Asiantuntijaviestintä ja työelämän ruotsi (5 op)
Toteutuksen tunnus: SX00EE23-3013
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 27.11.2023 - 15.02.2024
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 09.01.2024 - 17.03.2024
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Toimipiste
- Myllypurontie 1
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 35
- Koulutus
- Fysioterapian tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Elina Tirkkonen
- Anne Lipasti
- Ryhmät
-
SXB24K2Fysioterapian tutkinto-ohjelma, monimuoto
- Opintojakso
- SX00EE23
Toteutuksella on 10 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 25 t 15 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
Ma 22.01.2024 klo 12:30 - 15:45 (3 t 15 min) |
Ruotsi / Asiantuntijaviestintä ja työelämän ruotsi SX00EE23-3013 |
MPA4009
Oppimistila
|
Ma 29.01.2024 klo 12:30 - 15:45 (3 t 15 min) |
Ruotsi / Asiantuntijaviestintä ja työelämän ruotsi SX00EE23-3013 |
MPA4009
Oppimistila
|
Ke 07.02.2024 klo 09:00 - 11:30 (2 t 30 min) |
Ruotsi / Asiantuntijaviestintä ja työelämän ruotsi SX00EE23-3013 |
MPA4009
Oppimistila
|
Ma 26.02.2024 klo 09:00 - 11:30 (2 t 30 min) |
Ruotsi / Asiantuntijaviestintä ja työelämän ruotsi SX00EE23-3013 |
MPA4009
Oppimistila
|
Ma 04.03.2024 klo 12:30 - 15:45 (3 t 15 min) |
Ruotsi / Asiantuntijaviestintä ja työelämän ruotsi SX00EE23-3013 |
MPA4009
Oppimistila
|
Ke 13.03.2024 klo 09:00 - 11:30 (2 t 30 min) |
Ruotsi / Asiantuntijaviestintä ja työelämän ruotsi SX00EE23-3013 |
MPA4009
Oppimistila
|
Ma 18.03.2024 klo 09:30 - 11:30 (2 t 0 min) |
Asiantuntijaviestintä ja työelämän ruotsi SX00EE23-3013 |
MPA4009
Oppimistila
|
Ke 27.03.2024 klo 12:30 - 14:30 (2 t 0 min) |
Asiantuntijaviestintä ja työelämän ruotsi SX00EE23-3013 |
MPA4009
Oppimistila
|
Ke 03.04.2024 klo 09:30 - 11:30 (2 t 0 min) |
Asiantuntijaviestintä ja työelämän ruotsi SX00EE23-3013 |
Zoom
|
Ti 09.04.2024 klo 09:30 - 11:30 (2 t 0 min) |
Asiantuntijaviestintä ja työelämän ruotsi SX00EE23-3013 |
MPA4009
Oppimistila
|
Aika ja paikka
ruotsi: lähiopetus kampuksella, aikataulu myös lukujärjestyksessä
asiantuntijaviestintä: lähiopetus kampuksella
Oppimateriaalit
ruotsi: OMAssa
asiantuntijaviestintä: Moodlessa
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
-
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
ruotsi: Suullisen ja kirjallisen tentin ajankohta sovitaan kurssin aikana.
Kaksi tenttiuusintaa mahdollista. Ajankohta sovitaan kurssin aikana.
asiantuntijaviestintä: arvioitavat tehtävät
Kansainvälisyys
-
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
ruotsi: jatkuva arviointi, suullinen tarkistus ja kirjalliset lopputentti; suullinen ja kirjallinen kielitaito arvioidaan erikseen 1-5
asiantuntijaviestintä: jatkuva arviointi, arvioitavat tehtävät
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lähiopetuksessa 80 % läsnäolo, sen lisäksi itseopiskelua, kirjoitustehtäviä omalla ajalla, opiskelijan työtä 3 op.
asiantuntijaviestintä: läsnäolo opetuksessa, tuntitehtävät, arvioitavat tehtävät, itsenäinen työskentely, yhteensä 2 op.
