 min) |
Mielenterveys- ja päihdehoitotyö SX00DZ93-3048 |
MPC4001
Oppimistila
|
Ke 20.11.2024 klo 12:45 - 16:00 (3 t 15 min) |
Mielenterveys- ja päihdehoitotyö SX00DZ93-3048 |
MPB6023
Oppimistila
|
To 21.11.2024 klo 08:45 - 12:00 (3 t 15 min) |
Mielenterveys- ja päihdehoitotyö SX00DZ93-3048 |
MPB2005
Anatomia
|
Pe 22.11.2024 klo 08:45 - 12:00 (3 t 15 min) |
Mielenterveys- ja päihdehoitotyö SX00DZ93-3048 |
MPC3001
Oppimistila
|
Ti 26.11.2024 klo 08:45 - 12:00 (3 t 15 min) |
Mielenterveys- ja päihdehoitotyö SX00DZ93-3048 |
MPA5026
Luentosali
|
Ke 27.11.2024 klo 08:45 - 16:00 (7 t 15 min) |
Itsenäinen opiskelu: Mielenterveys- ja päihdehoitotyö SX00DZ93-3048 |
|
To 28.11.2024 klo 08:45 - 12:00 (3 t 15 min) |
Mielenterveys- ja päihdehoitotyö SX00DZ93-3048: R1 |
MPB4020
Simulaatio, terveydenhoito
MPB4025 Reflektointitila |
To 28.11.2024 klo 12:45 - 16:00 (3 t 15 min) |
Mielenterveys- ja päihdehoitotyö SX00DZ93-3048: R2 |
MPB4020
Simulaatio, terveydenhoito
MPB4025 Reflektointitila |
Pe 29.11.2024 klo 08:30 - 11:45 (3 t 15 min) |
Mielenterveys- ja päihdehoitotyö SX00DZ93-3048: R3 |
MPB4020
Simulaatio, terveydenhoito
MPB4025 Reflektointitila |
Ma 02.12.2024 klo 09:00 - 11:00 (2 t 0 min) |
Mielenterveys- ja päihdehoitotyö SX00DZ93-3048 |
MPD1002
Myllypuro-sali
|
Aika ja paikka
Viikot 33-36 sekä 47-48
Oppimateriaalit
Hämäläinen K, Kanerva A, Kuhanen C, Seuri T & Schubert C. 2017.Mielenterveyshoitotyö. Helsinki: Sanoma Pro. (saatavana sähköisesti Metropolian kirjastosta)
Partanen A, Holmberg J, Inkinen M, Kurki M & Salo-Chydenius S. 2015. Päihdehoitotyö. Helsinki: Sanoma Pro. (saatavana sähköisesti Metropolian kirjastosta)
Lönnqvist J., Henriksson M & Marttunen M. 2017 Psykiatria. Duodecim. (saatavana sähköisesti Metropolian kirjastosta)
Psykiatrian Käypä hoito –suositukset
Päihdelääketieteen Käypä hoito -suositukset
Lastenpsykiatrian Käypä hoito–suositukset
Flinck A, Kälvinmäki J, Leppäkoski P & Paavilainen E. 2013. Toimintaohje perhe-ja lähisuhdeväkivaltaa kohdanneiden ja tehneiden hoitotilanteissa. https://www.julkari.fi/handle/10024/110832
sekä
Keltikangas-Järvinen, L. (2006). Ympäristö vai perimä–psykologian pitkä tie tasapainoiseen ihmiskäsitykseen. Tieteessä tapahtuu, 24(2).
Pesonen, A. (2010). Varhainen vuorovaikutus on suotuisan psyykkisen kehityksen edellytys. Duodecim, 126, 515-20.
Sinkkonen, J. (2004). Kiintymyssuhdeteoria–tutkimuslöydöksistä käytännön sovelluksiin. Duodecim, 120(15), 1866-1873.
Lista muusta suositellusta oppimateriaalista annetaan orientaatiotunnilla ja opetuksen yhteydessä.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
-
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Lääkelaskukoe on orienaatiotunnin yhteydessä.
Lääkelaskukokeen uusinnat (2 kertaa) mahdollistetaan opintojakson aikana.
Tentti pidetään opintojakson viimeisellä viikolla
Uusintatentit: Examia-tenttinä aikaisintaan noin 1 kk varsinaisen tentin jälkeen /(tammi- ja helmikuu 2025).
Opiskelijalla on oikeus uusia hylätty opintosuoritus kahdesti ja hyväksytty opintosuoritus kerran. Uusinnassa ja arvosanan korottamisessa noudatetaan samoja arviointikriteereitä ja -periaatteita kuin varsinaisessa opintosuorituksessa. Uusimis- tai korotusmahdollisuus ei koske toteutusten osia, jollei tieto uusimismahdollisuudesta ole kirjattu opintojakson toteutussuunnitelmaan. (Tutkintosääntö)
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Jatkuva arviointi
Lääkelaskukoe (hyväksytty-hylätty)
Verkkotehtävät ja itsenäiset tehtävät (100%)
Arvioinnissa käytetään arviointikriteereiden tasoa edistynyt.
Opintojakson arvosana (hyl/1-5) perustuu tenttiin.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
1 op vastaa 27h opiskelijan työtä, 5op=135h.
Lähiopetuksen lisäksi varaathan aikaa myös verkkotehtävien tekemiseen ym.
Sisällön jaksotus
Tentti ja simulaatiot viimeisillä viikoilla.
Opetusmenetelmät
Opetusmenetelmät:
Aktivoiva luento
Harjoitteet (vuorovaikutus)
Verkko-opetusta (Moodle).
