Ikääntyneen kotona asumisen tukeminen (15 op)
Toteutuksen tunnus: SX00EQ19-3005
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
05.05.2025 - 18.05.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
- Ajoitus
-
27.08.2025 - 03.12.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 15 op
- Virtuaaliosuus
- 1 op
- Toteutustapa
- Lähi- ja etäopetus
- Yksikkö
- (2019-2024) Hyvinvointi
- Toimipiste
- Myllypurontie 1
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Vanhustyön tutkinto-ohjelma
- Vastuuopettaja
- Satu Vahaluoto
- Ryhmät
-
SXC24K2Vanhustyön tutkinto-ohjelma, monimuoto
- Opintojakso
- SX00EQ19
Toteutuksella on 44 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 288 t 0 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
Ke 27.08.2025 klo 08:30 - 11:45 (3 t 15 min) |
Ikääntyneen kotona asumisen tukeminen SX00EQ19-3005/Projektin aloitus ja opintojakson orientaatio |
MPA2019
Oppimistila
|
Ke 27.08.2025 klo 12:45 - 16:00 (3 t 15 min) |
Ikääntyneen kotona asumisen tukeminen SX00EQ19-3005/Koti ja ympäristö |
MPA6017
Oppimistila
|
To 04.09.2025 klo 12:45 - 16:00 (3 t 15 min) |
Ikääntyneen kotona asumisen tukeminen SX00EQ19-3005/ ETÄ projektiohjaus |
|
Ma 08.09.2025 klo 08:30 - 16:00 (7 t 30 min) |
Ikääntyneen kotona asumisen tukeminen SX00EQ19-3005/Omaishoito |
MPA6011
Oppimistila
|
Ti 09.09.2025 klo 08:30 - 10:00 (1 t 30 min) |
Ikääntyneen kotona asumisen tukeminen SX00EQ19-3005/Kotihoito |
MPA6010
Oppimistila
|
Ti 09.09.2025 klo 10:15 - 16:00 (5 t 45 min) |
Ikääntyneen kotona asumisen tukeminen SX00EQ19-3005/Palvelutarpeen arviointi |
MPA6011
Oppimistila
|
Ke 10.09.2025 klo 08:30 - 11:45 (3 t 15 min) |
Ikääntyneen kotona asumisen tukeminen SX00EQ19-3005/Vapaaehtoistoiminta ja yhteisöllisyys |
MPB6005
Oppimistila
|
Ke 10.09.2025 klo 12:45 - 14:30 (1 t 45 min) |
Ikääntyneen kotona asumisen tukeminen SX00EQ19-3005/Harjoittelun info |
MPA6010
Oppimistila
|
Ke 10.09.2025 klo 14:30 - 16:00 (1 t 30 min) |
Ikääntyneen kotona asumisen tukeminen SX00EQ19-3005/Projektiohjaus |
MPA6010
Oppimistila
|
To 09.10.2025 klo 08:30 - 11:45 (3 t 15 min) |
Ikääntyneen kotona asumisen tukeminen SX00EQ19-3005/CERAD |
MPA6017
Oppimistila
|
To 09.10.2025 klo 12:45 - 16:00 (3 t 15 min) |
Ikääntyneen kotona asumisen tukeminen SX00EQ19-3005/Projektin purku |
MPC4011
Oppimistila
|
Pe 10.10.2025 klo 12:45 - 16:00 (3 t 15 min) |
Ikääntyneen kotona asumisen tukeminen SX00EQ19-3005/ ETÄ projektiohjaus |
|
Ma 20.10.2025 klo 08:00 - 16:00 (8 t 0 min) |
Harjoittelu, Ikääntyneen kotona asumisen tukeminen SX00EQ19-3005 |
|
Ti 21.10.2025 klo 08:00 - 16:00 (8 t 0 min) |
Harjoittelu, Ikääntyneen kotona asumisen tukeminen SX00EQ19-3005 |
|
Ke 22.10.2025 klo 08:00 - 16:00 (8 t 0 min) |
Harjoittelu, Ikääntyneen kotona asumisen tukeminen SX00EQ19-3005 |
|
To 23.10.2025 klo 08:00 - 16:00 (8 t 0 min) |
