Kliininen mikrobiologia, laboratoriotutkimukset ja ruotsi (5 op)
Toteutuksen tunnus: SX00DZ96-3030
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.05.2023 - 14.05.2023
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 18.09.2023 - 13.10.2023
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Virtuaaliosuus
- 2 op
- Toteutustapa
- Lähi- ja etäopetus
- Toimipiste
- Myllypurontie 1
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 20 - 60
- Koulutus
- Ensihoidon tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Marita Saros
- Katja Hämäläinen
- Minna Lifländer
- Vastuuopettaja
- Marita Saros
- Ryhmät
-
SXK22S1AEnsihoidon tutkinto-ohjelma, päivätoteutus, hallinnollinen ryhmä A
-
SXK22S1BEnsihoidon tutkinto-ohjelma, päivätoteutus, hallinnollinen ryhmä B
- Opintojakso
- SX00DZ96
Toteutuksella on 21 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 59 t 0 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
Ma 18.09.2023 klo 08:45 - 10:30 (1 t 45 min) |
ETÄ: Kliininen mikrobiologia, laboratoriotutkimukset |
|
Ma 18.09.2023 klo 10:30 - 12:00 (1 t 30 min) |
ETÄ: Kliininen mikrobiologia, laboratoriotutkimukset |
|
Ti 19.09.2023 klo 08:30 - 11:45 (3 t 15 min) |
LUOKKA MPA5018: Kliininen mikrobiologia, laboratoriotutkimukset ja ruotsi: ruotsi (orientaatio) |
MPA6018
Oppimistila
MPA6017 Oppimistila MPA5018 Oppimistila |
To 21.09.2023 klo 08:30 - 11:45 (3 t 15 min) |
Kliininen mikrobiologia, laboratoriotutkimukset ja ruotsi SX00DZ96-3030: ruotsi |
MPA6012
Oppimistila
MPA6019 Oppimistila |
Pe 22.09.2023 klo 08:45 - 12:00 (3 t 15 min) |
ETÄ: Kliininen mikrobiologia, laboratoriotutkimukset |
|
Ma 25.09.2023 klo 08:45 - 12:00 (3 t 15 min) |
ETÄ: Kliininen mikrobiologia, laboratoriotutkimukset |
|
Ti 26.09.2023 klo 08:15 - 11:00 (2 t 45 min) |
Kliininen mikrobiologia, laboratoriotutkimukset: R1 |
MPB5032
Kliininen hoitotyö 3
|
Ti 26.09.2023 klo 11:15 - 12:45 (1 t 30 min) |
Kliininen mikrobiologia, laboratoriotutkimukset: R1 |
MPB5032
Kliininen hoitotyö 3
|
Ti 26.09.2023 klo 14:00 - 16:45 (2 t 45 min) |
Kliininen mikrobiologia, laboratoriotutkimukset: R2 |
MPB5032
Kliininen hoitotyö 3
|
Ti 26.09.2023 klo 16:45 - 18:15 (1 t 30 min) |
Kliininen mikrobiologia, laboratoriotutkimukset: R2 |
MPB5032
Kliininen hoitotyö 3
|
Ke 27.09.2023 klo 08:30 - 11:30 (3 t 0 min) |
Kliininen mikrobiologia, laboratoriotutkimukset ja ruotsi SX00DZ96-3030: ruotsi |
MPB6005
Oppimistila
MPB6007 Oppimistila |
Pe 29.09.2023 klo 08:30 - 11:45 (3 t 15 min) |
Kliininen mikrobiologia, laboratoriotutkimukset ja ruotsi SX00DZ96-3030 |
MPA6018
Oppimistila
MPA6017 Oppimistila |
Ma 02.10.2023 klo 12:30 - 16:00 (3 t 30 min) |
Kliininen mikrobiologia, laboratoriotutkimukset ja ruotsi SX00DZ96-3030 |
MPB4013
Simulaatio, koti
MPB4023 Reflektointitila MPB4025 Reflektointitila MPB4027 Simulaatio, VR |
Ti 03.10.2023 klo 08:15 - 11:15 (3 t 0 min) |
Kliininen mikrobiologia, laboratoriotutkimukset: R3 |
MPB5022
Kliininen hoitotyö 2
|
Ti 03.10.2023 klo 11:15 - 12:45 (1 t 30 min) |
Kliininen mikrobiologia, laboratoriotutkimukset: R3 |
MPB5022
Kliininen hoitotyö 2
|
Ti 03.10.2023 klo 14:00 - 16:45 (2 t 45 min) |