Käänteinen oppiminen (ennakkoon luettava materiaali ja valmistautuminen tunnille, ns. dialogitentit).
simulaatio
Tentti
Lisätietoja opiskelijoille
Edeltävät opinnot:
Kliinisen hoitotyön perusharjoittelu 1 ja 2 , lääkehoito 1 tulee olla tehty ennen opintojakson alkua.
Läsnäolo orientaatiotunneilla on pakollinen.
Opintojakson hyväksytty suoritus edellyttää aktiivista osallistumista lähiopetukseen ja työskentelyyn.
Mahdolliset poissaolot tulee korvata erikseen sovittavalla tavalla.
Verkko-opintojen hyväksytty suorittaminen edellyttää aktiivista osallistumista ja osatehtävien suorittamista sovitusti.
Psykologia (1 op) : Kehityspsykologia 0.5p suoritetaan tehtävillä ja hyväksytyllä dialogitentin suorituksella, ja kriisipsykologia 0.5p suoritetaan kirjallisella ennakkotehtävällä Moodlessa ennen simulaatiota ja osallistumisella simulaatiossa.
Opiskelija vahvistaa paikkansa opintojaksototeutuksella olemalla läsnä opetuksen alkaessa tai muutoin opettajan kanssa erikseen sovitulla tavalla, joka voi esimerkiksi olla ensimmäisen oppimistehtävän palautus. Jos opiskelija ei sairauden vuoksi pysty osallistumaan opetuksen alkuun, hän voi myös vahvistaa opiskelupaikkansa ilmoittamalla siitä opettajalle etukäteen.
AHOT: Osa-AHOT päätös on oltava ennen opintojaksolle osallistumista. Opiskelija ilmoittautuu opintojaksolle ja osallistuu orientaatiotunnille. Opiskelijoille järjestetään orientaationtunnin jälkeen tilaisuus esittää AHOT päätös, ja jossa sovitaan puuttuvan osuuden suoritustapa. Opintojakson alettua osa-AHOT tai HOPS opiskelijoita ei voida enää hyväksyä opintojaksolle.
Hoitotyön viitekehyksenä on Recovery (toipumisorientaatio), jonka keskiössä ovat merkityksellinen elämä, identiteetti ja toivo, toipujan osallisuus ja ihmissuhteet sekä voimaantuminen (empowerment).
Opintojaksopalaute:
Toteutuksesta kerätään opintojaksopalautetta, mikä on tärkeä osa opetuksen ja toiminnan kehittämistyötä. Palautetta antamalla sinulla on mahdollisuus vaikuttaa opintojaksojen sisältöön sekä opetuksen kehittämiseen. Palautteen avulla opettaja pystyy kehittämään omia toteutuksiaan ja opetusmenetelmiään myös muilla opintojaksoillaan. Rakentavan palautteen antaminen kehittää myös omia työelämätaitojasi. Opintojaksopalaute annetaan nimettömänä, eikä palautteen antajaa voida tunnistaa.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Arviointikriteerit ks. opetussuunnitelman liite "Osaamisen arviointikehikko"
Lisätiedot
Edeltävät opinnot:
Kliinisen hoitotyön perusharjoittelu 1 ja 2 , lääkehoito 1 tulee olla tehty ennen opintojakson alkua.
Läsnäolo orientaatiotunneilla on pakollinen.
Opintojakson hyväksytty suoritus edellyttää aktiivista osallistumista lähiopetukseen ja työskentelyyn.
Mahdolliset poissaolot tulee korvata erikseen sovittavalla tavalla.
Verkko-opintojen hyväksytty suorittaminen edellyttää aktiivista osallistumista ja osatehtävien suorittamista sovitusti.
Psykologia (1 op) : Kehityspsykologia 0.5p suoritetaan tehtävillä ja hyväksytyllä dialogitentin suorituksella, ja kriisipsykologia 0.5p suoritetaan kirjallisella ennakkotehtävällä Moodlessa ennen simulaatiota ja osallistumisella simulaatiossa.
Opiskelija vahvistaa paikkansa opintojaksototeutuksella olemalla läsnä opetuksen alkaessa tai muutoin opettajan kanssa erikseen sovitulla tavalla, joka voi esimerkiksi olla ensimmäisen oppimistehtävän palautus. Jos opiskelija ei sairauden vuoksi pysty osallistumaan opetuksen alkuun, hän voi myös vahvistaa opiskelupaikkansa ilmoittamalla siitä opettajalle etukäteen.
AHOT: Osa-AHOT päätös on oltava ennen opintojaksolle osallistumista. Opiskelija ilmoittautuu opintojaksolle ja osallistuu orientaatiotunnille. Opiskelijoille järjestetään orientaationtunnin jälkeen tilaisuus esittää AHOT päätös, ja jossa sovitaan puuttuvan osuuden suoritustapa. Opintojakson alettua osa-AHOT tai HOPS opiskelijoita ei voida enää hyväksyä opintojaksolle.
Hoitotyön viitekehyksenä on Recovery (toipumisorientaatio), jonka keskiössä ovat merkityksellinen elämä, identiteetti ja toivo, toipujan osallisuus ja ihmissuhteet sekä voimaantuminen (empowerment).
Opintojaksopalaute:
Toteutuksesta kerätään opintojaksopalautetta, mikä on tärkeä osa opetuksen ja toiminnan kehittämistyötä. Palautetta antamalla sinulla on mahdollisuus vaikuttaa opintojaksojen sisältöön sekä opetuksen kehittämiseen. Palautteen avulla opettaja pystyy kehittämään omia toteutuksiaan ja opetusmenetelmiään myös muilla opintojaksoillaan. Rakentavan palautteen antaminen kehittää myös omia työelämätaitojasi. Opintojaksopalaute annetaan nimettömänä, eikä palautteen antajaa voida tunnistaa.