Ihmisen anatomia 4 ja työelämän ruotsi (5 op)
Toteutuksen tunnus: SX00EQ99-3002
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 28.11.2022 - 11.12.2022
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 09.01.2023 - 27.05.2023
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Toimipiste
- Myllypurontie 1
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 5 - 35
- Koulutus
- Osteopatian tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Jouni Arffman
- Anne Lipasti
- Vastuuopettaja
- Jouni Arffman
- Ryhmät
-
SXF22S1Osteopatian tutkinto-ohjelma päivä
- Opintojakso
- SX00EQ99
Toteutuksella on 1 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 3 t 0 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
Ti 16.05.2023 klo 12:45 - 15:45 (3 t 0 min) |
Ruotsi / Ihmisen anatomia 4 ja työelämän ruotsi SX00EQ99-3002 |
MPB6005
Oppimistila
|
Aika ja paikka
Ruotsi: Kampuksella, lähiopetus, aikataulu lukujärjestyksessä
Oppimateriaalit
Anatomian oppimateriaalit:
- Opettajan laatima materiaali
- Opettajan skannaama materiaali
- Ross, L.M. & Lamperti, E.D. (toim.) THIEME Atlas of anatomy. General anatomy and musculoskeletal system. Latin nomenclature. Thieme.
Anatomian suositeltava kirjallisuus:
- Omalle laitteelle kannattaa ladata Metropolian kirjaston lisenssillä Visible body-oppimisalusta.
- VK-kustannuksen uusi kirjapari hyvä oheismateriaali ja apuna palpaation itsenäisessä opiskelussa:
- Biel, A. 2019 (suomennos 2022): Reittiopas ihmiskehoon. Käytännön opas lihasten, luiden ja muiden rakenteiden löytämiseen ja paikantamiseen. VK-kustannus.
- Edellä mainittuun työkirja: Biel, A. 2019 (suomennos 2022): Reittiopas ihmiskehoon. Oppimista tukeva käytännöllinen tehtävä- ja työkirja. VK-kustannus
Ruotsi: opettajan oma, saatavilla ennen kurssin alkua pdf-muodossa
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Anatomian tentti:
5.5.2023
Uusinnat:
SU202306 (6.6.2023) ja
SU202307 (21.8.2023)
Ruotsin tentti: kurssin lopussa suullinen tehtävä sekä viimeisellä kerralla kirjallinen tentti. Kaksi uusintaa mahdollista.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Erityisen tuen päätökset: mikäli opiskelijalla on erityisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojaksototeutuksen opettajaan heti ilmoittautumisajan päätyttyä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Anatomia:
Numeerisesti arvioitava tentti.
Ruotsi: jatkuva arviointi, suullinen tehtävä, kirjallinen lopputentti, ruotsin arviointi 0-5
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
1 op = 27 h opiskelijan työtä = 10 h kontaktiopetusta, 17 h itsenäistä työtä
Ruotsi: läsnäolo lähiopetuksessa 80 %, Itsenäistä opiskelua, kirjoitustehtäviä sekä suullinen tehtävä tuntien ulkopuolella.
Sisällön jaksotus
Anatomia:
Lantion nivelet
Lonkkanivel
Polvinivel
Säären nivelet
Nilkan ja ja jalkaterän nivelet
Lonkan lihakset
Reiden lihakset
Säären ja jalkaterän lihakset
Opetusmenetelmät
Anatomia:
Luennot, ohjatut harjoitukset, itsenäinen työskentely
Ruotsi: vuorovaikutteiset harjoitukset, parityöskentelyä, ryhmätyöskentelyä
Lisätietoja opiskelijoille
Opettajan laatimat tehtävät ja materiaalit ovat Tekijäoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä ja materiaaleja ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen sallittua vain opettajan luvalla.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelijan vierasperäisen terminologian hallinta on vähintään 50 % kysytystä.
Opiskelija käyttää systemaattisesti vierasperäisiä ammattikäsitteitä.
Opiskelija tunnistaa anatomiset rakenteet ja toistaa niiden merkityksen.