Kliininen mikrobiologia, laboratoriotutkimukset: R4 |
MPB5022
Kliininen hoitotyö 2
|
Ti 03.10.2023 klo 16:45 - 18:15 (1 t 30 min) |
Kliininen mikrobiologia, laboratoriotutkimukset: R4 |
MPB5022
Kliininen hoitotyö 2
|
Ke 04.10.2023 klo 08:30 - 11:45 (3 t 15 min) |
Kliininen mikrobiologia, laboratoriotutkimukset ja ruotsi SX00DZ96-3030 |
MPA6018
Oppimistila
MPA6017 Oppimistila |
Ke 04.10.2023 klo 12:45 - 16:00 (3 t 15 min) |
ETÄ: Kliininen mikrobiologia, laboratoriotutkimukset |
|
Ti 10.10.2023 klo 09:00 - 11:00 (2 t 0 min) |
Kliininen mikrobiologia, laboratoriotutkimukset ja ruotsi SX00DZ96-3030: ruotsin kirjallinen tentti |
MPD1002
Myllypuro-sali
|
Pe 13.10.2023 klo 08:30 - 15:45 (7 t 15 min) |
Vain opettajat: suullisten tenttien arvointi - ei opetusta! Kliininen mikrobiologia, laboratoriotutkimukset ja ruotsi SX00DZ96-3030: ruotsin suullinen tentti |
MPD4011
Yhteistyötila
|
Aika ja paikka
Mikrobiologia, kl.lab.tutkimukset:
Lähi- ja etäopetus (Zoom)
Näytteenottojen laboraatiot: Myllypuro
Ajoitus: ks. lukujärjestys
Ruotsi: Ks. lukujärjestys.
Oppimateriaalit
Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.
Kl.Mikrobiologia, lab. tutkimukset osion:
- Karhumäki, Eliisa, Jonsson, Anne ja Saros, M., Mikrobit hoitotyön haasteena, Edita 2021, saatavilla myös e-kirjana:
- Linkki E-kirjaan löytyy täältä: https://metropolia.finna.fi/Record/3amk.292860 .
- Käyttöohjeet löytyvät täältä: https://libguides.metropolia.fi/ekirjat/ellibs
Kirjasta aiheet: Mikrobit ihmisen elinympäristössä, Mikrobit ihmisen käytössä, Mikrobiryhmät, Mikrobien kasvuun vaikuttavia tekijöitä, Mikrobit ja ihminen, Tartunta: Tartuntatiet, Infektioille altistavia tekijöitä, Infektioiden ennaltaehkäisy, Työturvallisuus ja henkilökunnan terveydenhuolto, Infektioiden torjuntatyö, Infektiotaudit, Laboratoriodiagnostiikka
- http://www.hotus.fi/hotus.fi/hoitotyön suositukset
- Lisäksi oppimateriaalia Moodle ja OMAssa
Ruotsin oppimateriaali on Moodlessa.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
N/A
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Kl.mikrob., lab.tutk: Tentin korvaavia tehtäviä
Ruotsi: Uusintakokeet järjestetään sosiaali- ja terveysalan uusintakokeissa, ja niistä tiedotetaan opintojakson aikana.
Kansainvälisyys
N/A
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaisia suoritustapoja
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kliininen mikrobiologia, laboratotiotutkimukset: Hyväksytty/ Hylätty
Orientaatio: 100 % läsnäolo, Laboraatiot 100% läsnäolo ja annetut tehtävät tehty
Ruotsi: Opiskelijan pitää osallistua kaikille ruotsin kielen oppitunneille (100 % läsnäolo) ja tehdä tunti- ja kotitehtävät sekä osallistua suulliseen ja kirjalliseen tenttiin läpäistäkseen opintojakson ruotsin kielen osio. Ruotsin suullinen ja kirjallinen osio arvioidaan asteikolla 0-5.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
-1 op = 27 t
Osiot:
1) Kl.mikrobiologia, laboratoriotutkimukset: 2 op eli opiskelijalle 54 h
2) Ruotsi: 3 op = 81h
Sisällön jaksotus
Lisätietoa toteutuksen etenemisestä ja toteutuksen materiaaleista saat OMAsta ja esitellään orientaatiotunnilla, orientaatiot pidetään erikseen.
