Siirry suoraan sisältöön

Suomi toisena kielenä: työelämän suomi (5 op)

Toteutuksen tunnus: XX00CD31-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.01.2020

Ajoitus

01.01.2020 - 31.12.2022

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Kiinteistö- ja rakennusala

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Rakennustekniikan tutkinto-ohjelma
  • Rakennusalan työnjohdon tutkinto-ohjelma
  • Rakennusarkkitehtuurin tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Tuomo Suorsa

Vastuuopettaja

Tuomo Suorsa

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija tuntee oman suomen kielen taitonsa tason ja tietää, miten kehittää kielitaitoaan itsenäisesti ammattiopintojen yhteydessä ja niiden jälkeen. Hän tunnistaa ja ymmärtää kielen tilanteisen vaihtelun, erityisesti muodollisen ja epämuodollisen kielimuodon erot. Opiskelija tuntee, ymmärtää ja osaa eritellä erityyppisiä oman alansa ja työelämän lähdetekstejä ja referoida niitä. Hän pystyy tuottamaan selkeää, jäsentynyttä ja sidosteista tekstiä koulutusalaansa ja työelämään liittyvistä aiheista.

Opintojen tavoitteena on saavuttaa sellainen suomen kielen toiminnallinen taito, jonka avulla opiskelija kykenee selviytymään opinnoistaan, kirjoittamaan opinnäytetyönsä ja kypsyysnäytteensä suomeksi sekä toimimaan ja kehittymään ammatissaan ja osallistumaan kirjalliseen vuorovaikutukseen suomalaisessa työyhteisössä.

Vähimmäislähtötaso on eurooppalaisen viitekehyksen määrittelemä itsenäisen kielenkäyttäjän kielitaidon taso B2.1. Opintojakson tavoitteena on taso B2.2, ja opintojakso tarjoaa myös ohjausta ja työkaluja kielitaidon C-tason, taitavan kielenkäyttäjän kielitaidon, saavuttamiseen.

Sisältö

Kieliopin perusrakenteiden kertaaminen. Erityisesti asiatekstille ja referoinnille tyypillisten kirjoitetun kielen rakenteiden harjoittelu. Kielen tilanteisen vaihtelun, erityisesti muodollisen ja epämuodollisen kielimuodon erojen ymmärtäminen. Oman opiskelualan ja työelämän tekstien lukeminen, erittely, selostaminen ja laatiminen. Kieli- ja viestintätaidon itsearviointi ja oppimisstrategioiden kehittäminen.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Kirjoitetun kielen rakenteet
Opiskelijan sanasto ja kielioppi riittävät ymmärrettävän ja melko virheettömän tekstin kirjoittamiseen.
Hän tuntee kielelliset keinot selkeän, sidosteisen tekstin laatimiseksi.

Muodollisen ja epämuodollisen kielenkäytön erot
Opiskelija tuntee eri tekstilajien muodollisuusasteen vaatimukset ja periaatteet ja osaa ottaa ne huomioon teksteissään.

Oman alan ja työelämän tekstien ymmärtäminen ja laatiminen
Opiskelija pystyy itsenäisesti lukemaan pitkähköjä tekstejä oman alansa ja yleisistä aiheista.
Opiskelija löytää pääkohdat tekstistä.
Hän osaa laatia oman alansa ja muita työelämän edellyttämiä tekstejä ja ilmaisee tietoja ja näkemyksiä sujuvasti.

Oman kielitaidon arviointi ja kehittäminen
Opiskelija ottaa vastaan palautetta ja pyrkii soveltamaan sitä kirjallisiin tuotoksiinsa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Kirjoitetun kielen rakenteet
Opiskelija osaa käyttää vaativiakin lauserakenteita ja kielellisiä keinoja selkeän, sidosteisen tekstin laatimiseksi.
Hän hallitsee laajan oman alan ja työelämän aihepiirien sanaston suhteellisen hyvin. Kielivirheet eivät johda väärinkäsityksiin.

Muodollisen ja epämuodollisen kielenkäytön erot
Opiskelija osaa laatia oman alansa ja työelämän edellyttämiä tekstejä tekstilajin vaatimaa muodollisuusastetta noudattaen.

Oman alan ja työelämän tekstien ymmärtäminen ja laatiminen
Opiskelija pystyy itsenäisesti lukemaan pitkiäkin tekstejä oman alan ja työelämän aiheista.
Hän pystyy löytämään pääkohdat tekstistä ja tunnistaa kirjoittajan ja tekstin tarkoituksen.
Hän osaa kirjoittaa selkeitä ja yksityiskohtaisia tekstejä ja ilmaista tietoja ja näkemyksiä tarkasti.

Oman kielitaidon arviointi ja kehittäminen
Opiskelija osaa arvioida omaa kielitaitoaan ja esittää kehittämistavoitteita.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kirjoitetun kielen rakenteet
Opiskelija hallitsee hyvin kielen rakenteet ja laajan sanaston, eikä kielellinen ilmaisuvarasto rajoita kirjoittamista.

Muodollisen ja epämuodollisen kielenkäytön erot
Opiskelija osaa laatia oman alansa ja työelämän edellyttämiä tekstejä tekstilajin vaatimaa muodollisuusastetta ja tyyliä noudattaen.

Oman alan ja työelämän tekstien ymmärtäminen ja laatiminen
Opiskelija pystyy itsenäisesti lukemaan eri tarkoituksiin laadittuja pitkiä ja kompleksisiakin tekstejä.
Hän pystyy selostamaan pääkohdat lukemastaan ja tunnistamaan kirjoittajan asennoitumisen ja tekstin tarkoituksen.
Opiskelija osaa laatia oman alansa ja työelämän edellyttämiä selkeitä, yksityiskohtaisia ja hyvin jäsenneltyjä tekstejä.
Hän ilmaisee itseään tehokkaasti.

Oman kielitaidon arviointi ja kehittäminen
Opiskelija haluaa ja osaa kehittää kielitaitoaan tavoitteellisesti.

Esitietovaatimukset

Hyvä suomen kielen taito: vähintään eurooppalaisen viitekehyksen taso B2.1.

Lisätiedot

Opintojakso on pakollinen niille suomenkielisissä koulutusohjelmissa opiskeleville, joiden koulusivistyskieli ei ole suomi. Opiskelijan opinto-ohjelmaan sisältyvät myös koulutusohjelman muut suomen kielen ja viestinnän opinnot.