Sisällön jaksotus
-
Opetusmenetelmät
ruotsi: aktivoivia harjoituksia, kuullun ja luetun ymmärtäminen, puheen aktivointia pari- ja ryhmätyönä, itsenäinen opiskelu
asiantuntijaviestintä: tuntityöskentely, tuntitehtävät, luennot, itsenäinen työskentely, arvioitavat tehtävät
Lisätietoja opiskelijoille
Mahdollinen AHOT-päätös esitettävä ennen kurssin alkua.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa ohjattuna käyttää ja tuottaa ammatillisessa asiantuntijatyössä tarvittavia suullisia ja kirjallisia tekstilajeja. Hän osaa hakea tietoa ammatillisista lähteistä sekä hyödyntää hankkimaansa tietoa opinnoissaan ja työtehtävissään. Opiskelija osaa toimia asiantuntijatyön sekä tutkimus- ja kehittämistyön viestintätilanteissa. Toinen kotimainen kieli: Ammattialaansa liittyvissä viestintätilanteissa opiskelija selviytyy tavallisimmissa työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Hän osaa kirjoittaa yksinkertaista, osin epäyhtenäistä tekstiä. Virheet voivat vaikeuttaa ymmärtämistä, mutta ne eivät estä viestin perillemenoa. Hän osallistuu yksinkertaiseen vuorovaikutukseen, mutta tarvitsee usein tukea keskustelukumppanilta. Hän hallitsee tavallista oman alan ja yleiskielen sanastoa, mutta epätarkkuudet ja muiden kielten vaikutus voivat häiritä viestin perillemenoa. Hän käyttää tavallisimpia perusrakenteita yksipuolisesti ja osin virheellisesti. Hän ääntää pääosin ymmärrettävästi, vaikka ääntäminen poikkeaa kohdekielestä ja lauserytmin hitaus vaikeuttaa viestinnän toimivuuden arviointia.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa itsenäisesti käyttää ja tuottaa ammatillisessa asiantuntijatyössä tarvittavia suullisia ja kirjallisia tekstilajeja. Hän osaa hakea monipuolisesti tietoa ammatillisista lähteistä ja arvioida tiedon luotettavuutta ja hyödynnettävyyttä opinnoissaan ja työtehtävissään. Opiskelija osaa toimia rakentavasti asiantuntijantyön sekä tutkimus- ja kehittämistyön viestintätilanteissa. Toinen kotimainen kieli: Ammattialaansa liittyvissä viestintätilanteissa opiskelija selviytyy kohtalaisesti jokapäiväisissä työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Hän osaa kirjoittaa sisällöllisesti eheän tekstin, jossa viesti välittyy, ja osallistuu aloitteellisesti vuorovaikutukseen alan tutuissa tilanteissa. Hän osaa käyttää kohtalaisesti oman alan ja yleiskielen perussanastoa. Sanavalinnoissa voi esiintyä epätarkkuuksia ja rakenteissa puutteita, jotka eivät kuitenkaan häiritse viestintää. Hän ääntää ymmärrettävästi, eivätkä lauserytmin katkot haittaa viestin perille menoa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa tavoitteellisesti käyttää ja tuottaa ammatillisessa asiantuntijatyössä tarvittavia suullisia ja kirjallisia tekstilajeja. Hän osaa hakea monipuolisesti tietoa ammatillisista lähteistä ja arvioida kriittisesti tiedon luotettavuutta sekä hyödynnettävyyttä opinnoissaan ja työtehtävissään. Opiskelija osaa toimia ryhmän jäsenenä ja vetäjänä asiantuntijantyön sekä tutkimus- ja kehittämistyön viestintätilanteissa. Opiskelija osoittaa halua kehittyä asiantuntijan viestintä- ja vuorovaikutustaidoissa. Toinen kotimainen kieli: Ammattialaansa liittyvissä viestintätilanteissa opiskelija selviytyy hyvin monipuolisissa ja vaativissakin yleisissä ja alakohtaisissa työelämän kielenkäyttötilanteissa. Hän osaa kirjoittaa selkeää ja yksityiskohtaista tekstiä tilanteeseen sopivalla ja osuvalla tavalla. Hän osallistuu aktiivisesti ja tilanteen mukaisesti vuorovaikutukseen ammattialan tilanteissa. Puhe on sujuvaa ja vaivatonta ja ottaa huomioon keskustelukumppanin. Hän käyttää oman alan ja yleiskielen sanastoa monipuolisesti ja rakenteita lähes virheettömästi. Hän ääntää selkeästi ja lauserytmi on luontevaa.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija osaa ohjattuna käyttää ja tuottaa ammatillisessa asiantuntijatyössä tarvittavia suullisia ja kirjallisia tekstilajeja. Hän osaa hakea tietoa ammatillisista lähteistä sekä hyödyntää hankkimaansa tietoa opinnoissaan ja työtehtävissään. Opiskelija osaa toimia asiantuntijatyön sekä tutkimus- ja kehittämistyön viestintätilanteissa. Toinen kotimainen kieli: Ammattialaansa liittyvissä viestintätilanteissa opiskelija selviytyy tavallisimmissa työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Hän osaa kirjoittaa yksinkertaista, osin epäyhtenäistä tekstiä. Virheet voivat vaikeuttaa ymmärtämistä, mutta ne eivät estä viestin perillemenoa. Hän osallistuu yksinkertaiseen vuorovaikutukseen, mutta tarvitsee usein tukea keskustelukumppanilta. Hän hallitsee tavallista oman alan ja yleiskielen sanastoa, mutta epätarkkuudet ja muiden kielten vaikutus voivat häiritä viestin perillemenoa. Hän käyttää tavallisimpia perusrakenteita yksipuolisesti ja osin virheellisesti. Hän ääntää pääosin ymmärrettävästi, vaikka ääntäminen poikkeaa kohdekielestä ja lauserytmin hitaus vaikeuttaa viestinnän toimivuuden arviointia.
Lisätiedot
Mahdollinen AHOT-päätös esitettävä ennen kurssin alkua.