Harjoittelu, Ikääntyneen kotona asumisen tukeminen SX00EQ19-3005 |
|
Pe 24.10.2025 klo 08:00 - 16:00 (8 t 0 min) |
Harjoittelu, Ikääntyneen kotona asumisen tukeminen SX00EQ19-3005 |
|
Ma 27.10.2025 klo 08:00 - 16:00 (8 t 0 min) |
Harjoittelu, Ikääntyneen kotona asumisen tukeminen SX00EQ19-3005 |
|
Ti 28.10.2025 klo 08:00 - 16:00 (8 t 0 min) |
Harjoittelu, Ikääntyneen kotona asumisen tukeminen SX00EQ19-3005 |
|
Ke 29.10.2025 klo 08:00 - 16:00 (8 t 0 min) |
Harjoittelu, Ikääntyneen kotona asumisen tukeminen SX00EQ19-3005 |
|
To 30.10.2025 klo 08:00 - 16:00 (8 t 0 min) |
Harjoittelu, Ikääntyneen kotona asumisen tukeminen SX00EQ19-3005 |
|
Pe 31.10.2025 klo 08:00 - 16:00 (8 t 0 min) |
Harjoittelu, Ikääntyneen kotona asumisen tukeminen SX00EQ19-3005 |
|
Ma 03.11.2025 klo 08:00 - 16:00 (8 t 0 min) |
Harjoittelu, Ikääntyneen kotona asumisen tukeminen SX00EQ19-3005 |
|
Ma 03.11.2025 klo 12:00 - 16:00 (4 t 0 min) |
ETÄ/Ikääntyneen kotona asumisen tukeminen SX00EQ19-3005/ Harjoittelun pienryhmät |
|
Ti 04.11.2025 klo 08:00 - 16:00 (8 t 0 min) |
Harjoittelu, Ikääntyneen kotona asumisen tukeminen SX00EQ19-3005 |
|
Ke 05.11.2025 klo 08:00 - 16:00 (8 t 0 min) |
Harjoittelu, Ikääntyneen kotona asumisen tukeminen SX00EQ19-3005 |
|
To 06.11.2025 klo 08:00 - 16:00 (8 t 0 min) |
Harjoittelu, Ikääntyneen kotona asumisen tukeminen SX00EQ19-3005 |
|
Pe 07.11.2025 klo 08:00 - 16:00 (8 t 0 min) |
Harjoittelu, Ikääntyneen kotona asumisen tukeminen SX00EQ19-3005 |
|
Ma 10.11.2025 klo 08:00 - 16:00 (8 t 0 min) |
Harjoittelu, Ikääntyneen kotona asumisen tukeminen SX00EQ19-3005 |
|
Ti 11.11.2025 klo 08:00 - 16:00 (8 t 0 min) |
Harjoittelu, Ikääntyneen kotona asumisen tukeminen SX00EQ19-3005 |
|
Ke 12.11.2025 klo 08:00 - 16:00 (8 t 0 min) |
Harjoittelu, Ikääntyneen kotona asumisen tukeminen SX00EQ19-3005 |
|
To 13.11.2025 klo 08:00 - 16:00 (8 t 0 min) |
Harjoittelu, Ikääntyneen kotona asumisen tukeminen SX00EQ19-3005 |
|
Pe 14.11.2025 klo 08:00 - 16:00 (8 t 0 min) |
Harjoittelu, Ikääntyneen kotona asumisen tukeminen SX00EQ19-3005 |
|
Ma 17.11.2025 klo 08:00 - 16:00 (8 t 0 min) |
Harjoittelu, Ikääntyneen kotona asumisen tukeminen SX00EQ19-3005 |
|
Ti 18.11.2025 klo 08:00 - 16:00 (8 t 0 min) |
Harjoittelu, Ikääntyneen kotona asumisen tukeminen SX00EQ19-3005 |
|
Ke 19.11.2025 klo 08:00 - 16:00 (8 t 0 min) |
Harjoittelu, Ikääntyneen kotona asumisen tukeminen SX00EQ19-3005 |
|
To 20.11.2025 klo 08:00 - 16:00 (8 t 0 min) |
Harjoittelu, Ikääntyneen kotona asumisen tukeminen SX00EQ19-3005 |
|
Pe 21.11.2025 klo 08:00 - 16:00 (8 t 0 min) |
Harjoittelu, Ikääntyneen kotona asumisen tukeminen SX00EQ19-3005 |
|
Ma 24.11.2025 klo 08:00 - 16:00 (8 t 0 min) |
Harjoittelu, Ikääntyneen kotona asumisen tukeminen SX00EQ19-3005 |
|
Ti 25.11.2025 klo 08:00 - 16:00 (8 t 0 min) |
Harjoittelu, Ikääntyneen kotona asumisen tukeminen SX00EQ19-3005 |
|
Ke 26.11.2025 klo 08:00 - 16:00 (8 t 0 min) |