Ruotsi:
Ammattialaansa liittyvissä viestintätilanteissa opiskelija selviytyy tavallisimmissa työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Hän osaa kirjoittaa yksinkertaista, osin epäyhtenäistä tekstiä. Virheet voivat vaikeuttaa ymmärtämistä, mutta ne eivät estä viestin perillemenoa. Hän osallistuu yksinkertaiseen vuorovaikutukseen, mutta tarvitsee usein tukea keskustelukumppanilta. Hän hallitsee tavallista oman alan ja yleiskielen sanastoa, mutta epätarkkuudet ja muiden kielten vaikutus voivat häiritä viestin perillemenoa. Hän käyttää tavallisimpia perusrakenteita yksipuolisesti ja osin virheellisesti. Hän ääntää pääosin ymmärrettävästi, vaikka ääntäminen poikkeaa kohdekielestä ja lauserytmin hitaus vaikeuttaa viestinnän toimivuuden arviointia.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelijan vierasperäisen terminologian hallinta on vähintään 70 % kysytystä.
Opiskelija käyttää asiantuntevasti vierasperäisiä ammattikäsitteitä.
Opiskelija tunnistaa ja osaa kuvata anatomiset rakenteet ja löytää rakenteen ja toiminnan välisiä yhteyksiä.
Ruotsi:
Ammattialaansa liittyvissä viestintätilanteissa opiskelija selviytyy kohtalaisesti jokapäiväisissä työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Hän osaa kirjoittaa sisällöllisesti eheän tekstin, jossa viesti välittyy, ja osallistuu aloitteellisesti vuorovaikutukseen alan tutuissa tilanteissa. Hän osaa käyttää kohtalaisesti oman alan ja yleiskielen perussanastoa. Sanavalinnoissa voi esiintyä epätarkkuuksia ja rakenteissa puutteita, jotka eivät kuitenkaan häiritse viestintää. Hän ääntää ymmärrettävästi, eivätkä lauserytmin katkot haittaa viestin perille menoa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelijan vierasperäisen terminologian hallinta on vähintään 90 % kysytystä.
Opiskelija käyttää laaja-alaisesti ja asiantuntevasti vierasperäisiä ammattikäsitteitä esimerkiksi essee-kysymyksiin vastatessaan.
Opiskelija tunnistaa anatomiset rakenteet ja osaa selittää niiden toimintaa analysoimalla rakenteen ja toiminnan välisiä yhteyksiä.
Ruotsi:
Ammattialaansa liittyvissä viestintätilanteissa opiskelija selviytyy hyvin monipuolisissa ja vaativissakin yleisissä ja alakohtaisissa työelämän kielenkäyttötilanteissa. Hän osaa kirjoittaa selkeää ja yksityiskohtaista tekstiä tilanteeseen sopivalla ja osuvalla tavalla. Hän osallistuu aktiivisesti ja tilanteen mukaisesti vuorovaikutukseen ammattialan tilanteissa. Puhe on sujuvaa ja vaivatonta ja ottaa huomioon keskustelukumppanin. Hän käyttää oman alan ja yleiskielen sanastoa monipuolisesti ja rakenteita lähes virheettömästi. Hän ääntää selkeästi ja lauserytmi on luontevaa.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelijan vierasperäisen terminologian hallinta on vähintään 50% kysytystä.
Opiskelija käyttää systemaattisesti vierasperäisiä ammattikäsitteitä.
Opiskelija tunnistaa anatomiset rakenteet ja toistaa niiden merkityksen.
Ruotsi:
Ammattialaansa liittyvissä viestintätilanteissa opiskelija selviytyy tavallisimmissa työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Hän osaa kirjoittaa yksinkertaista, osin epäyhtenäistä tekstiä. Virheet voivat vaikeuttaa ymmärtämistä, mutta ne eivät estä viestin perillemenoa. Hän osallistuu yksinkertaiseen vuorovaikutukseen, mutta tarvitsee usein tukea keskustelukumppanilta. Hän hallitsee tavallista oman alan ja yleiskielen sanastoa, mutta epätarkkuudet ja muiden kielten vaikutus voivat häiritä viestin perillemenoa. Hän käyttää tavallisimpia perusrakenteita yksipuolisesti ja osin virheellisesti. Hän ääntää pääosin ymmärrettävästi, vaikka ääntäminen poikkeaa kohdekielestä ja lauserytmin hitaus vaikeuttaa viestinnän toimivuuden arviointia.
Lisätiedot
Opettajan laatimat tehtävät ja materiaalit ovat Tekijäoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä ja materiaaleja ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen sallittua vain opettajan luvalla.