Erityiskasvatus elämän eri vaiheissa (5 op)
Toteutuksen tunnus: SX00BZ76-3009
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
04.05.2020 - 17.05.2020
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
01.06.2020 - 15.12.2020
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Virtuaaliosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Yksikkö
- (2019-2024) Hyvinvointi
- Toimipiste
- Myllypurontie 1
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Degree Programme in Social Services
- Sosiaalialan tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Ulla Saukkonen
- Ryhmät
-
SXH18S1Sosiaalialan tutkinto-ohjelma päivä
-
SXG18S1Degree Programme in Social Services päivä
-
SXH18K1Sosiaalialan tutkinto-ohjelma
-
SXH18K2Sosiaalialan tutkinto-ohjelma
- Opintojakso
- SX00BZ76
Tavoitteet
Opiskelija tuntee erityiskasvatuksen peruskäsitteet, arvolähtökohdat ja tavoitteet. Hän tuntee keskeiset kehityksen ja oppimisen erityisvaikeudet ja tuen tarpeet eri ikäkausina. Opiskelija osaa tukea asiakkaiden ja heidän perheidensä elämänhallintaa ja toimintakykyä sekä arkielämän sujuvuutta.
Sisältö
Erityiskasvatusta ja sen järjestämistä ohjaavat periaatteet. Kehityksen ja oppimisen erityisvaikeudet eri ikäkausina. Oppimisen ja koulunkäynnin tuki. Erityisvarhaiskasvatus, erityisopetus, oppilashuoltotyö, ammatillinen erityisopetus, valmentava ja kuntouttava opetus. Muut erityiskasvatuksen palvelut ja tukimuodot. Aiheeseen liittyvä lainsäädäntö.
Aika ja paikka
Tuition in finnish
Oppimateriaalit
Tenttimateriaali:
1) Salakari A. ja Virta M. (2018): ADHD-aikuisen selviytymisopas 2.0 Tutkittua tietoa ja käytännön vinkkejä. Tammi (täysin uudistettu painos) sivut 1-91 (osa 1)
2) YLE Tiedeykkönen Extra (2017): Oppimisvaikeudet (löytyy https://areena.yle.fi/audi o)
• Osa 1: Lukivaikeus voi haitata vielä työelämässäkin
• Osa 2: Dyskalkulia vaikeuttaa muttei estä laskemaan oppimista
• Osa 3. Hahmotushäiriö voi vaikuttaa kellon tuntemiseen ja kartanlukutaitoon
• Osa 4: Huono työmuisti hankaloittaa päässälaskua ja muita arkisia toimia
3) YLE Tiedeykkönen (2019): Tätä on autismin kirjo - monimuotoisia häiriöitä, kehityksellisiä ongelmia, mutta myös erityislahjakkuutta (löytyy https://areena.yle.fi/audi o)
Muu opiskelumateriaali ilmoitetaan opintojakson Moodle-työtilassa, verkkokurssin alkaessa.
Opetusmenetelmät
Verkkokurssi moodle-oppimisalustalla (suomenkielinen)
- verkkotentti (monivalintakysymyksiä)
- kirjallisia yksilötehtäviä, jotka opiskelija voi suorittaa haluamassaan aikataulussa
Lisätietoja opiskelijoille
KESÄTOTEUTUS
Opintojakson voi halutessaan suorittaa kesän aikana. Opintojakson moodle-työtila avataan kesäkuun alussa ja tehtävät tulee suorittaa elokuu loppuun mennessä. Opintojakson suorituspäiväksi merkitään päivä, jolloin viimeinen tehtävä on palautettu.
SYKSYN TOTEUTUS
Opintojakson moodle-työtila avataan syyskuun alussa ja opintojakson tehtävät tulee suorittaa marraskuun loppuun mennessä.
Tarkemmat OHJEET MOODLE TYÖTILAAN KIRJAUTUMISEEN saatte sähköpostilla opintojaksolle ilmoittautumisajan jälkeen toukokuun loppuun mennessä.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Arviointi:
Arviointikriteerit ks opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Arviointi:
Arviointikriteerit ks liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
tentti ja oppimistehtävät