Harjoittelu, Ikääntyneen kotona asumisen tukeminen SX00EQ19-3005 |
|
To 27.11.2025 klo 08:00 - 16:00 (8 t 0 min) |
Harjoittelu, Ikääntyneen kotona asumisen tukeminen SX00EQ19-3005 |
|
Pe 28.11.2025 klo 08:00 - 16:00 (8 t 0 min) |
Harjoittelu, Ikääntyneen kotona asumisen tukeminen SX00EQ19-3005 |
|
Ke 03.12.2025 klo 08:30 - 11:45 (3 t 15 min) |
Ikääntyneen kotona asumisen tukeminen SX00EQ19-3005/Harjoittelun purku |
MPA5025
Oppimistila
|
Tavoitteet
Opiskelija
- osaa selittää kodin merkityksen ikääntyneelle ihmiselle
- tunnistaa ympäristön merkityksen ikääntyneelle ihmiselle ja löytää keinoja ympäristön muistiystävällisyyden edistämiseksi
- tunnistaa keinoja tukea ikääntyneen ihmisen kotona asumista ja omaishoivaa ja -hoitoa
- osaa arvioida ikääntyneiden kotihoidon asiakkaiden ja omaishoitoperheiden palvelujen tarpeita sekä tietää asiakassuunnitelman laatimisen menetelmiä
- tunnistaa omais- ja kotihoidon moniammatillisia verkostoja
- osaa perustella ikääntyneen ihmisen ja hänen läheistensä roolin palveluiden suunnittelussa ja toteutuksessa
- tunnistaa yhteisöjen merkityksen ikääntyneen ihmisen hyvinvoinnissa
- osaa selittää vapaaehtoistoiminnan roolin ja merkityksen kotona asumisen tukemisessa
Sisältö
- koti ja muistiystävällinen ympäristö
- omaishoito ja kotihoito iäkkään ihmisen kotona asumisen mahdollistajana
- kotihoidon ja omaishoidon tavoitteet, laatu, lainsäädäntö ja palvelut
- palvelutarpeenarvioinnin prosessi ja hoito- ja palvelusuunnitelma
- yhteisöllisyys, yhteisölliset asumisratkaisut, perhehoito
- vapaaehtoistoiminnan perusteet
- kaatumisten ennaltaehkäisy
- CERAD
- harjoittelu (8 op)
- oman osaamisen ja ammatillisen kasvun arviointi
Aika ja paikka
27.08. klo 8.30-11.45 Opintojakson ja projektin aloitus / Satu Vahaluoto
27.08. klo 12.45.-16.00 Ympäristö ja koti/ Satu Vahaluoto
04.09 klo 12.00-16.00 1. projektiohjaus
08.09 klo 8.30-16.00 Omaishoito/ Tuula Mikkola
09.09 klo 8.30-10.00 Kotihoito/ Heidi Oilimo
09.09 klo 10.15-16.00 Palvelutarpeen arviointi/
10.09. klo 8.30-11.45 Vapaaehtoistoiminta ja yhteisöllisyys /Satu Vahaluoto
10.09. klo 12.45- 14.30 Harjoittelun info/ Satu Vahaluoto
10.09. klo 14.30-16.00 2. Projektiohjaus
09.10. klo 8.30-11.45 CERAD/ Mari Heitto
09.10. klo 12.45-16.00 Projektin purku/ Satu Vahaluoto
10.10. klo 12.00-16.00 3. Projektiohjaus
Harjoittelu 20.10. - 28.11.2025
03.11. klo 12.00-16.00 Harjoittelun pienryhmät
03.12. klo 8.30-11.45 Harjoittelun purku
Oppimateriaalit
Moodlessa sekä itsenäisiä kirjallisuushakuja
Opetusmenetelmät
Aktioiva luento
Etäopetus
Itsenäinen verkko-opiskelu
Projekti
Työelämän harjoittelu
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Projekti tehdään työelämäyhteistyössä. Harjoittelu 8op projektin päätyttyä.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Hyväksyttyä kirjallista työtä ei ole mahdollista korottaa.