Opetusmenetelmät
• Käänteinen oppiminen
• Kontaktiopetus
• Aktivoiva luento
• Tehtäväohjattu opetus
• Pienryhmätyöskentely
• Laboraatiot
• Itsenäinen opiskelu
Lähi- ja etäopetus (Zoom)
Moodle
Lisätietoja opiskelijoille
• Opiskelija selvittää muilta opiskelijoilta opetuksen toteuttamiseen liittyvät asiat ollessaan poissa tunneilta.
• Toteutuksen sisältö, oppimistehtävät ja arviointi tukevat Sairaanhoitajan ydinosaamisen valtakunnallisen loppukokeen (YleSH180op) edellyttämän osaamisen saavuttamista (koskee 180 op sh-opintojaksojen tosuja)
• Laboraatiotunnit ovat osa toteutuksen pakollisia suorituksia ja näihin pukeudutaan asianmukaiseen suojavaatetukseen. Tunneilla noudatetaan aseptiikan opetuksessa annettua ohjeistusta.
• Opiskelijalla tulee olla suoritettuna ennen toteutusta: Anatomian ja fysiologian mielellään kokonaiset opintojaksot.
* Opiskelijan pitää osallistua kaikille ruotsin kielen oppitunneille sekä tehdä tunti- ja kotitehtävät ja osallistua suulliseen ja kirjalliseen tenttiin läpäistäkseen opintojakson ruotsin kielen osio.
• AHOT: Osa-AHOT päätös on oltava ennen opintojaksolle osallistumista. Opiskelija ilmoittautuu opintojaksolle ja osallistuu orientaatiotunnille. Opiskelijoille järjestetään orientaationtunnin jälkeen tilaisuus, jossa heidän tulee esittää AHOT päätös, ja jossa sovitaan puuttuvan osuuden suoritustapa. Opintojakson alettua osa-AHOT tai HOPS opiskelijoita ei voida enää hyväksyä opintojaksolle.
Opintojaksopalaute:
Toteutuksesta kerätään opintojaksopalautetta, mikä on tärkeä osa opetuksen ja toiminnan kehittämistyötä. Palautetta antamalla sinulla on mahdollisuus vaikuttaa opintojaksojen sisältöön sekä opetuksen kehittämiseen. Palautteen avulla opettaja pystyy kehittämään omia toteutuksiaan ja opetusmenetelmiään myös muilla opintojaksoillaan. Rakentavan palautteen antaminen kehittää myös omia työelämätaitojasi. Opintojaksopalaute annetaan nimettömänä, eikä palautteen antajaa voida tunnistaa.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Kliininen mikrobiologia, laboratoriotutkimukset:
Arviointikriteerit ks. opetussuunnitelman liite "Osaamisen arviointikehikko"
Ruotsi:
Ammattialaansa liittyvissä viestintätilanteissa opiskelija selviytyy tavallisimmissa työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Hän osaa kirjoittaa yksinkertaista, osin epäyhtenäistä tekstiä. Virheet voivat vaikeuttaa ymmärtämistä, mutta ne eivät estä viestin perillemenoa. Hän osallistuu yksinkertaiseen vuorovaikutukseen, mutta tarvitsee usein tukea keskustelukumppanilta. Hän hallitsee tavallista oman alan ja yleiskielen sanastoa, mutta epätarkkuudet ja muiden kielten vaikutus voivat häiritä viestin perillemenoa. Hän käyttää tavallisimpia perusrakenteita yksipuolisesti ja osin virheellisesti. Hän ääntää pääosin ymmärrettävästi, vaikka ääntäminen poikkeaa kohdekielestä ja lauserytmin hitaus vaikeuttaa viestinnän toimivuuden arviointia.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Kliininen mikrobiologia, laboratoriotutkimukset:
Arviointikriteerit ks. opetussuunnitelman liite "Osaamisen arviointikehikko"
Ruotsi:
