Siirry suoraan sisältöön

Erityiskasvatus elämän eri vaiheissa (5 op)

Toteutuksen tunnus: SX00BZ76-3009

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
04.05.2020 - 17.05.2020
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.06.2020 - 15.12.2020
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
(2019-2024) Hyvinvointi
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Degree Programme in Social Services
Sosiaalialan tutkinto-ohjelma
Opettajat
Ulla Saukkonen
Ryhmät
SXH18S1
Sosiaalialan tutkinto-ohjelma päivä
SXG18S1
Degree Programme in Social Services päivä
SXH18K1
Sosiaalialan tutkinto-ohjelma
SXH18K2
Sosiaalialan tutkinto-ohjelma
Opintojakso
SX00BZ76
Toteutukselle SX00BZ76-3009 ei löytynyt varauksia!

Tavoitteet

Opiskelija tuntee erityiskasvatuksen peruskäsitteet, arvolähtökohdat ja tavoitteet. Hän tuntee keskeiset kehityksen ja oppimisen erityisvaikeudet ja tuen tarpeet eri ikäkausina. Opiskelija osaa tukea asiakkaiden ja heidän perheidensä elämänhallintaa ja toimintakykyä sekä arkielämän sujuvuutta.

Sisältö

Erityiskasvatusta ja sen järjestämistä ohjaavat periaatteet. Kehityksen ja oppimisen erityisvaikeudet eri ikäkausina. Oppimisen ja koulunkäynnin tuki. Erityisvarhaiskasvatus, erityisopetus, oppilashuoltotyö, ammatillinen erityisopetus, valmentava ja kuntouttava opetus. Muut erityiskasvatuksen palvelut ja tukimuodot. Aiheeseen liittyvä lainsäädäntö.

Aika ja paikka

Tuition in finnish

Oppimateriaalit

Tenttimateriaali:

1) Salakari A. ja Virta M. (2018): ADHD-aikuisen selviytymisopas 2.0 Tutkittua tietoa ja käytännön vinkkejä. Tammi (täysin uudistettu painos) sivut 1-91 (osa 1)

2) YLE Tiedeykkönen Extra (2017): Oppimisvaikeudet (löytyy https://areena.yle.fi/audi o)
• Osa 1: Lukivaikeus voi haitata vielä työelämässäkin
• Osa 2: Dyskalkulia vaikeuttaa muttei estä laskemaan oppimista
• Osa 3. Hahmotushäiriö voi vaikuttaa kellon tuntemiseen ja kartanlukutaitoon
• Osa 4: Huono työmuisti hankaloittaa päässälaskua ja muita arkisia toimia

3) YLE Tiedeykkönen (2019): Tätä on autismin kirjo - monimuotoisia häiriöitä, kehityksellisiä ongelmia, mutta myös erityislahjakkuutta (löytyy https://areena.yle.fi/audi o)

Muu opiskelumateriaali ilmoitetaan opintojakson Moodle-työtilassa, verkkokurssin alkaessa.

Opetusmenetelmät

Verkkokurssi moodle-oppimisalustalla (suomenkielinen)
- verkkotentti (monivalintakysymyksiä)
- kirjallisia yksilötehtäviä, jotka opiskelija voi suorittaa haluamassaan aikataulussa

Lisätietoja opiskelijoille

KESÄTOTEUTUS
Opintojakson voi halutessaan suorittaa kesän aikana. Opintojakson moodle-työtila avataan kesäkuun alussa ja tehtävät tulee suorittaa elokuu loppuun mennessä. Opintojakson suorituspäiväksi merkitään päivä, jolloin viimeinen tehtävä on palautettu.
SYKSYN TOTEUTUS
Opintojakson moodle-työtila avataan syyskuun alussa ja opintojakson tehtävät tulee suorittaa marraskuun loppuun mennessä.
Tarkemmat OHJEET MOODLE TYÖTILAAN KIRJAUTUMISEEN saatte sähköpostilla opintojaksolle ilmoittautumisajan jälkeen toukokuun loppuun mennessä.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Arviointi:
Arviointikriteerit ks opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Arviointi:
Arviointikriteerit ks liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

tentti ja oppimistehtävät

Siirry alkuun