Kansainvälisyys
Harjoittelu on mahdollista tehdä kv- vaihdossa
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaisia suoritustapoja.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opetus ja projektityöskentely 7 op * 27 h = 189 h
Työharjoittelu 8 op : 6 vko 7h/pvä (30 työpäivää)
Sisällön jaksotus
1. ja 2. periodi
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakson osasuoritukset ja oppimistehtävät edellyttävät soveltuvien lähteiden käyttöä.
Tehtävät tulee palauttaa annetun aikataulun mukaan.
Opintojakson osasuoritukset (esim. kirjalliset tehtävät ja verkkokeskustelut) arvioidaan ja vaikuttavat kokonaisarvosanaan.
Hyväksyttyä kirjallista tehtävää ei ole mahdollista korottaa.
Läsnäolo opetuksessa ja aktiivinen osallistuminen opetukseen vaikuttaa arviointiin.
Opintojakson opetuksen poissaolokerrat korvataan korvaavalla tehtävällä. Tästä löytyy tarkempi ohjeistus opintojakson Moodle- työtilasta.
Mikäli opiskelijalla on yksilöllisten opetusjärjestelyjen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla opintojakson vastuuopettajaan yhteydessä heti opintojakson ilmoittautumisajan päätyttyä.
Tekoälyn käyttö opintojaksolla:
Huomioithan, että oppimistehtävissä tulee hyödyntää opintojakson tavoitteisiin soveltuvia ja/tai määriteltyjä lähteitä ja tekoäly voi toimia tukena omalle ajattelulle. Oppimistehtävien tekstiä ei siis voi muodostaa tekoälyllä. Mikäli hyödynnät tekoälyä oppimistehtävissä, tulee se kirjata selkeästi esille.
Ohjeistus löytyy OMA:sta kohdasta Työkalut > Opettajan työkalut > Oppimistoiminta > Linjaukset ja ohjeet > Ohjeet > Tekoälyn käyttö opetus- ja oppimistoiminnassa sekä opinnäytetyössä - Työohje opettajille, ohjaajille ja opiskelijoille?(8.8.2024) (pdf-tiedosto)
AHOT:
Hakemukset osoitetaan opintojakson vastuuopettajalle, joka tunnistaa osaamisen (käsittelee hakemuksen). Aiemmin hankitun osaamisen tunnistaminen toteutuu Metropolian ohjeiden, tutkintosäännön ja opiskeluohjeiden, mukaisesti kaksivaiheisesti. Käsiteltyään hakemuksen opintojakson vastuuopettaja siirtää opiskelijan hakemuksen tutkintovastaavalle osaamisen tunnustamiseksi (tekee päätöksen).
Opiskelija vahvistaa paikkansa opintojaksototeutuksella olemalla läsnä opetuksen alkaessa. Jos opiskelija ei sairauden vuoksi pysty osallistumaan opetuksen alkuun, hän voi myös vahvistaa opiskelupaikkansa ilmoittamalla siitä opettajalle etukäteen. Mikäli ilmoittautunut opiskelija ei osallistu toteutukselle, opintojaksosta vastaava opettaja poistaa opiskelijan toteutukselta kahden viikon sisällä opinnon alkamisesta. (Metropolia Ammattikorkeakoulu Oy:n Opiskeluohjeet (16§)).