Ammattialaansa liittyvissä viestintätilanteissa opiskelija selviytyy kohtalaisesti jokapäiväisissä työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Hän osaa kirjoittaa sisällöllisesti eheäntekstin, jossa viesti välittyy, ja osallistuu aloitteellisesti vuorovaikutukseen alan tutuissa tilanteissa. Hän osaa käyttää kohtalaisesti oman alan ja yleiskielen perussanastoa. Sanavalinnoissa voi esiintyä epätarkkuuksia ja rakenteissa puutteita, jotka eivät kuitenkaan häiritse viestintää. Hän ääntää ymmärrettävästi, eivätkä lauserytmin katkot haittaa viestin perille menoa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kliininen mikrobiologia, laboratoriotutkimukset:
Arviointikriteerit ks. opetussuunnitelman liite "Osaamisen arviointikehikko"
Ruotsi:
Ammattialaansa liittyvissä viestintätilanteissa opiskelija selviytyy hyvin monipuolisissa ja vaativissakin yleisissä ja alakohtaisissa työelämän kielenkäyttötilanteissa. Hän osaa kirjoittaa selkeää ja yksityiskohtaista tekstiä tilanteeseen sopivalla ja osuvalla tavalla. Hän osallistuu aktiivisesti ja tilanteen mukaisesti vuorovaikutukseen ammattialan tilanteissa. Puhe on sujuvaa ja vaivatonta ja ottaa huomioon keskustelukumppanin. Hän käyttää oman alan ja yleiskielen sanastoa monipuolisesti ja rakenteita lähes virheettömästi. Hän ääntää selkeästi ja lauserytmi on luontevaa.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Kliininen mikrobiologia, laboratoriotutkimukset:
Arviointikriteerit ks. opetussuunnitelman liite "Osaamisen arviointikehikko"
Lisätiedot
• Opiskelija selvittää muilta opiskelijoilta opetuksen toteuttamiseen liittyvät asiat ollessaan poissa tunneilta.
• Toteutuksen sisältö, oppimistehtävät ja arviointi tukevat Sairaanhoitajan ydinosaamisen valtakunnallisen loppukokeen (YleSH180op) edellyttämän osaamisen saavuttamista (koskee 180 op sh-opintojaksojen tosuja)
• Laboraatiotunnit ovat osa toteutuksen pakollisia suorituksia ja näihin pukeudutaan asianmukaiseen suojavaatetukseen. Tunneilla noudatetaan aseptiikan opetuksessa annettua ohjeistusta.
• Opiskelijalla tulee olla suoritettuna ennen toteutusta: Anatomian ja fysiologian mielellään kokonaiset opintojaksot.
* Opiskelijan pitää osallistua kaikille ruotsin kielen oppitunneille sekä tehdä tunti- ja kotitehtävät ja osallistua suulliseen ja kirjalliseen tenttiin läpäistäkseen opintojakson ruotsin kielen osio.
• AHOT: Osa-AHOT päätös on oltava ennen opintojaksolle osallistumista. Opiskelija ilmoittautuu opintojaksolle ja osallistuu orientaatiotunnille. Opiskelijoille järjestetään orientaationtunnin jälkeen tilaisuus, jossa heidän tulee esittää AHOT päätös, ja jossa sovitaan puuttuvan osuuden suoritustapa. Opintojakson alettua osa-AHOT tai HOPS opiskelijoita ei voida enää hyväksyä opintojaksolle.
Opintojaksopalaute:
Toteutuksesta kerätään opintojaksopalautetta, mikä on tärkeä osa opetuksen ja toiminnan kehittämistyötä. Palautetta antamalla sinulla on mahdollisuus vaikuttaa opintojaksojen sisältöön sekä opetuksen kehittämiseen. Palautteen avulla opettaja pystyy kehittämään omia toteutuksiaan ja opetusmenetelmiään myös muilla opintojaksoillaan. Rakentavan palautteen antaminen kehittää myös omia työelämätaitojasi. Opintojaksopalaute annetaan nimettömänä, eikä palautteen antajaa voida tunnistaa.