Metropolian tietosuojaselosteen löydät täältä:
https://www.metropolia.fi/fi/metropoliasta/tietosuoja-ja-gdpr/tietosuojaselosteet/metropolian-opiskelija-ja-opintotietorekisteri
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Jatkuva arviointi
Oppimispäiväkirja
Oppimistehtävät
Projektiin osallistuminen
Osallistuminen / läsnäolovaatimus
Työelämäpalaute
Arviointikriteerit
Tyydyttävä (1-2)
tunnistaa kodin ja ympäristön merkityksen ikääntyneelle ihmiselle
tunnistaa keinoja tukea ikääntyneen ihmisen kotona asumista ja omaishoivaa ja -hoitoa
tunnistaa ikääntyneiden kotihoidon asiakkaiden ja omaishoitoperheiden palvelujen tarpeita sekä asiakassuunnitelman laatimisen menetelmiä
tunnistaa omais- ja kotihoidon moniammatillisia verkostoja
tunnistaa ikääntyneen ihmisen ja hänen läheistensä roolin palveluiden suunnittelussa ja toteutuksessa
tunnistaa yhteisöjen merkityksen ikääntyneen ihmisen hyvinvoinnissa
tunnistaa vapaaehtoistoiminnan roolin ja merkityksen kotona asumisen tukemisessa
Hyvä (3-4)
osaa kuvailla kodin ja ympäristön merkitystä ikääntyneelle ihmiselle
osaa kuvailla keinoja tukea ikääntyneen ihmisen kotona asumista ja omaishoivaa ja -hoitoa
osaa kuvailla ikääntyneiden kotihoidon asiakkaiden ja omaishoitoperheiden palvelujen tarpeita sekä asiakassuunnitelman laatimisen menetelmiä
osaa kuvailla omais- ja kotihoidon moniammatillisia verkostoja
osaa selittää ikääntyneen ihmisen ja hänen läheistensä roolin palveluiden suunnittelussa ja toteutuksessa
osaa kuvailla yhteisöjen merkityksen ikääntyneen ihmisen hyvinvoinnissa
osaa kuvailla vapaaehtoistoiminnan roolin ja merkityksen kotona asumisen tukemisessa
Kiitettävä (5)
osaa analysoida kodin ja ympäristön merkitystä ikääntyneelle ihmiselle
osaa arvioida keinoja tukea ikääntyneen ihmisen kotona asumista ja omaishoivaa ja -hoitoa
osaa arvioida ikääntyneiden kotihoidon asiakkaiden ja omaishoitoperheiden palvelujen tarpeita sekä perustelee asiakassuunnitelman laatimisessa käytettäviä menetelmiä
osaa selittää omais- ja kotihoidon moniammatillisia verkostoja
osaa analysoida ikääntyneen ihmisen ja hänen läheistensä roolia palveluiden suunnittelussa ja toteutuksessa
osaa analysoida yhteisöjen merkitystä ikääntyneen ihmisen hyvinvoinnissa
osaa selittää vapaaehtoistoiminnan roolin ja merkityksen kotona asumisen tukemisessa
Lisätiedot
- Monitarpeisen iäkkään arvokkaan elämän tukeminen - opintojakson harjoittelu tulee olla hyväksytty ennen 3. harjoittelua
Osaamistavoitteet
Opiskelija
- osaa selittää kodin merkityksen ikääntyneelle ihmiselle
- tunnistaa ympäristön merkityksen ikääntyneelle ihmiselle ja löytää keinoja ympäristön muistiystävällisyyden edistämiseksi
- tunnistaa keinoja tukea ikääntyneen ihmisen kotona asumista ja omaishoivaa ja -hoitoa
- osaa arvioida ikääntyneiden kotihoidon asiakkaiden ja omaishoitoperheiden palvelujen tarpeita sekä tietää asiakassuunnitelman laatimisen menetelmiä
- tunnistaa omais- ja kotihoidon moniammatillisia verkostoja
- osaa perustella ikääntyneen ihmisen ja hänen läheistensä roolin palveluiden suunnittelussa ja toteutuksessa
- tunnistaa yhteisöjen merkityksen ikääntyneen ihmisen hyvinvoinnissa
- osaa selittää vapaaehtoistoiminnan roolin ja merkityksen kotona asumisen tukemisessa
Sisältö
- koti ja muistiystävällinen ympäristö
- omaishoito ja kotihoito iäkkään ihmisen kotona asumisen mahdollistajana
- kotihoidon ja omaishoidon tavoitteet, laatu, lainsäädäntö ja palvelut
- palvelutarpeenarvioinnin prosessi ja hoito- ja palvelusuunnitelma
- yhteisöllisyys, yhteisölliset asumisratkaisut, perhehoito
- vapaaehtoistoiminnan perusteet
- kaatumisten ennaltaehkäisy
- CERAD
- harjoittelu (8 op)
- oman osaamisen ja ammatillisen kasvun arviointi
Lisätiedot
- Monitarpeisen iäkkään arvokkaan elämän tukeminen - opintojakson harjoittelu tulee olla hyväksytty ennen 3. harjoittelua